2016-11-09, 20:22
Medlem
halvfestligts avatar
...Eller så gör man som Mats Alm. En story så befängd att inte ens en treåring köper den. "Jag vart kidnappad av kinesiska maffian och lugge i bakluckan. Dom matade mig med kalla nudlar och jag fick pinka i en flaska!" Och utan 100% tekniska bevis har han klarat sig. Antar att han under alla förhör har hållit sig till exakt samma otroliga historia... eller så är inte alla förhörsledare 100% på sitt jobb? Man kan ha "tur", antar jag. Även som nybörjare.
(Edit: se tråden om Linda Chen)

Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Jag skulle tro att det är för att man just har en story. Sitter man rejält i klistret ska man väl hålla käften direkt. För är det ett grovt brott så kommer polisen nysta i det och göra allt för att knäcka ens historia. Så jag tror det är det det handlar om. De har inte en vattentät story helt enkelt.
Senast redigerad av halvfestligt 2016-11-09 kl. 20:24.
Citera
2016-11-09, 20:23
Medlem
exquisitelys avatar
Det är så mycket mer runtomkring utöver själva förhören som spelar in. Under vilka förhållanden man blev inplockad t.ex, och för att inte tala om den mentala krisen i och med att sitta anhållen/häktad. Frihetsberövande,ångest och ovisshet kan tvinga ner även starka män på knä. Lägg sen till fulla restriktioner på det.
Citera
2016-11-09, 20:35
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej, du snackar dynga. Vad driver dig att ljuga?

I Sverige har vi fri bevisprövning, vilket innebär att allt kan användas i en rättegång. Även givetvis det som sägs i ett förhör.

Jag misstänker att du inte egentligen läst Rättegångsbalken eller HD:s dom 2014 utan bara sitter och gissar vad "fri bevisprövning" innebär.

Jag föreslår att du läser den här domen: http://www.hogstadomstolen.se/Domsto...3-14%20Dom.pdf

pkt 19 innehåller referenser till aktuella lagrum
Citera
2016-11-09, 20:54
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är en myt att det alltid är bäst att vara tyst om man är skyldig. Det kan vara så men lika ofta kan det gynna dig att du presenterar ett alternativt händelseförlopp som talar till din fördel. Det kan ju finnas flera saker som åklagaren presenterar som låter "svårförklarade" ur din synpunkt, men kan du då lägga fram en alternativ förklaring till dessa kan detta absolut öka dina chanser att bli frikänd.

Ett aktuellt exempel är ju föräldraparet som nu blir frikända från mord på sitt barn eftersom de skyller på varandra. Hade en bara varit tyst hade den andres version stått oemotsagd och då hade med allra största sannolikhet den tyste blivit dömd. I detta fallet finns ju dessutom teknisk bevisning som uteslutit någon annan gärningsman eller att det var en olycka.

Myt och myt. Har du en vattentät historia som du vet att polisen inte kan motbevisa så är det väl bäst att ha en story men annars inte. Läste FUPen om mordet i Sollentuna för drygt två år sedan där en skötte det väldigt bra. Han sa inte mycket men hade ändå en historia och han hade nog blivit fälld om han inte haft den. Han hade motiv och hans dna fanns på mordvapnet men han sa något i stil med att han blivit erbjuden att köpa vapnet tidigare och då tagit i det. Det gick inte att motbevisa och han klarade sig från livstidsstraff. Hade han sagt ingen kommentar till allt där hade han nog blivit fälld.

Problemet är att alla som är misstänkta för grova brott inte kan palla det trycket så de drar utsvävande valser som är enkla att motbevisa.
Citera
2016-11-09, 20:56
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Myt och myt. Har du en vattentät historia som du vet att polisen inte kan motbevisa så är det väl bäst att ha en story men annars inte. Läste FUPen om mordet i Sollentuna för drygt två år sedan där en skötte det väldigt bra. Han sa inte mycket men hade ändå en historia och han hade nog blivit fälld om han inte haft den. Han hade motiv och hans dna fanns på mordvapnet men han sa något i stil med att han blivit erbjuden att köpa vapnet tidigare och då tagit i det. Det gick inte att motbevisa och han klarade sig från livstidsstraff. Hade han sagt ingen kommentar till allt där hade han nog blivit fälld.

Problemet är att alla som är misstänkta för grova brott inte kan palla det trycket så de drar utsvävande valser som är enkla att motbevisa.
Nu skulle ju inte jag beskriva det som ett problem utan tycker det är bra att folk som är skyldiga blir fällda.
Citera
2016-11-09, 21:07
Medlem
Kalle81s avatar
Mot mig körde de bad cop good cop när jag nekade fortkörning. Trodde det bara förekom på film. Den ena tjejen ursäktade sig att hon var sen och fråga sen om jag ville ha kaffe. Den andra tjejen sa direkt att hon var trött på att jobba med tölpar som mig.
Den första tjejen frågade då vad jag jobbade med jag sa läkare hon sa "så intressant".

Då sa den arga tjejen att jag var en idiot och hon tvekade om jag gått ut grundskolan ens.
Då bröt jag ihop fullständigt och erkände allt. Sen var båda snälla.
Citera
2016-11-09, 21:17
Medlem
Antivalents avatar
Blir man gripen ska man hålla tyst, be om sin advokat och invänta denne för rådgivning. Polisen kan hota med vad som helst, man ska bara säga att man inväntar advokat.
Citera
2016-11-09, 21:51
Medlem
Det ända man säger är tack för kaffet
Citera
2016-11-09, 22:21
Medlem
.Chloes avatar
Hamnar man på förhör kan man säga "Jag tänker bara uppge mina personuppgifter men inte svara på något annat; alla kommande frågor kommer besvaras med ingen kommentar och ni kommer bara slösa min och er tid". Man behöver absolut inte svara på några frågor. Sen kan man diskutera med sin advokat huruvida detta är en bra approach eller inte.

Förstår att det kan vara svårt att inte svara på frågor då förhörsledaren ofta kör med riktigt fula tekniker. Allt från väldigt enkla frågor för att lätta upp dig eller klassiska bad/good cop.
Citera
2016-11-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullep0jk
Kan inte relatera till mindre förseelser som du talar om. Snuten har varit på mig om diverse men de har tagit in mig direkt på förhör, har en del affiliations, vet att de vill klippa mig för ngt, o de kommer försöka igen, med 2-3 års mellanrum, jag vet vad dem vill ha, uppenbart men det får dem inte.
Det stämmer att jag menade "mindre" brott. Men det är såklart att snuten jättegärna vill klippa en tung och häftig kriminell som dig med många kopplingar.
Citera
2016-11-09, 22:45
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Mot mig körde de bad cop good cop när jag nekade fortkörning. Trodde det bara förekom på film. Den ena tjejen ursäktade sig att hon var sen och fråga sen om jag ville ha kaffe. Den andra tjejen sa direkt att hon var trött på att jobba med tölpar som mig.
Den första tjejen frågade då vad jag jobbade med jag sa läkare hon sa "så intressant".

Då sa den arga tjejen att jag var en idiot och hon tvekade om jag gått ut grundskolan ens.
Då bröt jag ihop fullständigt och erkände allt. Sen var båda snälla.

Du är en skam för kåren. Nästa gång skriver du vårdintyg på fanskapet och faxar en begäran om polishandräckning till LKC.

Citera
2016-11-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Finns inga luckor som behöver fyllas om du kniper och nekar.

Precis, men så kan man också förhålla sig till verkligheten... Det är väldigt sällan en totalt oskyldig sitter i förhör och att knipa käft och vägra medverka i utredningen är knappast till den misstänktes fördel.

Förutom mängdbrott som läggs ner även vid grip på bar gärning eller vid erkännanden, har du några bra exempel där det fungerat att tiga utan att till slut brytas ner och berätta vad som egentligen hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in