2016-05-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blond.bimbo
Jag kan inte så mycket om terrorism som sådant, däremot kan jag rätt mycket om islamism.

IS består av ett par olika organisationer. IS är faktiskt ett samlingsnamn för ISIS, ISIL och ett par andra mindre organisationer. Organisationerna är i teorin helt separerade från varandra, men de krigar inte mot varandra och de driver någon typ av passivt samarbete.
Sluta trolla nu - IS, ISIS och ISIL är olika namn på exakt samma organisation. Fransk press brukar använda namnet Daesh för IS. Detta är en och samma jihadistorganisation som lyder under Kalifen Abu Bakr al-Baghdadi, vars mål är att bilda en islamisk stat i Irak och Syrien. Med ambitioner att utvidga till hela MENA samt Europa och så småningom även USA. Läs på.

ONT: Francois Hollande bekräftar att planet är totalförstört. Det försvann från radarn kl 2.30 (Kairo-tid) på en altitud av 37 000 fot och har sedan "förstörts till havs":

http://www.lemonde.fr/

Blir inga överlevande av den här olyckan tyvärr. Man får beklaga till de anhöriga.
Citera
2016-05-19, 14:21
Bannlyst
Tragiskt, det sker ganska ofta nu i världen. Handlar det om terrordåd eller vanlig olycka?
Citera
2016-05-19, 14:21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Så om ett flygplan försvinner från flygtornets radar så vet flygledningen egentligen inte om planet kraschat eller om transpondern bara stängts av?

Militären lär väl också ha sin radar igång. Jag antar att den inte har 100% täckning och uppgifter därifrån inte lämnas ut hur som helst. Men sparar de sin radardata? Och lämnar de ut sånt till haveriutredningar?

Om jag inte minns helt fel så skickar den/tar emot signaler som informerar vart planet befinner sig men det går även att lokalisera planet då transpondern är avstängd på något vis.

Minns inte om det var så att satelliter skickar en signal till planet som då inte svarar pga den är avstängd men på så sätt kan man ändå se vart planet var på väg även om transpondern inte var igång.

Läste nån artikel om hur de kunde spåra planet utanför malaysia i efterhand trots att transpondern stängdes av. De kunde se hur den svängde och åkte mot australien men det planet har dom väl inte hittat än..
Citera
2016-05-19, 14:27
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Tragiskt, det sker ganska ofta nu i världen. Handlar det om terrordåd eller vanlig olycka?

Nej det sker inte ofta, det sker faktiskt mer och mer sällan.
Citera
2016-05-19, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men man hör ofta plan som försvunnit. Det är inte allt för ovanligt.
Citera
2016-05-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Vad menar du, att terrordåd sker mer och mer sällan?
Citera
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Jag tror inte att du riktigt förstår, hur många flygplan som lyfter, varje dag.
Citera
Medlem
Finiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Kan du förklara för mig hur en trött pilot går från 11 000 meter till krash?

Poängtera att flygplansmotorer är certifierade att klara en explosion och hålla allt bråte borta från flygplanets känsliga delar. Men allt kan hända.

Då jag inte är insatt i området rörande flygplansteknik etc så kan jag ju självklart inte förklara det. Men jag är mycket väl insatt i hur en trött och utmattad hjärna utan tillräcklig sömn kan göra en
annars, väldigt skarp och kunnig person till en fara för sig själv och andra. Detta genom små felaktiga livsavgörande beslut som går under benämning " mänsklig faktor" Att det råder sömnbrist hos många piloter är ju inget nytt för världen och ett flertal flygincidenter har skett pga just trötta piloter. Tyvärr

Finis
Citera
2016-05-19, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Jag tror inte att du riktigt förstår, hur många flygplan som lyfter, varje dag.
Jo jag förstår precis. Och jag tycker det sker för ofta nu, man vill ju inte flyga längre.
Citera
2016-05-19, 14:41
Medlem
Provokatörs avatar
Med lite tur går det ju att landa även om en bomb smäller.

En Airbus small ju i Mogadishu 2016-02-02, då var det en bomb ombord som smällde men dom lyckades ändå landa med ett stort håll i sidan.

LÄNK

/Provokatör
Citera
2016-05-19, 14:42
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Alla flygkrascher minskar.

Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Vad menar du, att terrordåd sker mer och mer sällan?

Nej, att flygkrascher sker mer och mer sällan.
Citera
2016-05-19, 14:43
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Jo jag förstår precis. Och jag tycker det sker för ofta nu, man vill ju inte flyga längre.

Vadå "nu"? Det sker i princip aldrig längre att flygplan störtar jämfört med 80-talet och tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in