Inget fel med att sitta i Apples Xcode, men anser att Java är bättre att lära sig till en början då Javautvecklare är efterfrågat. När jag sitter i Java föredrar jag IntelliJ istället för Eclipse, även fast det finns fler (skulle jag tro..) plugins till bland annat AWS om man är intresserad i cloud-tjänster.
Håller även med ovanstående att det är idiotiskt att använda någon annan IDE än Android Studio för att skriva till Android. Hamnade i det trubblet en gång att jag använde mig av vissa paket i Java som inte var kompatibelt när jag väl förde över det till Android och det blev ett helsikt att behöva rätta till. Men annars håller jag med om att Android emulatorn kan vara seg då och då.
För att återgå till tråden så skulle jag väl säga att det bästa att lära sig är kolla Beginner's tutorials på tuben och läsa massa dokumentation från nätet. Googla mycket på problem du stöter på och välj första bästa Stackoverflow-sida. Kolla även in sidor som codeschool (dock måste du betala avgift), codeacademy mfl. Bästa sättet att lära sig är "Learn by do" så konstruera mycket själv och försök hitta något litet hobbyprojekt. Kan även tipsa dig om att det är väldigt attraktivt om du kan vissa webbramverk som Spring eller Play.