2016-06-20, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag undrar det samma. Jag förklarar och förklarar och du skäller på.

Jag åker till Kinnekulla inbjudna av den ansvariga förvaltaren och visar här vad jag har sett och hört. De var han som tog upp stölden av bevismaterial och jag rapporterade här. Han hade också svårt att förstå varför polisen hade lagt beslag på hela Byssjan. Dessa två saker passa bra i min tes att utredningen inte häller för granskning.

Du åker från Finland, inbjuden av en lokal bonde på Kinnekulle, för att studera en ett år gammal mordplats. Ni slår era kloka huvuden ihop och är förvånade över att vitalt bevismaterial är bortforslat. Du vill ju framställa dig som en lärd man, hur går detta ihop?
Att polisens tekniker har varit före dig och lagt beslag på dessa. Den polletten trillar inte ned.
Vårsoppan kanske var god men undra om du inte slevat i dig lite för mycket av den Finska sommarsoppan.
2016-06-20, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
För att förstå hur en polis kunnat drivas till att fuska med bevisningen är det bara att studera indignationen och övertygelsen om den anklagades skuld hos NB-hatarna i den här tråden. Hur många här skulle med handen på hjärtat kunna säga att de inte hade varit beredda att t.ex. placera ett hårstrå från Lisa i "baltäcklets" bil om de haft möjlighet, om den nuvarande bevisningen hade ansetts otillräcklig? Det räcker att det funnits en polisman i Skövde med samma inställning för att planteringen ska ha blivit av, om det nu funnits möjlighet att komma åt Lisas kläder på polishuset.

Utveckla gärna detta. Hur skulle en enskild polisman komma åt Lisas kläder. Låg de utplacerade i fikarummet eller hur tänker du?
2016-06-20, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Tycker du att en mordplats är en jävla turistattraktion ?
...
Och jag har redan förklarat att PEM-slangen inte skulle böjas så mycket så att undersidan
kommer emot betongen i hålet av en tyngd på runt 45 kg .
Tyngden vilade nästan helt på det lodräta röret , alltså finns det inte en chans att
det kraftiga PEM-slangen skulle nudda betongen .
...
Jaså, hur vet du det? Själv har jag ingen aning om det är möjligt, jag vet nämligen inte hur det lodrätta röret är fäst och om det kan röra sig. Det gör alla beräkningar meningslösa.
2016-06-20, 03:56
Medlem
Vad händer i detta tragiska fall. Har de fortfarande dåliga bevis mot fittan som mördade henne?
2016-06-20, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag struntar fullkomligt i om du gjort dig skyldig till intrång eller ej, eller ens hur du berett dig tillträde. Att lapparna sitter där dom gör och tejpen hänger där den hänger innebär att det är avspärrat, likväl som man ibland kan se en bil stå konstigt till vid vägen med ett stycke polistejp virat runt backspegeln. Det betyder "Inte Röra".

Man kan inte ta för givet att plastslang mot plastslang lämnar spår/skavmärken ens vid stark friktionsrörelse. Inget skavspår beskrivs, och det kan likväl betyda att skavspår aldrig ens uppstått oavsett slangen använts att hänga upp Lisa eller ej. Det är bara det jag ville ha sagt.

Som sagt, slangen togs med vid brottsplatsundersökning. Hos NFC hamnade den, och där extraherade man Nerijus DNA i blodfläcken.
Är slangen hos NFC, källa på det kanske? Den är då inte redovisad som bevismaterial i FUP vad jag kan se. Att dom toppsat där är klart.
2016-06-20, 04:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du åker från Finland, inbjuden av en lokal bonde på Kinnekulle, för att studera en ett år gammal mordplats. Ni slår era kloka huvuden ihop och är förvånade över att vitalt bevismaterial är bortforslat. Du vill ju framställa dig som en lärd man, hur går detta ihop?
Att polisens tekniker har varit före dig och lagt beslag på dessa. Den polletten trillar inte ned.
Vårsoppan kanske var god men undra om du inte slevat i dig lite för mycket av den Finska sommarsoppan.
Det är något förunderligt...
Brottsplatsundersökning sedan länge genomförd, bevismaterial ihopsamlat och ivägskickat
till NFC, en MGM lagförd och dömd och en lämplig anstaltsplacering inväntas i detta nu
för dennes vidkommande, och sen kommer det inramlandes nån privatspanare långt efteråt
med ambitionen att bedriva en egen utredning och förväntar sig ha tillgång till mordplatsen
i orört skick...
Här snaskas det runt på platsen för ett av de vidrigaste och mest uppmärksammade
morden på mycket länge och det röjs inte skymten av betänkligheter inför att uppmana
andra till att följa exemplet...

Det hela bara understryker vikten av att jämna den här byggnaden med marken snarast
möjligt så att det inte ska behöva bli en vallfärdsplats för nyfikna personer från när och fjärran
med mindre bra omdöme framöver.

Man kan nu inte begära i och för sig att det ska rivas och utplånas så fort det mördats
nånstans. Det går liksom inte att spränga bort en mordplats i en lya på sjunde våningen
i ett höghus ute i något Stockholmskt förortsghetto till exempel.
Men gällande just den tillbyggnad som gömmer på den infernaliska mardröm som plötsligt
drabbade en ung tjej som sommarjobbade på ett ställe rakt över vägen är det däremot
inte för mycket begärt att den ska kunna få skatta åt förgängelsen.
Den är impregnerad av ondska och mörker tack vare en litauisk gästarbetare som lät
sina dödliga drifter få fritt spelrum en afton i juni för mer än ett år sedan.
Det förblir obönhörligen kvar tills rasket rasar ihop med lite maskinhjälp.
Ägaren till bygget lär knappast gå i konkurs för den sakens skull.
2016-06-20, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Utveckla gärna detta. Hur skulle en enskild polisman komma åt Lisas kläder. Låg de utplacerade i fikarummet eller hur tänker du?
Varför skulle en enskild polisman inte kunna komma åt Lisas kläder eller annat bevismaterial? Var påsen plomberad med en krypterad signatur registrerad i en bevisdatabas, näst intill omöjlig att manipulera? Bara en tejpbit med datum och nummer? Det kan ju tex vara polisen som ansvarar för bevismaterial. Det kan ha hänt innan det lämnades in. Du får gärna visa loggarna på dom som kvitterat ut bevisen för "granskning" innan dom skickades till NFC. När skickades kläderna till NFC? Varför togs kläderna av i den lilla trånga arbetsboden, finns en förklaring från polisen?
2016-06-20, 04:26
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jaså, hur vet du det? Själv har jag ingen aning om det är möjligt, jag vet nämligen inte hur det lodrätta röret är fäst och om det kan röra sig. Det gör alla beräkningar meningslösa.

Vilka beräkningar ?
Nej , men det säger ju inget att inte du vet hur det ligger till .
Vem faan sätter upp ett rör som kan röra sig ?
Vitsen var ju att PEM-slangen skulle vara centrerad i hålet i väggen .
Fungerar väl inte så bra om det lodräta röret kan röra sig eller vad tror du ?
Totalt meningslöst inlägg som vanligt .
2016-06-20, 04:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Varför skulle en enskild polisman inte kunna komma åt Lisas kläder eller annat bevismaterial? Var påsen plomberad med en krypterad signatur registrerad i en bevisdatabas, näst intill omöjlig att manipulera? Bara en tejpbit med datum och nummer? Det kan ju tex vara polisen som ansvarar för bevismaterial. Det kan ha hänt innan det lämnades in. Du får gärna visa loggarna på dom som kvitterat ut bevisen för "granskning" innan dom skickades till NFC. När skickades kläderna till NFC? Varför togs kläderna av i den lilla trånga arbetsboden, finns en förklaring från polisen?

Här et inlägg jag postade 2016-02-27

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

LISA HOLM's LIKSÄCK VAR INTE PLOMBERAD

FUP Aktbilaga 89 sidan 8, datum: 16 Juni, 2015

Protokoll över dödsfallundersökning/obduktion

"Liksäcken var märkt och inlindad i ett lakan och tejp. Plombering saknades"

Infon hittad i Aktbilaga 89
Tingsrätten sekretessade ett tilläggsprotokoll, aktbilaga 89, men efter överklagan har hovrätten släppt på en del av sekretessen. http://speedy.sh/qbBfJ/Skaraborgs-TR...-89-maskad.pdf.

Min tanke:

- Det kan väl inte vara normalt att en liksäck saknar plombering när den anländer på Rättsmedicinsk ?
I mina öron låter det ju som att tekniker/rättsläkare på fyndplatsen har slarvat och inte har följt procedure.
2016-06-20, 04:34
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
För att förstå hur en polis kunnat drivas till att fuska med bevisningen är det bara att studera indignationen och övertygelsen om den anklagades skuld hos NB-hatarna i den här tråden. Hur många här skulle med handen på hjärtat kunna säga att de inte hade varit beredda att t.ex. placera ett hårstrå från Lisa i "baltäcklets" bil om de haft möjlighet, om den nuvarande bevisningen hade ansetts otillräcklig? Det räcker att det funnits en polisman i Skövde med samma inställning för att planteringen ska ha blivit av, om det nu funnits möjlighet att komma åt Lisas kläder på polishuset.

Baltäcklet Nerijus placerade ju tillräckligt med spår själv på olämpliga ställen ur hans synvinkel .
Det behövdes ju inga hårstrån i bilen för att ge honom livstid .
Så går det när man låter fel huvud sköta tänkandet och dessutom är klantig .
Skådespelartalangerna ska vi inte ens tala om ...
2016-06-20, 04:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Som du och andra planteringsfantaster resonerar så skulle man aldrig kunna döma någon
på grundval av teknisk bevisning såsom DNA-spår.
För det kan ju alltid vara planterat anser ni ju.

Ni är några stycken som sannolikt skulle bli överlyckliga om man avskaffade polisen och
rättsväsendet helt. Så att folk fick göra precis vad dom ville mot varandra och ingen
lade sig i det.
Om 20 år så finns det nog knappt några heller som vill jobba inom polismyndigheten.
Redan nu slutar oerhört många och väljer andra yrkesbanor.
En utveckling som ni säkert är väldigt tillfreds med.
2016-06-20, 04:53
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här et inlägg jag postade 2016-02-27

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

LISA HOLM's LIKSÄCK VAR INTE PLOMBERAD

FUP Aktbilaga 89 sidan 8, datum: 16 Juni, 2015

Protokoll över dödsfallundersökning/obduktion

"Liksäcken var märkt och inlindad i ett lakan och tejp. Plombering saknades"

Infon hittad i Aktbilaga 89
Tingsrätten sekretessade ett tilläggsprotokoll, aktbilaga 89, men efter överklagan har hovrätten släppt på en del av sekretessen. http://speedy.sh/qbBfJ/Skaraborgs-TR...-89-maskad.pdf.

Min tanke:

- Det kan väl inte vara normalt att en liksäck saknar plombering när den anländer på Rättsmedicinsk ?
I mina öron låter det ju som att tekniker/rättsläkare på fyndplatsen har slarvat och inte har följt procedure.

Wow , lika stor kioskvältare som sisutalos rapporter från Blomberg .
På vilket sätt påverkar detta med plomberingen utgången av fallet ?
Är du också expert på polisen arbete och deras procedurer ?
Hur vet du att det inte finns en naturllg förklaring till att den inte var plomberad
om det nu skulle ha varit så att den inte var det ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in