Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-11-11, 19:50
Bannlyst
Har sett ett par PT's på mitt gym där dom ''tränar'' med kunden, höll på att dö av garv. Såg så jävla fånigt och inte givande alls. T.ex. stå på ett par viktplattor och squatta?? Eller göra ''stretchövningar'' i typ 2 timmar. Vad är det för underbegåvade personer som verkligen betalar höga summor pengar för sån skit?

Samt så är dessa pt's oftast otränade.

Vad har jag missat här? Varför anlitar man en pt?

Visst.. om du skadat dig och vill ha lite hjälp varför ej gå till en vän som gymmar? Samma sak med hur man ska äta.. Someone enlighten me please.
Citera
2016-11-11, 19:54
Medlem
Stickerzs avatar
PT är svindyrt, förstår inte hur folk kan betala de pengarna? Oftast verkar dom inte lära ut något speciellt bra heller, utan mest saker som den mest otränade personen redan kan, skit rent ut sagt.
Citera
2016-11-11, 20:21
Medlem
Jag kan förstå att man i början anlitar en personlig tränare för att träna och äta på rätt sätt och då kan några exempel vara:

- Vilka övningar som är bäst för maximal muskelökning
- Vad för typ av kost jag ska få i mig för att få ut så mycket som möjligt av min träning.
- Hur ofta jag ska äta.
- Hur ofta jag ska träna för maximal muskelökning
- Motivering till att inte ge upp med träning

Detta för att man ska veta vafan man pysslar med när man är på gymmet första gångerna och genomförs kanske första veckan eller veckorna beroende på hur ofta man är på gymmet.

Att välja en PT som inte själv är vältränad är som att fråga ett "Amerikansk-250kgs-McDonalds-som-man-ser-på-tv-fetto" om hur man ska gå ner i vikt på snabbast sätt..

Jag har också sett dessa "PT's" som du pratar om TS och jag undrar hur fan de har fått jobbet jag med. Ibland kan de verka som personer som läst på i 5 minuter om träning på internet samtidigt som de sitter och trycker i sig 2 påsar dillchips och dippar dessa i en skål med smält ost..

Äta chips och läsa om träning på internet klarar man ju väldigt bra på egen hand.

Å andra sidan så om man inte förstår att man inte ska anlita en sådan PT så är det fan på gränsen om man inte förtjänar att fortsätta vara otränad och tjock som konsekvens av usla råd.
Senast redigerad av Logisksvensk 2016-11-11 kl. 20:40.
Citera
2016-11-11, 20:56
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Bara för att den personliga tränaren inte ser tränad ut behöver inte betyda att den inte kan sitt jobb. Varje dag ser jag snubbar med rätt bra muskler som utför övningar fel, som i sin tur kommer leda till skador eller att andra muskler arbetar än det som är menat med övningen. En pt kan hjälpa med att lära sig att utföra övningarna korrekt i början.

Det jag garvar mest åt på gymmet är när två eller tre kompisar tränar tillsammans och en står och instruerar och säger dom mest galna sakerna.

Med det sagt så skulle jag aldrig anlita en pt då den informationen man behöver finns över hela internet. Sen att många är totalt värdelösa på att värdera den informationen är en annan fråga.
Citera
2016-11-11, 21:19
Medlem
Har själv använt mig av en personlig tränare och det är något jag tycker har varit väldigt givande. Visst, det kostar pengar, men till en viss gräns tycker jag att det är värt det.

Hade noll erfarenhet från gymmet sedan tidigare och massor med erfarenhet från tv-spelande så det blev både squats och stretchövningar. På squatsen upplyste PTn mig om att jag gjorde rätt mycket fel. De största sakerna var väl att jag inte spände bålen tillräckligt samt att jag belastar benen olika (på grund av en gammal envis ljumskskada). Två saker jag inte hade den blekaste koll på. Dessutom är det bra för självförtroendet om man inte gillar att gå till gymmet att åtminstone veta hur saker och ting ska utföras.

Stretchövningarna bestod mest i övningar för att stärka bålmuskulaturen. Har haft riktigt dålig hållning i flera år och vissa stretchövningar gör ju under för just hållningen. Det tar dessutom mer än vad man tror och efter vissa pass har jag varit helt genomsvettig och slutkörd, trots att jag knappt lyft något öht.

Kostschema och sånt tackade jag nej till, då det är en alltför lätt sak att läsa sig till. Men gällande tekniskt utförande och saker att tänka på så har PTn varit till väldigt stor hjälp!
Citera
2016-11-11, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
Har själv använt mig av en personlig tränare och det är något jag tycker har varit väldigt givande. Visst, det kostar pengar, men till en viss gräns tycker jag att det är värt det.

Hade noll erfarenhet från gymmet sedan tidigare och massor med erfarenhet från tv-spelande så det blev både squats och stretchövningar. På squatsen upplyste PTn mig om att jag gjorde rätt mycket fel. De största sakerna var väl att jag inte spände bålen tillräckligt samt att jag belastar benen olika (på grund av en gammal envis ljumskskada). Två saker jag inte hade den blekaste koll på. Dessutom är det bra för självförtroendet om man inte gillar att gå till gymmet att åtminstone veta hur saker och ting ska utföras.

Stretchövningarna bestod mest i övningar för att stärka bålmuskulaturen. Har haft riktigt dålig hållning i flera år och vissa stretchövningar gör ju under för just hållningen. Det tar dessutom mer än vad man tror och efter vissa pass har jag varit helt genomsvettig och slutkörd, trots att jag knappt lyft något öht.

Kostschema och sånt tackade jag nej till, då det är en alltför lätt sak att läsa sig till. Men gällande tekniskt utförande och saker att tänka på så har PTn varit till väldigt stor hjälp!

Men sen så undrar jag.. ursäkta ordspråket men är man så pass ''efterbliven'' att man ej kan kolla på t.ex. YT videos på hur man ska träna? Hur du ska stå när du ska squatta? Tar bokstavligt talat 10 minuter av din tid som du sedan kan applicera det på gymmet. Pengar bortkastade. Ni ger pengar till folk med en bluff utbildning.

Jag akn också läsa på i 10 dagar och bli en utbildad pt. Och bara mata dig med skitsnack. Nog bara jag som tycker såhära.. menmen gråter
Citera
2016-11-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolexbro1337
Men sen så undrar jag.. ursäkta ordspråket men är man så pass ''efterbliven'' att man ej kan kolla på t.ex. YT videos på hur man ska träna? Hur du ska stå när du ska squatta? Tar bokstavligt talat 10 minuter av din tid som du sedan kan applicera det på gymmet. Pengar bortkastade. Ni ger pengar till folk med en bluff utbildning.

Jag akn också läsa på i 10 dagar och bli en utbildad pt. Och bara mata dig med skitsnack. Nog bara jag som tycker såhära.. menmen gråter

Det blir lite som att läsa sig till hur man spelar fotboll. Du kan läsa hur man ska göra och träna och filma dig själv osv, men det kommer aldrig att skada med input från någon som är mer erfaren.
Kruxet med hur man ska stå är att jag själv är van vid att stå så, och tycker att det är normalt. Jag ser inte att jag står eller belastar fel.

Alla har rätt till sin åsikt Jag lider inga större traumatiska skador, vare sig ekonomiskt eller fysiskt
Citera
2016-11-11, 22:44
Medlem
Citat:
Har sett ett par PT's på mitt gym där dom ''tränar'' med kunden, höll på att dö av garv. Såg så jävla fånigt och inte givande alls. T.ex. stå på ett par viktplattor och squatta?? Eller göra ''stretchövningar'' i typ 2 timmar. Vad är det för underbegåvade personer som verkligen betalar höga summor pengar för sån skit?

Samt så är dessa pt's oftast otränade.

Vad har jag missat här? Varför anlitar man en pt?

Visst.. om du skadat dig och vill ha lite hjälp varför ej gå till en vän som gymmar? Samma sak med hur man ska äta.. Someone enlighten me please.

Tjejer speciellt gör ineffektiva övningar vilket jag inte vet orsaken till. Jag har ingen aning om varför en PT lär ut sådana övningar för det ser jag ofta att de just gör. Kanske tjejen inte vill träna seriöst utan vill ha "lättare" övningar som bara håller igång kroppen och stärker den lite.
Citera
2016-11-12, 09:56
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Det varierar nog kraftigt mellan pt-utbildningar samt gymkedjor. Det gymmet jag ibland tränar på har pt som lär ut väldigt bra och främst övningar med skivstång/kettlebells/stabilitet. Knäböj till liten medicinboll har jag sett men det är för att lära nya kunder att gå under parallellt djup.

Av ren nyfikenhet kollade jag på gymmets hemsida där de har presentationer av sina pts/instruktörer. Samtliga verkar ha utbildat sig hos Eleiko/idrottsutbildningar/sjukgymnastik. Hög kvalitet jämfört med andra gyms pt verkar det som.
Citera
2016-11-12, 09:59
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:

Att du har lärt dig knäböja efter sett 10 min på en Youtubevideo berättar väl om kvalitén på dig? En PT kanske vore på sin plats?
Citera
2016-11-12, 15:31
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:

Utbildar själv instruktörer mm sedan 30 år och vill säga vad gäller Youtube att det är ett jävla gissel eftersom en okunnig (många kunniga även för den delen) har ingen aning om vilka tekniker som är korrekta mm. Så Youtube är knappast lösningen på problemet. När det gäller INSTRUKTÖRER så rekommenderar jag självklart duktiga instruktörer med främst LÅNG egen praktisk erfarenhet av seriös styrketräning samt goda teoretiska kunskaper. Framförallt det förstnämnda är något man inte kan läsa sig till på någon utbildning, varken mina egna eller någon annans...
Citera
2016-11-12, 17:52
Medlem
Ja, på de kommersiella kedjorna är det i mångt och mycket en bluff. Det är inte ovanligt att en "PT" på Nordic Wellness eller liknande endast har ett par veckors utbildning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in