2016-09-03, 15:04
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag tycker att den som står bakom och skriver på en nyhetssajt bör stå bakom med sitt namn. Jag tror inte att det är någon bra utveckling med anonyma nyhetssajter.

Det är A och O. Källorna måste då och då hållas hemliga men ansvarig utgivare ska finnas. Jag vill se mer av länkar till de källor man använt vilket speciellt "gammelmedia" är dåliga på att göra. Attyden där är "vi är riktiga journalister, trust us" - samma människor vars debattdel blev otroligt trollade, mer eller mindre frivilligt.
Citera
2016-09-03, 15:09
Medlem
systemkollapss avatar
Tack vare Cantwell ska jag kolla in sajten. Det kan väl inte vara värre än Aftonbladets lögner och vinklingar. Senaste är busschauffören som attackerar en asylsökande. Enbart en sida av historien får chans att ge ut sin version.
Citera
2016-09-03, 15:23
Medlem
systemkollapss avatar
Efter en snabb titt är själva tanken bra. Det är svårt för en amatör att veta om landstingsdirektören fått sparken. Dom är rädda i mittmedia och SR Norrland. Det har länge varit ställena norrläningar från Västernorrland vänder sig till för lokala nyheter. Avpixlat har en ansvarig utgivare idag (läser själv inte där). Jag tror inte att det är någon fara för Fjällsjö. Ni som läser allehanda har sett hur den försämrats genom åren. Pappersupplagan är döende. Folk vill läsa lokala nyheter i en lokal tidning och se tidningen granska kommun och landsting. Säg att det har skett en olycka. Lokalbefolkningen uppmanas att sända in bilder för att dra ner på omkostnaderna.
Citera
2016-09-03, 15:44
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Efter en snabb titt är själva tanken bra. Det är svårt för en amatör att veta om landstingsdirektören fått sparken. Dom är rädda i mittmedia och SR Norrland. Det har länge varit ställena norrläningar från Västernorrland vänder sig till för lokala nyheter. Avpixlat har en ansvarig utgivare idag (läser själv inte där). Jag tror inte att det är någon fara för Fjällsjö. Ni som läser allehanda har sett hur den försämrats genom åren. Pappersupplagan är döende. Folk vill läsa lokala nyheter i en lokal tidning och se tidningen granska kommun och landsting. Säg att det har skett en olycka. Lokalbefolkningen uppmanas att sända in bilder för att dra ner på omkostnaderna.
Lite OT men i takt med att folk slutar prenumerera på lokaltidningarna och ändrat läsbeteende bland yngre generationer, så vill det ju till att lokaltidningarna har något att komma med på sina webbsajter.

Det behövs inte alltför många stängda betalartiklar förrän stora grupper slutar lita på att lokaltidningen är något för dem och sannolikheten att de börjar prenumerera på papperstidningen som föräldragenerationen kan vara låg.
Citera
2016-09-03, 15:57
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag håller med om det och med tanke på att innehållet inte överlag känns så upprörande så förstår jag inte hur svårt det vore med ansvarig redaktör och liknande. Men, å andra sidan, om personen bakom är ensam ute i obygden så kanske det är rädsla för de fredliga vänsteraktivisterna som är motivet för anonymitet.

Jo, men utgivning av tidningar har aldrig varit något för den räddhågade. Jag menar att de som har en sån här webbsida borde visa samma mod.
Citera
2016-09-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Tack vare Cantwell ska jag kolla in sajten. Det kan väl inte vara värre än Aftonbladets lögner och vinklingar. Senaste är busschauffören som attackerar en asylsökande. Enbart en sida av historien får chans att ge ut sin version.

Brukar aldrig Aftonbladet låta andra sidan komma till tals och få ge sin version?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23212593.ab
Citera
2016-09-03, 18:57
Medlem
Citat:
Jo, men utgivning av tidningar har aldrig varit något för den räddhågade. Jag menar att de som har en sån här webbsida borde visa samma mod.

Att gå ut med sin identitet när man bor isolerat långt ute på landet med dagens militanta, av etablissemanget understödda, invandrarbesudlade vänster är som att be om att få sitt liv förstört och bli tystad för alltid.

Det är inte som att få några politiskt engagerade nationella som en gång knackar på dörren hemma i Bromma.
Citera
2016-09-03, 21:32
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice09
Brukar aldrig Aftonbladet låta andra sidan komma till tals och få ge sin version?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23212593.ab

Jag skrev aldrig aldrig. Bra att dom upprätthåller moralen någon gång. Har inte följt storyn från Aftonbladet.
Citera
2016-09-03, 21:50
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dervin
Att gå ut med sin identitet när man bor isolerat långt ute på landet med dagens militanta, av etablissemanget understödda, invandrarbesudlade vänster är som att be om att få sitt liv förstört och bli tystad för alltid.

Det är inte som att få några politiskt engagerade nationella som en gång knackar på dörren hemma i Bromma.

Nåja. De stora drakarna får nog sin dagliga dos av hatmail och ett antal har skyddade identiteter för säkerhets skull.

Ska man anses som någon form av seriös förmedlare av nyheter måste man ha en ansvarig utgivare som kan svara på frågor och ha juridiskt ansvar. Annars får man hålla sig till skvallernivå och sanningsägare (oavsett hur rätt ens uppgifter är). Jag vet inte om det går att få skyddade personuppgifter bara på grund av detta. Inte omöjligt.

Ett alternativ är ju att driva debattblogg men även där måste man kunna ge vissa svar om källor.
Citera
2016-09-04, 08:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag tycker att den som står bakom och skriver på en nyhetssajt bör stå bakom med sitt namn. Jag tror inte att det är någon bra utveckling med anonyma nyhetssajter.
Du menar som ledartexter i gammelmedia?
Citera
2016-09-04, 08:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Nåja. De stora drakarna får nog sin dagliga dos av hatmail och ett antal har skyddade identiteter för säkerhets skull.

Ska man anses som någon form av seriös förmedlare av nyheter måste man ha en ansvarig utgivare som kan svara på frågor och ha juridiskt ansvar. Annars får man hålla sig till skvallernivå och sanningsägare (oavsett hur rätt ens uppgifter är). Jag vet inte om det går att få skyddade personuppgifter bara på grund av detta. Inte omöjligt.

Ett alternativ är ju att driva debattblogg men även där måste man kunna ge vissa svar om källor.
Varför det? Det är väl upp till läsaren att värdera vad som skrivs?
Citera
2016-09-04, 09:11
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför det? Det är väl upp till läsaren att värdera vad som skrivs?

Javisst.

Men du kan jämföra nyheter med forskares avhandlingar. Om det ska räknas som seriöst måste det kunna undersökas och kritiseras av andra och då måste man veta vem som ligger bakom. Dessutom är det en fråga om upphovsrätt.

Om till exempel en bild från din mobil utan avtal om användning dyker upp på Expos hemsida i en artikel som hyllar Kim Jong-un så måste det finnas en ansvarig som juridiskt kan ta smällen när du går till tingsrätten för brott mot upphovsrätten (de har använt saker du har gjort utan lov eller ersättning) och för förtal (du har blivit uthängd i media som galen Nordkoreavän och har fått sparken från ditt jobb och blivit av med vänner på grund av detta). Då måste det finnas någon som kan svara varför i helvete de har gjort sådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in