Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Han har all rätt i världen att sitta där och tiga tills han går i graven själv. Likt Olsson:
Citat:
Ulf Olsson medgav aldrig någonting som hade med morden på Helén Nilsson att göra.
Han erkände ingenting, han berättade ingenting. Ingen hjälp för anhöriga eller poliser. Tvärtom vände han sig direkt till anhöriga under rättegångarna och påstod att han inget gjort.
När det gäller mordet teg han hela tiden.
http://www.expressen.se/kvallsposten...-med-mordaren/
Här tänker jag direkt på när NB i TR gråtmild sa att han kunde förstå hur hemskt det kändes för Lisas föräldrar för han hade ju själv en 14-årig dotter. Att tiga och ej ta ansvar för sin gärning, spela oskyldig, ledsen och frågande - det har dessa två mördare gemensamt. Tänk som förälder att aldrig någonsin få ett svar direkt från mördaren - livslång kränkning och respektlöshet mot både offer och anhöriga. Det blir som att den ondskefulla gärningen mot deras barn aldrig får nåt slut, den upprepas lite varje dag p.g.a uteblivna erkännanden av de fega kräken som dessa mördare är. Men, det kanske ger dem någon slags fortsättning på sin njutning och kontroll som de kände vid morden.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Hurtig pekar på brott mot griftefriden som försvar inför HD.
Hans klient har läst igenom överklagan, godkänt den och står fortlöpande namngiven som upphovsman till idéerna.
Hurtig pekar på både brodern och hustrun som mördare.
Jag är dock förvånad över vad som hindrar NB att gå all-in mot brorsan för nåt samvete tror jag inte han har. Riktigt ända dit verkar han inte vilja gå märkligt nog.
Vad är hållhaken tro? Varför vill han inte ljuga ihop en story mot brorsan?
Att tiga i detta läge - med en livstidsdom för mord som snor runt benen - och sitta och småfjanta med jag-vill-inte-sätta-dit-min-närmaste-krets är inte rimligt.
Jag tror att "hållhaken" är NB:s självbevarelsedrift. Han tänjer på gränserna så långt det är möjligt utan att själv rakt ut säga: "det var AB och IB som gjorde det". Han låter Hurtig säga det istället för även om NB står som upphovsman till idéerna (hahaha) så spelar nog NB ut "oskyldighets-kortet" till modern och frun, d.v.s "det är advokaten som skrivit så - jag har inte sagt det - advokaten sa att det är enda chansen och jag är ju oskyldig så jag måste lyssna på honom." (men det kan väl ingen tro på, eller?)
NB vill inte hamna i en situation där AB och IB blir förbannade, försvarar sig och berättar sanningen. (vilket jag skulle önska att de gör NU). Från start har Hurtig försökt förmå NB att haka på en förklaring där han bara är städare, även om han lagt orden i NB:s mun har han ej velat upprepa dessa, muntligen. Det pedagogiska arbetet misslyckades, därav den abstrakta överklagan där NB "nästan" pratar och där hans ande liksom svävar omkring, indirekt. Det blir inget PT men i Hurtigs lite surrealistiska och narcissistiska värld har han nog vid PT tänkt att lägga in SPECIALPEDAGOGIK för att övertala NB att hänga på en story som Hurtig presenterar. Men, detta skulle aldrig ha gått för NB skulle fortsatt att bara neka.
En sak jag tänkt på; jag tror att NB fortfarande inte riktigt inser allvaret i det här och hur körd han är när han från början inte ens försökte sig på en anständig förklaring till hur hans DNA hamnat där det gjort (räknar ej med IR:s idiotiska bortförklaringar). Efter HR var han ju förkrossad, förtvivlad o.s.v. Då har man inte så mycket verklighetsförankring och ens advokat har inte berättat sanningen om läget. Undrar om det är detsamma nu eftersom NB fortfarande håller tyst?