2016-06-01, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns extremt mycket material (vetenskapliga studier, intervjuer) kring mördare som ägnar sig åt sexuell sadism. Både debutanter och seriemördare. Flertal av engångsmördaren ("nybörjare") erkänner att de tänkt mörda mer (potentiella seriemördare) så det går även att studera en debut likaväl som ett Modus övertid.

Jag tror nog han har siktet inställt via det som kriminaltekniskt kan skådas i mjölkrummet, att han agerar metodiskt och planenligt. Han är tillräckligt avancerad i mitt tycke som han är utan extra effekter.
Huuuh. uuugh!
Ja, kanske dumt av mig att ifrågasätta just specimen av den typen för då måste jag plugga på helvetet bakom med all sin djupa tragik. Utgår från att du har rätt om gruppen i sak och pallar nog inte direkt att fördjupa mig mer i ämnet för tillfället. Även om den generella kunskapen inte säger allt om denne personliga ekvilibrist egenart och utveckling.
2016-06-01, 16:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag skulle inte hålla det för otroligt. Jag tycker detta mord skedde både genomtänkt, snabbt och planerat. Hade han fått natten på sig till finstädningen, hade Lisa förblivit ett ouppklarat fall. Mopeden med nyckeln i hade pekat mot ett bortrövande medelst bil. Då hade allt sökljus varit någon annanstans än Ladan i Blomberg. Där de flitiga gästarbetarna kunde peka på okända bilar som synts i trakten. Speciellt vid 20-tiden på kvällen då han själv hade alibi från frun och Handlarn i Källby. Perfekt.
Ja, jag tror på red light distict i England dvs horkvarteren. Sen ses mycket tydligt via Rader att han googlat runt på seriemördare, läst kriminalfall som jag nyss citerade:
In his early 30s, he claims, he tried bondage on prostitutes. Some refused to see him again "because I was too scary."
At age 32 to 34, "I was getting the feeling again and it was bad this time."
He talked about reading detective magazines and paperbacks.
Then he listed several serial killers."

Där är det jag funderat kring tidigt angående datorn: Hur ställdes frågan till IT-tekniker? De lär jobba utifrån en order och kollar man bara efter BDSM finns det risk att man missar målet..
Den hantverkarmördare jag skrivit om innan dvs Cary Stayner kollade på Discovery channel för att få tips..
- duktig hantverkare
- snäll och tillbakadragen
- Gift och pappa, ser ordinär ut
- klarar av att utföra mordet ensam
- mördar på arbetsplatsen där han arbetar som hantverkare.
- ålder vid morddebut - 37 år
- tidigare ostraffad
- idyllisk miljö, risktagande.
- Absolut ingen av hans arbetskamrater trodde han var mördaren. Inte ens när han greps..
Senast redigerad av develi 2016-06-01 kl. 17:14.
2016-06-01, 16:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Huuuh. uuugh!
Ja, kanske dumt av mig att ifrågasätta just specimen av den typen för då måste jag plugga på helvetet bakom med all sin djupa tragik. Utgår från att du har rätt om gruppen i sak och pallar nog inte direkt att fördjupa mig mer i ämnet för tillfället. Även om den generella kunskapen inte säger allt om denne personliga ekvilibrist egenart och utveckling.
Du får gärna tycka vad du vill om sprattlande i nån teleskoplastare - inte mig emot. Återupplivning har dock inte skett i den bemärkelsen du beskrivit då det snarare handlar om medvetslöshet.
Det handlar inte om "pluggande" - källkritisk är dock viktigt oavsett professor, erfaren lekman eller novis. Det kommer man aldrig ifrån och där slår vetenskapen allmänt googlande med mil - just pga av att det är verklighetsbaserat via studier.
Senast redigerad av develi 2016-06-01 kl. 16:54.
2016-06-01, 17:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Det förklarar förvisso inte att hundarna förlorade spåret strax efter och runt mopeden.
Vittnet som ser telekskoplastaren hur vill du förklara det?
1 Varför dra in till brunnen och hundmarkering ?
2 tejpning snörning och hängning i närheten. av en person med huvudet böjt framåt, håhända inte medveten?
3 tappade örhängen i ladan hundmarkering där
4 hängning i mjölkrummet.
Är det inte onödigt långt väg om hängning på slutstation var den primära avsikten hela tiden?

platsen vid brunnen har närheten till rep, tejpning liksom hundmarkering som tänkbar centralpunkt.

Alla scenarier har sina svagheter ...

Vilket talar för plats av intresse. Liksom att applicering av rep just där.
Onödigt lång väg? Att överfalla, möjligen dra en tejpremsa över munnen så hon tystnar och sen föra henne 50 meter?
.. För att sen utföra resten.
Hon kan givetvis ha försökt springa rakt igenom ladan om hon lyckas slita sig loss. Normal väg vore att välja att ränna mot den stora öppningen rakt fram mot baksidan om fanstyget blockerar vägen bakom henne. Får han tag i henne vid brunnen kan han själv ha slitit av handsken via att att greppa tag i hennes hand.
Örhängena är 4 meter in i stalldelen redan - dvs på väg in mot mjölkrummet - och talar väl för att öronen är fria i det läget. Vad skulle han in dit att göra om scenariet vore runt handsken?
2016-06-01, 18:09
Medlem
Develi. Tack för svar. Det var intressant. Det stämmer förmodligen på ett ungefär. att det verkar Du är väldigt insatt i detaljerna i det här fallet.
Jag tycker att det är förvånande att tiden som brottet tar är så kort. En möjlighet är väl att han blev störd och tvingades att ge sig iväg tidigare än planerat. Tror du att brottet var planerat ungefär på det sätt som det utfördes eller tror du att tillfälligheter och annat spelade in och förändrade utgången på ett avgörande sätt?
Det mest normala är väl att brottet startade som en impuls, att det var en spontan kontakt som sedan övergick i konflikt och våld och som sedan också ledde till flykt och undangömmande. Men hur kommer då det som hände under lördagen in i bilden? Och tejpningen och snaran?
2016-06-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Polisen har inte haft ett enda förutsättningslöst förhör med IB trots att hon kan sett viktiga händelser.
De var ute efter att knäcka henne från Dag 1. Hon hade inte en chans att säga något i den kränkande storm med tortyrinslag hon plötsligt befann sig i. Polisen har inte ens dokumenterat den inledningsvis kränkande behandlingen med avklädningen och trosorna fick inte ens ett nummer. Dom är bara "försvunna".
IB är en skärpt kvinna. Hon vet vad hon såg när hon fick en chans att återfinna sig själv i en bekant miljö. Men det förstörde NL&co med sitt sadistiska handlande. Det är intressant att beakta.

Handsken är redan avhandlad. Inte ens Stefan Holms såg den på söndagen.
Örhängena är utplanterade lagom för att få ladan intressant igen. (Tips: se hur de hittades och var.)
Ja just. Mobildelarna som var så ENORMT viktiga första veckan la den berömda röda tråden till kammarspelet på Martorp.

(Se där, där fick jag med M2 och M3.)

IB borde återanhållits för skyddande av brottsling. Hennes reaktion på Lisa-bilderna säger allt. Hon reagerade som hon reagerade för att hon visste vad hon visste. Elementärt!
Kan du tala klarspråk om "kammarspelen" är du vänlig. Är det korrekt att det var ett på förhand uppgjort manus som exekverades? Vilka skrev manus? Eftersom Björn S med följe är lögnhalsar så räckte det att Nerijus infann sig på Martorp. Rätt? Alla goda gärningar som Nerijus utförde för att i konstruktiv anda föra sökandet framåt skulle man bara ljuga om. Komma dragande med "waste of time" vad han än sa. Rätt?
2016-06-01, 18:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Onödigt lång väg? Att överfalla, möjligen dra en tejpremsa över munnen så hon tystnar och sen föra henne 50 meter?
.. För att sen utföra resten.
Hon kan givetvis ha försökt springa rakt igenom ladan om hon lyckas slita sig loss. Normal väg vore att välja att ränna mot den stora öppningen rakt fram mot baksidan om fanstyget blockerar vägen bakom henne. Får han tag i henne vid brunnen kan han själv ha slitit av handsken via att att greppa tag i hennes hand.
Örhängena är 4 meter in i stalldelen redan - dvs på väg in mot mjölkrummet - och talar väl för att öronen är fria i det läget. Vad skulle han in dit att göra om scenariet vore runt handsken?
Förmodligen fick inte Nerijus kontroll över sitt offer direkt så det lösgjordes och en
skräckslagen 17-åring hann fly bort till brunnen och där tappades handsken, men sedan
var den ytterst beslutsamme predatorn ifatt och kopplade ett stadigt grepp om Lisa
och därmed var hon förlorad. Han skulle inte ge henne fler möjligheter att ta sig loss
och hanteringen blev därefter. Den mordlystne predatorn ämnade verkligen inte släppa sitt byte
nu när han väl lyckats få in det i ladan. Här väntade han med sitt mörker, här kom ingen
undan som han väl bestämt sig för att ta under sin speciella behandling.
Oförsonlig grep han sig verket an och sträckan bort till skräckens boning där allt var
förberett och fixat tillryggalades kvickt och effektivt. Innan det bar iväg mot detta
mjölkrum hade han hunnit dra en rejäl tejpbit över offrets mun förmodligen för han ville
inte ha några flickskrik att behöva bekymra sig om.

Det var bara på ett ställe det skulle hängas denna afton. Så avancerad i sitt dödliga värv
var han knappast så att det skulle ske i två faser. En hängning i en teleskoplastare först,
nej, det fick anstå tills en annan gång. Tills han blivit lite mer rutinerad på det här med att
plåga och döda.
Han hade sparat ett enda rör i det där kaklade utrymmet borta i den låga tillbyggnaden
och det var vikt åt en alldeles speciell sak...och nu var det till slut dags för denna sak.

Jag vet inte varför teleskoplastaren stod där den gjorde denna ödesdigra juniafton
men ska det nödvändigtvis ha att göra med det som skedde så tycker jag att det är något
rimligare i så fall att tänka sig att den skulle tas i användning för borttransport av kroppen
efteråt. Även om också det ter sig rätt tveksamt i mina ögon.
Men att NB hade henne hängd där också i den innan det slutade i mjölkrummet, nej,
det skakar jag nog på huvudet åt faktiskt.

Man ska kanske försöka undvika att krångla till det värre än vad det redan är.
2016-06-01, 18:43
Medlem
PantherEs avatar
Det finns många teorier om hur Nero har lyckats att locka Lisa till ladan, här kommer en från mig med:

Lisa var på väg att ta på sig hjälmen (ena handsken fortfarande av) när Nero kommer fram och frågar Lisa om hon kan hjälpa honom att ta upp katten ur ett hål eller brunnen inne i ladan varpå Lisa svarar "det är klart", lägger ena handsken i hjälmen som hon då får med sig till ladan. Väl där inne går dom fram till brunnen och där överfaller Nero Lisa som tappar hjälmen och handsken ramlar bakom brunnen (Nero ser bara hjälmen men inte handsken) och sen drar henne in henne i stalldelen där Lisa stretar emot och tappar örhänget. Detta är min bild av vad och hur just första minuterna kan ha gått till.

Bara en fundering från min sida.
2016-06-01, 18:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Develi. Tack för svar. Det var intressant. Det stämmer förmodligen på ett ungefär. att det verkar Du är väldigt insatt i detaljerna i det här fallet.
Jag tycker att det är förvånande att tiden som brottet tar är så kort. En möjlighet är väl att han blev störd och tvingades att ge sig iväg tidigare än planerat. Tror du att brottet var planerat ungefär på det sätt som det utfördes eller tror du att tillfälligheter och annat spelade in och förändrade utgången på ett avgörande sätt?
Det mest normala är väl att brottet startade som en impuls, att det var en spontan kontakt som sedan övergick i konflikt och våld och som sedan också ledde till flykt och undangömmande. Men hur kommer då det som hände under lördagen in i bilden? Och tejpningen och snaran?
Tack själv du för att du är "dialogbar" även om vi inte är överens i detaljerna.
Jag börjar svara baklänges dvs via sista meningen.
Eftersom mordet inte indikerar affekt så ser jag inte impuls utifrån den aspekten. Däremot impuls utifrån att andan faller på ihop med slumpen:
det perfekta offret (sårbart) finns på en för honom lämplig tid och plats (tillgänglighet).
Lämplig plats på så sätt att han redan har en plan i närheten av sina arbetsplatser längs länsvägen endast 500 meter isär på lördag och söndag.
Lämplig tid då han utan problem kan vara ute och patrullera. Både kontakterna är inom tidsramen kvällstid 18.30-19.30 då ingen arbetar i ladan eller på Martorp.

Det här indikerar en organiserad förövare - både via Modus och kontakten som är tre-stegs. Det indikerar således en plan och tidsaspekten förstärker: Han agerar effektivt, snabbt, målmedvetet , metodiskt och yrar inte runt. Han använder instrumentellt våld mot Lisa - dvs motsatsen till att handla i affekt, vrede, impuls som en oorganiserad förövare däremot gör (tex fysiskt övervåld, hugger ner, lämnar offret kvar på platsen). Hans effektivitet och målmedvetenhet (ihop med att komma hem snabbt och inte väcka misstanke och skapa en snäv tidsram) gör att det går undan. Dock är inte 40 minuter en kort tid för ett mord, ej heller en kvart att dumpa om restiden är 5 minuter och han vet vart han ska.

Han uppvisar psykopatiska drag (orädd, högriskfaktorer gällande tid och plats) samt är kolugn direkt efteråt. Varför skulle han då vara irrationell i mellanförlopp?
Han utför dock inte det perfekta brottet om man ser till sönderslitet mobilfodral och mobildelar - men han är fräck. Har han handskar i det läget är han trygg med att han inte avsätter DNA. Hans bekymmer om DNA syns däremot via frågorna om hur DNA överförs - för han frågar inte om saker eller ägodelar: Han frågar hur DNA överförs om man tar i en annan person vilket är det centrala i hela rättsfallet: DNA på Lisas kläder.

För övrigt tror jag att med det lugn han uppvisar efteråt är han trygg och nöjd. Han överraskas däremot av en avspärrad lada och ett invaderat Blomberg. Hans ursprungliga plan går ur stöpet och nu börjar NB grubbla rejält under sökveckan - han sitter som i en kräftbur och kan inte varken plocka snören i ladan eller dumpa kroppen. Nu begär han alibi och att de ska hålla käften om tvätt.

En sexualsadist kontemplerar över händelsen som den värsta arkitekt eller regissör - om och om igen går det sexuella motivet i hans hjärna. Hans favoritrunkmotiv är samma scenarium tills det sitter som en smäck. Det är fantasier och dagdrömmeri. Motivet är kontroll-makt-snaror-silvertejp-ung tjej-maktlös. Hur han kontaktar en ung tjej och lurar henne. Det är precis på samma sätt som en våldtäktsman som fantiserar så det skiljer sig knappast.
Men nånstans övergår det hela till att även handla om mord på en specifik plats, ett specifikt överfall. Han vill sjösätta hela projektet.
Detta är den samma som planering i förväg.

Men drömmarna räcker inte till för nånstans i hela kitet så är detta antingen stressreducerande, ångestdämpande och rogivande. Det är ett artificiellt sätt att skapa kontroll över sin tillvaro. Det fyller en funktion således.
Sen är det ofta nån yttre faktor som är själva triggern - ett gräl, stress, uppsägning, separation etc. som blir avgörande (en starter).
Fantasierna och runkandet räcker inte längre till att skapa kontroll i ett befintligt kaos.
Han agerar. Han har planen redo. Han patrullerar. Han väntar bara in rätt tillfälle.
Där nånstans tror jag NB befann sig med delar som syns via mordets karaktär, hans modus operandi (inkl. händelsen dagen innan) ihop med beteende efteråt.
Rätt eller fel vet bara NB men det finns liknande gärningsmän som agerat likvärdigt i det bakflutna att jämföra med. Gifta, trevliga män som levt dubbelliv vill säga. Jag ser honom däremot som en predator; ett slugt och medvetet rovdjur.
Senast redigerad av develi 2016-06-01 kl. 19:13.
2016-06-01, 19:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det var bara på ett ställe det skulle hängas denna afton. Så avancerad i sitt dödliga värv
var han knappast så att det skulle ske i två faser. En hängning i en teleskoplastare först,
nej, det fick anstå tills en annan gång. Tills han blivit lite mer rutinerad på det här med att
plåga och döda.
Han hade sparat ett enda rör i det där kaklade utrymmet borta i den låga tillbyggnaden
och det var vikt åt en alldeles speciell sak...och nu var det till slut dags för denna sak.
Ja, jag ser samma scen med tanke på bevisningens placering och jag ser för det första inte ett tidsperspektiv som skulle räcka till. För det andra tror jag - även om han utför ett udda sexualmord - att less is more. Simplicity även i galenskapen.
En vettskrämd tjej som en kort sekvens lyckas slita sig loss men mördarhelvetet kommer ikapp henne.
2016-06-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Det finns många teorier om hur Nero har lyckats att locka Lisa till ladan, här kommer en från mig med:

Lisa var på väg att ta på sig hjälmen (ena handsken fortfarande av) när Nero kommer fram och frågar Lisa om hon kan hjälpa honom att ta upp katten ur ett hål eller brunnen inne i ladan varpå Lisa svarar "det är klart", lägger ena handsken i hjälmen som hon då får med sig till ladan. Väl där inne går dom fram till brunnen och där överfaller Nero Lisa som tappar hjälmen och handsken ramlar bakom brunnen (Nero ser bara hjälmen men inte handsken) och sen drar henne in henne i stalldelen där Lisa stretar emot och tappar örhänget. Detta är min bild av vad och hur just första minuterna kan ha gått till.

Bara en fundering från min sida.

Mycket troligt scenario. Jag har själv redan tidigt trott att katten skulle funka som lockbete för att få Lisa över vägen. Hon var förtjust i djur och vem vill inte hjälpa en kattunge i nöd? Ger även en plausibel förklaring till den vilsegångna handsken som NB helt enkelt missade.

Exakt vad som hände vet bara mördaren.
2016-06-01, 19:16
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mycket troligt scenario. Jag har själv redan tidigt trott att katten skulle funka som lockbete för att få Lisa över vägen. Hon var förtjust i djur och vem vill inte hjälpa en kattunge i nöd? Ger även en plausibel förklaring till den vilsegångna handsken som NB helt enkelt missade.

Exakt vad som hände vet bara mördaren.

Sant, det är bara mördaren som vet men man kan inte låta bli att undra och få fram egna teorier så länge inte sanningen kommer fram. Man vill ha en helhetsbild av förloppet och dom bitarna som saknas försöker man själv fantisera fram. I alla fall jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in