• 1
  • 2
2016-09-05, 12:20
Medlem
valleros avatar
I SvDs artikelserie Den nya prostitutionen så möts läsarna av den uppseendeväckande rubriken "Polisen: Fler svenska män säljer sina partners i prostitution".

Ingressen fortsätter: "Polisen upptäcker nu fler fall än tidigare där svenska män förmått sin fru, flickvän eller sambo att prostituera sig."

I en sidorubrik bankas budskapet in ännu tydligare: "Tidigare har det funnits en uppfattning om att det bara är utländska hallickar som gör så här, men så är det inte." Detta enligt Kajsa Wahlberg från polisens nationella operativa avdelning, NOA.

Ja så måste det vara, tänker man. Det är därför familjen Lundin nerför vägen har råd med en Merca S600. Fy fan!

Men när man läser vidare så framträder annan bild. Plötsligt ställer journalisten frågan "Var är kvinnorna ifrån?" (Något omotiverat tycker man.)

Då får vi plötsligt reda på att det som skiljer dessa kvinnor från de "som förs in i landet i syfte att säljas" är att de "haft en längre etablering i Sverige, eller har vuxit upp här. Det är etablerade par där mannen kommit på idén att tjäna pengar på kvinnan."
Senare även att paren "kommer främst från utlandet, från länder som Rumänien, Bulgarien och Nigeria."

Nog att rubriksättare gärna skruvar till det lite men detta tar nog priset. Man trycker på med "Svenska män" i rubrik och ingress och spär på med att det inte rör sig om utländska hallickar i en underrubrik.

Sedan visar sig det röra sig om just... (trumvirvel) Utländska hallickar!

Artikeln i sig är inte direkt förljugen men sammansatt med rubriker så blir det nästan komiskt.
Är det möjligen så att artikelserien om den nya prostitutionen tvingats av redaktionen att vara otydlig med orsaken till denna "nya" företeelse?
Eller är det bara ytterligare ett led i förföljelsen av svenska män?

http://www.svd.se/svenska-man-saljer...prostitutionen
Citera
2016-09-05, 12:34
Medlem
De är ju inte utländska män om de har lyckats åka tunnelbana i Stockholm!

Det ser verkligen ut som en artikel som slår knut på sig själv. Men utifrån dogmen att "svensk" är lika med vem som helst som är svensk medborgare eller som har PUT eller TUT här, så blir det begripligt, jag menar avläsbart. Hallickmännen är inte rena turister, de har oftast bott här i några år, kanske så länge att de är medborgare. Därmed är de ju svenskar, inte utlänningar.

Lägg f ö märke till det listiga bruket av citatet: ""Tidigare har det funnits en uppfattning om att det bara är utländska hallickar som gör så här, men så är det inte". I artikelns narrativ kommer detta att låta som att den helt övervägande delen är svenskar, men egentligen säger hon ju bara att det inte är så att de allra flesta är utlänningar (vanligt argumentativt tjuvgrepp: "ge mig bevis för att det (nästan) inte finns några alls av gruppen X som gjort Y")
Citera
2016-09-05, 13:22
Medlem
johnny_viciouss avatar
OT raderat.

/Mod
Citera
2016-09-05, 14:27
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
De är ju inte utländska män om de har lyckats åka tunnelbana i Stockholm!

Det ser verkligen ut som en artikel som slår knut på sig själv. Men utifrån dogmen att "svensk" är lika med vem som helst som är svensk medborgare eller som har PUT eller TUT här, så blir det begripligt, jag menar avläsbart. Hallickmännen är inte rena turister, de har oftast bott här i några år, kanske så länge att de är medborgare. Därmed är de ju svenskar, inte utlänningar.

Lägg f ö märke till det listiga bruket av citatet: ""Tidigare har det funnits en uppfattning om att det bara är utländska hallickar som gör så här, men så är det inte". I artikelns narrativ kommer detta att låta som att den helt övervägande delen är svenskar, men egentligen säger hon ju bara att det inte är så att de allra flesta är utlänningar (vanligt argumentativt tjuvgrepp: "ge mig bevis för att det (nästan) inte finns några alls av gruppen X som gjort Y")
Ja, det där sista är ett retoriskt grepp helt klart avsett att förvilla.
Jag har inga problem med att förstå vad artikeln handlar om och det tror jag inte någon annan har heller.
Man vill lyfta fram att hallicken och den prostituerade har någon form av (ohälsosam) relation som det "nya". Men det är väl inte något nytt? Så därför måste man få det till något värt att skriva om.
Svenska helt vanliga "etablerade par" fnaskar för att få råd med lite lyx. Typ.

Inte att kriminella rumäner/bulgarer/negerianer med hot och våld tvingar kvinnor (som förmodligen bor i hallickens lägenhet) att tjäna pengar åt dem vilket har förekommit i alla tider.
Riktigt usel journalistik.

Men så kan man få en artikel publicerad, och om man dessutom etablerar en bild av vanliga svenska män som precis lika goda kålsupare som de importerade problemen så dubbel bonus. Även om det är en lögn.
Citera
2016-09-05, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
I SvDs artikelserie Den nya prostitutionen så möts läsarna av den uppseendeväckande rubriken "Polisen: Fler svenska män säljer sina partners i prostitution".

Ingressen fortsätter: "Polisen upptäcker nu fler fall än tidigare där svenska män förmått sin fru, flickvän eller sambo att prostituera sig."

I en sidorubrik bankas budskapet in ännu tydligare: "Tidigare har det funnits en uppfattning om att det bara är utländska hallickar som gör så här, men så är det inte." Detta enligt Kajsa Wahlberg från polisens nationella operativa avdelning, NOA.

Ja så måste det vara, tänker man. Det är därför familjen Lundin nerför vägen har råd med en Merca S600. Fy fan!

Men när man läser vidare så framträder annan bild. Plötsligt ställer journalisten frågan "Var är kvinnorna ifrån?" (Något omotiverat tycker man.)

Då får vi plötsligt reda på att det som skiljer dessa kvinnor från de "som förs in i landet i syfte att säljas" är att de "haft en längre etablering i Sverige, eller har vuxit upp här. Det är etablerade par där mannen kommit på idén att tjäna pengar på kvinnan."
Senare även att paren "kommer främst från utlandet, från länder som Rumänien, Bulgarien och Nigeria."

Nog att rubriksättare gärna skruvar till det lite men detta tar nog priset. Man trycker på med "Svenska män" i rubrik och ingress och spär på med att det inte rör sig om utländska hallickar i en underrubrik.

Sedan visar sig det röra sig om just... (trumvirvel) Utländska hallickar!

Artikeln i sig är inte direkt förljugen men sammansatt med rubriker så blir det nästan komiskt.
Är det möjligen så att artikelserien om den nya prostitutionen tvingats av redaktionen att vara otydlig med orsaken till denna "nya" företeelse?
Eller är det bara ytterligare ett led i förföljelsen av svenska män?

http://www.svd.se/svenska-man-saljer...prostitutionen

Bland det vidrigaste jag läst. Är ju van vid att rubriker sällan beskriver artikeln utan är skapad för att få många klick. Men kan det ens vara lagligt? Känns som uppenbar hets mot folkgrupp då gruppen är svenska män. Ev förtal.
Samt att författaren verkar tolka svensk som en människa som befinner sig i Sverige.
Jag vet att folk kommer spamma kränkt vit man så vi kan strunta i det och hålla oss till ämnet.

Det kan vara så att dom tvingats vara otydliga då dom ej kan skriva på annat sätt utan att öka sympatier för SD och bli rasist anklagade.

Kan det vara författarens sätt att vinkla storyn för att få sälja den. "få den publicerad?

Är mycket stolt svensk som är förvånad över att vi inte haft flertalet massakrer på en eller flera nyhetsredaktioner och liknande.
Stolt över att vi är så toleranta som vi faktiskt är.
Allt bara fortsätter och börjar fundera på om det är något test vi genomgår i Sverige.
Till exempel hur långt kan vi gå med att trycka ner svenskar utan att kravaller och skjutningar sker?
Låter absurt men är intresserad av andra tolkningar.

Hade "svenska män" bytts ut mot muslimer så hade bilar brunnit och media hade gått vild med direktsändningar med experter som Alexandra Pascalidou med flera där dom diskuterat om Breivik och hur rasistiska vi svenskar är.
Tänk vad tolerant och trygg den svenska mannen måste vara.
Citera
2016-09-05, 17:38
Medlem
oldtimedrunks avatar
Fy fan vilken otydlig artikel, gjord för att förvilla vita svenskar. Riktigt sjukt.
Citera
2016-09-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
.
.

Svenska helt vanliga "etablerade par" fnaskar för att få råd med lite lyx. Typ.
.
.

Jag anser mig vara luttrad när det gäller lögner, överdrifter, vinklingar och utelämnade av viktiga fakta i MSM men detta typ köpte jag också.

Jävla journalisthoror.
Citera
2016-09-05, 17:52
Medlem
Receptkorts avatar
Journalisten i fråga är en agendasättare enligt presentationssidan på SVD, så redan där får jag flera varningssignaler.

http://www.svd.se/av/frida-svensson
Citat:
Frida Svensson

Reporter. Bakom varje nyhet finns en människa av kött och blod, det är det livsödet som engagerar mig mest. För SvD har jag levererat flera agendasättande granskningar

Nykläckt journalist noterar jag på hennes linkedin

https://se.linkedin.com/in/frida-svensson-b8958669
Citat:
JMK Stockholm
Kandidatexamen, Journalistik
2011 – 2014

En vända på SR för att lära sig den rätta värdegrunden.
Citat:
Webbreporter
Sveriges Radio
oktober 2014 – januari 2015 (4 månader)Stockholm, Sverige

Således ytterligare en i mängden av svenska reportrar som gör allt för reta upp läsaren och samtidigt driva bort prenumeranter.
Citera
2016-09-05, 18:11
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Receptkort
Journalisten i fråga är en agendasättare enligt presentationssidan på SVD, så redan där får jag flera varningssignaler.

http://www.svd.se/av/frida-svensson

Nykläckt journalist noterar jag på hennes linkedin

https://se.linkedin.com/in/frida-svensson-b8958669

En vända på SR för att lära sig den rätta värdegrunden.

Således ytterligare en i mängden av svenska reportrar som gör allt för reta upp läsaren och samtidigt driva bort prenumeranter.
Visst, alla poäng där.
Men rubriksättningen sköts av andra än artikelförfattaren ska man veta. Igentligen är jag inte förvånad alls. Snart kommer väl dylika vinklingar inte ens noteras...
Fredric Karén på SvD är inte lika kritiserad som Wolodarski på DN, men han står för exakt samma värderingar och har drivit på utvecklingen av att blockera läsarkommentarer och köra "agendasättande" journalistik i precis lika hög grad.
Det finns inga publicister med ryggrad kvar i Sverige.
Citera
2016-09-05, 18:36
Medlem
10 fall/år på 10miljoner innevånare. Finns liite allvarligare problem att skriva om på löpet.
Tidningen är uppsagd, det var droppen.
Citera
2016-09-05, 18:37
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag anser mig vara luttrad när det gäller lögner, överdrifter, vinklingar och utelämnade av viktiga fakta i MSM men detta typ köpte jag också.

Jävla journalisthoror.
Har man fått en person att förstå lögnen så är jag nöjd!
Citera
2016-09-05, 18:39
Medlem
Inhalators avatar
Jag bor i ett vanligt övre medelklass-område i utkanten av Stockholm. Här säljer 30-40% av de manliga grannarna sina fruar i prostitution. Tror det har något med patriarkatet att göra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in