2016-04-26, 19:18
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Bra utlägg om saken.

Förkortat skulle man kunna säga att, beroende på hur man behärskar fu-materialet, kunde Hurtig lika gärna försvara AB i denna sak, samtidigt som man pekar skuldriktning mot NB.

Mao inte mycket nytt under granen med den "mystiska" handsken. Enligt PeterNoster verkade det som en riktig kioskvältare, som skulle vända upp och ner på hela utredningen. Men så var inte fallet även denna gång. Bara ett prov på lite klippande och klistrande.
Senast redigerad av henkess 2016-04-26 kl. 19:20.
2016-04-26, 19:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Irina är nog i någon slags beroendeställning till Modern, ekonomiskt, ev boendet och kanske känslomässigt p.g.a Nerijus. En slags symbios av kontroll. Kändes som att Irinas vittnesmål i HR till stor del regisserats av NB/Rönnbäck med Modern som tongivande sufflös till IB. Så länge som Irina fortsätter att ha kontakt med Nerijus via tel.samtalen fortsätter nog hans och moderns kontroll. Hoppas att någon får upp ögonen på Irina och ser till att hon tar avstånd och försöker stå på egna ben, hennes föräldrar kanske?
Du har nog helt rätt i att det hänger på Nerijus - om hon skulle bli tvungen att försvara sig.
Man undrar också om Modern helt tagit avstånd från sin yngste son, Aivaras, efter att han berättade sanningen i förhören b.la om hur NB bett honom om falskt alibi två gånger, i tidningsintervju om det förnekade hon bara rakt av att AB skulle ha sagt så.
"Nerijus som alltid varit snäll, alltid skött sig och är så jävla VÄLUPPFOSTRAD" enligt modern, inte ska väl någon inbilla sig att han gjort det här hemska för vad skulle man då tro om Moderns uppfostringsmetoder och Nerijus barndom?

En driftig och undersökande journalist måste ta tag i det här när det blivit avslag av PT.
Vilka mörka familjehemligheter har inte funnits där och finns inte där nu? Vilken betydelse har relationen mor/son för NB:s utveckling till sexualsadistiskk mördare? Lars Norén - släng dig i väggen, här är ett riktigt mörkt drama.

Nåd, barmhärtighet och rättvisa - tycktes modern ropa tidigare men nu är det tyst...
Barmhärtighet är enligt bibeln och människors fullhet; det mest gudomliga hos Gud, men också det mest storslagna hos människorna.
Tyckte att både låttiteln "Mother Russia" och bandets namn, "Sisters of Mercy" passade in i denna härva på något vis.
Och dominion. (Skön låt förövrigt.) Nerijus spelade högt mot Gud men han drog förbannelsekorten. Som ortodox är han nog vidskeplig av sig och tror på demoner och spöken och att Lisa ska hemsöka honom för resten av hans liv. Kanske han i ren desperation vände sig till Lucifer i sina böner den där fasansfulla veckan innan han åkte fast men fann ingen nåd hos morgonstjärnan heller. Eller kan foliehattarna ha rätt? Kanske var det ett spöke som hade ihjäl Lisa bara för att på pin kiv jävlas lite med honom? Den osynlige som lägger snitslad bana från ladan till boden på Martorp och som inte lämnar dna efter sig... Ghost - He is https://www.youtube.com/watch?v=4CSFkjPm0A0

Jag har noll koll på vad som gör en person till sexualsadistisk mördare, vilken roll modern/fadern spelar. Men jag vet att det finns seriemördare som haft en så normal uppväxt som man bara kan begära. Det krävs nog en trigger av nåt slag och den ser förmodligen olika ut från person till person. I Nerijus fall är det inte omöjligt att han som ung pojk känt sig bortstött av modern när hon tog fosterbarnen till sig - vilket du varit inne på om jag inte minns fel. En kvinna är för honom ett objekt, inte en levande varelse. Kanske objektifieringen är en skyddsmekanism?

Ja, stackars Aivaras har verkligen kommit i kläm här. Vi får sätta vårt hopp till den presumtive journalisten. Själv anar jag att klimatet i familjen kan vara en aning radioaktivt just nu och en tid framöver ...https://www.youtube.com/watch?v=ktvTqknDobU
Senast redigerad av ReedMe 2016-04-26 kl. 20:06.
2016-04-26, 19:37
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med de speciella porrbilderna verkar vara något som bröderna har gemensamt.

FUP s.1198 citat;

Vad tycker du om bilderna. Är de OK att titta på? Är det
bilder som du brukar titta på?

Javisst. Jag brukade titta på sådana bilder, men jag kan inte säga att det var precis dom där
bilderna. Det är inget märkvärdigt för Aivaras att titta på den typen av bilder.

Tejpbiten med AB:s DNA hittas på en plåtbit som ligger vid platsen där offrets örhängen hittades, ett obehagligt faktum även om NB är mördaren tycker jag.

Någonstans nämner AB något om att NB brukade (klippa till?) IB på knät när han var stygg mot henne, kommer osökt att tänka på att offret hade en skada i knätrakten.

Finns inga spår av AB:s DNA på Lisas kläder och röret där hon hängdes. Han har dessutom alibi. Besudlingarna på väggar och lite överallt var från Nerijus inte AB. Det är på tok för lite för att misstänka AB:s inblandning kan jag tycka.
2016-04-26, 19:50
Medlem
Citat:
Bra utlägg om saken.

Förkortat skulle man kunna säga att, beroende på hur man behärskar fu-materialet, kunde Hurtig lika gärna försvara AB i denna sak, samtidigt som man pekar skuldriktning mot NB.
Jag tycker inte att Hurtig uppnår sitt syfte, givet att läsaren sätter sig in i frågan.

Några frågor till rättskunniga:
BH åberopar FUP, men domstolarna har i och för sig inte att befatta sig med FUP, utan bara med vad som presenteras i rättssalen. Jag kan inte redogöra för hur handskhistorien framkom i rätten. Hur kommer HD att se på just denna framställan ?

I domen från HR står det:
Av N B egna uppgifter framgår att det var han som hittade Lisa
Holms handske i ladan på måndagsmorgonen. Handsken låg enligt honom synligt
invid den brunn där han och hans bror pumpade ur vatten. Frågan är om det funnits
utrymme för N B att gömma handsken eller om han överhuvudtaget
insett att det var Lisa Holms handske. Denna omständighet finns ingen förklaring
till och varken styrker eller motbevisar det gärningspåstående åklagaren fört fram
.

Om utredningen skulle komma att öppnas igen och försvaret framföra handskteorin, så kommer åklagarsidan att åberopa motsvarande pekande mot NB och göra gällande att motsatsen till försvarets tes är mycket troligare, vilket jag håller med om.

Definitivt handlar detta om en bevisvärderingsfråga.
Senast redigerad av LOE2 2016-04-26 kl. 20:39.
2016-04-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Så personalen var inte ute någon gång på framsidan av cafét ?
Vem serverade då gästerna ?
Nu är vi inte intresserade av att du tittar porrfilm eller tittar porrtidning .
Bevisligen har den äcklige jäveln Nerijus stått där och kletat ner väggarna .
Och inte faan stod han och tittade på bilar som åkte förbi .
Eller tror du att spöket du tror på har dragit en handtralla på mördar-Nerijus
och sen åkt och kletat ner väggarna i hörnrummet .
Den ende som har sjuka fantasier är baltsvinet du försvarar .
Har du en mer trolig mördare än stinkbomben Nerijus på lut kanske ?
Eller tror du fortfarande att det är spöket ?

Tänk lite om du kan:
att servera tar inte lång tid, det tar några minuter. Tjejer som serverade var inte mycket ute.
Om man tror på sånt strunt betyder att man inte kan tänka själv och tänka kritiskt
eller kanske man hade haft hjärnskakning pga att ofta slog sig i huvud likadant som du gjor. Ta det lugn.
Om fel person blir dömd den riktige mördare ska alldrig hittas.
Den som mördade en gång, kan göra det igen.
Utredarna, polis måste hitta en rätt man, annars deras jobb är ingeng värt.
2016-04-26, 20:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Tänk lite om du kan:
att servera tar inte lång tid, det tar några minuter. Tjejer som serverade var inte mycket ute.
Om man tror på sånt strunt betyder att man inte kan tänka själv och tänka kritiskt
eller kanske man hade haft hjärnskakning pga att ofta slog sig i huvud likadant som du gjor. Ta det lugn.
Om fel person blir dömd den riktige mördare ska alldrig hittas.
Den som mördade en gång, kan göra det igen.
Utredarna, polis måste hitta en rätt man, annars deras jobb är ingeng värt.
Det verkar vara du som inte använder hjärnan tillräckligt.

Faktum är i alla fall att eran käre balt valde att onanera i utrymme som hade
fönster med utsikt mot caféet. Spår efter detta har lämnats på väggar och golv i detta
speciella rum. På caféet råkade unga tjejer arbeta med servering. De behöver inte
ha uppehållit sig därutanför hela tiden. Det kunde räcka med att NB hade vetskapen
om att de fanns där på andra sidan vägen, dessa unga tjejer, och med bara en skymt
av någon av dem kunde han sedan låta fantasierna gå igång och göra det han gjorde
med sig själv dessa gånger.

Du kan vara helt lugn och det kan de andra baltkramarna också vara: definitivt inte
fel person dömd och han kommer inte att ha någon möjlighet att mörda igen på
åtminstone 20 år. Och det borde ni vara tacksamma över att han inte kan.
Det är fan vad ni borde vara. Sluta blockera er inför sanningen nån jävla gång, tack!
2016-04-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gör en sammanställning, tack.

Första gången NB å AB topsades så va väl det pga
handsken.
2016-04-26, 21:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tycker inte att Hurtig uppnår sitt syfte, givet att läsaren sätter sig in i frågan.

BH åberopar FUP, men domstolarna har i och för sig inte att befatta sig med FUP, utan bara med vad som presenteras i rättssalen. Jag kan inte redogöra för hur handskhistorien framkom i rätten. Hur kommer HD att se på just denna framställan ?

invid den brunn där han och hans bror pumpade ur vatten. Frågan är om det funnits
insett att det var Lisa Holms handske. Denna omständighet finns ingen förklaring
till och varken styrker eller motbevisar det gärningspåstående åklagaren fört fram
.

Om utredningen skulle komma att öppnas igen och försvaret framföra handskteorin, så kommer åklagarsidan att åberopa motsvarande pekande mot NB och göra gällande att motsatsen till försvarets tes är mycket troligare, vilket jag håller med om.

Känner mig inte direktträffad, men reflekterar vidare lite utifrån att det jag fetat, eftersom det är en textkopia rakt av från Tingsrättens dom.
Hovrätten har således inte värderat annorlunda, med hänvisning/orsak till att det varken stärker eller motbevisar gärningsbeskrivningen.

RB 55 kap
Citat:
14 §
Om det vid en huvudförhandling i lägre rätt har hållits förhör inför rätten eller syn på stället om någon viss omständighet och om avgörandet även i Högsta domstolen beror på tilltron till den bevisningen, får hovrättens dom ändras i den delen endast om hovrätten i samma del ändrat tingsrättens dom utan att ta upp beviset vid en huvudförhandling eller ta del av en ljud- och bildupptagning av beviset. En sådan ändring får dock göras
1. om den är till förmån för den tilltalade, eller
2. om det finns synnerliga skäl för att bevisets värde är ett annat än hovrätten antagit. Lag (2016:37).

Varken du eller jag hittar nog hur handskhistorien upptogs i rätterna eftersom liveflöden antingen missat det, eller mer troligt, att det inte betades av på det viset Hurtig anför.

Med förhoppning att någon bättre påläst kan fortsätta fylla i?
2016-04-26, 21:15
Medlem
Citat:

.

Finns inget som hindrar att HD läser FUP.
2016-04-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Finns inget som hindrar att HD läser FUP.
Bedömt utifrån ditt och Rotesaus svar, givet att HD inte gallrar bort punkten av rena formskäl (t ex att detta är en bevisvärderingsfråga, som HD inte ska ägna sig åt), så är det kanske en dags arbete för någon skärpt HD-jurist att gå till botten bara med handsken, dra slutsatser och skriva ner dessa. Ska sedan alla Hurtigs punkter analyseras på detta sätt, så blir det en tjock rapport. I och för sig skulle det vara intressant att läsa en sådan rapport, men det blir kanske ingen.
2016-04-26, 21:50
Medlem
Citat:
Bedömt utifrån ditt och Rotesaus svar, givet att HD inte gallrar bort punkten av rena formskäl (t ex att detta är en bevisvärderingsfråga, som HD inte ska ägna sig åt), så är det kanske en dags arbete för någon skärpt HD-jurist att gå till botten bara med handsken, dra slutsatser och skriva ner dessa. Ska sedan alla Hurtigs punkter analyseras på detta sätt, så blir det en tjock rapport. I och för sig skulle det vara intressant att läsa en sådan rapport, men det blir kanske ingen.

Om jag fattat rätt så kan HD öppna upp förundersökningen om dom
har hittat några brister där.
2016-04-26, 21:54
Medlem
Citat:
Känner mig inte direktträffad, men reflekterar vidare lite utifrån att det jag fetat, eftersom det är en textkopia rakt av från Tingsrättens dom.
Hovrätten har således inte värderat annorlunda, med hänvisning/orsak till att det varken stärker eller motbevisar gärningsbeskrivningen.

RB 55 kap

Varken du eller jag hittar nog hur handskhistorien upptogs i rätterna eftersom liveflöden antingen missat det, eller mer troligt, att det inte betades av på det viset Hurtig anför.

Med förhoppning att någon bättre påläst kan fortsätta fylla i?

Ingen tillgång till FUP nu, men min uppfattning är att det var AB som hittade handsken sedan kom övriga in Kent, LÅ och AJ.

IR tog upp episoden med handsken och hävdade att om NB varit skyldig hade han kunnat gömt handsken och att han inte gjorde det skulle styrka NBs oskuld (min minnesbild).

Tror till och med IR frågade NB i TR "om du hittat handsken och var skyldig, vad hade du gjort? Stoppat den i fickan blev svaret. Men det gjorde du inte ...."

NB fick inget tillfälle tror jag och AB var den som hittade handsken.

Den tappade handsken blev förödande eftersom intresset för ladan hamnade i förnyat fokus, Lisa hade varit där.
Senast redigerad av Remark 2016-04-26 kl. 21:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in