Citat:
Ursprungligen postat av
Vimur
Eli Gndr skriver idag om alliansen mellan MB, antirasister och aningsls vnster som vi har exemplifierat otaliga gnger i trden.
Det fetmarkerade r som bekant sjlva upprinnelsen till trden. Vi kan allts konstatera att det vi skriver hr numera r allmngods i MSM. Det intressanta blir att se hur islamisterna reagerar p de frndrade frutsttningarna - kommer de terigen att anpassa sig fr att n sitt ml eller ge upp och radikaliseras?
Det fetmarkerade r mjligen en del av sanningen. Definitionen grs nog frmst i frhllande till det ogudaktiga vsterlndska samhllet.
Jag citerade fr ngra r sedan en text av Vidino:
Citat:
But, speaking Arabic or Turkish before their fellows Muslims, they drop their facade and embrace radicalism. While their representatives speak about interfaith dialogue and integration on television, their mosques preach hate and warn worshippers about the evils of Western society. While they publicly condemn the murder of commuters in Madrid and school children in Russia, they continue to raise money for Hamas and other terrorist organizations. Europeans, eager to create a dialogue with their increasingly disaffected Muslim minority, overlook this duplicity.
Frgan om rasism och islamofobi har frmst en annan roll. Jag citerade ocks Bassam Tibi (genom Vidino) om hur MB anvnder bilden av dennna islamofobiska fiende:
Citat:
Bassam Tibi, a German professor of Syrian descent and an expert on Islam in Europe, thinks that Europeansand Germans in particularfear the accusation of racism.[78] Radicals in sheep's clothing have learned that they can silence almost everybody with the accusation of xenophobia.
Det r framfrallt gentemot det vsterlndska samhllet som rasism och islamofobi blir aktuellt att ta upp. Definitionen r dock redan gjord i och med den rtta lran och frestllningen om det ogudaktiga vsterlndska samhllet.
Drmed inte sagt att frgan om islamofobi och rasism kan tjna (och tjnar) syftet att svetsa samman och definiera den egna gruppen, men det r frmst en frga om ett instrument gentemot politiker och fr politiskt inflytande i det samhlle man verkar. S har jag uppfattat det. Fienden r redan uttalad; resten r i s fall bara krydda p anrttningen s. a. s.