Citat:
Ursprungligen postat av
Motherofgod
Spelar ingen roll vad det kallas. Det är lika mycket könsstympning som kvinnlig omskärelse, men vilken kommit att benämnas som just stympning.
nej…
kivnnlig omskärelse är att man tar bort huvan på klitoris, som i princip har samma funktion som förhuden på ollonet.
Kivnnlig könstympning är när man skär bort vitala delar som ex. klitoris, inre och yttre blygdläppar och syr ihop, detta är dirket hondrande/ stympande av funktionen.
Manlig könstympning existerar också, nu hittar jag inga bilder på detta, rätt vidrigt, men i princip går den ut på klyvning av kuk, man snittar upp den längs med och lämnar såret öppet. Är ytterligt ovanlig sedvänja hos någon folkgrupp nånstans som jag inte längre minns var och inte längre existerande mig veterligen. men den hade samma effekt, klart försvårande för mannen ha sex ex. Annan variant är väl gamla tiders enucker. Inte heller längre förekommande.
Man skulle kunna kalla all form av karvande i kön för könstympning, visst, men jag tycker nog det kan ligga en poäng i att skilja lite mellan omskärelse och just stympning. Liksom verkligen inte samma sak.
Men jag håller helt med att karva bort förhudar på bebisar, oavsett kön, är inte speciellt trevlig sedvänja och borde definitivt förbjudas. Vill man ha kvar detta som ett slags religiöst moment så kan man lägga det vid 16 eller dylikt, när folk faktiskt kan bestämma själva.