• 1
  • 2
2016-02-28, 17:31
Medlem
Ingenssons avatar
Det är så att jag tänker lära mig att börja koda lite apps till både iOS och Android. Den simpla frågan är bara, hur svårt är det?
Jag hittade khan academy som har en ganska ok start, verkar det som.
https://www.khanacademy.org/computin...avorite_topics

Mer precis. Något i den här nivån
https://www.youtube.com/watch?v=AovOADK9vmg
Hur svårt kan det vara?
Någon källa jag kan använda och lära mig?
Citera
2016-02-28, 21:01
Medlem
Xer0s avatar
Det väl bara att ladda ner android SDK:et och sätta fart. Googla när du stöter på problem.
Du kommer snart inse att det mesta är mycket jobbigare än vad du trodde.

Personligen föredrar jag utveckling för iphone, det är enklare än Android, även om jag kan java. Detta eftersom att googles sdk suger, java suger, deras emulator suger och eclipse suger.
Senast redigerad av Xer0 2016-02-28 kl. 21:05.
Citera
2016-03-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det väl bara att ladda ner android SDK:et och sätta fart. Googla när du stöter på problem.
Du kommer snart inse att det mesta är mycket jobbigare än vad du trodde.

Personligen föredrar jag utveckling för iphone, det är enklare än Android, även om jag kan java. Detta eftersom att googles sdk suger, java suger, deras emulator suger och eclipse suger.

Känner inte en enda person som fortfarande använder eclipse för att utveckla android appar, kanske därför du tycker att det suger.. Android Studio är det man använder idag.

På vilket sätt är objective-c bättre än java haha? (speciellt för nybörjare).
Citera
2016-03-17, 22:33
Medlem
Inget fel med att sitta i Apples Xcode, men anser att Java är bättre att lära sig till en början då Javautvecklare är efterfrågat. När jag sitter i Java föredrar jag IntelliJ istället för Eclipse, även fast det finns fler (skulle jag tro..) plugins till bland annat AWS om man är intresserad i cloud-tjänster.

Håller även med ovanstående att det är idiotiskt att använda någon annan IDE än Android Studio för att skriva till Android. Hamnade i det trubblet en gång att jag använde mig av vissa paket i Java som inte var kompatibelt när jag väl förde över det till Android och det blev ett helsikt att behöva rätta till. Men annars håller jag med om att Android emulatorn kan vara seg då och då.

För att återgå till tråden så skulle jag väl säga att det bästa att lära sig är kolla Beginner's tutorials på tuben och läsa massa dokumentation från nätet. Googla mycket på problem du stöter på och välj första bästa Stackoverflow-sida. Kolla även in sidor som codeschool (dock måste du betala avgift), codeacademy mfl. Bästa sättet att lära sig är "Learn by do" så konstruera mycket själv och försök hitta något litet hobbyprojekt. Kan även tipsa dig om att det är väldigt attraktivt om du kan vissa webbramverk som Spring eller Play.
Citera
2016-03-18, 01:44
Medlem
Leta upp Android Studio och sätt dig ner och börja. Leta upp ett "Hello World" exempel. Se till att skriva kod själv och implementera egna ideer du kan ha, till exempel menyer eller knappar som byter skärm.
Citera
2016-03-19, 15:47
Medlem
Ingenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticTwelve
Leta upp Android Studio och sätt dig ner och börja. Leta upp ett "Hello World" exempel. Se till att skriva kod själv och implementera egna ideer du kan ha, till exempel menyer eller knappar som byter skärm.

Kört googles nybörjarkurs med Android Studio och det har vart riktigt bra
Citera
2016-03-19, 16:00
Medlem
Finns massa tutorials på youtube.
/tråd
Citera
2016-03-19, 16:15
Medlem
Itons avatar
Jag har nyligen börjat studera lite c++ som hobbyaktivitet. Det jag gjorde var att jag köpte boken C++ for dummies samt att jag hittade en kurs på Youtube. Jag kör nu dessa parallelt och det fungerar rätt bra. Det finns mängder med information på nätet, dock har jag märkt att om man inte sysslat med kodning tidigare är det lite svårare i början än om man kanske redan hade kunnat ett annat språk.
Citera
2016-05-20, 03:05
Medlem
Zaltaarhmds avatar
https://www.codecademy.com/

Här har du en riktigt bra ny börjar sida, bra skit för att få igång det hela .
Citera
2016-05-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Jag har nyligen börjat studera lite c++ som hobbyaktivitet. Det jag gjorde var att jag köpte boken C++ for dummies samt att jag hittade en kurs på Youtube. Jag kör nu dessa parallelt och det fungerar rätt bra. Det finns mängder med information på nätet, dock har jag märkt att om man inte sysslat med kodning tidigare är det lite svårare i början än om man kanske redan hade kunnat ett annat språk.

Jo det är såklart svårare första gången man programmerar i ett språk då allt är nytt, du kommer uppleva det superlätt att koda i exempelvis Java för att det är betydligt mindre saker att ta hand om som pekar och minneshantering osv.
Citera
2016-07-20, 09:54
Medlem
Jag skulle nog vilja råda trådskaparen att först lära sig antingen Swift eller Java separat(förslagsvis Java då då kan göra mycket mer än bara appar) och sedan övergå till att använda Android Studio.

Jag pluggade Java ca 2 år innan jag började med android utveckling och då tog det ändå 3-4 månader innan man slutade få vredesutbrott dagligen på android studio.
Citera
2016-07-21, 14:21
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Jag skulle nog vilja råda trådskaparen att först lära sig antingen Swift eller Java separat(förslagsvis Java då då kan göra mycket mer än bara appar) och sedan övergå till att använda Android Studio.

Jag pluggade Java ca 2 år innan jag började med android utveckling och då tog det ändå 3-4 månader innan man slutade få vredesutbrott dagligen på android studio.
Prova med eclipse så skall du se att vredesutbrotten kommer tillbaka.

Det är lite som att spela nåt klurigt spel när man skall få layouten att fungera tex. Slutar med att man får gå in och ändra i koden som IDE:n skapat själv. Sen vrider man telefonen 90° och vips så har man nya problem att hantera förutom att programmet i telefonen startat om (vilket den tydligen ska göra).

Så jag håller med om att välja rätt utvecklingsmiljö är viktigt. Annars bränner man tid och energi på fel saker.

Men var inte Swift för iOS, jag kan komma ihåg fel eller så har det spritt sig efter att jag kikade på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in