Tack !. Jag har grubblat som fanken på det där i säkert ett år nu !. "Vanhedens Gameboy med inbyggd TV och radio! ??!!".-Det "roligaste" ifråga om bärbar spelunderhållning,anno 1984,skulle väl ha varit ngn "Game & Watch"-enhet,enligt de flesta på den tiden...(urrk !..).
Vilken utav de två som var att föredra på den tiden,av det starkt prestigeladdade pionjärs-,ingenjörs-,och designmässigt drivande-,teknikföretaget "Sony",visavi plastproduktsmogulen och tillverkaren av miniräknare,hemma-keyboards,och armbandsklockor,"Casio",kan verkligen diskuteras !. -"Casio" var nog mest konsumentvänlig ifråga om pris,-i förhållande till kvalitet-,ratiot. Men "Sony" var verkligen "The shit",som det skulle ha hetat idag,på den tiden ! (o.k.,"Betamax" var verkligen ett undantag !.-Men också det enda.. F.ö. så var Beta det som rent TEKNOLOGISKT var mest utvecklat av de tre rivalerna,men "ingen älskar ju en loser",och "VHS" försprång på marknaden blev till slut för stort)
ALL bildrörsteknik var fortfarande rejält dyr 1984,och den nya bärbara,lär knappast ha varit ngt undantag !...
Tillbaka till "Vanheden" igen,och hans apparatur:
O.k.,de MÅLADE alltså,på eget initiativ,OM DEN BÄRBARA RADIO/TV-ENHETEN,till "SONY-GUL",och maskerade se´n div. övriga "Sony"-loggor på den !!??!!... -Och när det se´n gäller "spel-knapparna",och för all del."inmatningsporten för de förmenta ""chip"" som ""spelen"" lagras på",så är det bara lite div. plastbitar m.m.,som lite halvhjärtat limmats på i kosmetiskt syfte !?!!. -...Jösses !,...inte konstigt att man sumpade att GISSA SIG FRAM TILL DET !.
Men det är en sak som jag fortfarande inte riktigt har fått kläm på: Spelen "Pong",alternativt "Pole position",är ju trots allt I GÅNG på "Vanhedens" skärm,ju ?.- Och det i div. "mobila sammanhang" (på stan,i bilen,osv.). Jag minns inte om det går ATT SE huruvida spelkommandona är synkade med "Vanhedens" knapptryckningar,eller ej. OM DE ÄR DET,räcker inte tesen om "de kosmetiska plastbitarna" ovan,till,för att förklara "Time traveler-effekten" !. Skämt åsido,hur kan de,bortsett från tryck-inmatningarna,få fram bild och ljud av spelet,ute på stan ?. Extern antenningång saknas,och videoingången erbjuder ingen möjlighet till kompletterande ljudsignal.-Men oavsett vilket,så skulle ju all kabelanslutning till/från en så liten enhet,vara SYNLIG I FILMENS BILD !!. Vid ngt tillfälle så är spelets bild+ljud igång,SAMTIDIGT som "Vanheden" vänder och vrider på enheten.-Och det skulle bli mkt knepigt att gömma en inkopplad antennsladd ifrån tex ett "Atari 2600",VAR DEN ÄN VAR ANSLUTEN !.Att kunna trixa med digitala lösningar i efterarbetena,var en utopi 1984. Och att via övriga filmtricks "flytta över bilden till den bärbara skärmen" ??...Hmm,..jag är ingen expert,men det känns rätt avlägset faktiskt...(jämför med trickfilms-resultaten i tex "Teskedsgumman","Pippi Långstrump" osv.) .
Ge mig sinnesfrid,och lös även detta åt mig !!. TACK !!....
/M.