2016-04-16, 21:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Tycker nog att en del kommentarer om Hurtig gränsar på att vara okunniga. Det är väl knappast att han avser att försöka argumentera för att det omöjliga har hänt, däremot är det väl knappast orimligt att försöka med något som kanske är mindre sannolikt (det mindre sannolika görs ju av människor ibland). Nog för att Hurtig inbland är lite väl linslus, det är väl kanske på gott och ont, men jag har ingen anledning att anta att han själv hittar på något fantastiskt scenario utan nog håller sig inom ramen för det NB ger, vilket förmodligen inte är så mycket. Så han kan i huvudsak försöka ifrågasätta bevisningens relevans och tyngd och möjligtvis försöka ta upp något som inta ansågs vara av betydelse och argumentera för det då, men det är väl knappast "att köra sitt eget race" om ddt han har att jobba med är det som finns.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-16 kl. 21:15.
2016-04-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eller ett rävspel vilket likaväl är advokatgöra: Hitta på en massa saker som då kallas alternativa gärningshandlingar för att s.as. skapa tvivel - för att försöka få klienten friad.
Vilket snarare gör att man i flertal fall skakar på huvudet åt stolligheterna. Det skiljer sig väl från att alternativteoretikern inte får en nickel och advokaten har 2000:-/tim..
Till och med utan att direkt förta sig via tips från fb kanske?
Nej, de behöver inte tro på sin klient - det är deras jobb att försvara. Däremot får de inte hitta på saker som går stick i stäv med klientens åsikt eller påverka denna. Sistnämnda går de väl runt via ordval och frågor som då ska "väcka" klienten om vilket spår han vill in på.
"Men tror inte att du ändå..?" " Är det inte möjligt att...?" "Kanske det kan..?"
.
I Aftonbladet som jag citerade igår ser jag detta ordval:

Tidigare påstår väl NB att han varit hemma sen kl 18.
Detta med brottsplatser är BHs egna påhitt och för övrigt är det väl inte så mycket mer som kan komma från NB..

Den här tråden bär sin värdighet tack vare dig, Grandioso, Vresrosen mfl. Du har alltid svar på tal och klockrena analyser. Eloge till dig att du orkar gång på gång förklara för de mindre vetande om hur det fungerar irl.

För övrigt ger jag som sagt tidigare inte mycket för Hurtigs utspel. Fantasier kommer man inte ända fram till HD med. Det kommer ta slut här för N.
2016-04-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hur vet du det?
Blunda och se framför dig NB plötsligt få en vision: "Jo, vet du vad, jag tror att hon mördades i norra änden av ladan". Advokaten: "Du, du kommer att få många frågor på den idén - är du beredd ? Här får du den första: Varför tror du det, var du där, eller har du läst FUP:en ?"
2016-04-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När du ställer denna fråga, som du snöat in på, som visar du oss alla hur du hanterar och sorterar information. Det är de små sakerna och det obetydliga i livet, som får orimligt stora proportioner för dig. Denna brist hos dig, medför att du bortser från de fakta andra människor diskuterar.

Moppen har ingen betydelse alls ur bevishänseende. Eftersom det handlar om att binda en gärningsman till ett mord, det vidrigaste och sorgligaste mord, de flesta av oss hört talas om.

Moppen har betydelse som en omständighet som indikerade från början, när man letade efter Lisa, att hon inte kommit iväg, eller befann sig långt bort. Det vi vet är att det var inget fel på moppen, och att den verkade inte vara saboterad. En slutsats som visade sig vara korrekt, då Lisa försvann i direkt anknytning till sin arbetsplats, innan hon åkt iväg.

I övrigt så har man inte hittat teknisk bevisning på moppen. En sak som du ser som en brist, just för att du inte förstår att detta rör sig om ett mord, och inte om en stulen eller saboterad moppe!

Jag brukar inte svara på ytterst fördomsfulla och främlingfientligt styra inlägg men du vet ingenting om moppen - du bara tror .
Du vet heller inte om

Moppen tillhör Lisas pappa, och han fick den tillbaka när polisen ansåg att den inte behövdes längre för utredningen. När, var, och hur är bara en praktisk sak, du vill veta, som är så långt borta från sakfrågan, en fråga kan bli.

Jag brukar inte svara på dina ytterst fördomsfulla främlingsfientliga oseriösa inlägg men du vet ingenting om moppen - du bara tror.

Det visar att polisen som utrett detta brott är på samma låga nivå.

Moppen har inte undersökts på professionellt sätt och det är inte angett när den lämnats ut och varför. Det är inte bara slarvigt - det är mycket mycket konstigt.

Lisa kan ha (och det är tom sannolikt) hunnit påbörja sin hemfärd men det är - förståeligt nog för polis/åklagarkramare - viktigt att det inte utreds.
Senast redigerad av nopomil 2016-04-16 kl. 21:42.
2016-04-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, de har kollat katten, så att den inte skadades när det var en klantig polis som råkade stöta till den. Katten klarade sig och har det bra nu.

Jag håller med dig i att det är en brist att inte kolla alla! Men katten var ju bara en minderårig liten unge när detta hemska inträffade.

Beträffande djurhår, läste jag om ett fall i USA där enda ledtråden på ett brottsoffer var hundhår, och den döda hade ingen hund. Det lilla material de hade av hundhår sändes till ett labb som kunde få ut DNA, och tala om vilken ras det var på mördarens hund. Efter det spanade polisen efter män med en sådan hund, fick fast mördaren och han dömdes på ett enda bevis, på hundhåret.

I detta fall finns det så mycket bevis, att man av processekonomiska skäl slutar utreda och ta fram mer bevisning när åklagaren anser att han kan uppfylla sin bevisbörda. Så katten, ska betraktas som oskyldig. Men man vet aldrig, utifrån vad jag lärt mig av att läsa i denna tråd.

Du hittar på som vanligt. Poliser är skyldiga att tillse att djur blir omhändertagna när de griper personer. Det gjorde de inte här. Katten lämnades vind för våg. Det är nästan psykopatiskt av polisen att bete sig så.
Grannen räddade katten och tog sedan hand om den.

Jag misstänker att du (också) är lika djurfientlig som Skövdepolisen visade sig vara.
2016-04-16, 21:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eftersom BH inte verkar ha med sig sin klient, kör BH ett eget race.

Men han verkar har lärt sig att inte inkludera NB i sina uttalanden.

Skulle inte tro han gillar dementier ...
BH går ut stenhårt i början när han tog över fallet att man måste ha stor respekt för den bevisning som föreligger men att man skulle kunna tänka sig att NB bara har agerat uppstädare. Men sen sket sig allting när NB fortsätter att blåneka och då finns det ju bara konspirationsteorier kvar. Och BH kommer ju knappast att köra på som IR med att hans uppfattning är att hans klient är totalt oskyldig och utsatt för en konspiration av stora mått. Så det här överklagandet kommer att bli en stor besvikelse, det tror jag att alla intresserade redan har insett.
2016-04-16, 21:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Den här tråden bär sin värdighet tack vare dig, Grandioso, Vresrosen mfl. Du har alltid svar på tal och klockrena analyser. Eloge till dig att du orkar gång på gång förklara för de mindre vetande om hur det fungerar irl.

För övrigt ger jag som sagt tidigare inte mycket för Hurtigs utspel. Fantasier kommer man inte ända fram till HD med. Det kommer ta slut här för N.
Tack, snällt av dig.

Ja, blir det inte fräckare än så här så ...
Han har ju såvitt vi kan se nu (med reservation inför att läsa PT) inte kommit med nåt som höjer ögonbrynen.
Har han inte NB med sig så undrar jag om det var detta han såg som en utmaning i sig och var sugen på målet: Att få NB att prata och vara med på alternativa gärningar/gärningsmän. Det hade nog Hurtig gilllat att lattja runt med, breaking news only by Hurtig - mannen som kunde tala med litauer.
2016-04-16, 21:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag brukar inte svara på dina ytterst fördomsfulla främlingsfientliga oseriösa inlägg men du vet ingenting om moppen - du bara tror.

Det visar att polisen som utrett detta brott är på samma låga nivå.

Moppen har inte undersökt på professionellt sätt och det är inte angett när den lämnats ut och varför. Det är inte bara slarvigt - det är mycket mycket konstigt.

Lisa kan ha (och det är tom sannolikt) hunnit påbörja sin hemfärd men det är - förståeligt nog för polis/åklagarkramare - viktigt att det inte utreds.

Oseriösa inlägg
Hur skulle moppen ha undersökts enligt dig ?
Finns inte en enda uppgift om när något har lämnats ut i FUP .
Vad har det för betydelse i sammanhanget ?
Är den undersökt och klar = klar att lämnas ut till Lisas familj
Bevisa att Lisa påbörjat sin hemfärd . Vad grundar du detta på ?
Har du kommit på någon alternativ mördare ännu ?
Vem är Nerijus dubbelgångare som har lämnat alla spår och setts ratta runt
i sin bil vid tiden för mordet och när transporten till Martorp skedde ?
Kommer du på någon kan du väl tipsa Hurtiga Björne .
Ni verkar som sagt ha lite brist på vettiga argument för det ni framför .
Om inte så kan du nog redan nu boka in ett besök hos gulleplutten Nerijus i Kumla .
2016-04-16, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Du hittar på som vanligt. Poliser är skyldiga att tillse att djur blir omhändertagna när de griper personer. Det gjorde de inte här. Katten lämnades vind för våg. Det är nästan psykopatiskt av polisen att bete sig så.
Jag misstänker att du (också) är lika djurfientlig som Skövdepolisen visade sig vara.
Katten är redan avhandlad.
En katt som blir trampad eller sparkad på i ett gripande?
Som reser iväg som ett jehu. Vad skulle de gjort enligt dig - ringt djurambulansen?

Det är ingen som räddat nån katt.
Grannkärringen tog hand om katten - nu heter den Truls.

Det är fridens liljor så sluta dravla om skitsaker om och om igen.
2016-04-16, 21:55
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Nu var det ju faktiskt sommar och katten riskerade varken att frysa eller svälta .
Då var det väl faan så mycket mera ansvarslöst av Irina att inte ta med sig
katten när hon pep iväg hem till Litauen . Kallar du det att omhänderta ett djur ?
Hade hon haft lite mera ansvar och varit en sann djurvän så hade hon tagit med
sin kissekatt då hon hämtade kläder och annat där dom bodde .
Det verkar som om Irina är en ganska djurfientlig typ också .
2016-04-16, 22:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
BH går ut stenhårt i början när han tog över fallet att man måste ha stor respekt för den bevisning som föreligger men att man skulle kunna tänka sig att NB bara har agerat uppstädare. Men sen sket sig allting när NB fortsätter att blåneka och då finns det ju bara konspirationsteorier kvar. Och BH kommer ju knappast att köra på som IR med att hans uppfattning är att hans klient är totalt oskyldig och utsatt för en konspiration av stora mått. Så det här överklagandet kommer att bli en stor besvikelse, det tror jag att alla intresserade redan har insett.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack, snällt av dig.

Ja, blir det inte fräckare än så här så ...
Han har ju såvitt vi kan se nu (med reservation inför att läsa PT) inte kommit med nåt som höjer ögonbrynen.
Har han inte NB med sig så undrar jag om det var detta han såg som en utmaning i sig och var sugen på målet: Att få NB att prata och vara med på alternativa gärningar/gärningsmän. Det hade nog Hurtig gilllat att lattja runt med, breaking news only by Hurtig - mannen som kunde tala med litauer.

Vill inte vara motvalls, men P4 Skaraborg hade ju faktiskt ett rätt tydligt "erfarande"...
Som försökte dementeras på något vis.

För att nu, får vi glimtar om att Hurtig verkar ha en betydligt fastare linje än vad Rönnbäck någonsin haft?

Reservationen gäller mig också hoppas jag
2016-04-16, 22:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nu var det ju faktiskt sommar och katten riskerade varken att frysa eller svälta .
Då var det väl faan så mycket mera ansvarslöst av Irina att inte ta med sig
katten när hon pep iväg hem till Litauen . Kallar du det att omhänderta ett djur ?
Hade hon haft lite mera ansvar och varit en sann djurvän så hade hon tagit med
sin kissekatt då hon hämtade kläder och annat där dom bodde .
Det verkar som om Irina är en ganska djurfientlig typ också .

Hon kanske inte ville begå något brottsligt om katten inte hade pass (vill man ta hund, katt eller iller till annat EU-land måste de ha pass för att slippa karantänreglerna)? Men hon överlämnade väl katten till någon att se efter den? Eller rättare sagt, lät någon som kunde "adoptera" den få ta hand om den.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-16 kl. 22:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in