2016-04-24, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag tror inte denna mamman vill känna sig behövd, hon behövde snarare pengar för att ta fosterbarn, kanske Nerijus då fick flytta till mormor för att dessa skulle få plats.

Nerijus är snarare avvisad av sin mor vilket inte hindrar henne från att skryta över honom inför andra. Dock tror jag inte Nerijus har fått höra dessa lovord om sig själv. En avvisad klänger fast vid den som avvisat om den är beroende av denne, vill visa sig duktig. Nerijus har kontakt med sin mor dagligen.

En annan konsekvens är hat som inte vågar visas utan tas ut på andra.
Du kan självfallet ha rätt i det...
Vad jag går på är att Nerijus med broder fortfarande hänger sig fast och avvisandet kan ses som ett sätt att optimera hans behov av henne. Nerijus kände sig självfallet avvisad och högst troligen bestulen på tutte om jag får gissa. Men det minskar ju inte behovet, snarare så ökar behovet och han hatar beroendet som många beroende gör, men nu måste han sköta sig bättre för att få hennes gunst som avvisad.

Anledningen till att hon tog fosterbarn kan vara att hon inte längre kan få egna, för pengar är det nog inte så fett med för fostermammor i allmänhet. Hon är en gammal lärarinna som nu mister närkontakten med sina söner så därför tar hon till sig nya barn innan de hinner flytta, nogsamt försäkrad om att de fortfarande behöver henne, varför skulle de annars behöva hennes kontakt? de är månare om den än någonsin tidigare för nu har konkurrensen ökat. De är osjälvständiga och det kräver en komplex omsorg att behålla osjälvständigheten som är behovsgrunden.

Arrangera en motsats - dina behövande pudelögon - voffo?

Beroende är en jävligt hård press. När en sådan släpper kan det nog hända att den underdånige söker upp någon som behöver denne och i praktiskt mening är så beroende av denne såsom en människa någonsin kan bli, dina vädjande hundögon som en bön för livet - Rätt in i döden. Det är makt för den maktlöse det. Du avslöjar dig bara för att det är så jävla skönt att känna dödssprattlet kittla dina kårar av maktfullkomlighet. Så lite blod fastnar nog i din lösa kram av fullständig inkänning. Skålpund.

Kanske är jag fullständigt infantil, men en sådan jävla handling så fullständigt jävla meningslös. Jamenar vart fan kommer den ifrån. Kanske är det bara min fantasi att skiten kommer någonstans ifrån för när man vaknar mitt i den här skiten hittar jag ingen annan väg dit. Jag är tacksam för andra förklaringar men har inte lyckats se någon. Logiskt? Nej fan! det kommer det aldrig att bli, bara minst ologiskt... om du förstår vad jag menar. Utstuderad värdelöshet som till råga på allt har en viss systematik, han vill inte få sin skitiga bil skitig, så några spår från skiten finns inte i bilen. Den som gjorde det måste ha haft en rimlig vinkel in. Så jävla lätt är det inte, men här blir det viss resonans. för mig i spåruppdelningen.
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-04-24 kl. 18:01.
2016-04-24, 17:45
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Där misstar du dig alt, din teori om varför mördaren placerade ut Lisa's jacka & hjälm, fullt synliga i rishögen, håller inte alls.
Här är en bild på hur det bla. ser ut i boden där Lisa hittades, det finns 7 klädskåp där mördaren kunnat gömma jacka & hjälm, och i rummet bredvid står en kökssoffa som är så pass stor att krim-teknikern som hittade Lisa först trodde att hon låg nere i den.

Så HUR och VARFÖR (och av vem) Lisa's jacka & hjälm placerats ut i rishögen så att plaggen lätt kunde hittas, fullt synliga i rishögen, och därmed ledde sökgruppen/polisen til Lisa's kropp, ja det är en fråga som vi är många som gärna skulle vilja ha det sanningsenliga svar på.

Låter ju inte just som ett sätt en mördare skulle välja att gömma sitt offers blodiga jacka och hjälm på, eller hur? jag menar vilken mördare gömmer sitt offers tillhörigheter på ett sätt som gör det jättelätt för sökgrupp och polis att hitta mordoffrets kropp?

http://postimg.org/image/704v5uf0t/

Bild inne ifrån boden (Lisa ligger i det öppna klädskåpet, under kläd-bunken)
Det är ingen konspiration mot Nerijus, har du inte hajat det?
VEM fan skulle skulle vilja sätta dit en random gästarbetare och dessutom få hjälp av HELA kåren av polis, NFC, åklagare, Missing People och alla vittnen? Du biter dig fast vid samma saker hela tiden och när du blir överbevisad så tar du inte upp samma sak på ett tag men sen så börjar det om igen och igen. Inse någon gång att det är dags att inse fakta.

Det här är ett troligt och rimligt händelseförlopp, i stora drag, som jag tidigare beskrivit;

Jag tycker inte att det är nåt konstigt att han placerade jacka och hjälm på rishögen.
Dessa saker låg förmodligen bredvid kroppen på plasten i bagaget. Hjälmen lär han ha slitit av inledningsvis, han måste ju ha utrymme för tejpandet och kunna njuta fullt ut. Jackan har han nog först dragit av och kanske låst hennes armar med bakifrån, sen har han slitit av den för att lättare kunna dra upp hennes bh och tröja.

Han hade bråttom när han skulle frakta kroppen till byssjan, han var ju tvungen att vara hemma i "rimlig tid" som om allt var som vanligt, som om han nästan hade alibi. Och, kanske viktigast (?) att hinna skypa med modern den tid de brukar göra det.
Han bär kroppen skyndsamt till byssjan, trycker med brutalitet och kraft in henne i skåpet och kastar gamla kläder ovanpå.
Åter vid bilen tar han jacka och hjälm och gömmer dessa i rishögen åt det håll som byssjan ligger för han vet att INGEN använder den och att ingen har nåt ärende dit - alltså känns det rätt lugnt att gömma sakerna där - just då. Han har fullbordat sitt verk och är nu mån om att bara göra sig av med hennes saker så dessa inte ska kunna kopplas till honom så han gör detta lite irrationellt kan man tycka efteråt, men just då hade han bråttom och ville bara bli av med dem.
En ganska naturlig reaktion tycker jag.

Han tänkte nog att få detta överstökat fort - åka hem och skypa med mamman - försöka greja alibi, sen skulle han fixa allt mera noggrant.
Kropp, hjälm, jacka - planerade han nog att forsla bort på säker plats redan senare samma kväll eller tidigt nästa dag.

Hans planer gick åt helvete då man började söka efter Lisa redan samma kväll.
Hade han fått husera fritt nån dag hade nog både kropp, hjälm och jacka varit borta.
Och även snören och annat.
DÅ hade han utfört en riktig STÄDNING
.
2016-04-24, 17:52
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Vad jag går på är att Nerijus med broder fortfarande hänger sig fast och avvisandet kan ses som ett sätt att optimera hans behov av henne. Nerijus kände sig självfallet avvisad och högst troligen bestulen på tutte om jag får gissa. Men det minskar ju inte behovet, snarare så ökar behovet och han hatar beroendet som många beroende gör, men nu måste han sköta sig bättre för att få hennes gunst som avvisad.

Anledningen till att hon tog fosterbarn kan vara att hon inte längre kan få egna, för pengar är det nog inte så fett med för fostermammor i allmänhet. Hon är en gammal lärarinna som nu mister närkontakten med sina söner så därför tar hon till sig nya barn innan de hinner flytta, nogsamt försäkrad om att de fortfarande behöver henne, varför skulle de annars behöva hennes kontakt? de är månare om den än någonsin tidigare för nu har konkurrensen ökat. De är osjälvständiga och det kräver en komplex omsorg att behålla osjälvständigheten som är behovsgrunden.

Beroende är en jävligt hård press. När en sådan släpper kan det nog hända att den underdånige söker upp någon som behöver denne och i praktiskt mening är så beroende av denne såsom en människa någonsin kan bli, dina vädjande hundögon som en bön för livet - Rätt in i döden. Det är makt för den maktlöse det. Du avslöjar dig bara för att det är så jävla skönt att känna dödssprattlet kittla dina kårar av maktfullkomlighet. Så lite blod fastnar nog i din lösa kram av fullständig inkänning.

Kanske är jag fullständigt infantil, men en sådan jävla handling så fullständigt jävla meningslös. Jamenar vart fan kommer den ifrån. Kanske är det bara min fantasi att skiten kommer någonstans ifrån för när man vaknar mitt i den här skiten hittar jag ingen annan väg dit. Jag är tacksam för andra förklaringar men har inte lyckats se någon. Logiskt? Nej fan! det kommer det aldrig att bli, bara minst ologiskt... om du förstår vad jag menar. Utstuderad värdelöshet som till råga på allt har en viss systematik, han vill inte få sin skitiga bil skitig, så några spår från skiten finns inte i bilen. Den som gjorde det måste ha haft en rimlig vinkel in. Så jävla lätt är det inte, men här blir det viss resonans. för mig i spåruppdelningen.

Ja, att det handlar om makt för en som varit maktlös har du rätt i, det tror jag också. Dessutom nåt neurologiskt fel i huvudet parat med miljön som förvärrat det hela. För brottet ter sig ju helt empatilöst och impulsstyrt.

Så vi är ganska överens tycker jag
2016-04-24, 18:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Mitt fetande.

Där misstar du dig alt, din teori om varför mördaren placerade ut Lisa's jacka & hjälm, fullt synliga i rishögen, håller inte alls.
Här är en bild på hur det bla. ser ut i boden där Lisa hittades, det finns 7 klädskåp där mördaren kunnat gömma jacka & hjälm, och i rummet bredvid står en kökssoffa som är så pass stor att krim-teknikern som hittade Lisa först trodde att hon låg nere i den.

Så HUR och VARFÖR (och av vem) Lisa's jacka & hjälm placerats ut i rishögen så att plaggen lätt kunde hittas, fullt synliga i rishögen, och därmed ledde sökgruppen/polisen til Lisa's kropp, ja det är en fråga som vi är många som gärna skulle vilja ha det sanningsenliga svar på.

Låter ju inte just som ett sätt en mördare skulle välja att gömma sitt offers blodiga jacka och hjälm på, eller hur? jag menar vilken mördare gömmer sitt offers tillhörigheter på ett sätt som gör det jättelätt för sökgrupp och polis att hitta mordoffrets kropp.

Om en grupp konspiratörer ville sätta dit Nerijus samt ville att kroppen skulle hittas, varför la man inte bara hjälm o jacka utanför byssjan? Då hade det ju varit ännu jättelättare att hitta henne.
2016-04-24, 18:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är ingen konspiration mot Nerijus, har du inte hajat det?
VEM fan skulle skulle vilja sätta dit en random gästarbetare och dessutom få hjälp av HELA kåren av polis, NFC, åklagare, Missing People och alla vittnen? Du biter dig fast vid samma saker hela tiden och när du blir överbevisad så tar du inte upp samma sak på ett tag men sen så börjar det om igen och igen. Inse någon gång att det är dags att inse fakta.

Det här är ett troligt och rimligt händelseförlopp, i stora drag, som jag tidigare beskrivit;

Jag tycker inte att det är nåt konstigt att han placerade jacka och hjälm på rishögen.
Dessa saker låg förmodligen bredvid kroppen på plasten i bagaget. Hjälmen lär han ha slitit av inledningsvis, han måste ju ha utrymme för tejpandet och kunna njuta fullt ut. Jackan har han nog först dragit av och kanske låst hennes armar med bakifrån, sen har han slitit av den för att lättare kunna dra upp hennes bh och tröja.

Han hade bråttom när han skulle frakta kroppen till byssjan, han var ju tvungen att vara hemma i "rimlig tid" som om allt var som vanligt, som om han nästan hade alibi. Och, kanske viktigast (?) att hinna skypa med modern den tid de brukar göra det.
Han bär kroppen skyndsamt till byssjan, trycker med brutalitet och kraft in henne i skåpet och kastar gamla kläder ovanpå.
Åter vid bilen tar han jacka och hjälm och gömmer dessa i rishögen åt det håll som byssjan ligger för han vet att INGEN använder den och att ingen har nåt ärende dit - alltså känns det rätt lugnt att gömma sakerna där - just då. Han har fullbordat sitt verk och är nu mån om att bara göra sig av med hennes saker så dessa inte ska kunna kopplas till honom så han gör detta lite irrationellt kan man tycka efteråt, men just då hade han bråttom och ville bara bli av med dem.
En ganska naturlig reaktion tycker jag.

Han tänkte nog att få detta överstökat fort - åka hem och skypa med mamman - försöka greja alibi, sen skulle han fixa allt mera noggrant.
Kropp, hjälm, jacka - planerade han nog att forsla bort på säker plats redan senare samma kväll eller tidigt nästa dag.

Hans planer gick åt helvete då man började söka efter Lisa redan samma kväll.
Hade han fått husera fritt nån dag hade nog både kropp, hjälm och jacka varit borta.
Och även snören och annat.
DÅ hade han utfört en riktig STÄDNING
.

Mitt fetande.

Varför har du behov av att hitta på sånt här trams/lögn om mig:

"när du blir överbevisad så tar du inte upp samma sak på ett tag"

Jag har aldrig varit överbevisad om att NB är rätt GM.
2016-04-24, 18:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Om en grupp konspiratörer ville sätta dit Nerijus samt ville att kroppen skulle hittas, varför la man inte bara hjälm o jacka utanför byssjan? Då hade det ju varit ännu jättelättare att hitta henne.

Jamen käre hasselmuz det var just präcis där jackan och hjälmen hittades; rakt utanför byssan, i rishögen.

Hade jackan & hjälmen placerats på framsidan av rishögen hade det ju sett 100% suspekt ut, som om jackan & hjälmen var planterade.
Och vil man plantera något, ja då ska det ju helst inte se planterat ut.
Förstår du?
2016-04-24, 18:19
Medlem
Citat:
Mitt fetande.

Postaren menar att du har en tendens att tystna för stunden när du blir överbevisad i dina påståenden, men efter ett tag återkommer samma saker.

Har du läst diskussionen om dataspåret och insett att develi hade missat vissa detaljer, men inte ljög, som du anklagade henne för?

Har du insett att BHs påstående att dataspåret ger NB alibi är felaktigt enligt de handlingar han själv lägger fram?
2016-04-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Håller med om att alibi från dator håller lägre rang, men tycker inte det kan borses helt ifrån.

BH håller med TR/HR att överfallet skedde mycket snart efter fickringningen 18.26, men antyder att AB kan vara alternativ gm och hänvisar bla. till tejpbiten.

IB (och NB?) har i förhör sagt att AB var hemma. AB säger att han var hemma vid datorn. Bilaga 1 bevisar att flash-aktiviteten kl. 18.27 skett på den dator som enligt användarnamn tillhör AB.
Datorn stödjer ABs alibi vid tidpunkten för överfallet och minskar då sannolikheten att AB använt tejpbiten i ladan just då.

Jag undrar om inte BH gjorde en tabbe med "datorspåret" och missade att användarnamnet längst ner på bilaga 1 faktiskt styrker att flash-aktiviteten skedde på ABs dator istället för motsatsen som han hävdar utifrån förväxlade BG-nummer.

Kanske uttryckte mig lite vagt. Innehållet i en dylik burk kan vara av intresse men tidsangivelserna får tas med en hel näve salt.

Tiden 18.27 antar jag kommer från datorns egna gökur och ändra den fixar en femåring idag.
2016-04-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Kanske uttryckte mig lite vagt. Innehållet i en dylik burk kan vara av intresse men tidsangivelserna får tas med en hel näve salt.

Tiden 18.27 antar jag kommer från datorns egna gökur och ändra den fixar en femåring idag.

Så kan det vara.
Teknikerna bör rimligtvis kolla om tid och datum i datorn visar rätt.
Ändras tiderna i metadatan retroaktivt om datorns tid ställs om i efterhand?

Bevisvärdet är som du säger rätt ringa och vi kan kanske enas om att BHs "upptäckt" och utläggning om dataspåret i 25 punkter helt bör sakna värde i frågan om PT.
(Åtminstone enligt de uppgifter som finns i FUP och PT-ansökan)
Senast redigerad av Prudent 2016-04-24 kl. 18:40.
2016-04-24, 18:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Mitt fetande.

Låter ju inte just som ett sätt en mördare skulle välja att gömma sitt offers blodiga jacka och hjälm på, eller hur? jag menar vilken mördare gömmer sitt offers tillhörigheter på ett sätt som gör det jättelätt för sökgrupp och polis att hitta mordoffrets kropp?

Du som har så skarpsinniga teorier (det är svårt att tro att det ingår psykologi i den danska sjuksköterskeutbildningen) kanske i så fall kan svara på denna fråga: Om mördaren ville att kroppen enkelt skulle hittas - varför gjorde sig personen i så fall överhuvudtaget besvär med att forsla bort den från mordplatsen? Varför trycka in den i ett skåp och lägga kläder över? Var det bara en skenmanöver för att lura polisen?

Jag är medveten om att vissa svar kan gå OT i den här tråden, men eftersom sjuksköterskans argument utgör invändningar mot att huvudhypotesen - dvs att den dömde mördaren verkligen var den som skyfflade bort kroppen eftersom han aldrig skulle ha betett sig på det viset - så tycker jag att en viss förklaring i frågan kan tillåtas i huvudtråden och hoppas mods i så fall tycker detsamma.
2016-04-24, 18:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO

Arrangera en motsats - dina behövande pudelögon - voffo?

Beroende är en jävligt hård press. När en sådan släpper kan det nog hända att den underdånige söker upp någon som behöver denne och i praktiskt mening är så beroende av denne såsom en människa någonsin kan bli, dina vädjande hundögon som en bön för livet - Rätt in i döden. Det är makt för den maktlöse det. Du avslöjar dig bara för att det är så jävla skönt att känna dödssprattlet kittla dina kårar av maktfullkomlighet. Så lite blod fastnar nog i din lösa kram av fullständig inkänning. Skålpund.

Har lite svårt att få grepp om det du skriver, det är så hmm djupt/flummigt/poetiskt och jag är väl inte tillräckligt djupsinnig men vissa saker du skriver tror jag du har helt rätt i, det handlar på något vis om ett tvångsberoende mellan son och mor men där jag tror att det är modern som har kontrollen och alltid har haft och Nerijus söker ständigt hennes bekräftelse som han sällan får eller har fått. Han har lärt sig av henne att ljuga och maipulera för att framhäva sig själv i en bättre dager. Vara inställsam till de som "står över" honom och sparka på de som är under. Avvisad är han nog sen mycket unga år, har inte fått kärlek och trygghet, bara bestraffningar och hån. Då lär man sig att lögn är bästa försvar, bara mamma blir nöjd. Avvisad som 14-åring då han fick lämna hemmet och flytta medan mamman hade fosterbarn. Fina fasaden utåt viktigt för mamman, samt de pengar det gav.
Undrar hur det kändes att behöva flytta som 14-åring, då är man ju fortfarande ett barn?
Dysfunktionell familj, en riktigt mörk bakgrund där vi inte vet vilka hemligheter som finns. I sönernas uppfostran ingick att det viktiga är hur det ser ut utåt, inte vad som händer därhemma. Mamman har fått priser som typ "bästa fostermamman" eller liknande. Pappan, vem är hand då? Nu gammal och sjuk, men innan dess? Alkoholmissbruk, misshandel, kan tänka mig det mesta. Nerijus har lärt sig att vända ilska, rädsla och frustration inåt, att inte låtsas om, att inte känna efter sen barnsben, för att klara sig. Det har legat och pyrt och påverkat honom till den han nu blev. Modern skulle ju komma på besök, var nog det som allra mest triggade igång hans sexualsadistiska mördareskapader. Han visste att när modern skulle vara där så blev han återigen den lille maktlösa, rädda killen. Han behövde rensa hjärnan, få total kontroll. Det sägs att en sexualsadistisk mördare väljer ett offer som egentligen är en symbol för någon annan, någon som kränkt eller skadat honom på något vis, psykiskt eller fysiskt.
Modern?
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-24 kl. 19:01.
2016-04-24, 18:46
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Mitt fetande.

Menar när du tar upp saker och hittar på egna detaljer som sen avslöjar dig.
Som t.ex "bristen" av fluglarver på Lisas kropp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in