Citat:
Ursprungligen postat av
BigBusiness
Fick registreringsbevis för mitt nya AB från bolagsverket i början av december. Skatteverket dröjde en bra bit in på detta år (2015) med godkännande av F-skatt.
Jag har valt kalenderår som räkenskapsår. När är mitt nuvarande räkenskapsår? Behöver jag upprätta årsredovisning för 2014? Det står överallt att man får välja längd första året, men inte hur. Måste jag anmäla att jag tänkte förlänga, eller förkorta första året?
Lyckas inte bli klok på det här med utdelning. Goodlar man får man bara väldigt utförliga beskrivningar och exempel på hur man räknar med 3:12 regeln. Så, även om den är omständig är uträkningen glasklar. Vad som inte är klart är vilka år som gäller? Det känns som om det är löneunderlaget för föregående år som används, dvs det jag tar ut i år (2015) kan jag använda som löneunderlag för utdelningar och extra utdelningar 2016?
Får jag ta någon utdelning första året?
Förlängt räkenskapsår anmäls ingenstans. Du får givetvis göra bokslut och lämna årsredovisning för 2014, men det går precis lika bra att göra det första bokslutet 2015.
Utdelning enlig huvudregeln i 3:12-reglerna involverar 3 år.
Lön 2015 ligger till grund för utdelning som tas 2016 och deklareras i den privata deklarationen 2017.
Eftersom privatpersoner deklarerar året efter inkomståret och får tillgodoräkna sig löner för året före inkomståret blir det 3 år.
Du kan, om bolaget gjort vinst under 2014, välja att göra bokslut per 31/12-14 och på bolagstämma under 2015 besluta om utdelning. Jag tolkar det som att du troligen inte har någon vinst för 2014. Svaret är att du aldrig kan ta utdelning innan en fastställd årsredovisning visar att det finns utdelningsbara medel.