2016-09-23, 08:53
Medlem
Krickerts avatar
Någon som vet vad Vanheden hade för bärbar konsol/TV i filmen?
Det måste ha varit innan gameboy?
Citera
2016-09-23, 09:13
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Googla "Sony hand/portable tv ca 1984" och kika på bilder så kanske du kommer fram till någonting...

På en snabb sökning hittade jag ingen modell som var exakt likadan men här ser man i alla fall tydligt hur den ser ut.
Citera
2016-10-02, 17:03
Medlem
gulaLejonets avatar
innan gameboy? måste ha varit typ 20 år innan gameboy...
Citera
2016-10-02, 20:46
Medlem
Krickerts avatar
Nja,filmen var tydligen från 84 och gameboy kom 90.
Citera
2016-10-02, 22:19
Medlem
Det är helt klart en Sony Watchman (FD-210) som moddats med en snett knappt påklistrad knappsats och skalet målat gult så "watchman" inte syns. (sony skulle aldrig sälja den med loggan i samma färg som skalet)
Senast redigerad av richard_swe 2016-10-02 kl. 22:23.
Citera
2016-11-03, 23:52
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
innan gameboy? måste ha varit typ 20 år innan gameboy...

Jönssonligan får guldfeber 1984.

Nintendo Gameboy 1989.

Den bärbara tvn de använder i filmen är knappast modern för den tiden de spelade in filmen.

Casio tv-10 var en mycket bättre och senare modell från 1983.
Fortfarande svartvit, men större skärm och bättre skärpa.

http://www.radiomuseum.org/r/casio_tv_10.html

https://www.youtube.com/watch?v=J1Mj6NnQVkI
Citera
2017-12-03, 11:14
Medlem
Tack !. Jag har grubblat som fanken på det där i säkert ett år nu !. "Vanhedens Gameboy med inbyggd TV och radio! ??!!".-Det "roligaste" ifråga om bärbar spelunderhållning,anno 1984,skulle väl ha varit ngn "Game & Watch"-enhet,enligt de flesta på den tiden...(urrk !..).

Vilken utav de två som var att föredra på den tiden,av det starkt prestigeladdade pionjärs-,ingenjörs-,och designmässigt drivande-,teknikföretaget "Sony",visavi plastproduktsmogulen och tillverkaren av miniräknare,hemma-keyboards,och armbandsklockor,"Casio",kan verkligen diskuteras !. -"Casio" var nog mest konsumentvänlig ifråga om pris,-i förhållande till kvalitet-,ratiot. Men "Sony" var verkligen "The shit",som det skulle ha hetat idag,på den tiden ! (o.k.,"Betamax" var verkligen ett undantag !.-Men också det enda.. F.ö. så var Beta det som rent TEKNOLOGISKT var mest utvecklat av de tre rivalerna,men "ingen älskar ju en loser",och "VHS" försprång på marknaden blev till slut för stort)

ALL bildrörsteknik var fortfarande rejält dyr 1984,och den nya bärbara,lär knappast ha varit ngt undantag !...

Tillbaka till "Vanheden" igen,och hans apparatur:

O.k.,de MÅLADE alltså,på eget initiativ,OM DEN BÄRBARA RADIO/TV-ENHETEN,till "SONY-GUL",och maskerade se´n div. övriga "Sony"-loggor på den !!??!!... -Och när det se´n gäller "spel-knapparna",och för all del."inmatningsporten för de förmenta ""chip"" som ""spelen"" lagras på",så är det bara lite div. plastbitar m.m.,som lite halvhjärtat limmats på i kosmetiskt syfte !?!!. -...Jösses !,...inte konstigt att man sumpade att GISSA SIG FRAM TILL DET !.

Men det är en sak som jag fortfarande inte riktigt har fått kläm på: Spelen "Pong",alternativt "Pole position",är ju trots allt I GÅNG på "Vanhedens" skärm,ju ?.- Och det i div. "mobila sammanhang" (på stan,i bilen,osv.). Jag minns inte om det går ATT SE huruvida spelkommandona är synkade med "Vanhedens" knapptryckningar,eller ej. OM DE ÄR DET,räcker inte tesen om "de kosmetiska plastbitarna" ovan,till,för att förklara "Time traveler-effekten" !. Skämt åsido,hur kan de,bortsett från tryck-inmatningarna,få fram bild och ljud av spelet,ute på stan ?. Extern antenningång saknas,och videoingången erbjuder ingen möjlighet till kompletterande ljudsignal.-Men oavsett vilket,så skulle ju all kabelanslutning till/från en så liten enhet,vara SYNLIG I FILMENS BILD !!. Vid ngt tillfälle så är spelets bild+ljud igång,SAMTIDIGT som "Vanheden" vänder och vrider på enheten.-Och det skulle bli mkt knepigt att gömma en inkopplad antennsladd ifrån tex ett "Atari 2600",VAR DEN ÄN VAR ANSLUTEN !.Att kunna trixa med digitala lösningar i efterarbetena,var en utopi 1984. Och att via övriga filmtricks "flytta över bilden till den bärbara skärmen" ??...Hmm,..jag är ingen expert,men det känns rätt avlägset faktiskt...(jämför med trickfilms-resultaten i tex "Teskedsgumman","Pippi Långstrump" osv.) .

Ge mig sinnesfrid,och lös även detta åt mig !!. TACK !!....

/M.
Citera
2019-05-21, 14:58
Medlem
Vilket är bilspelet som spelas i filmen då?
(Den gick just på tv)
Citera
2019-12-13, 05:14
Medlem
Bilspelet är det som heter "Pole position". När man ser "chippet in action" på monitorn hos försvarsstaben,-respektive-,på datorskärmen på Wall Enbergs kontor,så är det istället spelet "Pong" som syns.

(just "Pong" är,mer eller mindre,att betrakta som "alla arkadspels-/tv-spels urmoder",där den första spelkonsollen kom 1972 under namnet "Magnavox Odyssey".Samma år så släppte "Atari" en arkadspelsautomat på samma tema. I Europa fick vi (som inte hade svindyr hemdator) hålla tillgodo med en uppsjö av varianter på "generation etts spelkonsoller",en bra bit in på 80-talet.Bla då DEN HÄR:

https://imgur.com/gallery/dcYyr/comment/8166929

Så småningom så kom ju ialf "Atari","Vectrex","Intellivision" och de andra "riktiga" tv-spelskonsollerna i "generation 2" och visade vägen,med sina "äkta ROM-kassetter" !.

Jag skulle inte svära på att "Pole position"-varianten på Vanhedens miniskärm,är "Atari"-versionen av spelet. Men ljudet och grafiken är väldigt simplistisk,och leder tankarna till "Atari Vcs/2600",eller "Philips Videopac" (eller till hemdatorn "Vic 20").

/M.
Citera
2024-12-07, 10:27
Medlem
Kolla! Nån jävel har hittat Vanhedens tv-spel, fina bilder på Auctionet för den som vill studera den närmare.

https://auctionet.com/sv/3942659-rek...guldfeber-1984
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in