Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Ja, kanske jag är expert. Kan vara därför det är intressant - ur forskningssynpunkt - att ta del av människors olika sätt att förneka en för dem obehaglig sanning som ej passar in i deras värderingar.
Förnekelse och alternativa, långsökta historier är ett sätt att försöka undkomma den obehagliga sanningen har jag märkt. Aggressivitet mot de som arbetat med fallet och t.o.m mot offrets far är ett annat sätt att "bearbeta" sanningen. Båda alternativen är en slags verklighetsflykt där man mentalt tvingar sig själv att aldrig erkänna sanningen, man vill inte se den - man väljer helt sonika bort den.
Delar din åsikt här, och i NB:s fall är förnekelsen total; nästan som om han hade hjärntvättat sig själv. - Det skymtar fram ibland när vissa bitar flyter upp till ytan, som t.ex. i det du nämner om offrets far, eller i hans snack med en granne om föräldrar som låter sina döttrar vandra omkring på landsvägarna. - Det verkar nästan som att han vill skaka av sig eller bearbeta brottet genom att ta fasta på det som mest berört honom, för att sedan göra en egen liten historia av dessa delar; en historia som i hans egen tankevärld utmynnar i ett slags försvar eller ett förmildrande av brottet.
Betr. den i tråden diskuterade handsken är AB:s, av alla tecken att döma spontana, ej tillrättalagda, berättelse om vad som egentligen utspelade sig när han och NB kommer in i ladan på måndagsmorgonen, mycket talande för NB:s reaktionsmönster: NB låtsas som om det regnar och säger ingenting; avslöjar inte med en min vad som utspelar sig i hans inre. - Han har inte haft en chans att själv ta upp handsken eftersom han gentemot AB har föresatt sig att hålla masken. De var bägge på väg genom spannmålstorken, ut mot baksidan där NB skulle tala med LÅ som då redan hunnit anlända till platsen.
LÅ uppger sig ha anlänt till spannmålstorken 07.15 (s. 244). C:a 09.00 säger han sig ha upptäckt handsken och lagt upp den på en brunnskant. I samma veva ska AJ ha dykt upp och denne överlämnade så småningom handsken till polisen (10.45 enl. tjänsteanteckning, s. 19). Tidpunkten för AJ:s överlämnande stämmer mer överens med vittnet (elektrikern) KJ:s uppgift betr. sitt anländande till ladan: 10.15. Med ledning härav bör LÅ:s handskupptagning ha ägt rum c:a 10.30 (s. 599) varefter ladan spärrades av. - Enligt vittnet; lantarbetaren HA, som anlänt till ladan kl. 07.30 (s. 260) låg handsken vid denna tidpunkt på marken. - Det är lite oklart exakt vid vilken tidpunkt AB upptäckte handsken; bröderna har tydligen i olika omgångar varit vid ladan under morgonen för att stämma av sina arbeten. Det låter ändå som att de varit där två gånger: före och efter frukost, och om polisen spärrade av i samband med andra gången så bör AB sett handsken vid 07-tiden, eller efter att LÅ anlänt 07.15 eftersom NB pratat med honom.
Har med stigande förvåning tagit del av BH:s tolkning av FUP-materialet - som i BH:s p. 68 bl.a. går ut på att den DNA-rädde AB försöker ge sken av att det var han som hittade handsken. BH menar att denna spekulation ökar utrymmet för alternativa gärningsmän, men BH är även här ute och cyklar och visar bara att han inte tillgodogjort sig FUP:et, vittnesutsagorna och kronologin.
NB:s version av hur det gick till när handsken hittades skiljer sig på ett väsensskilt sätt från det BH spekulerar kring i överklagandet. Av förhör med C-GB (s. 233) hade NB upplyst denne om att det var AB som först tagit upp handsken. – Även i TR ger C-GB samma version:
Citat:
Ursprungligen postat av C-GB
/…/ det första han sa – jag kom väl vid åttatiden [och levererade spik till Blomberg10] – det första han sa då att ”Vet du vad som har hänt?” – ”Nej”, sa jag. ”Det är en flicka som är försvunnen”, sa han. Och sen pekade han på sin bror och sa att… pekade han på sin bror och sa att han hade börjat lyfta upp en handske, men han sa: ”Lägg tillbaka den, för det kan vara nånting.”
Man ser här hur NB spelar på marginalerna, dvs ger en version som AB inte kan motsäga samtidigt som en "oskuldsreplik" läggs till som AB får svårt att värja sig mot, eller att motbevisa.
Citat:
Ursprungligen postat av NB, s. 1603ff (efter att bl.a. blod-DNA:t presenterats – och nu har NB viktiga saker att förmedla till förhörsledaren, bl.a. att det minsann var han och inte AB som hittade handsken):
När jag kom på måndags till jobbet det var jag först som hittade den handsken, och jag sa så här jag skulle om jag skulle gjort någonting till denna flickan, jag säger jag skulle läm, inte lämnat ifrån mig den här handsken, jag skulle tagit den med mig, och jag visste inte ens att det var hennes handske, så lämnade jag på samma ställe
/…/
Och han lyfte och tittade och så sa, vems den här vanten är och la tillbaka. Min första tanke var att det är vinden som blåste, för att det blåste kraftigt den natt.
/…/
Så fort jag klev ur bilen, då såg jag denna handske direkt
Underförstått: LH:s mördare skulle ha stoppat på sig handsken. - Om AB är mördaren så fick han ingen chans att smussla undan handsken; storebror stoppade effektivt detta. - Handsken kan enligt NB ha blåst in i ladan varför man inte kan vara riktigt säker på när, var hur och varför – eller i vilken ordning – saker och ting utspelat sig.
Hur än BH anstränger sig så kan han inte få in NB som blödande transportör i dramat på annat sätt än att låta bröderna byta datorer och få AB och IB att i hemligt samförstånd (i olika förhörsrum) verka för att rädda sitt eget skinn med hjälp av falska pannkakor, söndagstvätt, videofilm och köpta vittnen; allt i syfte att sätta dit NB.