Det saknas bara några få uppgifter så kan jag förhoppningsvis med bevis visa vilka som mördade L.H. Men dessa uppgifter finns troligen i slasken.
Jag ber om ursäkt om du känner dig kränkt av min fråga, det var inte meningen.
Om det är så kräver jag (och säkert många med mig) att du åker till Skövde och doppar näsan i den då! Hälsa från fb så får du säkert kolla enskilt i ett rum, möjligen övervakad.
Lambertz var precis vad tråden behöver. Nu kan den leva hur länge som helst
Nå, jag har förtroende för GL, trots alla skriverier. Man måste också ha klart för sig, att han var justitiekansler i sin roll i Quickaffären och inte ledamot av Högsta domstolen. Artikeln klargör inte det.
Om det är så kräver jag (och säkert många med mig) att du åker till Skövde och doppar näsan i den då! Hälsa från fb så får du säkert kolla enskilt i ett rum, möjligen övervakad.
Nja, polisen verkar inte alltid vara så positivt inställda till det:
Tack för länken till intressant nyhet. Kul för mig att en av de tre är min bekant (särbo till en god vän). Hoppas kunna få lite förhandshintar om hur det kommer att gå den vägen.
Låter aningen oseriöst om justitieråden läcker information till privatpersoner och allmänheten i förväg. "Förhandshintar" torde inte stå på deras agenda.
Man undrar hur så mycket ondska kan finnas i en människa som det finns i Nerijus. Ondska och förljugenhet, inget alls är heligt, nu offrar han t.o.m sin fru och bror för sin egen skull. Skulle han vilja att de tog straffet för det djävulska han har gjort?
Undrar hur han tänker innerst inne nu? Undrar hur han tänkte när Lisa var på väg att dö?
Han verkar vara mån om att framstå som en rekorderlig och hederlig människa. Jag tror att han skulle vara beredd på att offra sin fru och bror bara för att kunna bevara den fasaden. Så uslig tror jag att han är - han skrev ju under Hurtigs ansökan. Vilken människa skulle göra nåt sånt?
Hur han tänkte när han dödade Lisa - om han tänkte alls? Han kanske mer kände? Jag vill nog inte veta vad han tänkte eller kände. Det är alltför obegripligt för mig. Och det är jag glad för. Jag kan inte förstå hur man kan bli sexuellt upphetsad av att döda en människa. Eller att ens fantisera om det. För det måste han ju ha gjort. Många, många, gånger. Finns det nåt samband mellan ångest och sex? Kanske försökte han döda sin egen ångest genom att döda Lisa?
Just nu så tror jag att han skyller sin situation på alla tings djävligheter och framför allt på Lisa - att hon lockade honom till att döda henne. Hon manipulerade hans svaga själ och för det hatar han henne. Hennes vackra blonda hår. Hennes blå ögon. En flicka som han är förbjuden att röra vid. Ja, jag tror att han just nu skyller ifrån sig. https://www.youtube.com/watch?v=Gf1Lj5QynmA
Senast redigerad av ReedMe 2016-04-27 kl. 20:27.
Det saknas bara några få uppgifter så kan jag förhoppningsvis med bevis visa vilka som mördade L.H. Men dessa uppgifter finns troligen i slasken.
Jag ber om ursäkt om du känner dig kränkt av min fråga, det var inte meningen.
Mitt fetande.
Jamen det låter ju jätte spännande, hoppas at du är seriös och inte trollar.
Kan du ge ett litet hint angående vem din misstänkte är?
Delar din åsikt här, och i NB:s fall är förnekelsen total; nästan som om han hade hjärntvättat sig själv. - Det skymtar fram ibland när vissa bitar flyter upp till ytan, som t.ex. i det du nämner om offrets far, eller i hans snack med en granne om föräldrar som låter sina döttrar vandra omkring på landsvägarna. - Det verkar nästan som att han vill skaka av sig eller bearbeta brottet genom att ta fasta på det som mest berört honom, för att sedan göra en egen liten historia av dessa delar; en historia som i hans egen tankevärld utmynnar i ett slags försvar eller ett förmildrande av brottet.
Betr. den i tråden diskuterade handsken är AB:s, av alla tecken att döma spontana, ej tillrättalagda, berättelse om vad som egentligen utspelade sig när han och NB kommer in i ladan på måndagsmorgonen, mycket talande för NB:s reaktionsmönster: NB låtsas som om det regnar och säger ingenting; avslöjar inte med en min vad som utspelar sig i hans inre. - Han har inte haft en chans att själv ta upp handsken eftersom han gentemot AB har föresatt sig att hålla masken. De var bägge på väg genom spannmålstorken, ut mot baksidan där NB skulle tala med LÅ som då redan hunnit anlända till platsen.
LÅ uppger sig ha anlänt till spannmålstorken 07.15 (s. 244). C:a 09.00 säger han sig ha upptäckt handsken och lagt upp den på en brunnskant. I samma veva ska AJ ha dykt upp och denne överlämnade så småningom handsken till polisen (10.45 enl. tjänsteanteckning, s. 19). Tidpunkten för AJ:s överlämnande stämmer mer överens med vittnet (elektrikern) KJ:s uppgift betr. sitt anländande till ladan: 10.15. Med ledning härav bör LÅ:s handskupptagning ha ägt rum c:a 10.30 (s. 599) varefter ladan spärrades av. - Enligt vittnet; lantarbetaren HA, som anlänt till ladan kl. 07.30 (s. 260) låg handsken vid denna tidpunkt på marken. - Det är lite oklart exakt vid vilken tidpunkt AB upptäckte handsken; bröderna har tydligen i olika omgångar varit vid ladan under morgonen för att stämma av sina arbeten. Det låter ändå som att de varit där två gånger: före och efter frukost, och om polisen spärrade av i samband med andra gången så bör AB sett handsken vid 07-tiden, eller efter att LÅ anlänt 07.15 eftersom NB pratat med honom.
Har med stigande förvåning tagit del av BH:s tolkning av FUP-materialet - som i BH:s p. 68 bl.a. går ut på att den DNA-rädde AB försöker ge sken av att det var han som hittade handsken. BH menar att denna spekulation ökar utrymmet för alternativa gärningsmän, men BH är även här ute och cyklar och visar bara att han inte tillgodogjort sig FUP:et, vittnesutsagorna och kronologin.
NB:s version av hur det gick till när handsken hittades skiljer sig på ett väsensskilt sätt från det BH spekulerar kring i överklagandet. Av förhör med C-GB (s. 233) hade NB upplyst denne om att det var AB som först tagit upp handsken. – Även i TR ger C-GB samma version:Man ser här hur NB spelar på marginalerna, dvs ger en version som AB inte kan motsäga samtidigt som en "oskuldsreplik" läggs till som AB får svårt att värja sig mot, eller att motbevisa.Underförstått: LH:s mördare skulle ha stoppat på sig handsken. - Om AB är mördaren så fick han ingen chans att smussla undan handsken; storebror stoppade effektivt detta. - Handsken kan enligt NB ha blåst in i ladan varför man inte kan vara riktigt säker på när, var hur och varför – eller i vilken ordning – saker och ting utspelat sig.
Hur än BH anstränger sig så kan han inte få in NB som blödande transportör i dramat på annat sätt än att låta bröderna byta datorer och få AB och IB att i hemligt samförstånd (i olika förhörsrum) verka för att rädda sitt eget skinn med hjälp av falska pannkakor, söndagstvätt, videofilm och köpta vittnen; allt i syfte att sätta dit NB.
Lite för att befästa hur det beskrivs mellan AB och NB genom förhör ang handsken:
(Ursäkta tradigt förhörs-inlägg)
Citat:
Aivaras förhör 29/6 Jag tänker på handsken, lade du ner den på marken eller gjorde du något annat med den?
Nej jag bara lyfte upp tittade till och la tillbaka. Mmm, vart var Nerijus när du gjorde det där?
Någonstans bredvid mig här . Mmm
För att ... vi har inte ju skilts åt, när vi klev ur bilen vi gick till den änden och sen tillbaka. Mmm, såg han att du lyfte på handsken?
Ja Vad sa han om den?
Han sa ingenting.
/
Såg du om Nerijus tog i handsken?
Efter en viss tid han har nämnt om att han, att han har rört eller inte rört vid handske men annars han sa inget mer om det. Men klart det han sa direkt att han har lyft det här det har jag ju inte sett
Citat:
Aivaras förhör 23/9 Fråga från Niklas Lindström: Du har tidigare berättat att du på måndag morgon hittade en handske i ladan. Vad gjorde ni egentligen i ladan?
De förberedde sig på sitt arbete. De gjorde allting tillsammans. De skulle träffa arrendatorn Lars.
Fråga från Niklas Lindström: Ja, men det vi inte förstår är vad ni gör i ladan mittemot cafét, dvs. ladan som du hittar handsken i?
De gick in i ladan och Aivaras hittade handsken. Aivaras såg inte vad Nerijus gjorde. Nerijus såg Lars i en traktor och pratade med Lars.
Vidare nu till varför Hurtig bör känna svettningar...
Citat:
Nerijus förhör 18/8 ...och du får gärna börja berätta i vilken ända du vill
Framför allt jag vill börja med denna handsken Mmm
När jag kom på måndags till jobbet det var jag först som hittade den handsken, och jag sa så här jag skulle om jag skulle gjort någonting till denna flickan, jag säger jag skulle läm, inte lämnat ifrån mig den här handsken, jag skulle tagit den med mig, och jag visste inte ens att det var hennes handske, så lämnade jag på samma ställe Mmm
Och då kom eh, Lars nej Arne Jonsson och berättade det för polisen Mmm, vart var det du hittade den här handsken?
På mitten av hela ladugården i gropen, det fanns en liten brunn där man kommer på mornarna och pumpar ur vatten Mmm
Så fort jag klev ur bilen, då såg jag denna handske direkt.
/
Eh, och du fick se handsken och vad jag förstod som du tog upp den?
Nej, ja, ja jag kan inte svara om jag tog i den Nej okej
Jag bara vet att min bror har rört vid den
Citat:
Nerijus förhör 15/9 ...först anträffar en handske som är Lisas och det är ju enligt din egen uppgift din bror som hittar den även om det är andra personer som sedan gör polisen varse om den här handsken.
Det var jag som hittade först ... Ja.
... den inte bror. Ja det var din bror som plocka upp den tror jag du har berättat om.
Ja. Ja du och du var med vid tillfället.
Ja.
Nerijus har alltså genomgående varit nervöst sugen på att förhöras om att det var han som hittade handsken först, samt att han tidigare med sin egen bror dialogat huruvida han pillat på den eller inte. Man kan ju undra vem av bröderna som egentligen var orolig att handsken skulle bära spår?
Finner det rejält märkligt att detta är så solklart för Hurtig.
Om man ska ta upp vittnet som sett bröderna åka till jobbet, bör dom hittat handsken alldeles vid 7-snåret, stött av att Aivaras vill minnas att den hittades innan frukosten, samt att Nerijus vill vara tydlig med att det var han som hittade den allra först.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-27 kl. 21:24.
Lite för att befästa hur det beskrivs mellan AB och NB genom förhör ang handsken:
(Ursäkta tradigt förhörs-inlägg)
Vidare nu till varför Hurtig bör känna svettningar...
Nerijus har alltså genomgående varit nervöst sugen på att förhöras om att det var han som hittade handsken först, samt att han tidigare med sin egen bror dialogat huruvida han pillat på den eller inte. Man kan ju undra vem av bröderna som egentligen var orolig att handsken skulle bära spår?
Finner det rejält märkligt att detta är så solklart för Hurtig.
Tror att denna punkt är den enda där han har med sig sin klient på tåget. Därför är den med.
Märkligt att det i PU uppges Panevėžys och inte Krekenava
Krekenava är en mindre ort/by (1 636 personer) strax utanför den större staden Panevėžys (120 000 invånare).
Panevėžys är även namnet på kommundistriktet, för vilken den lilla orten Krekenava tillhör.
Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Panev%...t_Municipality
Tror att denna punkt är den enda där han har med sig sin klient på tåget. Därför är den med.
Rundar av med ytterligare en variant, förvisso ej av intresse för någon domstol, men ändå.
Citat av brödernas mamma 15/6, dvs när bägge bröder satt anhållna:
" De visste att det pågick ett sökande i Sverige efter den försvunna Lisa Holm. Sönerna hade berättat det redan på måndagskvällen, dagen efter att Lisa försvann. - Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade i måndags. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. "
Senast redigerad av rotesau 2016-04-27 kl. 22:14.
Han verkar vara mån om att framstå som en rekorderlig och hederlig människa. Jag tror att han skulle vara beredd på att offra sin fru och bror bara för att kunna bevara den fasaden. Så uslig tror jag att han är - han skrev ju under Hurtigs ansökan. Vilken människa skulle göra nåt sånt?
Hur han tänkte när han dödade Lisa - om han tänkte alls? Han kanske mer kände? Jag vill nog inte veta vad han tänkte eller kände. Det är alltför obegripligt för mig. Och det är jag glad för. Jag kan inte förstå hur man kan bli sexuellt upphetsad av att döda en människa. Eller att ens fantisera om det. För det måste han ju ha gjort. Många, många, gånger. Finns det nåt samband mellan ångest och sex? Kanske försökte han döda sin egen ångest genom att döda Lisa?
Just nu så tror jag att han skyller sin situation på alla tings djävligheter och framför allt på Lisa - att hon lockade honom till att döda henne. Hon manipulerade hans svaga själ och för det hatar han henne. Hennes vackra blonda hår. Hennes blå ögon. En flicka som han är förbjuden att röra vid. Ja, jag tror att han just nu skyller ifrån sig.https://www.youtube.com/watch?v=Gf1Lj5QynmA
Han blev med andra ord "förhäxad"...https://www.youtube.com/watch?v=4bEDM4bsfWg
Det påminner mig om den eviga repris-filmen "Ivanhoe" från 82 där den judiska flickan Rebecca
ska brännas på bål för hon har begått den oförlåtliga synden att förhäxa riddaren
Brian de Bois-Guilbert, men så kommer naturligtvis Ivanhoe i sista stund och avstyr detta.
Jag tror att det kan vara som du skriver, han hittar sätt att skylla ifrån sig på. Det blir alltså
lite offrets fel att han drevs dithän han gjorde. Han avsvär sig allt egentligt ansvar.
Han var utsatt för påverkan bortom hans förmåga att freda sig emot.
Går det inte att direkt skuldbelägga offret så kan han ju alltid drämma till med inför
sig själv att de här starka och ytterst onormala drifterna bara finns inom honom och
han har förmått kämpa emot i det längsta men till slut tog det onda över honom och
det är alls inte fråga om något han verkligen önskar göra, han är nu fråntagen sin
sin fria VILJA.
Men oavsett vad det än skulle byggas upp för något slags "försvar" inom honom och hjälpa
till att skapa ett avstånd till gärningen som begicks i blåsiga försommarkvällen förra året,
så har vi en person som mycket väl visste vad han gjorde och redan hade tänkt göra
dagen dessförinnan mot någon annan, en annan tilldragande blondin.
Det är ingen som tvingar honom att gå denna ondska till mötes som inte skyr någonting
för att genomföra det avsedda. Han valde fritt att göra som han gjorde liksom alla andra
som begått gärningar av hans slag.
Och jag håller med dig i första fetade stycket: hur man kan bli sexuellt upphetsad av att
ta livet av någon annan, ja, det går inte att förstå någonstans. Det är väl så sjukt som
det kan bli.
Hade nu Adriana inte anat oråd och skyndat sig att bege sig vidare på den där landsvägen
kvällen den 6 juni utan blivit hans offer, så hade Lisa Holm levat idag för nåt mer lustmord
den helgen hade väl Nero inte tänkt sig. Och inte senare heller i just denna trakt.
Och det där med valet av Adriana, arbetsgivarens svärdotter, vad säger det oss egentligen?
NB bör ju ha varit fullt medveten om vem hon var för han hade ju sett henne en kort stund
samma dag borta i ladan. Borde han inte ha uteslutit henne som ett offer att angripa
all den stund hon var just svärdotter till AJ? Om han tog hennes liv då skulle han ju
göra sin chef illa. Förstod han inte det? Chefen som han stod på så god fot med och
alltid ville göra till lags. Men kanske det i själva verket låg ett hat och pyrde inom
honom gentemot den förmögne bossen på bygden, den han slitit åt i ur och skur så
pass länge. Och kunde han sno åt sig svärdottern och förlusta sig med henne till
priset av hennes död med en snara runt halsen så kanske han därigenom tillfredsställde
mer än sina sexualsadistiska lustar; han fick också veta att han vållade familjen Jönsson
ett hårt slag på så sätt och det passade honom att så skedde då han gick och bar på
mindre trevliga känslor gentemot den som hade honom som mer eller mindre "livegen".
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-27 kl. 22:37.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!