2016-04-19, 23:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Med hydrualsax klipper man upp skåpet. Behövs inte mycket muskelstyrka för det.

Det rådde inte fara i dröjsmål, det var fråga om att arbeta lugnt och metodiskt för att säkra bevisning innan kroppen flyttades. Om det funnits ett bättre sätt att få ut kroppen på när man väl nått dit är jag inte man att avgöra, jag är varken kriminaltekniker eller rättsläkare. Såvitt jag vet är du dock inte det heller. Hur som helst har det inte någon betydelse för utredningen. Bara ännu en av de perifera detaljer som du är expert på att hänga upp dig på.

Du kan väl hålla föredrag om hur utredningen och den kriminaltekniska undersökningen borde ha bedrivits enligt dina expertiskunskaper i ämnet i morgon för dina FAS3-kompisar istället?
2016-04-20, 00:09
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om det skulle visa sig vara NB: katt. Då återstår den juridiska nöten. Kan katten åtalas för medhjälp eller skyddande av brottsling.

Vem vet ett förhör med lille Truls kanske vore mer givande än förhören med NB:s fru.
Med tanke på den personkrets som borde ha utretts mer ingående väljer Nerijus att utnyttja sin rätt att tiga och i hans personkrets ingår ju bara Truls, Aivaras och Irina - och han är hedervärd och god nog att tiga för deras skull. Otur då att Hurtig berättade precis vad Nerijus "tänkte" så personkretsen blev avslöjad ändå. Trion Aivaras, Irina och Truls ligger illa till - om NB får PT, om jag tolkat Hurtig rätt
2016-04-20, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan ju vara ett sätt att försöka rädda sig själv och till exempel AB eller IB, om han nekas prövningstillstånd så måste nya bevis fram för att beviljas resning, det blir då sista chansen och han måste välja sig själv eller den han eventuellt skyddar, då, men först då måste han börja tala om han vill gå fri, eller?

Han försöker att komma undan för egen del och om inte det går så offrar han den han skyddar, kan det vara så eller är han bara helt blåst?
Framförallt har han ett psyke som försvårar för honom. Jag vill inte bönhasa som psykolog, när det finns betydligt kunnigare deltagare - men tjurig skulle jag inleda omdömet med. Oflexibel kan jag också tänka mig. Jag tror att BH får dra hela lasset, med konsekvensen att NB framstår som konstig och rentav omedveten om sitt eget bästa.

Att BH skulle använda överklagandet till HD som ett led i en överordnad strategi med resning i ett senare skede som mål ligger bortom min föreställningsförmåga.
Senast redigerad av LOE2 2016-04-20 kl. 00:16.
2016-04-20, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack. Det är väl mycket av det som flertal "trådare" frågar/diskuterar kring. Vart är NBs erkännande, att det är väldigt mycket skrivet och att det mesta handlar om gammal bevisning:

Det är betryggande att det finns advokater som Brandtler. Det hedrar honom att han tackade nej till uppdraget, och valde att vara ett stöd för den sörjande familjen. Nu slipper familjen den ångest som skapas genom skitjuridiken som Neros "försvar" drabbat rättsväsendet med.

I övrigt så är det intressant, hur olika vi ser på saker och ting och hur en del personer tolkar olika det som nu sker. Att det ens är möjligt för en del personer, att få ut något vettigt från detta PT, vi diskuterat i dag, väcker många tankar hos mig om hur konstig tillvaro blivit i Sverige, när det är Neros rättssäkerhet som prioriteras.
2016-04-20, 00:12
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Har teknikerna rena/sterila hydraulsaxar i sina fordon?
Är det en bra metod om man vill undvika att spår flyttas eller förstörs.?
Har du funderat på hur mycket spår från skåpen som skulle ramla ned på kroppen och hur man skulle försäkra sig om att inte skada kroppen med saxen eller förvridna vassa plåtkanter?
Oansett hur mycket du klipper måste kroppen lyftas i något skede och det på ett sätt som minimerar risken för sekundär kontaminering och skador på kroppen.

Du har inte övertygat mig om att du vet bättre än teknikerna vilken metod som var lämpligast.

Ja. Teknikerna har två hydraulsaxar i sina fordon.
En steril och en ren.

Tror att teknikerna hade en plan för att ta ut Lisa från skåpet utan att skada varken henne som person eller framför allt för att skada eventuella spår.
2016-04-20, 00:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Brandtler svingar lamt och felaktigt.
Citat:
Han säger att det Björn Hurtig gör gällande har med bevisningen att göra.

– Och bevismål tar HD inte upp, det ska finnas ett prejudikatintresse och det finns inte, inte heller några nya uppgifter som inte tidigare domstolar har fått ta del av.

Det fetade är märkligt sagt. BH:s inlaga består ju till stor del av saker han menar att underrätterna inte känt till. BH radar upp dem och vill kanske visa på hur ensidig utredningen varit, att den hela tiden varit inriktad på att sätta dit NB och tämligen lättvindigt övergett objektivitetsprincipen.
BH tycks också mena, enligt mig, att Hovrätten har dömt NB på förhand genom att okritiskt köpa åklagarens snaskiga gäningsbeskrivning.

Detta kan tala för, att BH:s klarsynta insinuationer om att Hovrätten varit partisk, ska tas på allvar. Han svänger sig med latin till och med - "in dubio pro reo".
Det syftar specifikt på underrätternas bedömning av IB:s DNA på Lisas trosor. Orsaken till den besudlingen är ju höljd i dunkel, vilket innebär att stort tvivel finns om vem som faktiskt avsatt den.

"In dubio pro reo" betyder att när tvivel uppstår, ska det tolkas till fördel för den åtalade. Något som HR åsidosatt enligt BH. Han tycks i själva verket mena att de har letat efter anledningar till att ge en fällande dom. Det är både allvarligt och rättsvidrigt.
Kanske kan han lyckas få PT av just detta.

Edit: I en eventuell ny förhandling kan han ju komplettera med, hur de skandalösa polisförhören också talar för en rättsvidrig prrocess.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-04-20 kl. 00:36.
2016-04-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Brandtler svingar lamt och felaktigt.

Det fetade är märkligt sagt. BH:s inlaga består ju till stor del av saker han menar att underrätterna inte känt till. BH radar upp dem och vill kanske visa på hur ensidig utredningen varit, att den hela tiden varit inriktad på att sätta dit NB och tämligen lättvindigt övergett objektivitetsprincipen.
BH tycks också mena, enligt mig, att Hovrätten har dömt NB på förhand genom att okritiskt köpa åklagarens snaskiga gäningsbeskrivning.

Detta kan tala för, att BH:s klarsynta insinuationer om att Hovrätten varit partisk, ska tas på allvar. Han svänger sig med latin till och med - "in dubio pro reo".
Detta syftar nog specifikt på underrätternas bedömning av IB:s DNA på Lisas trosor. Orsaken till den besudlingen är ju höljd i dunkel, vilket innebär att stort tvivel finns om vem som faktiskt avsatt den.

"In dubio pro reo" betyder att när tvivel uppstår, ska det tolkas till fördel för den åtalade. Något som HR åsidosatt enligt BH. Han menar att de i själva verket har letat efter anledningar till att ge fällande dom. Det är både allvarligt och rättsvidrigt.
Kanske kan han lyckas få PT av just detta.
BH påstår, Brandtler bedömer påståendena.
2016-04-20, 00:23
Medlem
I punkt 64 kritiserar BH det faktum att kroppen kläddes av i byssjan istället för på rättsläkarstationen och att det ökat risken för kontaminering.

För det första är det delvis fel. Underkroppens kläder vid anklarna kläddes försiktigt och under kontrollerade former av i skåpet, men överkroppen och snaran avlägsnades efter hon lyfts ut.
Allt förpackades omgående i papperspåsar för att undvika kontaminering och förändringar.
Teknikern påtalar också att de har dålig erfarenhet av att vänta till obduktionen med att avlägsna kläder mm. (spår kan hinna förstöras).

Enligt BH skulle det varit bättre att lyfta ut kroppen ur det trånga skåpet med klädbyltet kvar vid anklarna, lagt kropp med kläder i en lufttät liksäck, transportera till rättsläkarstationen och där öppna säcken, klä av kroppen och förpacka kläder inför teknisk undersökning på NFC.

Hur kan han få det till en bättre metod?
Senast redigerad av Prudent 2016-04-20 kl. 00:40.
2016-04-20, 00:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
En steril och en ren.

Tror att teknikerna hade en plan för att ta ut Lisa från skåpet utan att skada varken henne som person eller framför allt för att skada eventuella spår.

Men spår borde väl säkrats innan hur som helst? Det är ju inte så att det var bråttom till sjukhus för att rädda livet på henne. (Som fallet är vid trafikskada där offret antingen och /eller ekipaget utgör ett hinder i trafik som potentiellt kan förorsaka fler olyckor).
2016-04-20, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
En steril och en ren.

Ok, det visste jag inte, men låter iofs rimligt.

Precis som jag skrivit tidigare säger tekniker HA i förhör att de funderade mycket på hur de skulle gå tillväga och övervägde sågning, men bestämde sig för att försöka lyfta ut henne för att minimera skador/kontaminering.

Edit. FuckBlash skojade tydligen om hydraulverktygen...
Senast redigerad av Prudent 2016-04-20 kl. 01:09.
2016-04-20, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, men du får aldrig tyst på alternativteoretiker för dom hittar något annat hårstrå, tejp, kläder, mopeder, damm, väggar, golv, som inte är undersökt.

Men fatta att dom enbart utredde vem av dom som var skyldig, och det var ju inga som helst problem för dom två att sjunga. Han hade ju sagt åt dom att ljuga, och när A begrep allvaret var det inte lika kul längre att ljuga för sin bror. Så någon oskyldigt dömd i detta fallet finns inte.

Det alternativteoretikerna inte fattar är att utredningen är klar när man har tillräckligt med bevis, för att få till ett åtal och en fällande dom.

"Tur" att tingsrätten och hovrätten fattade så att Nero inte är lös på bygden.
2016-04-20, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men spår borde väl säkrats innan hur som helst? Det är ju inte så att det var bråttom till sjukhus för att rädda livet på henne. (Som fallet är vid trafikskada där offret antingen och /eller ekipaget utgör ett hinder i trafik som potentiellt kan förorsaka fler olyckor).

Vilka spår?
Spårsäkring på kläder och kropp görs väl enligt framtagna arbetsrutiner.
Kläder belyses med ljuskällor och spårsäkras på NFC.
Kroppen belyses med ljuskällor och spårsäkras på rättsläkarstationen som en inledande del av obduktionen (efter röntgen).
Senast redigerad av Prudent 2016-04-20 kl. 00:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in