Citat:
Ursprungligen postat av
upphandlingsmyndig
Det finns en skribent på en nationalistisk tidning i Sverige som dömdes för ett pistolmord för många år sen. Han skriver, och fotograferar, under annat namn och är skötsam och hans tidning skyddar på sätt och vis honom på samma sätt som D N skyddar Jaques Wallner. Jag tänker inte skriva ut vem det är men jag tror du kan gissa vem jag pratar om...
Tycker du inte att han också förtjänar att gå vidare och visa att han blivit en bra människa trots det avskyvärda han gjorde för många år sen? Tycker du det är rimligt att media och andra på flashback ska förfölja honom, för att han finns på högerkanten?
Vad tror du hans tidning skulle säga om någon ringde och frågade "Och ni gömmer en mördare på redaktionen, hur ser ni på det"?
Hade så varit fallet så hade det givetvis skrivits om det i media. Media gör allt för att kasta skit på alternativa medier och hade givetvis tagit tillfället i akt.
Vad användare på Flashback beträffar så står var och en för det den skriver.
Du verkar också ha missförstått den här tråden. Det är få i tråden som tycker att det är fel att Wallner arbetar som journalist. De flesta har dock problem med 1) hur Aftonbladet behandlade fallet då det begav sig, 2) hur media förtigit Wallners bakgrund genom åren, 3) hur DN hanterat avslöjandet, 4) DNs tveksamma trovärdighet när de själva drar upp andra människors bakgrunder (nu tex senast med personer verksamma i Soldiers Of Odin) och att 5) motsvarande mördare på högerkanten aldrig hade tillåtits göra samma resa som Wallner.
Ingen har i princip haft problem med Wallners yrkesval eller ens tyckt att han ska fortsätta straffas. Intresset för det här fallet handlar alltså till väldigt liten del om Wallner och mer om det mediala och politiska klimatet i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
upphandlingsmyndig
Vad ska D N säga när någon ställer frågor till dom? Det är väl inte för mordet eller dråpet Jaques Wallner begick som dom anställde honom utan för att han är kompetent på det han gör? Kanske av någon annan anledning också jag vet inte.
DN får gärna förklara hur de anser att det är av vikt att dra upp andras förflutna när de döljer att deras egen redaktör dömts för ett brutalt knivmord. Det hade ju varit kul om den där mannen i Soldiers Of Odin hade ställt frågan, kanske han gjorde det men DN valde att inte publicera.
Citat:
Ursprungligen postat av
upphandlingsmyndig
Tycker man ska kunna diskutera men det finns lite häxjakt över vissa här och det är onödigt. Man måste kunna få gå vidare i livet efter ett brott.
Det är väl ingen häxjakt att diskutera ett mord utfört av en redaktör på Sveriges största morgontidning? Vari ligger egentligen häxjakten?
Brottsfallet är intressant i sig men ännu intressantare är DNs och medias fortsatta behandling av det, för diskussioner rörande detta rekommenderar jag tråden:
(FB) Media skyddade mördare (NI-reportage om DN-journalisten Jacques Wallner)