2016-08-21, 15:28
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Är detta ett påstående av egen erfarenhet eller hörsägen?

Har du själv erfarenhet och tycker annorlunda eller varför frågar du?

Jag baserar min kunskap på ett antal artiklar där man kan läsa att det föreligger en hotbild. Inte minst från vissa delar av allmänheten som anser sig vara bättre på att utdela straff än kriminalvården.

Det är också vad man skulle kunna kalla allmän kännedom att sexbrottslingar klumpas ihop i sk sexbunkers för att de inte ska få stryk av kriminella som gjort sig skyldiga till andra brott.
2016-08-21, 15:45
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
hovrättens uttalande om sexmotiv var nog skälet till den placeringen, annars hade han knappast placerats som sexbrottsling (han är inte dömd för sexbrott). Och knappast heller blivit aktuell för behandling mot sexvåld, däremot behandling med annan inriktning.
I krimvårdens offentliga uttalande sägs inget om orsakerna till bedömningen om behandling, men de inleder uttalandet med hovrättes sexmotiv.

Kan vara som du säger, att alla som döms för den typen av brott anses behöva behandling. Annars kan man fråga sig vilka sexvåldsbrottslingar som INTE skulle anses behöva nån form av behandling och korrigering av sitt beteende? (Om den intagne sedan genomför behandlingen eller inte är upp till honom, är frivilligt).

Kan finnas fler faktorer, vi vet inte, det är sekretess på allt sånt.

Man kan anta så mycket. Skulle jag anta något så är det att inte alla får behandling (eller vård som jag även kallade det då personer med dessa grava störningar uppenbarligen är sjuka) pga budget och diverse faktorer men att alla egentligen ska få det. Men man ska naturligtvis inte anta att staten fungerar som man anser den borde i alla lägen.

Jag baserade det jag hävdar på en artikel på sveriges radio som jag nu inte hittar där man kunde uttolka att fångar som dömts till brott med sexualle motiv per automatik även skulle genomgå behandling.

Utredningen som gjorts i det läget var hotbilden som jag kommenterade vidare i det andra inlägget du kommenterar.

Det kan naturligtvis vara så att den artikeln var felaktig och det är därför jag inte kan hitta den nu. Det finns andra artiklar som är mer vaga och som snarare säger att det inte är alla som får behandling.

Vad det gäller NB specifikt så finns artiklar som hävdar att han skall observeras och utredas vad det gäller hans förmodade sexuella störning. Det borde ju vara gjort vid det här laget men det vet iaf jag inget om. Heller inget om resultatet av den i så fall.
2016-08-21, 15:53
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
det kanske var ett kompletterande argument eller tanke, de intagnas säkerhet är viktig för krimvården och han sitter knappast säkrare än bland sexbrottslingar på en klass1-anstalt. Fast hovrättens sexbedömning var nog främsta skälet till placeringen som sexbrottsling.

Äcklet NB:s säkerhet kan man väl strunta i helt.
Med tanke på vad han gjort så borde han ha fått komma till en vanlig
anstalt där medfångarna kunde ha tagit hand om honom på lämpligt sätt.
Praktiskt och mycket billigare än annan behandling för oss skattebetalare.
Den enda behandling en sexualsadist som NB fattar är väl om Västeråsgurkan kapas...
2016-08-21, 16:37
Medlem
Dragonflashs avatar
Antagligen får alla som döms i domstol den vård som antas rätt vid det tillfället. Antar de att en sexbrottsling är frisk nog för att sitta på anstalt är det tack vare den bedömning de gjort. NB måste ansöka om han vill sitta på Säter och liknande men däremot om han klarar fängelsetiden utmärkt är det mer än lägligt att han stannar kvar där han är.
2016-08-21, 17:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
och det är poängen, det är en dålig strategi utifrån det bevisläget. Risken (ur Nejus ögon) är att fler hade dömts för mord förutom han själv. Ingen mening med det, han har större nytta av de andra två när de är utanför murarna.

Nejus nekade och överklagade och hoppades bli fri på det sättet. Han hoppas kanske fortfarande. När hoppet dött kommer kanske ett erkännande, medgärningsperson eller inte.

Angående de andra två så kan en eller båda vara medgärningsperson, särskilt om håren på trosorna är deras (vilket vi inte vet därför att den granskningen inte gjordes). Plus frugans dna på Lisas trosor, inget alibi, m.m. som sagts tidigare.
Vad fan skulle NB ha för nytta av brorsan och frugan på utsidan när han sitter på livstid för ett sexualsadistiskt mord på en sjuttonårig tjej? Brorsan verkar ju ha tagit fullständigt avstånd från honom dessutom och frugan vet jag inte vad hon sysslar med nuförtiden. Hon bemödade sig ju inte ens att dyka upp på rättegången iaf. Och brorsan och frugan har ju iaf sina inbördes alibi, pluss nån aktivitet på ABs dator. Angående ett erkännande så vill det ju oftast till att man tjänar något på det då psykopater saknar samvete och kan sitta och blåneka en livstid annars utan minsta problem. Det börjar nog snart brännas lite när det gäller förflyttning hem så det skulle kunna vara en grej som motiverar att förlänga sin vistelse i Sverige något genom att erkänna "inblandning".
2016-08-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Har NB tillgång till nätet nu i fängelset? (Fasen vad trög datorn är idag). Vad glad och lycklig mördaren måste vara över sin hejarklack i tråden här ute.
Intagna har inte tillgång till internet.
2016-08-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Antagligen får alla som döms i domstol den vård som antas rätt vid det tillfället. Antar de att en sexbrottsling är frisk nog för att sitta på anstalt är det tack vare den bedömning de gjort. NB måste ansöka om han vill sitta på Säter och liknande men däremot om han klarar fängelsetiden utmärkt är det mer än lägligt att han stannar kvar där han är.
NB kan inte ansöka om att hamna på Säter eftersom han är dömd till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård.
2016-08-21, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag baserade det jag hävdar på en artikel på sveriges radio som jag nu inte hittar där man kunde uttolka att fångar som dömts till brott med sexualle motiv per automatik även skulle genomgå behandling.
Du kan sluta hävda utifrån ditt antagande:
Citat:
" Det är frivilligt att genomgå ROS-programmet och i Sverige påverkas inte verkställighetstidens längd av om en sexualbrottsling genomgår behandling."

" Det innebär också att många personer som begår sexuella övergrepp inte får behandling, om de inte frivilligt söker hjälp. Också inom den grupp som lagförs väljer en del att avstå behandling.
http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum...rottsforovare/
2016-08-22, 09:13
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23366035.ab

Jakten på hennes mördare skildras i musikvideo åt hårdsrocksand. De anhöriga rasar.
2016-08-22, 09:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Säkerhetsklass 1 är givet via livstidsdomen och det lidande han utsatt Lisa för - allmänhetens säkerhet likväl som hans egen.
Med tanke på sexuellt motiv passar han ypperligt bland sexbrottslingarna i sexbunkern.

Det borde du upprepa ett par ggr innan du ska nanna så slipper du diskutera diesel och andra urvattnade historier.

Det är lika givet att det inkluderar en bedömning från psykologer och utredare utifrån att han skattas, intervjuas, bedöms/iakttas - och uppenbart kommit fram till samma slutsats vilket står klart och tydligt i deras uttalande:
Här är några till som jobbar på i respektlöshetens tecken.
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inr...id=mailsignout
"Rockband kritiseras för Holm-video
Det svenska hårdrocksbandet Truckfighters får hård kritik för sin video till låten "Calm before the storm". Videon, som lades upp på Youtube i förra veckan, skildrar mordet på 17-åriga Lisa Holm som mördades i fjol och innehåller en rad detaljer från utredningen.
Lisa Holms familjs målsägandebiträde Tore Brandtler är mycket kritisk.
- Jag måste säga att det är fruktansvärt att de gör en video av en sådan här tragedi. Det blir ju en tragedi i sig. Det är bara negativt, inte minst för Lisas familj, säger han till Aftonbladet."
https://www.youtube.com/watch?v=cIFw48eV61Y
Usch, vidrigt!

Edit: såg nu att det redan lagts upp info om det här, men låter mitt inlägg stå kvar.
Man undrar hur äckelvideon kan tillåtas?
Senast redigerad av magiciadehex 2016-08-22 kl. 09:39.
2016-08-22, 10:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Här är några till som jobbar på i respektlöshetens tecken.
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inr...id=mailsignout
"Rockband kritiseras för Holm-video
Det svenska hårdrocksbandet Truckfighters får hård kritik för sin video till låten "Calm before the storm". Videon, som lades upp på Youtube i förra veckan, skildrar mordet på 17-åriga Lisa Holm som mördades i fjol och innehåller en rad detaljer från utredningen.
Lisa Holms familjs målsägandebiträde Tore Brandtler är mycket kritisk.
- Jag måste säga att det är fruktansvärt att de gör en video av en sådan här tragedi. Det blir ju en tragedi i sig. Det är bara negativt, inte minst för Lisas familj, säger han till Aftonbladet."
https://www.youtube.com/watch?v=cIFw48eV61Y
Usch, vidrigt!

Edit: såg nu att det redan lagts upp info om det här, men låter mitt inlägg stå kvar.
Man undrar hur äckelvideon kan tillåtas?
Första osmakliga responsen på kommersiellt jippo som i sig var förväntad.
Mördarsvinet är nätt och jämt inlåst.

I youtubetråden för videon rekommenderar de alla som blivit upprörda att rikta ilskan mot media och inte döma utan fakta.
Om man nu anser att det är osmakligt att göra sig kända och tjäna pengar på hennes namn och extremt tragiska öde, att det känns respektlöst mot anhöriga och att videon i sig var obehaglig - vad mer behöver man veta?
Citat:
For the record the video director is an American guy and he did the research on English language articles about this case so those who are angry can if they want choose to aim their anger at the media. We are open to talk to anyone who thinks we are disturbed so they can make up their opinion about us in a more proper way than judging without knowing the facts. Stay fuzz// Dango
I länken till AB (videon) säger sångaren att han vill belysa ett samhällsproblem; att Lisas föräldrar ska se det ur ett större perspektiv, att de vill belysa följande:
" Det är så sjukt att det ... att folk inte ska kunna gå ut på gatorna och.. speciellt unga tjejer utan att riskera att råka ut för nåt."

Denna sortens överfallsmord är ovanliga i mordstatistiken och återspeglar inte det sorts våld som kvinnor tyvärr utsätts för. Den farligaste platsen för en kvinna är i hemmet.

Såg nu att främlingsfientlighetens ansikte börjar bejubla videon på youtube - det var väl lika förväntat som följdeffekt.
2016-08-22, 11:12
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Intagna har inte tillgång till internet.

Tack, var bara nyfiken

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in