• 1
  • 2
2016-12-14, 17:16
Medlem
Mullrets avatar
Köpt en maskin hos Miele. Står 24 månaders garanti. Maskinen har krånglat så inihelvete många gånger så nu menar Miele garantin är förbrukad efter 1 år då den står på mitt lilla kontor.

Privatköpare har 24 månaders garanti. Företag har enligt deras luddiga regelverk 1 år.

Så, kvittot står på mig privat. Maskinen står på kontoret.

Vem har rätt här ?
Citera
2016-12-14, 17:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Köpt en maskin hos Miele. Står 24 månaders garanti. Maskinen har krånglat så inihelvete många gånger så nu menar Miele garantin är förbrukad efter 1 år då den står på mitt lilla kontor.

Privatköpare har 24 månaders garanti. Företag har enligt deras luddiga regelverk 1 år.

Vem har rätt här ?
Om den är köpt av dig som privatperson och används för ditt personliga bruk så borde 24 månader gälla.
Citera
2016-12-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om den är köpt av dig som privatperson och används för ditt personliga bruk så borde 24 månader gälla.

Står den på ts' kontor är det föga troligt att den är avsedd för privat bruk.
Citera
2016-12-14, 17:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Vem har rätt här ?

Råkade ut för samma sak fast med bärbar dator. Jag och en bekant hade köpt exakt samma typ dator fast på olika SIBA kontor i landet. Han privat, jag på företaget. Bådas datorer började krångla ungefär samtidigt, efter ca 18 månader. Något fel på moderkortet har jag för mig. Han fick hjälp, men inte jag. Jag hade fram tills dess köpt all elektronik ENBART på SIBA eftersom de på den tiden inte bluffade med extrapris i samband med julrean, vilket alla andra kedjor gjorde. Jag måste ha handlat för långt över 100.000,- då. Jag gjorde klart för säljaren att om de inte reparerar datorn så lär jag aldrig komma tillbaka till dem. Han vägrade och jag gjorde som jag sa. Butiken lade ner 5-6 år senare.

Jag har en bekant, vars dotter jobbar på supportavdelningen hos en vitvarukedja. Alla samtal spelas in. De får inte "hjälpa" kunden genom att säga konsumentlagen eller reklamation eller vilket nyckelord det nu är som gäller. Kunde som ringer som inte exakt anger vad som är fel eller vilken lag man åberopar i reklamationen nekar man. Hon satt i telefon dagarna i ända och nekade folk som fått fel på sin nyköpta utrustning trots de egentligen hade rätt till hjälp. Om hon "hjälpt" hon dem skulle det upptäckts i de inspelade samtalen och hon skulle blivit av med jobbet. Hon stod ut ett år lite drygt har jag för mig.
Citera
2016-12-14, 18:46
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Råkade ut för samma sak fast med bärbar dator. Jag och en bekant hade köpt exakt samma typ dator fast på olika SIBA kontor i landet. Han privat, jag på företaget. Bådas datorer började krångla ungefär samtidigt, efter ca 18 månader. Något fel på moderkortet har jag för mig. Han fick hjälp, men inte jag. Jag hade fram tills dess köpt all elektronik ENBART på SIBA eftersom de på den tiden inte bluffade med extrapris i samband med julrean, vilket alla andra kedjor gjorde. Jag måste ha handlat för långt över 100.000,- då. Jag gjorde klart för säljaren att om de inte reparerar datorn så lär jag aldrig komma tillbaka till dem. Han vägrade och jag gjorde som jag sa. Butiken lade ner 5-6 år senare.

Jag har en bekant, vars dotter jobbar på supportavdelningen hos en vitvarukedja. Alla samtal spelas in. De får inte "hjälpa" kunden genom att säga konsumentlagen eller reklamation eller vilket nyckelord det nu är som gäller. Kunde som ringer som inte exakt anger vad som är fel eller vilken lag man åberopar i reklamationen nekar man. Hon satt i telefon dagarna i ända och nekade folk som fått fel på sin nyköpta utrustning trots de egentligen hade rätt till hjälp. Om hon "hjälpt" hon dem skulle det upptäckts i de inspelade samtalen och hon skulle blivit av med jobbet. Hon stod ut ett år lite drygt har jag för mig.

Det är ju inte upp till teknikföretagen att lära ut lagar. Dom försöker ju in i det sista tjäna pengar för att betala aktieägarna och de anställda.

Det är kundens uppgift att veta sina rättigheter. Och kan den inte det kan den alltid få juridisk hjälp t.ex här.

Att ett företag har olika regler kring privat och företagsbruk är ju knappast ovanligt eller olagligt.

En diskmaskin i hemmet används kanske en gång per dag, på mitt jobb kör vi säkert samma maskin 10 ggr eller mer.

Sen kan det ju handla om ett litet företag med bara en anställd, men för att göra det enkelt så gäller regeln privat/företag.

Varför nämde du att det var företagets diskmaskin?
Citera
2016-12-14, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Varför nämde du att det var företagets diskmaskin?

Det är ju inte företagets maskin, läste du inte trådstarten, han har köpt den privat.
Citera
2016-12-14, 18:52
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är ju inte företagets maskin, läste du inte trådstarten, han har köpt den privat.

Men den är använd på kontoret, varför nämde personen ens detta?

Tänkte hen att det skulle gå fortare eller jag förstår inte?
Citera
2016-12-14, 19:24
Medlem
Citat:

Vem har rätt här ?

1. Om du ställer en konsumentmaskin på ett kontor så gäller inga garantier då du använder en konsumentmaskin i professionell miljö.
2. Du som privatperson har 3 års reklamationsrätt för ursprungsfel, du har ingen "garanti" om inget annat är avtalat med säljaren.
Senast redigerad av Bodiejunior 2016-12-14 kl. 19:26.
Citera
2016-12-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
1. Om du ställer en konsumentmaskin på ett kontor så gäller inga garantier då du använder en konsumentmaskin i professionell miljö.
2. Du som privatperson har 3 års reklamationsrätt för ursprungsfel, du har ingen "garanti" om inget annat är avtalat med säljaren.

Även ett företag har väl reklamationsrätt i tre år eller???
Citera
2016-12-14, 19:34
Medlem
Konsumentköplagen gäller när företag säljer varor till privatpersoner. Mellan företag finns ingen reklamationsrätt utan då gäller Köplagen.
Citera
2016-12-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Även ett företag har väl reklamationsrätt i tre år eller???

Nej. Finns ingen sådan möjlighet för företag.
Antagligen har ts haft besök av någon servicetekniker för att åtgärda maskinen, därvid framgått var den är placerad och kanske indirekt vad den används till. Alternativt så är den fakturerad på företaget.
Citera
2016-12-15, 10:40
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Konsumentköplagen gäller när företag säljer varor till privatpersoner. Mellan företag finns ingen reklamationsrätt utan då gäller Köplagen.
Eftersom köplagen är dispositiv, så skulle i det här fallet med stor sannolilhet vara Mieles villkor som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in