2016-04-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Även om han tittade på unga tjejer ( trots att man inte kan se genom väggen ),
vad har det med mordet att gjora?
Att titta på unga tjejer är inte brott.
Att onanera är inte brott. Även onanera på arbetsplats.
Onanerande och tittande är ingen motiv att mörda.

Det är väll den sammantagna bilden av NB som gör att det står relativt klart att han gjort detta?

Runkandet i sig är inte bevis nog... men ihop med allt annat, samt den totala avsaknaden på saker som pekar emot att NB inte mördat Lisa så blir det ju rätt solklart vem mördaren är.
2016-04-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Bedömt utifrån ditt och Rotesaus svar, givet att HD inte gallrar bort punkten av rena formskäl (t ex att detta är en bevisvärderingsfråga, som HD inte ska ägna sig åt), så är det kanske en dags arbete för någon skärpt HD-jurist att gå till botten bara med handsken, dra slutsatser och skriva ner dessa. Ska sedan alla Hurtigs punkter analyseras på detta sätt, så blir det en tjock rapport. I och för sig skulle det vara intressant att läsa en sådan rapport, men det blir kanske ingen.

Lisas handske kommer säkert att på höjd bli ett hmm från HD. Halva bygden har ju tallat på den och den har dessutom avhandlats av HR.

För att HD ska lyfta på ögonbrynen får det vara någon bevisning som inte framkommit tidigare och hade den gjort detta hade utgången av domslutet blivit ett annat.
2016-04-27, 01:30
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Och dominion. (Skön låt förövrigt.) Nerijus spelade högt mot Gud men han drog förbannelsekorten. Som ortodox är han nog vidskeplig av sig och tror på demoner och spöken och att Lisa ska hemsöka honom för resten av hans liv. Kanske han i ren desperation vände sig till Lucifer i sina böner den där fasansfulla veckan innan han åkte fast men fann ingen nåd hos morgonstjärnan heller. Eller kan foliehattarna ha rätt? Kanske var det ett spöke som hade ihjäl Lisa bara för att på pin kiv jävlas lite med honom? Den osynlige som lägger snitslad bana från ladan till boden på Martorp och som inte lämnar dna efter sig... Ghost - He is https://www.youtube.com/watch?v=4CSFkjPm0A0

Jag har noll koll på vad som gör en person till sexualsadistisk mördare, vilken roll modern/fadern spelar. Men jag vet att det finns seriemördare som haft en så normal uppväxt som man bara kan begära. Det krävs nog en trigger av nåt slag och den ser förmodligen olika ut från person till person. I Nerijus fall är det inte omöjligt att han som ung pojk känt sig bortstött av modern när hon tog fosterbarnen till sig - vilket du varit inne på om jag inte minns fel. En kvinna är för honom ett objekt, inte en levande varelse. Kanske objektifieringen är en skyddsmekanism?

Ja, stackars Aivaras har verkligen kommit i kläm här. Vi får sätta vårt hopp till den presumtive journalisten. Själv anar jag att klimatet i familjen kan vara en aning radioaktivt just nu och en tid framöver ...https://www.youtube.com/watch?v=ktvTqknDobU
Ghost (härlig låt!) - passande titel och text i detta sammanhang på flera vis. Dels lär Nerijus ha fortsatta sömnproblem då han som ortodox förmodligen har den vidskepliga ådran, vilket du tar upp, och då fruktar han nog att bli hemsökt av Lisa men också ondskans demoner som vill välkomna hans svarta själ. Kan inte vara lätt att blunda på kvällen och vänta på det som komma skall.
Ja, det är svårt att veta vad som gör någon till en sexualsadistisk mördare, det kan nog se väldigt olika ut från person till person men hos de flesta har det nog hänt saker i barndomen som påverkat dem mycket starkt som fysisk och psykisk misshandel, sexuella övergrepp, känslokallt hem, utsatthet, hjälplöshet, att bli övergiven o.s.v. Men, som du skriver så kan en sån mördare också växa upp under "normala" förhållanden. Men, är något som triggar igång detta och det måste vara så att det är en olycksalig blandning av flera "ingredienser" för att en person övergår från att bara fantisera till att det briserar i ett sånt vansinnigt raseri i kombination med den sadistiska och sexuella drivkraften i förverkligandet av en sådan mörk fantasi. Det är drifter och krafter som tar över som nästan är obegripliga att förstå.

Objektifieringen av kvinnor kan nog mycket väl vara en slags skyddsmekanism för Nerijus, som du skriver. Att reducera en kvinna till ett objekt ger honom kontroll. Där inga känslor är inblandade behöver han inte heller låta sig påverkas och kan heller inte bli sårad, han är osårbar. I detta får jag en känsla av att modern är inblandad. Det sägs ju också att offret är avpersonifierat och är en symbol för någon annan, någon som på något vis gjort sexualsadisten illa, såsom han själv uppfattar det.
Mycket sällan erkänner en sexualsadistisk mördare - brottet är alldeles för skamfyllt. Kommer ett erkännande så brukar det vara efter väldigt lång tid.

Ja, du har rätt i att det i foliehattarnas värld nog måste ha varit ett osynligt spöke som fixade en snitslad bana till Martorp och som själv inte avsatte något DNA men däremot Nerijus DNA som tankats av honom i förväg. Ungefär så måste det ha gått till om man ska tro på dem.

Man undrar hur så mycket ondska kan finnas i en människa som det finns i Nerijus. Ondska och förljugenhet, inget alls är heligt, nu offrar han t.o.m sin fru och bror för sin egen skull. Skulle han vilja att de tog straffet för det djävulska han har gjort?
Undrar hur han tänker innerst inne nu? Undrar hur han tänkte när Lisa var på väg att dö?

"I love every single tear you cry, I just love the way you're losing your life"
HIM, "Gone With The Sin" https://www.youtube.com/watch?v=5Ym0j99l0xU
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-27 kl. 01:33.
2016-04-27, 02:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Detta är en mediasanning. Alla vet att Långström bara var i rätten i informationssyfte, inget annat. Han skulle adrig ens våga påstå att den misstänkte var sexualsadist eller att detta mord hade överhuvudtaget det sexuella att göra med. Bara åklagaren för sin egens nöjes skull tog med detta i sin klagan.

Detta var en ren avrättning. Motivet kan ha varit hämd. I så fall gäller det att det var en bekant tll Lisa som begick mordet. NB hade då inget motiv att ta livet av Lisa.
Dina påståenden är så infantila så de är inte värda att besvaras.
"Åklagaren tog med att mordet hade sexuellt motiv bara för sitt eget nöjes skull"??
"Sexualsadismen - Mediasanning"??
"Avrättning"??
"Hämnd"??
"Bekant begick mordet"??

1.Öva på LÄS-förståelse
2.Läs FUP och domarna
3.Läs att motivet är sexuellt
4.Läs om den solida tekniska bevisningen och vittnesbevisningen
5.Be folk om hjälp när det är något du inte förstår
6.Återkom när du är klar
2016-04-27, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Mycket som Björn Hurtig tar upp i överklagandet har också luftats här i tråden men en del var nytt och intressant och ger näring åt att ta upp fallet för HD anser jag, det trodde man inte. Historien visar vad viktigt det är att få rätt advokat från början och hade det varit Hurtig i NB:s fall så är det troligt att han varit fri idag (skyldig eller inte).

Det här har du faktiskt helt rätt i
Att köpa rätt advokat från början är otroligt viktigt

Då hade Hurtig gjort klart för NB från början att om jag ska kunna hjälpa dig måste du erkänna att du både träffade och hade kontakt med mordoffret
2016-04-27, 07:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Bedömt utifrån ditt och Rotesaus svar, givet att HD inte gallrar bort punkten av rena formskäl (t ex att detta är en bevisvärderingsfråga, som HD inte ska ägna sig åt), så är det kanske en dags arbete för någon skärpt HD-jurist att gå till botten bara med handsken, dra slutsatser och skriva ner dessa. Ska sedan alla Hurtigs punkter analyseras på detta sätt, så blir det en tjock rapport. I och för sig skulle det vara intressant att läsa en sådan rapport, men det blir kanske ingen.

Nu blir det att detta med handsken avhandlas baklänges, eftersom jag är helt överens med dig om att djupdykning kommer innebära riktad misstanke/frågetecken om NB, samtidigt som det likväl framhäver AB som sann.
Det är en precis lika märklig omständighet att NB påvisar att han hittat och tagit i handsken.
Bröderna var dessutom tidigare på plats i ladan än herrarna berörda i Kent J´s uppgifter, och Kent själv uppger att han anlände kl 10.15, så man undrar ju över relevansen där.
FU-protokollen fortsätter befästa sin styrka som facit.

Men om detta med handsken ska sättas i lite isolerad kontext - att det innefattar/stöttas ändring av brottsplats, vidare mot stöttning av förslag om ändring av GM (Hurtig´s överklagan är pedagogisk på det viset), kunde denna isolerade kontext på HD´s inrådan komma att utredas som prejudikatfråga, på att HD kan låta resten av målet vila helt eller delvis.
Jag skriver kunde eftersom NB´s berättelse saknas i botten. Det finns alltså inga mer konkreta bevis för eller emot, annat än vad det går att extrahera ur fu-protokollen.

Edit
Mina juridiska "gissningar" på detta djup, smakar bäst med ganska mycket salt

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ingen tillgång till FUP nu, men min uppfattning är att det var AB som hittade handsken sedan kom övriga in Kent, LÅ och AJ.

IR tog upp episoden med handsken och hävdade att om NB varit skyldig hade han kunnat gömt handsken och att han inte gjorde det skulle styrka NBs oskuld (min minnesbild).

Tror till och med IR frågade NB i TR "om du hittat handsken och var skyldig, vad hade du gjort? Stoppat den i fickan blev svaret. Men det gjorde du inte ...."

NB fick inget tillfälle tror jag och AB var den som hittade handsken.

Den tappade handsken blev förödande eftersom intresset för ladan hamnade i förnyat fokus, Lisa hade varit där.

Tack. Det ringde en klocka nu när du präntade ner det så här, men Rönnbäck´s utlägg är inte i närheten av att beröra det som Hurtig tar upp.
Underrätterna kunde inte kunde bestämma om NB ens haft möjlighet att stoppa på sig handsken, men man har konstaterat att oavsett, bär det ingen relevans mot gärningsbeskrivningen.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-27 kl. 08:31.
2016-04-27, 13:06
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Dina påståenden är så infantila så de är inte värda att besvaras.
"Åklagaren tog med att mordet hade sexuellt motiv bara för sitt eget nöjes skull"??
"Sexualsadismen - Mediasanning"??
"Avrättning"??
"Hämnd"??
"Bekant begick mordet"??

1.Öva på LÄS-förståelse
2.Läs FUP och domarna
3.Läs att motivet är sexuellt
4.Läs om den solida tekniska bevisningen och vittnesbevisningen
5.Be folk om hjälp när det är något du inte förstår
6.Återkom när du är klar

Snillen spekulerar, underhållande ibland, otroligt irriterande för det mesta.

Efter att ha skummat igenom FUP igen slås jag åter av det gedigna utredningsarbetet samt över hur väl det är sammanställt.

Varje detalj i ett händelseförlopp går aldrig att förklara när gärningsmannen tiger, men bevisen är överväldigande och logiska i sitt sammanhang.
2016-04-27, 13:18
Medlem
rotesaus avatar
Jag som just gick och funderade på om det skulle gå att få en lägesrapport.
Där fick jag för det..

Citat:
Omstridd domare avgör Lisa Holm-målet

http://www.skaraborgslanstidning.se/...sa-holm-malet/

Citat:
Göran Lambertz är ett av de tre justitieråd vid Högsta domstolen som avgör om livstidsdömde Nerijus Bilevicius får en ny chans.

Citat:
Göran Lambertz har blivit omdiskuterad för sitt agerande i Quick-fallet.

Utöver Göran Lambertz är det justitieråden Ann-Christine Lindeblad och Dag Mattsson som tar ställning till om det finns skäl för Högsta domstolen att ge ett prövningstillstånd för den morddömde.

– Troligtvis kommer jag föredra ärendet för de tre justitieråden på måndag, säger justitiesekreterare Miriam Kantor.

Det som finns i ärendet är en begäran om prövningstillstånd och advokat Björn Hurtigs kompletteringar.

– Efter föredragningen kommer justitieråden fatta beslut inom några dagar, det kan bli ett beslut nästa vecka, säger Miriam Kantor.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-27 kl. 13:26.
2016-04-27, 13:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, kanske jag är expert. Kan vara därför det är intressant - ur forskningssynpunkt - att ta del av människors olika sätt att förneka en för dem obehaglig sanning som ej passar in i deras värderingar.
Förnekelse och alternativa, långsökta historier är ett sätt att försöka undkomma den obehagliga sanningen har jag märkt. Aggressivitet mot de som arbetat med fallet och t.o.m mot offrets far är ett annat sätt att "bearbeta" sanningen. Båda alternativen är en slags verklighetsflykt där man mentalt tvingar sig själv att aldrig erkänna sanningen, man vill inte se den - man väljer helt sonika bort den.
Delar din åsikt här, och i NB:s fall är förnekelsen total; nästan som om han hade hjärntvättat sig själv. - Det skymtar fram ibland när vissa bitar flyter upp till ytan, som t.ex. i det du nämner om offrets far, eller i hans snack med en granne om föräldrar som låter sina döttrar vandra omkring på landsvägarna. - Det verkar nästan som att han vill skaka av sig eller bearbeta brottet genom att ta fasta på det som mest berört honom, för att sedan göra en egen liten historia av dessa delar; en historia som i hans egen tankevärld utmynnar i ett slags försvar eller ett förmildrande av brottet.

Betr. den i tråden diskuterade handsken är AB:s, av alla tecken att döma spontana, ej tillrättalagda, berättelse om vad som egentligen utspelade sig när han och NB kommer in i ladan på måndagsmorgonen, mycket talande för NB:s reaktionsmönster: NB låtsas som om det regnar och säger ingenting; avslöjar inte med en min vad som utspelar sig i hans inre. - Han har inte haft en chans att själv ta upp handsken eftersom han gentemot AB har föresatt sig att hålla masken. De var bägge på väg genom spannmålstorken, ut mot baksidan där NB skulle tala med LÅ som då redan hunnit anlända till platsen.

LÅ uppger sig ha anlänt till spannmålstorken 07.15 (s. 244). C:a 09.00 säger han sig ha upptäckt handsken och lagt upp den på en brunnskant. I samma veva ska AJ ha dykt upp och denne överlämnade så småningom handsken till polisen (10.45 enl. tjänsteanteckning, s. 19). Tidpunkten för AJ:s överlämnande stämmer mer överens med vittnet (elektrikern) KJ:s uppgift betr. sitt anländande till ladan: 10.15. Med ledning härav bör LÅ:s handskupptagning ha ägt rum c:a 10.30 (s. 599) varefter ladan spärrades av. - Enligt vittnet; lantarbetaren HA, som anlänt till ladan kl. 07.30 (s. 260) låg handsken vid denna tidpunkt på marken. - Det är lite oklart exakt vid vilken tidpunkt AB upptäckte handsken; bröderna har tydligen i olika omgångar varit vid ladan under morgonen för att stämma av sina arbeten. Det låter ändå som att de varit där två gånger: före och efter frukost, och om polisen spärrade av i samband med andra gången så bör AB sett handsken vid 07-tiden, eller efter att LÅ anlänt 07.15 eftersom NB pratat med honom.

Har med stigande förvåning tagit del av BH:s tolkning av FUP-materialet - som i BH:s p. 68 bl.a. går ut på att den DNA-rädde AB försöker ge sken av att det var han som hittade handsken. BH menar att denna spekulation ökar utrymmet för alternativa gärningsmän, men BH är även här ute och cyklar och visar bara att han inte tillgodogjort sig FUP:et, vittnesutsagorna och kronologin.

NB:s version av hur det gick till när handsken hittades skiljer sig på ett väsensskilt sätt från det BH spekulerar kring i överklagandet. Av förhör med C-GB (s. 233) hade NB upplyst denne om att det var AB som först tagit upp handsken. – Även i TR ger C-GB samma version:
Citat:
Ursprungligen postat av C-GB
/…/ det första han sa – jag kom väl vid åttatiden [och levererade spik till Blomberg10] – det första han sa då att ”Vet du vad som har hänt?” – ”Nej”, sa jag. ”Det är en flicka som är försvunnen”, sa han. Och sen pekade han på sin bror och sa att… pekade han på sin bror och sa att han hade börjat lyfta upp en handske, men han sa: ”Lägg tillbaka den, för det kan vara nånting.”
Man ser här hur NB spelar på marginalerna, dvs ger en version som AB inte kan motsäga samtidigt som en "oskuldsreplik" läggs till som AB får svårt att värja sig mot, eller att motbevisa.
Citat:
Ursprungligen postat av NB, s. 1603ff (efter att bl.a. blod-DNA:t presenterats – och nu har NB viktiga saker att förmedla till förhörsledaren, bl.a. att det minsann var han och inte AB som hittade handsken):
När jag kom på måndags till jobbet det var jag först som hittade den handsken, och jag sa så här jag skulle om jag skulle gjort någonting till denna flickan, jag säger jag skulle läm, inte lämnat ifrån mig den här handsken, jag skulle tagit den med mig, och jag visste inte ens att det var hennes handske, så lämnade jag på samma ställe
/…/
Och han lyfte och tittade och så sa, vems den här vanten är och la tillbaka. Min första tanke var att det är vinden som blåste, för att det blåste kraftigt den natt.
/…/
Så fort jag klev ur bilen, då såg jag denna handske direkt
Underförstått: LH:s mördare skulle ha stoppat på sig handsken. - Om AB är mördaren så fick han ingen chans att smussla undan handsken; storebror stoppade effektivt detta. - Handsken kan enligt NB ha blåst in i ladan varför man inte kan vara riktigt säker på när, var hur och varför – eller i vilken ordning – saker och ting utspelat sig.

Hur än BH anstränger sig så kan han inte få in NB som blödande transportör i dramat på annat sätt än att låta bröderna byta datorer och få AB och IB att i hemligt samförstånd (i olika förhörsrum) verka för att rädda sitt eget skinn med hjälp av falska pannkakor, söndagstvätt, videofilm och köpta vittnen; allt i syfte att sätta dit NB.
2016-04-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Delar din åsikt här, och i NB:s fall är förnekelsen total; nästan som om han hade hjärntvättat sig själv. - Det skymtar fram ibland när vissa bitar flyter upp till ytan, som t.ex. i det du nämner om offrets far, eller i hans snack med en granne om föräldrar som låter sina döttrar vandra omkring på landsvägarna. - Det verkar nästan som att han vill skaka av sig eller bearbeta brottet genom att ta fasta på det som mest berört honom, för att sedan göra en egen liten historia av dessa delar; en historia som i hans egen tankevärld utmynnar i ett slags försvar eller ett förmildrande av brottet.

Betr. den i tråden diskuterade handsken är AB:s, av alla tecken att döma spontana, ej tillrättalagda, berättelse om vad som egentligen utspelade sig när han och NB kommer in i ladan på måndagsmorgonen, mycket talande för NB:s reaktionsmönster: NB låtsas som om det regnar och säger ingenting; avslöjar inte med en min vad som utspelar sig i hans inre. - Han har inte haft en chans att själv ta upp handsken eftersom han gentemot AB har föresatt sig att hålla masken. De var bägge på väg genom spannmålstorken, ut mot baksidan där NB skulle tala med LÅ som då redan hunnit anlända till platsen.

LÅ uppger sig ha anlänt till spannmålstorken 07.15 (s. 244). C:a 09.00 säger han sig ha upptäckt handsken och lagt upp den på en brunnskant. I samma veva ska AJ ha dykt upp och denne överlämnade så småningom handsken till polisen (10.45 enl. tjänsteanteckning, s. 19). Tidpunkten för AJ:s överlämnande stämmer mer överens med vittnet (elektrikern) KJ:s uppgift betr. sitt anländande till ladan: 10.15. Med ledning härav bör LÅ:s handskupptagning ha ägt rum c:a 10.30 (s. 599) varefter ladan spärrades av. - Enligt vittnet; lantarbetaren HA, som anlänt till ladan kl. 07.30 (s. 260) låg handsken vid denna tidpunkt på marken. - Det är lite oklart exakt vid vilken tidpunkt AB upptäckte handsken; bröderna har tydligen i olika omgångar varit vid ladan under morgonen för att stämma av sina arbeten. Det låter ändå som att de varit där två gånger: före och efter frukost, och om polisen spärrade av i samband med andra gången så bör AB sett handsken vid 07-tiden, eller efter att LÅ anlänt 07.15 eftersom NB pratat med honom.

Har med stigande förvåning tagit del av BH:s tolkning av FUP-materialet - som i BH:s p. 68 bl.a. går ut på att den DNA-rädde AB försöker ge sken av att det var han som hittade handsken. BH menar att denna spekulation ökar utrymmet för alternativa gärningsmän, men BH är även här ute och cyklar och visar bara att han inte tillgodogjort sig FUP:et, vittnesutsagorna och kronologin.

NB:s version av hur det gick till när handsken hittades skiljer sig på ett väsensskilt sätt från det BH spekulerar kring i överklagandet. Av förhör med C-GB (s. 233) hade NB upplyst denne om att det var AB som först tagit upp handsken. – Även i TR ger C-GB samma version:Man ser här hur NB spelar på marginalerna, dvs ger en version som AB inte kan motsäga samtidigt som en "oskuldsreplik" läggs till som AB får svårt att värja sig mot, eller att motbevisa.Underförstått: LH:s mördare skulle ha stoppat på sig handsken. - Om AB är mördaren så fick han ingen chans att smussla undan handsken; storebror stoppade effektivt detta. - Handsken kan enligt NB ha blåst in i ladan varför man inte kan vara riktigt säker på när, var hur och varför – eller i vilken ordning – saker och ting utspelat sig.

Hur än BH anstränger sig så kan han inte få in NB som blödande transportör i dramat på annat sätt än att låta bröderna byta datorer och få AB och IB att i hemligt samförstånd (i olika förhörsrum) verka för att rädda sitt eget skinn med hjälp av falska pannkakor, söndagstvätt, videofilm och köpta vittnen; allt i syfte att sätta dit NB.

Bra sammanfattning av "handskhistorien".

Hoppas PeterNoster återkommer och förklarar vad han själv menade med sitt två gånger upprepade inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ingen som kollat punkt 68 om handsken och sidan 599 i FUP och övrigt om handsken i förhör.
Hmm.

Med andra ord kan även punkt 68 strykas som grund för PT.
Inte många punkter kvar att spela med nu, förutsatt att slutsatserna som dragits i tråden är riktiga.

Tycker det lutar allt mer mot att korthusets alla 72 punkter kommer blåsa omkull när HD öppnar dörren.
2016-04-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag som just gick och funderade på om det skulle gå att få en lägesrapport.
Där fick jag för det..

http://www.skaraborgslanstidning.se/...sa-holm-malet/

Då verkar det komma ett avslut fortare än väntat. Den trio på HD som tydligen ska besluta om detta har ju inte tidigare gjort sig kända för att vara ändringsbenägna gentemot tidigare domar.

Om en vecka får med all säkerhet NB packa sina tillhörigheter och ta färdtjänsten till nästa moment i tillvaron.
2016-04-27, 14:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, han chansar.
AB har ingen katt förutom att den traskar runt inom deras väggar. Är det Truls så säger det givetvis att det inte är invisible man. Det försöker han sig också på i överklagan.
Det blir således ännu mer riskabelt att analysera fram ett eventuellt katthår via Truls i centrum.
BH eliminerar kretsen alternativa gärningsmän om han får det svaret.
Är det sen Irinas katt så säger den dock inte värst mer än att det är.. Truls. Det pekar inte ut nån av dem så sett.

Det enda som vore mer av värde vore hårstrået med rot (om det nu är analyserbart).
Tejpbiten hade som sagt inte "stor samstämmighet" med rullen som BH påstod:
Det var snarare "viss mån" och +1.
Hela överklagan haltar och kan svårligen slå in en kil i tidigare domslut. - NB:s blod på LH:s jacka gör att BH tvingas reducera NB till transportör, antingen av AB:s lik, eller av X:s. Han gör allt för att förringa de många dubbelträffarna och försöker konstruera ett annat händelseförlopp med hjälp av AB:s tejpbit.

Alibifrågan och NB:s trovärdighet söker GH lösa genom datorförväxling (som ägnas en tredjedel av inlagan). Och här är det AB som är i fokus, inte X. Sexualsadismen försöker han tona ned genom att LH stryps i samband med attacken och först därefter bärs i väg till mjölkrummet, och här är det också AB:s tejpbit som leder bort från mordets kärnpunkt. - Rättsläkarens slutsatser ignoreras helt - och här talar BH mot betydligt bättre vetande.

Kontentan av det hela blir att man inte kan vara säker på NB:s roll.

Det är inte sannolikt med X som gm; den enda framkomliga vägen är att fokusera på AB eftersom denne ligger närmast till hands som motiv för NB (som också ordat om hur mycket han tidigare hjälpt sin oförbätterlige problembror). – Däremot är det ytterligt långsökt att ”gärningsmannen AB” skulle ha berättat om NB:s försök att skaffa sig alibi mm – men BH kanske inte har haft tid att läsa förhören?

De fynd man gjort styrker bedömningen rörande mordets karaktär: ett sexualsadistiskt betingat mord. Även en omfattande stödbevisning utvisar vad som måste ha hänt inne i ladan. - Längre kan man inte komma.

När man sätter ihop en sådan här överklagan kan man inte sägas företräda sin klient på bästa sätt. Hade BH verkligen värnat om ”sin kille” hade han upplyst NB om att han inte åtog sig uppdraget med mindre än att NB gav honom hela sanningen om sin ”transportörsroll”. Hade NB då vidhållit att han varken var gm eller transportör borde BH ha byggt sin överklagan kring DNA-bevisen och varför dessa - ett efter ett - måste underkännas, alt. tackat nej till att låna sig till ett ofullständigt överklagande vars sista punkt borde ha konkretiserats och utgjort själva stommen i överklagandet, i stället för att som nu framstå som huvudlös utpressning:
Citat:
Ursprungligen postat av p. 72
N avvaktar med att åberopa bevisning till dess att Högsta domstolen tagit ställning till frågan om prövningstillstånd.
BH förväntar sig med andra ord att HD ska ge prövningstillstånd för att utreda visst material som tidigare inte ansetts relevant att låta NFC analysera.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Invikta ändar och det verkar som sagt förunderligt om en mördare skulle ägna sig åt nåt som mer liknar en servettvikning mitt i ett pågående överfall och mord.
Ja, det ser ut som en närmast medvetet invikt kant på AB:s tejpbit; som om han försökt laga ett bångstyrigt verktyg...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in