2016-04-24, 02:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Mord av den här mycket speciella typen begås för övrigt nästan alltid av en ensam förövare.

2. Det ska nödvändigtvis framkomma ny avgörande bevisning för att det ska bli tal om någon resning framöver. Eller nya viktiga omständigheter som tidigare inte var kända.
Han har all rätt i världen att sitta där och tiga tills han går i graven själv. Likt Olsson:
Citat:
Citat:
Både i rättegångarna och bloggen drev han tesen att han var oskyldig. Men han förklarade aldrig hur hans DNA kunde hittas i den mördade 10-åriga Helén Nilssons kropp, han nöjde sig med att underkänna DNA-tekniken.
Citat:
Ulf Olsson medgav aldrig någonting som hade med morden på Helén Nilsson att göra.
Han erkände ingenting, han berättade ingenting. Ingen hjälp för anhöriga eller poliser. Tvärtom vände han sig direkt till anhöriga under rättegångarna och påstod att han inget gjort.
När det gäller mordet teg han hela tiden.
http://www.expressen.se/kvallsposten...-med-mordaren/

Men det säger sig självt att i detta läge behöver NB öppna käften och förklara inför HD om det ska åberopas griftefridsbrott; dvs att via transportgrepp ha avsatt DNA på hennes jeans som då ska vara förklaring på tung DNA bevisning.
Hurtig pekar på brott mot griftefriden som försvar inför HD.
Hans klient har läst igenom överklagan, godkänt den och står fortlöpande namngiven som upphovsman till idéerna.
Hurtig pekar på både brodern och hustrun som mördare.

Jag är dock förvånad över vad som hindrar NB att gå all-in mot brorsan för nåt samvete tror jag inte han har. Riktigt ända dit verkar han inte vilja gå märkligt nog.
Vad är hållhaken tro? Varför vill han inte ljuga ihop en story mot brorsan?

Att tiga i detta läge - med en livstidsdom för mord som snor runt benen - och sitta och småfjanta med jag-vill-inte-sätta-dit-min-närmaste-krets är inte rimligt.
Senast redigerad av develi 2016-04-24 kl. 03:11.
2016-04-24, 07:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han har all rätt i världen att sitta där och tiga tills han går i graven själv. Likt Olsson:
Citat:
Ulf Olsson medgav aldrig någonting som hade med morden på Helén Nilsson att göra.
Han erkände ingenting, han berättade ingenting. Ingen hjälp för anhöriga eller poliser. Tvärtom vände han sig direkt till anhöriga under rättegångarna och påstod att han inget gjort.
När det gäller mordet teg han hela tiden.
http://www.expressen.se/kvallsposten...-med-mordaren/
Här tänker jag direkt på när NB i TR gråtmild sa att han kunde förstå hur hemskt det kändes för Lisas föräldrar för han hade ju själv en 14-årig dotter. Att tiga och ej ta ansvar för sin gärning, spela oskyldig, ledsen och frågande - det har dessa två mördare gemensamt. Tänk som förälder att aldrig någonsin få ett svar direkt från mördaren - livslång kränkning och respektlöshet mot både offer och anhöriga. Det blir som att den ondskefulla gärningen mot deras barn aldrig får nåt slut, den upprepas lite varje dag p.g.a uteblivna erkännanden av de fega kräken som dessa mördare är. Men, det kanske ger dem någon slags fortsättning på sin njutning och kontroll som de kände vid morden.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hurtig pekar på brott mot griftefriden som försvar inför HD.
Hans klient har läst igenom överklagan, godkänt den och står fortlöpande namngiven som upphovsman till idéerna.
Hurtig pekar på både brodern och hustrun som mördare.
Jag är dock förvånad över vad som hindrar NB att gå all-in mot brorsan för nåt samvete tror jag inte han har. Riktigt ända dit verkar han inte vilja gå märkligt nog.
Vad är hållhaken tro? Varför vill han inte ljuga ihop en story mot brorsan?
Att tiga i detta läge - med en livstidsdom för mord som snor runt benen - och sitta och småfjanta med jag-vill-inte-sätta-dit-min-närmaste-krets är inte rimligt.
Jag tror att "hållhaken" är NB:s självbevarelsedrift. Han tänjer på gränserna så långt det är möjligt utan att själv rakt ut säga: "det var AB och IB som gjorde det". Han låter Hurtig säga det istället för även om NB står som upphovsman till idéerna (hahaha) så spelar nog NB ut "oskyldighets-kortet" till modern och frun, d.v.s "det är advokaten som skrivit så - jag har inte sagt det - advokaten sa att det är enda chansen och jag är ju oskyldig så jag måste lyssna på honom." (men det kan väl ingen tro på, eller?)
NB vill inte hamna i en situation där AB och IB blir förbannade, försvarar sig och berättar sanningen. (vilket jag skulle önska att de gör NU). Från start har Hurtig försökt förmå NB att haka på en förklaring där han bara är städare, även om han lagt orden i NB:s mun har han ej velat upprepa dessa, muntligen. Det pedagogiska arbetet misslyckades, därav den abstrakta överklagan där NB "nästan" pratar och där hans ande liksom svävar omkring, indirekt. Det blir inget PT men i Hurtigs lite surrealistiska och narcissistiska värld har han nog vid PT tänkt att lägga in SPECIALPEDAGOGIK för att övertala NB att hänga på en story som Hurtig presenterar. Men, detta skulle aldrig ha gått för NB skulle fortsatt att bara neka.

En sak jag tänkt på; jag tror att NB fortfarande inte riktigt inser allvaret i det här och hur körd han är när han från början inte ens försökte sig på en anständig förklaring till hur hans DNA hamnat där det gjort (räknar ej med IR:s idiotiska bortförklaringar). Efter HR var han ju förkrossad, förtvivlad o.s.v. Då har man inte så mycket verklighetsförankring och ens advokat har inte berättat sanningen om läget. Undrar om det är detsamma nu eftersom NB fortfarande håller tyst?
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-24 kl. 07:49.
2016-04-24, 08:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Här tänker jag direkt på när NB i TR gråtmild sa att han kunde förstå hur hemskt det kändes för Lisas föräldrar för han hade ju själv en 14-årig dotter. Att tiga och ej ta ansvar för sin gärning, spela oskyldig, ledsen och frågande - det har dessa två mördare gemensamt. Tänk som förälder att aldrig någonsin få ett svar direkt från mördaren - livslång kränkning och respektlöshet mot både offer och anhöriga. Det blir som att den ondskefulla gärningen mot deras barn aldrig får nåt slut, den upprepas lite varje dag p.g.a uteblivna erkännanden av de fega kräken som dessa mördare är. Men, det kanske ger dem någon slags fortsättning på sin njutning och kontroll som de kände vid morden.

Jag tror att "hållhaken" är NB:s självbevarelsedrift. Han tänjer på gränserna så långt det är möjligt utan att själv rakt ut säga: "det var AB och IB som gjorde det". Han låter Hurtig säga det istället för även om NB står som upphovsman till idéerna (hahaha) så spelar nog NB ut "oskyldighets-kortet" till modern och frun, d.v.s "det är advokaten som skrivit så - jag har inte sagt det - advokaten sa att det är enda chansen och jag är ju oskyldig så jag måste lyssna på honom." (men det kan väl ingen tro på, eller?)
NB vill inte hamna i en situation där AB och IB blir förbannade, försvarar sig och berättar sanningen. (vilket jag skulle önska att de gör NU). Från start har Hurtig försökt förmå NB att haka på en förklaring där han bara är städare, även om han lagt orden i NB:s mun har han ej velat upprepa dessa, muntligen. Det pedagogiska arbetet misslyckades, därav den abstrakta överklagan där NB "nästan" pratar och där hans ande liksom svävar omkring, indirekt. Det blir inget PT men i Hurtigs lite surrealistiska och narcissistiska värld har han nog vid PT tänkt att lägga in SPECIALPEDAGOGIK för att övertala NB att hänga på en story som Hurtig presenterar. Men, detta skulle aldrig ha gått för NB skulle fortsatt att bara neka.

En sak jag tänkt på; jag tror att NB fortfarande inte riktigt inser allvaret i det här och hur körd han är när han från början inte ens försökte sig på en anständig förklaring till hur hans DNA hamnat där det gjort (räknar ej med IR:s idiotiska bortförklaringar). Efter HR var han ju förkrossad, förtvivlad o.s.v. Då har man inte så mycket verklighetsförankring och ens advokat har inte berättat sanningen om läget. Undrar om det är detsamma nu eftersom NB fortfarande håller tyst?
Jag tror nog att Hurtig har försökt prata pedagogiskt allvar med honom. Men hoppet är ju det sista som överger en, sägs det ju, så han hoppas nog på att de "nya omständigheterna" ska fria honom från livstid. Problemet är bara att han inte till fullo inser att dom här nya omständigheterna är gamla och redan kända omständigheter som Hurtig endast presenterar i nya ordalag. Det är alltså kört för PT och när han inser det så sitter han där han sitter. Inte heller då kan han öppna munnen och exempelvis anklaga lillbrorsan för mordet för då skulle förstås frugan reagera. Hon vet ju att Aivaras definitivt inte kan ha mördat Lisa. Dom vara båda hemma, men det var inte Nerijus.
2016-04-24, 08:45
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att denne man kommer att låsas in är väl fullt klart.
Det som gör honom intressant är att han totalt tiger och vägrar samarbeta. Jag har aldrig upplevt någon märkligare figur. Han måste ju ha en uppfattning och en åsikt om sin egen inblandning. Att han skulle yppa något om en PT beviljas är bara skitsnack.

Hans tankegångar skulle vara intressanta att få ta del av.
Instämmer i det du skriver.
Inlåsning på livstid är självklart och att han inte skulle yppa något om PT beviljas. (vilket det såklart inte gör).
Vägrar samarbeta men kräver hjälp som om en advokat ensam kunde lösa honom ur situationen.
Hur hans tankegånger ser ut kan man fundera över.
Jag tror att det lutar åt att han själv känner att han egentligen inte gjort något fel, han tog sig rätten att ta Lisas liv för han behövde det, han behövde den tillfredsställelsen för sina sjuka drifters skull. Vem har rätten att förvägra honom det, anser och undrar han nog.
Att han blev avslöjad, påkommen blir liksom en annan sak, det känns smutsigt och orättvist.
Det blir två olika saker. Skuld för gärningen känner han inte men skuld inför sin familj för att han åkt fast och skämt ut dem. Han tycker nog faktiskt väldigt synd om sig själv som var så slarvig att han drabbades av den svenska rättvisan.
2016-04-24, 09:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tror nog att Hurtig har försökt prata pedagogiskt allvar med honom. Men hoppet är ju det sista som överger en, sägs det ju, så han hoppas nog på att de "nya omständigheterna" ska fria honom från livstid. Problemet är bara att han inte till fullo inser att dom här nya omständigheterna är gamla och redan kända omständigheter som Hurtig endast presenterar i nya ordalag. Det är alltså kört för PT och när han inser det så sitter han där han sitter. Inte heller då kan han öppna munnen och exempelvis anklaga lillbrorsan för mordet för då skulle förstås frugan reagera. Hon vet ju att Aivaras definitivt inte kan ha mördat Lisa. Dom vara båda hemma, men det var inte Nerijus.
Undrar när frugan ska reagera? Vill hon fortsätta vara gift med den livstidsdömde mördaren som försökte skylla på henne och sin bror i ett sista desperat försök?
Jag tycker att det vore härligt om Irina och Aivaras tog bladet från munnen och gav svar på tal.
Kanske journalisterna väntar med intervju till efter avslag på PT.
Har en känsla av att Nerijus dominerande mor är den styrande i det här, kanske säkrast för både IB och AB att vara tysta och hålla sig undan, för den fejkade familjefridens skull så mamman behåller kontrollen.
Nu är ju MODERN litaisk men....Mother Russia
https://www.youtube.com/watch?v=2LntQlbvu_o
2016-04-24, 09:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag har också noterat att vissa personer här i tråden lägger ner oerhört mycket tid och engagemang på att skriva nedlåtande om NB.
Hm, men du reagerar inte på att vissa tråddeltagare vill ha Lisas egen far eller Jönssons söner till att ha mördat henne. Märkligt. För sånt gör nämligen mig riktigt förbannad.
Citat:
Dessa hatiska inlägg har faktiskt fått mig att bli mer tvivlande till att NB skulle vara ensamt skyldig GM.
Hmmm....
Citat:
Men, enligt min åsikt, så är omständigheterna kring hela fallet faktiskt i praktiken omöjliga för en ensam GM att kunna ha genomfört på den korta tid. Därför är jag ganska övertygad om att vare sig NB är oskyldig, eller om han medverkat som "städare", så saknas fortfarande en eller flera GM i detta domslut.
Du får gärna förklara hur två gm skulle få det här att gå snabbare.
Citat:
För allas skull, inte minst LH's anhöriga, så är det viktigt att rätt GM verkligen döms. För tänk om en GM fortfarande går fri? Så hade åtminstone jag resonerat om någon hade skadat eller - gud förbjude! - dödat någon av mina döttrar vare sig nu eller när de kommer upp i tonåren.
Poliserna som utrett det här har säkerligen egna döttrar och resonerar precis som du. Därför har dom också försäkrat sig om att dom fick fast rätt mördare.

Är du säker på att du kan mäta dig med dina döttrar? Ett litet test bara för dig Gil...
https://www.youtube.com/watch?v=msjN1uiUWyY
Senast redigerad av ReedMe 2016-04-24 kl. 09:54.
2016-04-24, 09:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
magiciadehex|57062223]Undrar när frugan ska reagera? Vill hon fortsätta vara gift med den livstidsdömde mördaren som försökte skylla på henne och sin bror i ett sista desperat försök?
Jag tycker att det vore härligt om Irina och Aivaras tog bladet från munnen och gav svar på tal.
Kanske journalisterna väntar med intervju till efter avslag på PT.
Har en känsla av att Nerijus dominerande mor är den styrande i det här, kanske säkrast för både IB och AB att vara tysta och hålla sig undan, för den fejkade familjefridens skull så mamman behåller kontrollen.
Nu är ju MODERN litaisk men....Mother Russia
https://www.youtube.com/watch?v=2LntQlbvu_o
Ah, fantastiska Petra. Den videon har jag inte sett tidigare. Tack!

Fejkad familjefrid, ja. Det är nog modern som drar upp riktlinjerna för framtiden här: att tiga ihjäl alltihop. Frågan är om hon kan låsa fast Irina i ett evigt äktenskap med Nerijus. Irina vill väl kunna stå på egna ben nån gång. Skulle inte förvåna mig om hon just nu är beroende av modern på olika sätt. Kanske ekonomiskt i viss mån, kanske bor hon hos henne. Vem vet. Det skulle kunna vara frågor som en driftig journalist ställer till henne när PT't fått avslag. Men kommer hon att ta bladet från munnen? Det tror jag inte. Det hänger på Nerijus. Om hon skulle bli tvungen att försvara sig.
Senast redigerad av ReedMe 2016-04-24 kl. 09:55.
2016-04-24, 09:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jaha, han säger det Bror Duktig, men om N använder sin rätt att tiga blir det svårt att förklara sig. Eller hur tänkte man här?
Jag kan inte annat än säga att det känns som det satt en papegoja i tråden innan som upprepade Hurtigs ord. Det är liksom svårt att tiga och samtidigt förklara sig.

Men det senaste är att N ska tiga om man hänvisar till överklagan.

Jag skulle vilja säga att det är felaktigt att dra ihop hela NB´s uppenbarelse till en tigande misstänkt. Papegojan är den som suttit i 14 polisförhör sedan Juni, och genomgått två rättegångar. Förnekande/bortförklarande är den mer korrekta benämningen.
Han har på flera ställen kommit med sina förklaringar, vilket gjort att bäcken mot förklaringsbörda började rinna redan när hustrun och brodern drog tillbaka sina påtvingade uppgivna alibin.
2016-04-24, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Datorerna kan bortses ifrån de kan inte ge något alibi för någon. Att BH tog med detta är nog för att det är massmedialt bra.

Vittnesmål från en dator står lägre i rang än vittnesmål från anhöriga.

Håller med om att alibi från dator håller lägre rang, men tycker inte det kan borses helt ifrån.

BH håller med TR/HR att överfallet skedde mycket snart efter fickringningen 18.26, men antyder att AB kan vara alternativ gm och hänvisar bla. till tejpbiten.

IB (och NB?) har i förhör sagt att AB var hemma. AB säger att han var hemma vid datorn. Bilaga 1 bevisar att flash-aktiviteten kl. 18.27 skett på den dator som enligt användarnamn tillhör AB.
Datorn stödjer ABs alibi vid tidpunkten för överfallet och minskar då sannolikheten att AB använt tejpbiten i ladan just då.

Jag undrar om inte BH gjorde en tabbe med "datorspåret" och missade att användarnamnet längst ner på bilaga 1 faktiskt styrker att flash-aktiviteten skedde på ABs dator istället för motsatsen som han hävdar utifrån förväxlade BG-nummer.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-24 kl. 10:03.
2016-04-24, 10:14
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Håller med om att alibi från dator håller lägre rang, men tycker inte det kan borses helt ifrån.

BH håller med TR/HR att överfallet skedde mycket snart efter fickringningen 18.26, men antyder att AB kan vara alternativ gm och hänvisar bla. till tejpbiten.

IB (och NB?) har i förhör sagt att AB var hemma. AB säger att han var hemma vid datorn. Bilaga 1 bevisar att flash-aktiviteten kl. 18.27 skett på den dator som enligt användarnamn tillhör AB.
Datorn stödjer ABs alibi vid tidpunkten för överfallet och minskar då sannolikheten att AB använt tejpbiten i ladan just då.

Jag undrar om inte BH gjorde en tabbe med "datorspåret" och missade att användarnamnet längst ner på bilaga 1 faktiskt styrker att flash-aktiviteten skedde på ABs dator istället för motsatsen som han hävdar utifrån förväxlade BG-nummer.
Hurtig var nog lite för het på gröten. "Datorförväxlingen" gav ju stora rubriker - som om det var detsamma som "gärningsmannaförväxling."(haha) Stor grej på gång, liksom
Rönnbäck valde nog att ligga lågt med att begära ytterligare undersökningar av bevisning - hon förstod, med rätta - att allt bara skulle leda tillbaka till NB. Därav hennes flummiga, fantasifulla och anklagande formuleringar i rätten, bättre köra på konspirationsspåret och anklaga allt och alla än att fördjupa sig i bevisningen seriöst. Det slår nämligen tillbaka.
2016-04-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

Om jag inte mins fel så går det att sätta ihop spellistor på YouTube som
spelar upp automatiskt, eller en slinga som maler på.
Blir det flash-aktivitet då?

Nu påstår jag inte att AB gjort det, jag undrar mer om det går att göra så.

Det finns alldeles säkert många sätt att få en dator å jobba på egen hand.
2016-04-24, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om jag inte mins fel så går det att sätta ihop spellistor på YouTube som
spelar upp automatiskt, eller en slinga som maler på.
Blir det flash-aktivitet då?

Nu påstår jag inte att AB gjort det, jag undrar mer om det går att göra så.

Det finns alldeles säkert många sätt att få en dator å jobba på egen hand.

Jag har ingen aning om när flash-aktiviteter uppstår.

Enligt punkt 20 är flash-aktiviteten en bild- eller ljudjustering.

Det finns säker kunniga som kan skapa automatiska, tidsstyrda händelser, som registreras i en dator, men att överföra det till att AB skulle ha de kunskaperna (samt veta att det inte går avslöja av tekniker) och dessutom planerat mordet i förväg ned till sådan detalj att i förväg "skapa" datoralibi känns väldigt långsökt.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-24 kl. 11:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in