2016-06-19, 21:57
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
1) Vad är det för mening med att försöka diskutera med dig, när du ignorerar vad som inte passar dina teser. Detta med avtrycket på slangen är strunt, som avfärdats för över ett halvår sedan. Motbevisa mig om du kan !

2) En bit av slangen ! Menar du att biten tagits som souvenir av en vandal eller kan det vara så att biten ligger hos NFC ? Provade du inte att belasta upphängningen genom att hänga i krokig arm (som polisen gjort) ?

Jag undrar det samma. Jag förklarar och förklarar och du skäller på.

Jag åker till Kinnekulla inbjudna av den ansvariga förvaltaren och visar här vad jag har sett och hört. De var han som tog upp stölden av bevismaterial och jag rapporterade här. Han hade också svårt att förstå varför polisen hade lagt beslag på hela Byssjan. Dessa två saker passa bra i min tes att utredningen inte häller för granskning.
2016-06-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Ja visst fins det gamla polistejp och lappar på utsidan av mjölrummet, men vägen till Ladan är helt öppen bara tio meter längre fram. Den vägen gick i med intendenten, som önskar mera avspärrning Dörrarna som du visar har alltid varit stängda. Man går in i Mjölkrummet från ladan. Där är dörrarna öppna och har jag tagit bilden
https://www.dropbox.com/s/b9pni6ctrx...lbild.jpg?dl=0
Det är beklagligt att någon har kunnat klippa bort en central bit av mordutredningen, men hur som helst de centrala tekniska frågorna om mordplatsen är inte möjliga att undersöka. Det ända som kan göras är att ta reda på vem har haft intresse att förstöra bevismaterial
Ja, säg det - bl a satt sannolikt NB:s blodfläck på den bortklippta biten...
2016-06-19, 22:02
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Platsen är inte nåt jävla turiststråk. Det är en mordplats och ska givetvis inte vara nån plats för nyfiket folk. Utöver detta i privat ägo och en arbetsplats.

Det var den dummaste rekommendation jag skådat.

Om det är sant att " Intendenten " släppt in och förevisat mordplatsen för en helt främmande person ,och dessutom låtit personen ta bilder så kommer " Intendenten " att få fan för det .
Det är så respektlöst att man har svårt att tro att det är sant.
2016-06-19, 22:06
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Fattar du trögt eller ?
Han har svängt vänster efter drygt 600 m mot bostaden och inte kört mot Gum .
Körkortet , nycklarna m.m har han slängt ut där senare .
Så vittnesmålet gäller fortfarande .
Han sågs lik förbannat komma farande från skogen i ett dammoln .

Jag fattar inte trögt utan det är du som hittar på för att få det att stämma med det tvivelaktiga vittnet.
2016-06-19, 22:08
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Platsen är inte nåt jävla turiststråk. Det är en mordplats och ska givetvis inte vara nån plats för nyfiket folk. Utöver detta i privat ägo och en arbetsplats.

Det var den dummaste rekommendation jag skådat.

Låt bli att kalla andra debatörer "dumma".

I verkligheten Kloster-Cafet har fått en attraktionsvärde. Jag åt Vårsoppa, visserligen för 99 kr. Då kom 74 motorcyklister och parkerade utanför Ladan. Just på den platsen där Nerius skulle ha burii Lisa till Ladan. Dörren på Cafe sidan är numera stängt, men på andra sidan är allt öppet. Vem som helst av dem kunde ta en titt på denna brottsplats.

https://www.dropbox.com/s/e978p2ujdm...yklar.jpg?dl=0
2016-06-19, 22:09
Medlem
Citat:
Jag undrar det samma. Jag förklarar och förklarar och du skäller på.

Jag åker till Kinnekulla inbjudna av den ansvariga förvaltaren och visar här vad jag har sett och hört. De var han som tog upp stölden av bevismaterial och jag rapporterade här. Han hade också svårt att förstå varför polisen hade lagt beslag på hela Byssjan. Dessa två saker passa bra i min tes att utredningen inte häller för granskning.
Kallar du detta för att skälla ?!
https://www.flashback.org/sp57618678
Du förklarar t ex ingenting om slangen - du försöker tvärtom sprida ovetenskaplig missinformation. Om detta meddelande låter som skäll i dina öron, så är det ofrånkomligt - jag kan inte uttrycka förhållandet annorlunda.
2016-06-19, 22:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja, säg det - bl a satt sannolikt NB:s blodfläck på den bortklippta biten...
Diskussionen är helt värdelös om han så varit till Kinnekulla eller Blåkulla. Absolut ingenting har förstörts eller försvunnit som är av nåt värde: När avspärrningar släpps är det ingenting som är av betydelse mer gällande teknisk bevisning.
Utöver detta rekommenderas att det är fri access för turister som klampar runt ännu mer - parallellt med gnällandet över bevisning saknas (vad i helvete han nu ska med den till).

Han svarar dig inte heller på nåt relevant (tyngdtest) samt har inte en susning om vart boden befinner sig.

Utöver detta är det fullständigt absurt att rekommendera folk att gå till den plats där Lisa plågades till döds. Eller som Lena på cafét sa då hon klev över till andra sida vägen för första gången överhuvudtaget i slutet på mars; det är som en skiljeväg mellan det goda (Lisas arbetsplats som hon var glad över som sommarjobb) och den mörka ladan med utbyggnaden som ett äckligt monument över ondskan.

Det är fan det sjukaste jag läst i denna tråd näst grisarna.
Senast redigerad av develi 2016-06-19 kl. 22:31.
2016-06-19, 22:19
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag fattar inte trögt utan det är du som hittar på för att få det att stämma med det tvivelaktiga vittnet.

Du menar de vittnen som du avfärdar för att det ska passa in i dina fantasier ?
Tala då om hur du vet att han körde vägen förbi Gum och att vittnena inte är trovärdiga .
2016-06-19, 22:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Av någon anledning gik det inte att citera det inlägg där du svarade på mitt inlägg angående "fyndvägen" så därför kommert mitt svar här:

Vad antingen fyndvägen på kartan i FUP går exakt förbi Gum gården, eller ca 200 m längre norr-ut på grusvägen som du anger så spelar det ju ingen roll för Lisa's körkort och nycklar hittades vid den väg som "din grusväg" slutar i och som är samma väg som går exakt förbi G Jönsons Gum gård, så "fyndvägen" kommer ut på asfaltvägen SYD om Martorp och INTE norr om Martorp.
Så allra viktigast är ju att "fyndvägen" INTE går förbi NBs hem och den vägen till Martorp och att vittnesmålet som säger att han såg NB komma i hög fart/dammoln ut ur skogen norr om Martorp därför borde ogiltigförklaras.

Här är mitt och ditt inlägg som jag svarat på i mitt ovanför inlägg:

Citat:

Precis, härav kan man alltså inte konstatera vilken av vägarna som använts. Det är alltså inte spikat att vägen genom gården Gum använts aktuell kväll, och det är aningen felaktigt att polisen prickat ut den andra snutten av vägen med detta sagt, även om parallellvägen nog vore det rimligaste alternativet.

Vilket av vittnesmålen är det du skriver om? Namn, sidnr?
Senast redigerad av rotesau 2016-06-19 kl. 23:11.
2016-06-19, 22:30
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det finns mycket att diskutera.
Varför vill du falskeligen säga att jag har varit olovandes på mordplatsen.
Vi har kommit till det väsentliga, kan vi inte lämna de slängar som stör debatten, jag har inget att avslöja om dig

Jag meddelade här om att jag åker till Kinnekulle. Jag var i Ladan med den ansvariga intendenten för Blombergs ägo. Han beklagade att att avspärrningen hade tagits bort så att någon hade klippt slangen. I princip Ladan är fri för turister. Åk dit och titta. Gå inte i mjölkavdelningen utan intendentens sällskap

Bilden 1 på s 663 visar översidan av slangen. Jag skriver om undersidan, som kan ha fått tecken av kontakten med betongen, om slangen belastades med 50 kilo.

Bild 2 är tagen från utsidan. Där slangen hindrar att se genom hålet. Jag tog samma bild i nuläge. Där kan du fritt se genom runda hålet i betongen eftersom slangen är bortklippt.

Tycker du att en mordplats är en jävla turistattraktion ?
Eller varför uppmanar du folk att åka dit och titta .
Har du ingen respekt för offret ?
Och jag har redan förklarat att PEM-slangen inte skulle böjas så mycket så att undersidan
kommer emot betongen i hålet av en tyngd på runt 45 kg .
Tyngden vilade nästan helt på det lodräta röret , alltså finns det inte en chans att
det kraftiga PEM-slangen skulle nudda betongen .
Kan det vara så svårt att begripa ?
2016-06-19, 22:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det finns mycket att diskutera.
Varför vill du falskeligen säga att jag har varit olovandes på mordplatsen.
Vi har kommit till det väsentliga, kan vi inte lämna de slängar som stör debatten, jag har inget att avslöja om dig

Jag meddelade här om att jag åker till Kinnekulle. Jag var i Ladan med den ansvariga intendenten för Blombergs ägo. Han beklagade att att avspärrningen hade tagits bort så att någon hade klippt slangen. I princip Ladan är fri för turister. Åk dit och titta. Gå inte i mjölkavdelningen utan intendentens sällskap

Bilden 1 på s 663 visar översidan av slangen. Jag skriver om undersidan, som kan ha fått tecken av kontakten med betongen, om slangen belastades med 50 kilo.

Bild 2 är tagen från utsidan. Där slangen hindrar att se genom hålet. Jag tog samma bild i nuläge. Där kan du fritt se genom runda hålet i betongen eftersom slangen är bortklippt.

Jag struntar fullkomligt i om du gjort dig skyldig till intrång eller ej, eller ens hur du berett dig tillträde. Att lapparna sitter där dom gör och tejpen hänger där den hänger innebär att det är avspärrat, likväl som man ibland kan se en bil stå konstigt till vid vägen med ett stycke polistejp virat runt backspegeln. Det betyder "Inte Röra".

Man kan inte ta för givet att plastslang mot plastslang lämnar spår/skavmärken ens vid stark friktionsrörelse. Inget skavspår beskrivs, och det kan likväl betyda att skavspår aldrig ens uppstått oavsett slangen använts att hänga upp Lisa eller ej. Det är bara det jag ville ha sagt.

Citat:
Ja visst fins det gamla polistejp och lappar på utsidan av mjölrummet, men vägen till Ladan är helt öppen bara tio meter längre fram. Den vägen gick i med intendenten, som önskar mera avspärrning Dörrarna som du visar har alltid varit stängda. Man går in i Mjölkrummet från ladan. Där är dörrarna öppna och har jag tagit bilden
Det är beklagligt att någon har kunnat klippa bort en central bit av mordutredningen, men hur som helst de centrala tekniska frågorna om mordplatsen är inte möjliga att undersöka. Det ända som kan göras är att ta reda på vem har haft intresse att förstöra bevismaterial

Som sagt, slangen togs med vid brottsplatsundersökning. Hos NFC hamnade den, och där extraherade man Nerijus DNA i blodfläcken.
2016-06-19, 23:16
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Precis, härav kan man alltså inte konstatera vilken av vägarna som använts. Det är alltså inte spikat att vägen genom gården Gum använts aktuell kväll, och det är aningen felaktigt att polisen prickat ut den snutten av vägen med detta sagt.

Vilket av vittnesmålen är det du skriver om? Namn, sidnr?

Det är vittnet Lars B och Malin B, förhör den 2015-06-15
FUP 375 + 376 + 377 (karta)
När de kom åter till parkeringen var tiden mellan kl 19:00 och 19:15. De lämnade
parkeringen och körde i riktning mot Västerplana och hann inte långt innan de mötte en bil
som kom ut från grusvägen strax väster om parkeringen, de stått på. Grusvägen är utpekad på
karta och är märkt som NR 2. Lars och Malin reagerade på att bilen kom i väldigt hög fart ut
från grusvägen. Lars säger att Malin reagerade på att det dammade efter bilen. Bilen han
mötte körde från grusvägen i riktning mot Martorp. osv...

Detta vittnesmål från samma två personer tycker jag däremot är otroligt intressant och viktigt och jag förstår inte varför detta inte har fått större uppmärksamhet och utretts bättre.

Samma vittnen såg, samma kväll, detta ca kl 20 som jag tror kunde varit mördaren med Lisa sittande på baksätet, död eller avsvimmad:

FUP 375, Lars B förhör:

Lars och Malin åkte sedan vidare och stannade på Munkängarna. Klockan 19:30/19:31 tog de
kort där och Lars säger att de befunnit sig där i ca 5 minuter vid fototagningen. Dom körde
därefter den nedre vägen tillbaks mot Blomberg. Ca 500 meter efter Trolmens egendom (när
de körde i riktning mot Blomberg) mötte de en Litauiskregistrerad bil som de båda reagerade
över. Detta var vid 20-tiden eller strax innan. Bilen var en, något mörkare blå, troligen passat
och färdades i riktning mot Trolmen.
Bilen kördes av en man och passagerarplatsen fram var tom. I baksätet, bakom föraren, satt
en kvinna som satt lutad mot rutan. Både Lars och Malin fick uppfattningen om att hon var
bekymrad/nedstömd. Lars vet att Malin har en tydligare bild av hur kvinnan såg ut. Lars
noterade att kvinnan bar något rött på överkroppen.

FUP 380 Malin B förhör:

Malin uppger att när de åkte från Munkängarna mötte de en mörk utlandsregistrerad bil
mellan Trolmen och utfarten som är norr om cafét. Malin minns inte bilmodellen men det var
en mörk man som körde, han var dock inte mörkhyad. I baksätet bakom honom satt en blond
kvinna som såg ledsen och trött ut. Hon lutade huvudet mot bakrutan. Malin vet inte vart
bilen tog vägen efter att de mött den.

Kvinnan på baksätet var blond som Lisa
Kvinnan på baksätet bar något rött på överkroppen, skulle kunna vara Lisa's rosa jacka.
Kvinnan på baksätet "satt lutad mot rutan" & "såg ledsen och trött ut" skulle kunna stämma på en död eller avsvimmad kvinna.
Senast redigerad av Theforeigner 2016-06-19 kl. 23:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in