Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-04-13, 18:05
Medlem
berra77s avatar
Ur brottsbalken

11 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst ett år.

Varför finns ordet tillfällig ?

Om köparen kommer överens med säljaren att det kommer att vara regelbundna köp och inte bara tillfälligt, är det då OK ur en juridisk synvinkel ?
Citera
2016-04-13, 18:08
Medlem
Ascics avatar
Det blir flera tillfälliga förbindelser, ni har ju inget förhållande i egentlig mening.
Citera
2016-04-13, 18:39
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascic
Det blir flera tillfälliga förbindelser, ni har ju inget förhållande i egentlig mening.

Vid andra typer av anställningar går skiljelinjen vid tidsbegränsning.
Här vill jag ingå ett tillsvidareavtal och då är det ju i juridisk mening inte tillfälligt.
Citera
2016-04-13, 18:39
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Vid andra typer av anställningar går skiljelinjen vid tidsbegränsning.
Här vill jag ingå ett tillsvidareavtal och då är det ju i juridisk mening inte tillfälligt.

Men jag är ju inte jurist så jag kan säkerligen tolka orden fel.
Citera
2016-04-13, 19:09
Medlem
Xer0s avatar
Om man hyr en flickvänn, och skriver kontrakt om regelbunda träffar på årsbasis?
Citera
2016-04-13, 19:28
Medlem
Dvs har man råd och kan betala för att kvinnan ska leva med en så är det ok? Eller vad klassas som tillfälligt mer konkret?

Om en viss del (hur stor mer exakt?) utgörs av icke-sexuella aktiviteter, dvs snack eller annat är det ok? Vad klassas egentligen som tillfälligt egentligen? Livet i sig självt är ju tillfälligt.
Citera
2016-04-13, 20:08
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4870X2
Dvs har man råd och kan betala för att kvinnan ska leva med en så är det ok? Eller vad klassas som tillfälligt mer konkret?

Om en viss del (hur stor mer exakt?) utgörs av icke-sexuella aktiviteter, dvs snack eller annat är det ok? Vad klassas egentligen som tillfälligt egentligen? Livet i sig självt är ju tillfälligt.

Är väl ditlagt för att ingen juridiskt ska kunna ordvränga lagen till att applceras på en man som får sex av sin hustru för att han köpte henne en ny handväska.
Citera
2016-04-14, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Ur brottsbalken

11 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst ett år.

Varför finns ordet tillfällig ?

Om köparen kommer överens med säljaren att det kommer att vara regelbundna köp och inte bara tillfälligt, är det då OK ur en juridisk synvinkel ?

Ordet tillfällig är ju samma som för en viss tid. Så även regelbundet är ju för en viss tid. Så. man ska nog inte hänga upp sig på det ordet. Jag antar att du förstår skillnaden mellan att vara en torsk som köper sex av en prostituerad och en pojkvän eller äkta make? Eller är det samma sak för dig?
Citera
2016-04-14, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Är väl ditlagt för att ingen juridiskt ska kunna ordvränga lagen till att applceras på en man som får sex av sin hustru för att han köpte henne en ny handväska.

Eller att lagen appliceras på att hon städar hans hus för att hon ska få sex av sin man.

Nog kan väl de flesta skilja på när de har ett förhållande och när de köper sex? Eller kan man vara helt omedveten om vad som händer så att man inte har en aning om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in