Citat:
Ursprungligen postat av
llllllllllllllll
Develi. Tack för svar. Det var intressant. Det stämmer förmodligen på ett ungefär. att det verkar Du är väldigt insatt i detaljerna i det här fallet.
Jag tycker att det är förvånande att tiden som brottet tar är så kort. En möjlighet är väl att han blev störd och tvingades att ge sig iväg tidigare än planerat. Tror du att brottet var planerat ungefär på det sätt som det utfördes eller tror du att tillfälligheter och annat spelade in och förändrade utgången på ett avgörande sätt?
Det mest normala är väl att brottet startade som en impuls, att det var en spontan kontakt som sedan övergick i konflikt och våld och som sedan också ledde till flykt och undangömmande. Men hur kommer då det som hände under lördagen in i bilden? Och tejpningen och snaran?
Tack själv du för att du är "dialogbar" även om vi inte är överens i detaljerna.
Jag börjar svara baklänges dvs via sista meningen.
Eftersom mordet inte indikerar affekt så ser jag inte impuls utifrån den aspekten. Däremot impuls utifrån att andan faller på ihop med slumpen:
det perfekta offret (sårbart) finns på en för honom lämplig tid och plats (tillgänglighet).
Lämplig plats på så sätt att han redan har en plan i närheten av sina arbetsplatser längs länsvägen endast 500 meter isär på lördag och söndag.
Lämplig tid då han utan problem kan vara ute och patrullera. Både kontakterna är inom tidsramen kvällstid 18.30-19.30 då ingen arbetar i ladan eller på Martorp.
Det här indikerar en organiserad förövare - både via Modus och kontakten som är tre-stegs. Det indikerar således en plan och tidsaspekten förstärker: Han agerar effektivt, snabbt, målmedvetet , metodiskt och yrar inte runt. Han använder instrumentellt våld mot Lisa - dvs motsatsen till att handla i affekt, vrede, impuls som en oorganiserad förövare däremot gör (tex fysiskt övervåld, hugger ner, lämnar offret kvar på platsen). Hans effektivitet och målmedvetenhet (ihop med att komma hem snabbt och inte väcka misstanke och skapa en snäv tidsram) gör att det går undan. Dock är inte 40 minuter en kort tid för ett mord, ej heller en kvart att dumpa om restiden är 5 minuter och han vet vart han ska.
Han uppvisar psykopatiska drag (orädd, högriskfaktorer gällande tid och plats) samt är kolugn direkt efteråt. Varför skulle han då vara irrationell i mellanförlopp?
Han utför dock inte det perfekta brottet om man ser till sönderslitet mobilfodral och mobildelar - men han är fräck. Har han handskar i det läget är han trygg med att han inte avsätter DNA. Hans bekymmer om DNA syns däremot via frågorna om hur DNA överförs - för han frågar inte om saker eller ägodelar: Han frågar hur DNA överförs
om man tar i en annan person vilket är det centrala i hela rättsfallet: DNA på Lisas kläder.
För övrigt tror jag att med det lugn han uppvisar efteråt är han trygg och nöjd. Han överraskas däremot av en avspärrad lada och ett invaderat Blomberg. Hans ursprungliga plan går ur stöpet och nu börjar NB grubbla rejält under sökveckan - han sitter som i en kräftbur och kan inte varken plocka snören i ladan eller dumpa kroppen. Nu begär han alibi och att de ska hålla käften om tvätt.
En sexualsadist kontemplerar över händelsen som den värsta arkitekt eller regissör - om och om igen går det sexuella motivet i hans hjärna. Hans favoritrunkmotiv är samma scenarium tills det sitter som en smäck. Det är fantasier och dagdrömmeri. Motivet är kontroll-makt-snaror-silvertejp-ung tjej-maktlös. Hur han kontaktar en ung tjej och lurar henne. Det är precis på samma sätt som en våldtäktsman som fantiserar så det skiljer sig knappast.
Men nånstans övergår det hela till att även handla om mord på en specifik plats, ett specifikt överfall. Han vill sjösätta hela projektet.
Detta är den samma som planering i förväg.
Men drömmarna räcker inte till för nånstans i hela kitet så är detta antingen stressreducerande, ångestdämpande och rogivande. Det är ett artificiellt sätt att skapa kontroll över sin tillvaro. Det fyller en funktion således.
Sen är det ofta nån yttre faktor som är själva triggern - ett gräl, stress, uppsägning, separation etc. som blir avgörande (en starter).
Fantasierna och runkandet räcker inte längre till att skapa kontroll i ett befintligt kaos.
Han agerar. Han har planen redo. Han patrullerar. Han väntar bara in rätt tillfälle.
Där nånstans tror jag NB befann sig med delar som syns via mordets karaktär, hans modus operandi (inkl. händelsen dagen innan) ihop med beteende efteråt.
Rätt eller fel vet bara NB men det finns liknande gärningsmän som agerat likvärdigt i det bakflutna att jämföra med. Gifta, trevliga män som levt dubbelliv vill säga. Jag ser honom däremot som en predator; ett slugt och medvetet rovdjur.