Hej!
Har tittat runt och studerat en del kring mitt köp av en Audi A6 Avant till familjen. Modellerna släppta 2012-2014 är mest intressanta. Tänkte att efter några år borde det finnas indikationer på vilka modeller som är ett bra köp. Vill inte ha en bil tillverkad efter WAG-utsläppskrisen heller, de besparingarna måste ha haft en effekt på kvaliteten.
Har tittat mestadels på 1,8-2,0 modellerna både manuell och automat. Är fortfarande kluven kring om jag ska satsa på TDI eller (T)FSI. Kamkedja är visst ingen höjdare på de flesta *FSI modeller, gäller det även 2012-14 modellerna? Skulle ni rekommendera en motsvarande bil med kamrem? Kolvarna ska fungera dåligt på dessa också, finns det *FSI-modeller som slapp dessa problem? Har 12 km till jobbet, undrar om det är det tillräckligt långt för att motionera/motivera för en 2.0 Diesel-motor?
Vad gäller växellåda verkar de flesta fungera hyffsat bra i 2012-2014 modellerna som jag förstod det. Multitronic mer för familjebilen och Stronic för dom som vill betala lite mer för en sportigare variant. Tiptronic ska inte heller vara något att undvika. Comments?
Jag har tänkt ha bilen att köra till jobbet och tjejerna till sina aktiviteter så prestanda det är det ingen prio på
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
Däremot vore det tråkigt om jag behövde ha kärran på verkstad ofta så driftsäkerhet är nog det jag är mest ute efter. Vilken modellvariant är med "Facit 2016" klokast att välja än så länge enligt er? Vad har ni för erfarenheter?
Tacksam för svar /L