2016-09-13, 00:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Jag ställde en enkel fråga som du kunde ha svarat på med ett ord - Ja eller Nej.
I stället måste du skälla ut mig, svära åt mig och i det närmaste idiotförklara mig.
Har sagt det tidigare: Jag anser att NB är skyldig! Så placera mig inte bland dom.
Jag ger fan blanka fan i vilken grupp du tillhör - jag anser dock att du ältar på samma sätt.
Och jag anser diskussionen är ren idioti om du inte ens har koll på vart den ruttna gamla
Corollan stod - den som du nu tjafsat om är samma bil som tjejen såg.
Det här är en 88:a combi och du hade kunna jämföra med en damcykel:
http://image.bilgaraget.se/extra/car...7_16147138.jpg
2016-09-13, 05:04
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har du fortfarande inte begripit nåt om vittnesiakttagelser och ägnar dig åt bokstavstrogna delar?
Hon vet uppenbart inte nåt bilmodeller. Hon pekar sen på en bil hon ser i all hast.

Däremot beskriver hon en silvrig större bil vid den tidpunkt som NB de facto befinner sig vid ladan.
Därav finner jag intresse för hennes vittnesmål om det kan ge viss vägledning om hur han agerat.

För agerat har han - å de värsta vägnar.

Sen är tiderna inte absoluta - hon diffar mellan 18.40-18.45 vilket i sig heller inte är en ultimat sanning.
Ja, är ett evinnerligt ältande om små detaljer. Är som om nån extraextrem aspergerförening stämmer träff här med jämna mellanrum. De bokstavstrogna.
Tänk om utredarna skulle tolka ögonblicksvittnesmål på samma sätt, då skulle alla vittnen falla bort.
Det handlar ju om att hitta gemensamma nämnare i vittnesuppgifterna, se allt i sitt sammanhang, se den röda tråden, se om det ger nån vägledning. Om ett vittne ska berätta om något den sett i några sekunder, i "förbifarten" - kan man väl för fan inte sitta och hacka ner allt i smådetaljer och kräva perfektionism.
2016-09-13, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
[Den stora frågan är= Vad menade Lisa med `Det är klart`.....och Vem talade hon med.
L pappa uppfattade att hon sa till någon/ några - att nu är det klart/ allt är gjort.
Citat:
Det mest troliga är att Lisa talade med NB.
Det är minst troligt att L pratade med NB. NB kan inte prata svenska så bra.
Citat:
18.27 - 18.30 - Anfalls Lisa och Tappar örhänge och handske in till Ladan.
L tapade inte handske i ladan denna kvällen.
Om du påstår det så menar du att L pappa ljuger.
Läs en gång till i FuP vad sa L pappa om handske som hittade NÄSTA MORGON.
Han sa att han trodde att någon drev med honnom eftersom han skulle ha sett handsken när han gick i ladan
och letadde efter L och tittade runt denna kvällen ( den 7/6).
Du menar väll inte att L pappa ljuger?
2016-09-13, 10:22
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
.. och jag blir inte klok på vad du ens funderar på? Än mindre när du nu talar om lastaren i samma andetag? Dess innan skrev du:

Vad det är som säger att hon inte varit nere i källaren är logiken för min del.
Varför ses hans bil komma från Martorp om hon nu skulle "ner där för förvaring ett tag"?

Varför skulle han riskera att bli upptäckt av grannar, AJs familj, förbipasserande via att baxa ur hennes kropp vid sin egen bostad?

Så Irina står och steker pannkakor i en timme, hennes man inkommer med en mördad 17-åring i bagaget, han hyssjar Irina och viskar så brodern inte ska höra och säger typ:
- Jag har mördat. Hjälp mig och bär ner henne i källaren. Jag bjussar på pizzan sen.

Får du ihop ett trovärdigt förlopp - vilket givetvis är A och O i samband med spekulationer - så får jag väl omvärdera tingen.
Detta med sannolikhetsfaktorn och trovärdig gärningshandling är nämligen av yttersta vikt juridiskt sett - nåt som NB-kramarna missar målet med. Rena stolpskotten vill säga.

Nja, , källaren uteslöt jag med ditt svar. Och samtalet jag menade mellan NB IB var det på natten mellan 7/6-8/6.
Trovärdiga förlopp får alla som är bästvetare stå för här ute, inte jag för jag har inte varit med när det hände så jag kan faktiskt inget säga. Det jag menade med lastaren, är inte att NB körde till huset där de bodde naturligtvis. Som du säger, AJ:s familj passerade, stannade inte för att se efter vad som han hade i bagaget och tog väl aldrig ur någon kropp om det bara var en mellanlandning på väg mot Martorp, kanske för att vilseleda så han fick alibi och skulle bli sedd medvetet.
2016-09-13, 10:26
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Angående dödsdatum så handlar det inte om att obducenten/rättsläkaren ändrat sig snabbt eller ens korrigerat dödsdatum utan det är ett fastställande av dödsdatum som utgår från både obduktion och teknikers brottsplatsundersökning, d.v.s vad utredningen visar är det mest sannolika. Och, att reglerna är så numera att man måste fastställa dag, man får ej ange t.ex 7-8 juni.
Vad det gäller ladan som mordplats har du nog alldeles rätt i att det var Nerijus revir. Där kände han sig hemma, där hade han fantiserat samtidigt som han onanerade i sitt "a room with a view". Han var redan mentalt förberedd på att det var just där det skulle ske.
Rovdjuret inväntade bara rätt tillfälle och ett försvarslöst offer.

Ah, jag har bara noterat i tråden att många verkar stört sig på det här med datumet. Rovdjuret revir, ja, och hade Adriana inte varit vaksam hade det varit hon som blivit det offret. Det är jag övertygad om. För varför i all världen skulle hon stå och säga att det är NB om han inte vore skyldig. Nej sagor. Det finns ju inget hon kan tjäna på det som jag kan se det, sätta dit nån oskyldig, tycker jag verkar orimligt. Det var nog han som han räknat ut från början att han tänkt som offer, men så gick det som det gick och istället tog han en annan blond, Lisa-stackarn.
2016-09-13, 10:28
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
... vilket var vad jag skrev om:

Det diskuterades även 28 augusti men med citat ur FUP:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Ok. Ingen idé att säga emot tydligen fastän jag la ut texten jag läste. Nog om det.
2016-09-13, 10:33
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Vad fan är det du inte begriper? Det är solklart olika bilar och det är inte ens samma tid. Därmed ljuger givetvis inte nåt vittne.

1. De står inte på samma ställe. Det ger en viss vägledning om att det inte är samma bil.
2. Det är UPPENBART inte NBs bil, han vet vad han har för bil och säger det är en gammal Corolla han ser.

Då återstår den bil jag diskuterat hela tiden - förutom störningar från ditt håll:
Den silvriga större bil som Sara sett. Tillbaka på ruta A med andra ord.

Sen är inte tiderna skrivna i sten på minuten - det är uppskattad cirkatid. Är ni så förbannat bokstavstrogna hela högen att ni inte kan klara av att se nån slags överskådlighet? Det är samma grötande varenda gång oavsett nick gällande alternativstollarna.

De enda direkta tider som finns är utifrån hans pizzakvitto - om nu apparaten var inställd enligt Fröken Ur och han for direkt - samt det helt absoluta dvs fickringningen kl 18:26:41 som pågår i 15 sek.

Synd att det inte gick tyda ut vilka som hördes i bak det sistnämnda. För egentligen skall det väl bara varit LH kvar då när fickringningen kom?
Vad kom man fram till med den där bilen utanför ladan där det sades att Lisa skulle ha stått och pratat med någon genom vindrutan? Jag kommer inte ihåg bilmärket nu.
Det kan väl aldrig vara så att det var NB som stannade till likt försöket med Adriana? Han verkar ju kunna ta sig för vad som helst.
2016-09-13, 11:24
Moderator
blomvattnares avatar
Låt oss säga att NB blir beviljad förflyttning. Kan han efter en tids vistelse i litauiskt fängelse ångra sig och begära (och kanske bli beviljad) att få återkomma till Sverige för att avtjäna resten av straffet här?

Jag tänker alltså att han kanske ångrar sig när han inser att ett fängelse i Litauen är så mycket sämre än ett fängelse i Sverige.

Citat:
Lisa Holms mördare vill inte fortsätta att avtjäna det utdömda livstidsstraffet i Sverige.
Det framgår av en ansökan till Kriminalvården, där morddömde Nerijus Bilevicius, 36, skriver: "Jag vill bli förflyttad till Litauen."
– Jag har hört det här via andra, säger advokat Björn Hurtig.

En anmälan om överflyttning av verkställigheten, det vill säga det utdömda fängelsestraffet, skrevs den 30 juni. Den registrerades hos Kriminalvården den 4 juli. Som skäl för överflyttning, anger Nerijus Bilevicius språkförbistring och det långa avståndet till hustrun och föräldrarna i hemlandet Litauen.

"Min fru och mina föräldrar får en möjlighet att besöka mig då de saknar en möjlighet att komma hit", skriver han i sin ansökan.

http://www.expressen.se/gt/nerijus-b...-till-litauen/
2016-09-13, 12:05
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Låt oss säga att NB blir beviljad förflyttning. Kan han efter en tids vistelse i litauiskt fängelse ångra sig och begära (och kanske bli beviljad) att få återkomma till Sverige för att avtjäna resten av straffet här?

Jag tänker alltså att han kanske ångrar sig när han inser att ett fängelse i Litauen är så mycket sämre än ett fängelse i Sverige.

Han ogillar väl ROS-programmet (iofs frivilligt) som de sexualbrottsdömda bör genomgå, är nog obehagligt för honom att prata om saker som känslor, empati och hur man kan leva i jämlika relationer.
Bättre att fly än illa fäkta

Vad det gäller din fråga om han kan ångra sig när han inser eländet i litauiskt fängelse så har jag inget direkt svar mer än att det låter helt osannolikt att han skulle kunna få möjligheten att "välja tillbaka".
Han är inte svensk medborgare, har inte sin hemvist här och har heller ingen annan anknytning till vårt land än att han har gästarbetat och mördat här. Ger nog inte någon "ångervecka" precis.
Målet för Sverige torde vara att se till att han förpassas dit han hör hemma så fort som möjligt.
Utan dröjsmål.
2016-09-13, 12:49
Medlem
Citat:

Jag tror inte han får byta tillbaka till svenskt fängelse då han saknar anknytning till Sverige. Målsättningen för kriminalvården är att bli av med utländska brottslingar. Vad ska Nero ange för grunder för att få komma tillbaka Sverige? Att han saknar maten och TVn?

Intressant att läsa om "Stjärnadvokatens" engagemang för sin klient. Borde inte advokaten Hurtig informera klienten om hur stor skillnaden är mellan fängelser i olika länder och om att Sveriges fängelser är lyxhotell i jämförelse med baltstaternas hålor och straffarbete? Det vore på sin plats att informera klienten om att rätten till att ansöka om tidsbestämt straff antagligen inte finns i Litauen.

Nero, denne optimist, hoppas på att hans familj kommer och besöker honom, om han får sitta av livstidsstraffet i Litauen. Jag tror inte att Irina ens kostar på en bussbiljett. Hon har säkert varit ute på nätet och hittat en ny tjejplågare som försörjer henne. Eventuellt kommer väl mamman någon gång och hälsar på honom och tar med sig ett hembakat surdegsbröd. Nero kommer inte undan ensamheten.
2016-09-13, 12:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Han ogillar väl ROS-programmet (iofs frivilligt) som de sexualbrottsdömda bör genomgå, är nog obehagligt för honom att prata om saker som känslor, empati och hur man kan leva i jämlika relationer.
Bättre att fly än illa fäkta

Vad det gäller din fråga om han kan ångra sig när han inser eländet i litauiskt fängelse så har jag inget direkt svar mer än att det låter helt osannolikt att han skulle kunna få möjligheten att "välja tillbaka".
Han är inte svensk medborgare, har inte sin hemvist här och har heller ingen annan anknytning till vårt land än att han har gästarbetat och mördat här. Ger nog inte någon "ångervecka" precis.
Målet för Sverige torde vara att se till att han förpassas dit han hör hemma så fort som möjligt.
Utan dröjsmål.

Och nu ska de andra båda mänskliga avskrädena få sin belöning för begådd mened och allmän ful jävla uppsyn!

FY FAN!!!
2016-09-13, 13:26
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:

Hur är det med resningsansökan i Litauen då?

Kan det vara så att NB söker resning i Litauen och att den beviljas där och att en ny rättegång hålls där?

Att han vill bli förflyttad till Litauen är väl inte så konstigt. Hans medfångar där har det kanske lättare att se honom som oskyldigt dömd. Jag vet inte vad Litauers inställning till Sverige och svenskar är rent generellt. Finnar var ju förr inte så förtjusta i Svenskar och det gällde väl även danskar. Enligt somliga är han ju dessutom en mästermanipulatör som kan manipulera sin omgivning till det mesta (trots att han tydligen är en urkass mördare).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in