2016-07-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag började med att undersöka om Nerius talar ryska, då skulle jag frågat honom om en träff. Jag tror att hans ryska är sämre än hans engelska. Med sin fru talade han blandspråk eftersom fru är rysktalande.

Under arbetets gång har dt bivit klart att det finns mäktiga krafter bakom hans dom. Visserligen kunde han berätta hur "beviset" mot honom skapades, men vad ska göra med det. HD avslog Hurtigs material på vändande post. Nej, här finns ingen anledning att söka sanning. Det leder bara till nya gräl med fasta skribenter här.

Exakt vad berättade Netjius. Enligt dig.
2016-07-22, 22:52
Medlem
Citat:
Jag började med att undersöka om Nerius talar ryska, då skulle jag frågat honom om en träff. Jag tror att hans ryska är sämre än hans engelska. Med sin fru talade han blandspråk eftersom fru är rysktalande.

Under arbetets gång har dt bivit klart att det finns mäktiga krafter bakom hans dom. Visserligen kunde han berätta hur "beviset" mot honom skapades, men vad ska göra med det. HD avslog Hurtigs material på vändande post. Nej, här finns ingen anledning att söka sanning. Det leder bara till nya gräl med fasta skribenter här.
Va, det menar du inte ?!
2016-07-22, 23:04
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Han borde kunna ryska ganska bra tycker jag. Annars kunde jag hjälpa dig angående tolkning svenska-ryska-litauiska.

Och där kom förklaringen.
Bara för att han är balt så är han oskyldig .
Vi väntar fortfarande på att få veta vem som är den verklige mördaren.
Vem är den mystiske hämnaren som mördade Lisa.
Och varför hämnas detta spöke på en helt oskyldig ung kvinna?
Frågorna hopar sig.
Undrar vad sannolikheten är för ett svar den här gången.
Finns det bekräftat genom statistik att man ofta ger sig på
unga kvinnor i en hämndaktion för något som någon annan har gjort?
2016-07-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Kan inte någon åka och hälsa på NB på kåken? jag kan följa med, vi tar också en tolk med oss
Skulle vara bra att se han i verkligheten när han pratar...

Han verkar ha svalt tungan, tyvärr.
2016-07-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Och där kom förklaringen.
Bara för att han är balt så är han oskyldig .

För flesta av oss spelar det ingen roll vem är den skyldige eller den dömde, om hen bara är dömt rättvist. Det är det som är det enda viktiga.

Vad det gäller Sudharma så tror jag att hen har en utbildning av att duga. En seriös person, verkligen.
2016-07-23, 00:09
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
För flesta av oss spelar det ingen roll vem är den skyldige eller den dömde, om hen bara är dömt rättvist. Det är det som är det enda viktiga.

Vad det gäller Sudharma så tror jag att hen har en utbildning av att duga. En seriös person, verkligen.

Hmmm, du fattade nog inte vad jag menade...
Det spelar ingen roll för mig heller varifrån mördaren är.
I det här fallet finns inga tveksamheter om att rätt person är dömd, nämligen äcklet NB.
Och därmed är han också dömt rättvist naturligtvis.
Utbildning av att duga? En seriös person verkligen?
Och exakt hur vet du det kan man ju undra?
2016-07-23, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant

Tant kan kan sova lungt om natten vad beträffar detta. NB har är dömd för att han ertappats med fingrarna i syltburken. Vilket han inte har förnekat. Han har endast tunghäfta och vill inte ge någon förklaring.

Skribenters utbildning kanske inte är relevant i detta sammanhang. Utbildningsnivå är inte något mått på klokhet. Är man utrustad med små händer fattar man nada oavsett skolning.
2016-07-23, 06:51
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

Ursäkta men vad har Nerijus berättat om "hur beviset mot honom skapades"?
Har du någon annan information än den offentliga?
Berätta vad Nerijus berättat om bevisskapandet.

"De mäktiga krafterna bakom hans dom", är det tingsrätten och hovrätten du syftar på då eller är det något annat? Berätta.

När du kommer med såna här påståenden måste du kunna verifiera det du påstår.
Det fungerar inte att bara slänga ur sig allvarliga påståenden - som om det vore en sanning - när du sen aldrig har något belägg för det du påstått så jag hoppas att du kommer att svara på mina frågor här.

Börjar bli intressant nu men också ganska avslöjande med dessa skribenter som verkar vilja sammanstråla i ett besök till mördaren. T.o.m tolkningshjälp erbjöds här från ett håll.
Motivet till vurmandet för Nerijus verkar vara för att han är balt, det är i vart fall något som ni alternativtroende har gemensamt.

#Nerijus är balt, därför är han oskyldig.
#Nerijus är balt, därför är han utvald av de rasistiska konspiratörerna att offras.
#Nerijus är balt, därför dömde de rasistiska svenska domstolarna honom.

En kampanj till Nerijus ära kunde startas med namnet "rädda Nerijus 4".
Siffran 4 symboliserar att man redan försökt rädda honom tre gånger.
Rönnbäck i TR och HR, Hurtig i ansökan om PT.

I den sörja som alternativförklaringarna består av finns osannolika scenarion som blandas i en mix, konspirationer, planteringar, hemlig militär, spöklika alternativa gärningsmän som varken synts eller lämnat några spår osv, osv.
Det är i denna häxkittel av besatthet, konspirationteorier, verklighetsförträngning och vrede mot rättssamhället som alternativsekten finner sin inspiration.
2016-07-23, 08:22
Medlem
Citat:

Punkt 72 i överklagandet, inte den smartaste formuleringen till HD.
Inte så konstigt att det blev avslag.
Han skulle naturligtvis gett dom ett rejält "fläskben" att tugga på,
om han nu hade haft något att komma med, vilket jag starkt betvivlar.

Citat:
72. Nerijus avvaktar med att åberopa bevisning tills dess att Högsta domstolen
tagit ställning till frågan om prövningstillstånd
.
2016-07-23, 12:33
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är inne när gumman min är ute ♪ ♪
Jobbar ni i skift och svarar åt varandra?
Nej - det är inte magstarkt. Det är totalt värdelöst det ni levererar.
Ni maskar och smiter och kommer med samma klyschor hela tiden.

Alla kan inte tära på samhällets resurser och sitta här dygnet runt och låssas vara kunniga.

Citat:
Jag ska inte bidra med ett skit

Var inte orolig. Det gör du inte. Inte ett skit av det du skriver har någon relevans. Du verkar inte besitta förmågan att ta in fakta och sedan processa den vidare till en meningsfull slutsats.

Citat:
- DU, Moretex, vfox ska göra era långsökta påhitt kompletta och trovärdiga. Tills dess saknas all värdegrund i er desperata kamp att få bort sexuellt motiv, sexuellt våld eller sexuell sadism.

Vad har värdegrund med saken att göra? Vet du ens vad det betyder och i vilka samanhang det brukar användas? Åter igen verkar du använda ord du inte riktigt förstår i helt fel samanhang.

Att förkasta en långsökt hypotes som det inte finns tillräckligt med information för att dra betyder inte automatiskt att man måste hitta på en annan hypotes. Förkastandet i sig är tillräckligt.

I sådana fall kan man istället luta sig tillbbaka till sannolikheten. När inte information finns så är det sannolikare att det som är mer sannolikt har inträffat än det som är mindre sannolikt.

Citat:
Jag följer ÅK gärningsbeskrivning, sakkunnigutlåtande, professorer som uttalat sig samt nu även riskbedömning på Kumla - och det sammanfaller så bra med den förhandskunskap jag själv besitter kring liknande sexuella avarter som NB.

Varför nämna en gärningsbeskrivning i detta samanhang? Åter igen ett ord du kastar in på fel plats i fel sammanhang.

ÅK har själv deklarerat att motiv kan bli svårt att fastställa i detta fall. Man var osäker och hade inget. Han formade en hypotes efter att ha blivit tipsade genom denna tråd och en blogg där konstigt nog spekulationer kring silvertejp och sexualsadism redan var igång. Det finns ju tydligt angivet i FUP.

ÅK presenterar i rätten en hypotes baserad på viss teknisk bevisning. Han medger att han inte vet, inte kan veta utan en bekännelse, mördarens motiv men han tror att det kan vara sexuellt. Sakkunniga uttalar sig allmänt och medger att det kan röra sig om det i detta fall men att de självfallet måste undersöka NB grundligt för att uttala sig mer än i allmänna ordalag. Precis som ett par andra sakkuniga / expertvittnen i rätten gjorde. Det du gör är att utifrån deras allmänna uttalanden drar specifika slutsatser. Det är samma sak som att hävda att utifrån försvarets sakkunniga hävda att DNAt är planterat eftersom dessa sa att man kan plantera DNA.

Citat:
Frågan är snarare varför inkompetenta personer som dig mf.l. med sån frenesi ska dementera sexuellt motiv när experter säger annat och mordet pekar med full hand åt den riktningen. Frågan är varför du uppenbart anser dig förmer än domstolar och experter...

Du har ingen aning om vilken kompetens jag besitter. Det är dock uppenbart att du är ute på vatten du inte bottnar i.

Citat:
Det spekuleras inte ett skit och det är vad du behöver få in i din hjärna:
Diskussionen utgår från rättsfallet, sakkunnigutlåtande samt hur mordet ser ut.
Det verkar vara väldigt personligt och känsligt eftersom du blir en sån drama queen gällande sexuellt våld. Det var väldigt vad bekymrad du är över "många bäckar små"...
" Hysch... prata inte om det. Det blir för mycket om parafilier och sexuellt våld."
Kognitivt bias är det enda du uppvisa om du inbillar dig att sexuell sadism ska tystas ner rent generellt.

Åter igen visar du prov på att inte kunna läsa och ta in det som skrivs och processa och förstå vad som skrivs och vad som menas med det.

Jag adresserar det mesta ovan. Jag har inga som helst problem med att diskutera relevanta saker, även om det skulle vara sexualsadism, men jag gör det när det finns fog för det. Jag försöker inte klämma in det med skohorn i var och varannna mening.

Problemet som föreligger är att du hävdar att motivet är sexualsadistiskt. Du hävdar även att NB är mördaren. Av detta drar du slutsatsen att NB är sexualsadistiskt lagd. Det finns inga andra bevis för att NB är sexualsadistiskt lagd utöver detta. Detta blir alltså, som jag påtalat väldigt många gånger tidigare, ett cirkelresonemang. Det måste till övrig bevisning som stöder att NB skulle vara sexualsadistiskt lagd för att få ihop det hela utan att ägna sig åt cirkelresonemang. Presentera det och jag har inga som helst problem med att acceptera sexualsadistiska mördare. Det är gott om sådana och man kan i sgs alla dessa fall se hur den dömde utvecklats där man klart och tydligt kan se dess "intresse" genom personens historia.

Där av oviljan att klistra på sexualsadism och hålla på att spekulera i något som rent ut sagt mer ter sig som önsketänkande hos många av skribenterna här.

Citat:
Absolut inget av det ni desperat försöker tråckla håller ihop är sannolikt versus befintlig gärningsbeskrivning.

Åter igen så bevisar du hur bakvänt du tänker.

Du utgår ifrån en "befintlig gärningsbeskrivning", eller snarare den gärningsmannabeskrivning som presenterats och försöker klistra den på NB, utan att det finns några direkta stöd för den. Du kanske inte är medveten om det men det är ingen absolut sanning. Det är ett försök att utifrån offret, platsen och eventuell annan tekninsk bevisning gissa hur en gärningsman serut/är. Ibland blir dessa beskrivningar helt åt fanders. Speciellt om någon vill att det ska seut på ett visst sätt. Det är hur som helst aningen bakvänt att ta en person och försöka få den att passa gärningsmannabeskrivningen istället för att försöka få brottet att passa personen så att allt går ihop.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-07-23 kl. 12:38.
2016-07-23, 13:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo

I sådana fall kan man istället luta sig tillbbaka till sannolikheten. När inte information finns så är det sannolikare att det som är mer sannolikt har inträffat än det som är mindre sannolikt.

Och vari ligger din sannolika sannolikshypotes? Självmord, midsommarkransbindande, spritinköp eller kanske hämnd? (råkade "hämnaren" veta att Lisa skulle bli kvar sist på platsen?)

Citat:
Där av oviljan att klistra på sexualsadism och hålla på att spekulera i något som rent ut sagt mer ter sig som önsketänkande hos många av skribenterna här.

Du kan väl ha hur mycket ovilja du vill. Jag tror ingen är direkt är intresserad om jag ska vara ärlig. Däremot är det direkt stötande att du och andra antyder att personer här "går igång" på dylika motiv. Det finns inget spännande i detta. Hela fallet i sig är så oerhört tragiskt och behöver inte folk som anklagar andra för osanningar.

Citat:

ÅK har själv deklarerat att motiv kan bli svårt att fastställa i detta fall. Man var osäker och hade inget. Han formade en hypotes efter att ha blivit tipsade genom denna tråd och en blogg där konstigt nog spekulationer kring silvertejp och sexualsadism redan var igång. Det finns ju tydligt angivet i FUP.

ÅK presenterar i rätten en hypotes baserad på viss teknisk bevisning. Han medger att han inte vet, inte kan veta utan en bekännelse, mördarens motiv men han tror att det kan vara sexuellt. Sakkunniga uttalar sig allmänt och medger att det kan röra sig om det i detta fall men att de självfallet måste undersöka NB grundligt för att uttala sig mer än i allmänna ordalag.

Nu var det ju den vikarierande kvinnlige åklagaren som i juli förra året uttalade sig så. Det var tidigt i utredningen innan man ens skickat frågarna till Långström. Du kanske missat att han i detta nu får behandling mot sexuellt våld i fängelset? Så du borde nog kunna släppa detta nu om inte tråden ska bli än mer oläsbär.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6466597
Senast redigerad av katw 2016-07-23 kl. 13:11.
2016-07-23, 13:14
Medlem
Hängningen och tejpningen skedde sannolikt efter mordet och behöver inte ha varit sexuellt motiverat i första hand. Det är vad jag tror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in