2016-04-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-JPersson
Första inlägget för mig i denna tråd. Jag har följt denna sedan starten.
Det är två saker som slår mig:

1: Väldigt lite information läckte ut från polisen.

Mycket ovanligt enligt min erfarenhet. Oftast brukar det komma fram detaljer från utredningen allteftersom fallet utreds.

2: Ser man till antalet inlägg och antalet visningar så tored detta vara ett av FBs största trådar.....

Konklusion:

Man måste ge en eloge till krim och övrig polis i området för att de höll igen på info.
Samtidigt att man höjer lite på ögonbrynet för att fallet fått sådan stor uppmärksamhet här på FB. Nätt opp 35 000 000 visningar....
Detta kan bli en avhandling i socialpsykologi för någon....Hmmmm.
L-J

Dom läckte som såll det dom ville . Bland annat till forum på nätet.
De upphävde också yppandeförbudet till litauisk press för att kunna googla fram identiteterna tidigt och kunna använda det som hot i förhören. Har du helt missat det berömda googlandet som Niklas Lindström ägnade sig åt?
Senast redigerad av nopomil 2016-04-15 kl. 20:09.
2016-04-15, 20:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det finns i fup, Lena berättade att L sa till sin kollega att det var hennes pojkväv som hade beställt två soppor ( när soppa var slut).

Ja, det är precis så jag också har uppfattat händelsen. Därav förvåningen när någon i tråden kallar händelsen för "trivial" och "internt skämt".
2016-04-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja han var ju den enda av baltbröderna som satt i rättssalen. Dessutom har han visats flitigt i media vilket denna jurist vidgått att hon sett.

Jag vet inte vem jag såg den dagen men jag såg en av de. Jag har inte sett de bredvid varandra.

Menar du att Adriana vidgår att hon sett Nerijus i media. Är det citatet som är ett belägg för det? Förklara gärna hur du i så fall läser ut det. Eller vad gör citatet där annars? Sen tyckte jag att det lät som hon använde den korrekta formen "dem".
2016-04-15, 20:14
Medlem
Citat:
Dom läckte som såll det dom ville . Bland annat till forum på nätet.
De upphävde också yppandeförbudet till litauisk press för att kunna googla fram att identiteterna tidigt och kunna använda det som hot i förhören. Har du helt missat det berömda googlandet som Niklas Lindström ägnade sig åt?

Normalt i dessa fall så läcker polisen som ett såll.
Jämförelsevis så läckte det lite. Jag har en nära bekant inom polisen, som var på plats, och det var som att prata med en vägg när jag frågade.

Huruvida du uppfattar min uppfattning av normalt är upp till dig, men min erfarenhet av de lokala förmågorna är att det läcker....
Betydligt mer än i detta fallet.

Självklart så kom information ut om det som kunde ge vidare spaningsuppslag.
Något annat torde betraktas som tjänstefel.
Sen kan ju de som ger order om detta vara komplett inkompetenta.
Men jämförelsevis så hölls mycket kvar inom våra beskyddare.

L-J
Senast redigerad av L-JPersson 2016-04-15 kl. 20:19.
2016-04-15, 20:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Och här även Expressens artikel om överklagandet:

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm...lagar-till-hd/

"Jag tror att hon mördades i andra änden av ladan", säger BH.
2016-04-15, 20:18
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...ll-hd-1.191062

Lisa Holm-mordet överklagat till HD
Kan någon annan ha mördat 17-åriga Lisa Holm? Det vill advokaten Björn Hurtig att Högsta domstolen (HD) tar ställning till när han på fredagskvällen lämnade in överklagandet av livstidsdomen mot Nerijus Bilevicius.

– Det finns ett datorspår som man måste utreda, det finns indikationer som kan tyda på att min klient var hemma. Det kan tyda på att min kille har ett tekniskt alibi. Har han varit hemma så kan han inte ha begått mordet, punkt slut, säger Björn Hurtig till GP.

– Jag har gjort en egen utredning av brottsplatsen. Var någonstans har den stackars flickan Lisa blivit strypt och tejpad? Utredning tyder inte på att hon blivit mördad i det här förrummet utan i den andra änden av ladan, säger Björn Hurtig.
2016-04-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Och här även Expressens artikel om överklagandet:

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm...lagar-till-hd/

"Jag tror att hon mördades i andra änden av ladan", säger BH.
Efter mycken förhandsreklam framstår Hurtigs själva föreställning som en antiklimax.
Han skulle ju ha en helt annan infallsvinkel på fallet. Nu kommer han och petar i några bevis. Att mordplatsen inte skulle vara i förrummet strider mot överväldigande bevis och han lär ha stora svårigheter att göra sin alternativa plats trolig.

F ö låter det som att NB inte ändrat hållning egentligen. Jag är juridisk amatör, men kan inte förstå varför HD skulle medge ett utdraget petande i enskildheter av bevisningen. Om så skulle bli fallet, kommer ju åklagaren och polisutredningen att presentera motbevis osv osv. Detta är väl inte en ny TV-serie ?
2016-04-15, 20:33
Medlem
Citat:
Har du inte läst i tråden?

fup sid 1311

TVÅ MÄN SOM ÅKTER UT TILL EN SKOGSDUNGE
Irina berättar om följande omständigheter som hon tidigare inte sagt:
Under perioden 7-12 juni, Irina kommer inte ihåg vilken dag det var. Hon lade märke till en
ganska konstig bil. Bilen åkte från Martorp till skogen som ligger bakom Irinas hus i
Blomberg. ( Irina visar senare i förhöret på karta, vart hon såg bilen i Skogen.)
Irina säger att hon befann sig på baksidan av deras hus och arbetade i trädgården, då hon
gjorde iakttagelsen. Hon såg att det var två män som satt i bilen. En hade mörkt hår. Hon kan
inte säga något mer om hur mannan såg ut. Den andra personen såg inte Irina så bara, och
hon kan inte säga något mer än att det var en man.
Efter att männen varit ute i skogen, så åkte de tillbaka mot Martorp. Den dagen åkte samma
bil flera gånger mellan skogen och Martorp.
Bilen var en mörk till färgen. Det kan varit en Volkswagen eller en Volvo. Irina har inte sett
bilen vid något tidigare tillfälle.
Irina tyckte att det var misstänksamt, för de stannade hela tiden vid samma skogsdunge.
Irina vet inte säkert om hon berättat om sina iakttagelser av bilen för Aivaras, men hon vet att
hon sagt det till Nerijus.
Irina vet även att journalisterna skrivit om att Lisa Holms personliga tillhörigheter hittades i
den skogsdungen.

och även:

IAKTTAGELSE AV TVÅ KILLAR I BIL
Irina här även sett en annan bil, med två unga killar. Vilken dag det var har Irina svårt att
säga. Det var dock efter att Lisa försvann. Bilen hade dock några sladdar hängande under
bilen framtill. Bilen var mörkgrå till färgen. Det var en sedan-modell. Bilen åkte ganska
långsamt. Killarna var ganska förvånade. Killarna var ljushyade. Irian kan inte ge något mer
signalement på dem.
Irina och Nerijus satt bredvid varandra utanför deras bostad då bilen körde förbi, så Nerijus
känner till det. Den kom ifrån det hållet som Café på Kloster ligger och körde i riktning mot
Martorp. Bilen vände sedan längre upp och kom förbi deras bostad i motsatt riktning.
Irina har inte berättat om bilarna för polisen, eftersom hon var chockad över att hon gripits.

Man förstår liksom varför de var tvungna att knäcka henne genom det sadistiska visandet av fotografiet av kroppen.

Var det alltså en skogsdunge där G003, G226, G004, G106 och G007 hittades? Jag tycker att det ser ut som högt gräs på sin höjd.
Man var tvungna att bryta igenom hennews pansar av nödlögner och önsketänkande som hon använde för att för sig själv motivera att hon gav Nerijus ett falsk alibi.
Medlem
Även Hurtig går på brodern alltså. Ingen chock direkt. Inget erkännande från NB om att han ska hjälpt till och därför ingen förklaring till dna-spåren. HD tar knappast upp detta.
Medlem
Jaha , var det allt superadvokaten Hurtigrutten hade att komma med? Hade nog förväntat mig mer, typ rättegångsfel eller nåt. Men det är nog som Vresrosen säger: Här håller man varandra om ryggen. Kumla nästa för neroboy
2016-04-15, 20:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...ll-hd-1.191062

Lisa Holm-mordet överklagat till HD
Kan någon annan ha mördat 17-åriga Lisa Holm? Det vill advokaten Björn Hurtig att Högsta domstolen (HD) tar ställning till när han på fredagskvällen lämnade in överklagandet av livstidsdomen mot Nerijus Bilevicius.

– Det finns ett datorspår som man måste utreda, det finns indikationer som kan tyda på att min klient var hemma. Det kan tyda på att min kille har ett tekniskt alibi. Har han varit hemma så kan han inte ha begått mordet, punkt slut, säger Björn Hurtig till GP.

– Jag har gjort en egen utredning av brottsplatsen. Var någonstans har den stackars flickan Lisa blivit strypt och tejpad? Utredning tyder inte på att hon blivit mördad i det här förrummet utan i den andra änden av ladan, säger Björn Hurtig.
Irina och Neirus delade ju på den där datorn. Jösses, har Hurtig missat det?
2016-04-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Menar du att Adriana vidgår att hon sett Nerijus i media. Är det citatet som är ett belägg för det? Förklara gärna hur du i så fall läser ut det. Eller vad gör citatet där annars? Sen tyckte jag att det lät som hon använde den korrekta formen "dem".

Hon kan inte skilja på bröderna. Hon pekar på den balten som sitter i rättssalen.
Alla inblandade har sett de omaskade bilderna i media - det kan vi nog vara övertygade om. Svensk media har agerat huvudlöst men det var efter att bilderna spridits omaskade- pga det upphävda yppandeförbudet - till litauisk press.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in