2016-04-11, 12:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vedervärdiga klienter han fått tag på. Det är inte många som orkar distansera sig så som Hurtig och Rönnbäckskan, och framföra att det är synd om dessa mördare.
Distansera sig? Hurtig var ju på Tony Olssons bröllop. TO är hans klient och han ansöker var 3e år om strafflindring åt honom.
2016-04-11, 13:00
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det hade varit ett jävla vågspel att låsa dörren. Det var tvunget att kombineras med bättre gömmande av hjälm, jacka m.m. Ponera att NB och AB blivit ensamma på Martorp. Då hade NB kunnat låsa jovisst. Men vad skulle han göra med grejerna i rishögen? Plocka dem med grep/hötjuga och stuva in dem i byssjan? Utan att AB märkte nåt. Sedan måste han komma på en mer slutgiltig lösning innan nån likhund passerar förbi. Även om han lyckats transportera bort Lisa så hade man kunnat säkra hennes DNA. Sedan har vi frågan om kännedom om nyckeln. Vilka hade det? Kretsen tänkbara GM krymper. Det hade skitit sig till slut ändå för NB.

Han kunde ju ha tänt eld på byssjan när han fått in kroppen. NB:s DNA borta, hjälm jacka borta, mobil borta, kort kvitto och hela konkarongen väck. Det enda som återfunnits hade varit LH:s benrester och tänder för identifikation.
2016-04-11, 13:10
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Just det. Och igen just det.

Varför kasta dom sakerna i rishögen och övriga tillhörigheter utmed vägarna som mobil osv alls när han lika gärna kunde hystat in dom i skåpet ovanpå henne med de andra kläderna som dolde hennes kropp?
2016-04-11, 13:15
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
P1 Kaliber - Lisa Holm – mordet som förändrade bygden
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=1316

/

Finns lite ny info i artikeln. Intressant att litauernas bostad står tom och att säckar med deras kläder/tillhörigheter förvaras där.

Nån här i tråden sa att det var nya som flyttat in i NB och deras bostad. Inte alls för det är grannen som ser om det och satt blommor i fönstren så att det ser bebott ut vad jag förstod av vad hon sa.
2016-04-11, 13:25
Medlem
CatTheHunters avatar
Idag sa det att LH dog genom HÄNGNING! Det har ju spekulerats en del om det här.

En annan sak hennes far sa fick mig att tänka på en sak. Det var första gången hon skulle åka med moppen hem. Kan någon annan ha känt till det som LH själv sagt det till dagen innan mordet t ex?

Och om NB är oskyldig, varför darrar han i både händer och underarmarna och vill inte söka ögonkontakt?
Tänk på en som ljuger eller som vet att hon/han, vill inte möta öga mot öga. Undrar om IB kunde möta ögonkontakt i förhören och om hon också darrade likt NB? AB tror jag inte har en susning om vad som pågått. Han har inte dragit tillbaka något av et som han har uppgett i förhöret, drog sig själv tillbaka istället och skämdes för sin bror. Kopplade väl ihop NB:s beteende maskletning med vad som senare kommit upp och som han inte förstod vid det tillfället med bl a nyckel involverad.
2016-04-11, 13:29
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Distansera sig? Hurtig var ju på Tony Olssons bröllop. TO är hans klient och han ansöker var 3e år om strafflindring åt honom.

Han kunde ju ha tänt eld på byssjan när han fått in kroppen. NB:s DNA borta, hjälm jacka borta, mobil borta, kort kvitto. snören sen ladan och hela konkarongen väck. Det enda som återfunnits hade varit LH:s benrester och tänder för identifikation.

Lyckligtvis var han inte så smart så nu har de alla 10 DNA på honom. MGM
2016-04-11, 14:05
Medlem
Citat:
P1 Kaliber - Lisa Holm – mordet som förändrade bygden
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=1316

/

Finns lite ny info i artikeln. Intressant att litauernas bostad står tom och att säckar med deras kläder/tillhörigheter förvaras där.

Så bra, då får äntligen Irina tillbaka sina trosor och konspirationsteorier kring dessa kan suddas ut.
2016-04-11, 14:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Han kunde ju ha tänt eld på byssjan när han fått in kroppen. NB:s DNA borta, hjälm jacka borta, mobil borta, kort kvitto och hela konkarongen väck. Det enda som återfunnits hade varit LH:s benrester och tänder för identifikation.
Jag har tänkt tanken. Det kan ha hängt på en skör tråd att han inte lyckades. Med tanke på att han agerat under en viss plan innan (kört henne till Martorp) så satt han nog och klurade på en ny men mer desperat sådan. Han grubblar och är alldeles nervig under veckan och frågar dem om DNA avsätts när man tar i en annan person och funderar säkerligen på vad han ska göra nu när det sket sig pga av det stora sökpådraget.

Från början hade han nog tänkt sig dit i lugn och ro kvällstid inom en snar framtid, kanske redan dagen efter. Att han inte kastade jacka och hjälm i boden kan väl bero på att att hann fann det i bilen när han väl baxat in henne samt arrangerat allt för att dölja henne. Han trycker in det i all hast i rishögen - han visste väl att ingen av de anställda brukade röra sig därnere.
När tiden gick tror jag inte att han tänkt ta ut henne ur skåpet längre.

Att leta mask kan vara ett delmoment i nåt större och han kan han skylla på maskletande med bror (viss alibifunktion). Även polisen kan ju vittna om "oskyldigt" maskletande. NB går ju fram till henne vid ladan. Nog för att han inte är Einstein men han vet att han givetvis inte kommer släppas i närheten av den maskhögen och kan då föreslå Martorp som de aldrig hämtat en enda mask vid förut. Han vill till Martorp den tid gården är obemannad och måste hitta på nåt som inte är arbetsrelaterat (enbart verkstaden).
Mask är smart för det är väl enda anledningen inför bror att närma sig den delen av gården (högar med jord).
Han behöver väl få bort jackan och hjälmen och jag tror han är till Martorp i detta ärende som delmål för att senare återvända ensam. Han förhindras återigen av MPS och försöker då istället få dem att tro att gården är genomsökt och ointressant.
Han glor på MPS men stannar enbart 3 minuter, säger till AB att de ska dra och prövar inte nåt mer ställe på hela gården. Hela maskgrejen läggs akut ner för NB som var superintresserad av mask och fiske dess innan.

Jag misstänker starkt att han sysslar med nåt specifikt i detta akuta maskletande där brorsan får hänga med i bara farten. Lika lättlurad och styrbar som alltid. Lyder minsta order..
Senast redigerad av develi 2016-04-11 kl. 14:20.
2016-04-11, 14:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har tänkt tanken. Det kan ha hängt på en skör tråd att han inte lyckades. Med tanke på att han agerat under en viss plan innan (kört henne till Martorp) så satt han nog och klurade på en ny men mer desperat sådan. Han grubblar och är alldeles nervig under veckan och frågar dem om DNA avsätts när man tar i en annan person och funderar säkerligen på vad han ska göra nu när det sket sig pga av det stora sökpådraget.

Från början hade han nog tänkt sig dit i lugn och ro kvällstid inom en snar framtid, kanske redan dagen efter. Att han inte kastade jacka och hjälm i boden kan väl bero på att att hann fann det i bilen när han väl baxat in henne samt arrangerat allt för att dölja henne. Han trycker in det i all hast i rishögen - han visste väl att ingen av de anställda brukade röra sig därnere.
När tiden gick tror jag inte att han tänkt ta ut henne ur skåpet längre.

Att leta mask kan vara ett delmoment i nåt större och han kan han skylla på maskletande med bror (viss alibifunktion). Även polisen kan ju vittna om "oskyldigt" maskletande. NB går ju fram till henne vid ladan. Nog för att han inte är Einstein men han vet att han givetvis inte kommer släppas i närheten av den maskhögen och kan då föreslå Martorp som de aldrig hämtat en enda mask vid förut. Han vill till Martorp den tid gården är obemannad och måste hitta på nåt som inte är arbetsrelaterat (enbart verkstaden).
Mask är smart för det är väl enda anledningen inför bror att närma sig den delen av gården (högar med jord).
Han behöver väl få bort jackan och hjälmen och jag tror han är till Martorp i detta ärende som delmål för att senare återvända ensam. Han förhindras återigen av MPS och försöker då istället få dem att tro att gården är genomsökt och ointressant.
Han glor på MPS men stannar enbart 3 minuter, säger till AB att de ska dra och prövar inte nåt mer ställe på hela gården. Hela maskgrejen läggs akut ner för NB som var superintresserad av mask och fiske dess innan.

Jag misstänker starkt att han sysslar med nåt specifikt i detta akuta maskletande där brorsan får hänga med i bara farten.

Jag ställer mig starkt frågande till om någon sådan slags hantering varit i faggorna rent på pappret, som tex elda, bortforsling etc.

Utan att veta vad som kan tänkas röra sig i ens psyke, men under rådande omständigheter, vilket inleddes helt och stort - direkt, känner iaf jag mig övertygad om att en brasa av den storleken som rishög och/eller byssja är, lika direkt hade tilldragit sig rejäl uppmärksamhet. Rökpelare hade tom tydligt synts från caféområdet.

Alltså, lika snabbt som polisens uppmärksamhet lades på ärendet, lika snabbt blir det nog fullständig lockdown gällande avvikelser.
Vid tillfartsvägar kontrollerade man bilar i färd, redan på Måndag-morgon minns jag. Bara en sån sak.

Desperation med inslag av fummel är det troliga, för det är nog vad som fanns praktiskt utrymme för.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-11 kl. 14:24.
2016-04-11, 14:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag ställer mig starkt frågande till all sådan slags hantering, som tx elda.

Utan att veta vad som kan tänkas röra sig i ens psyke, men under rådande omständigheter, vilket inleddes helt och stort - direkt, känner iaf jag mig övertygad om att en brasa av den storleken som rishög och/eller byssja är, lika direkt hade tilldragit sig rejäl uppmärksamhet. Rökpelare hade tom tydligt synts från caféområdet.

Alltså, lika snabbt som polisens uppmärksamhet lades på ärendet, lika snabbt blir det nog fullständig lockdown gällande avvikelser.
Man stod och kontrollerade bilar i färd, redan på Måndag-morgon minns jag. Bara en sån sak.
Jag pratar inte om att gå med en bensindunk och skvätta runt hörnen på varken boden eller rishögen och skapa ett häxbål.

Han ska enbart förstöra DNA, de kommer hitta henne givetvis men har inte en susning om vem som tänt på.
Han ska inte tända på rishögen, han ska kasta in hjälm och jacka i samband med maskletandet. Brorsan kan han förleda hur som helst på denna gård.
Martorp har inga direkta grannar, det dröjer säkert innan elden syns utåt. Han tänker säkert tända eld och arrangera en brasa precis där hon ligger. Det krävs inte mycket gällande eld och vätska för att förstöra DNA. Boden syns heller inte direkt från vägen.

Desperat var ordet, han vet att hon inte är i fagert skick längre men behöver göra nåt. Han är fullt medveten om DNA vilket framkommer redan på måndag då ladan spärras av.
Han frågar dem om DNA finns kvar på kläder om man tar i en annan person.
Citat:
han ställde sån fråga på väldigt konstigt sätt, och då säger han om jag till exempel tar och rör vid dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och Irina vi hörde detta, men vi svarade inget
Citat:
när Nerijus tog upp det här med att man kunde avsätta dna på en annan person, var det i något speciellt sammanhang?
Eh det var inget sammanhang, han bara startade en diskussion
Senast redigerad av develi 2016-04-11 kl. 14:52.
2016-04-11, 14:31
Medlem
Citat:
Jag ställer mig starkt frågande till om någon sådan slags hantering varit i faggorna rent på pappret, som tex elda, bortforsling etc.

Vid tillfartsvägar kontrollerade man bilar i färd, redan på Måndag-morgon minns jag. Bara en sån sak.

NB hade koll via sitt arbete och förtroendet från AJ över stora marker. Gött om lämpliga gömställen för både Lisa och hennes tillhörigheter. Lisa hade försvunnit för gott.

Men allt sket sig i och med det snabba söket, som startade samma kväll. Och som bara utökades dagarna fram till Lisa hittades.
2016-04-11, 15:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NB hade koll via sitt arbete och förtroendet från AJ över stora marker. Gött om lämpliga gömställen för både Lisa och hennes tillhörigheter. Lisa hade försvunnit för gott.

Men allt sket sig i och med det snabba söket, som startade samma kväll. Och som bara utökades dagarna fram till Lisa hittades.
Ja, inte är plåtskåpet sista vilan, det tror jag inte ett dugg på. Han missberäknade nog snarare som du skriver, hade väl dels inte koll på svenska sökinsatser och visste givetvis inte att detta skulle bli Sveriges kanske största genom tiderna.
Citat:
– Jag tror inte att det var den slutliga placeringen. När allt lugnat sig tänkte han flytta kroppen. Men han hade nog ingen aning om Missing People, och att tusentals personer skulle röra sig i området. Då fanns ingen möjlighet att flytta kroppen, resonerar Tore Brandtler.
Live TT

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in