Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-16, 15:12
Medlem
Man borde ställa en rak fråga till flyktingar som klagar.

Vad tycker du att det är viktigast att Sverige lägger resurser på?

1) att hjälpa fler människor att fly undan krig och förföljelse.

2) att ge dig gratis mobil och internet.
Citera
2016-12-16, 15:42
Medlem
Vem är egentligen dessa giriga artiklar riktade mot?

Tidningar printar dem ju, söker de upp dessa "stackare"?
Är det kommunen som tycker de ska kontakta tidningar?
Är det någon ringledare som säger åt dem att kontakta tidningarna?

Ska svenskarna sympatisera med dem?

Jag förstår inte vad målet med artikeln är, dvs varför den ens printades i slutändan.

Vänstertomtarna sympatiserar väl inte med dem heller? Särskilt inte när de redan har fått boende ordnat...

Förväntar de sig allmosor till tv/internet?

Vem ska känna vad för den här artikeln för jag tycker det mesta framstår som girighet...

Kände inte redaktören för tidningen att "är det här europa eller afrika" var ordentligt jävla rejält i överkant och gränsande till motbjudande?
Citera
2016-12-16, 16:19
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Till alla er som anmärker på att de klagar när de fått allting till skänks, så ock de pengar de "betalar" sitt uppehälle för:

Ni missar att dessa personer kommer från MENA och är till stor del muslimer. De ser det som sin födslorätt att bli uppassade av Otrogna/européer. De ser det som deras naturliga rätt att komma hit och förses med vad de än pekar på för de följer Pedof... jag menar Profeten och alla andra är underlägsna hundar som skall tjäna dem.

Därför klagar de
Citera
2016-12-16, 16:32
Bannlyst
Det första man ska lära dem, gärna på hemspråk är att pengar inte är gratis. Det är Niklas, jag och Britta som betalar för dig. Fatta.
Citera
2016-12-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzer
Vem är egentligen dessa giriga artiklar riktade mot?

Tidningar printar dem ju, söker de upp dessa "stackare"?
Är det kommunen som tycker de ska kontakta tidningar?
Är det någon ringledare som säger åt dem att kontakta tidningarna?

Ska svenskarna sympatisera med dem?

Jag förstår inte vad målet med artikeln är, dvs varför den ens printades i slutändan.

Vänstertomtarna sympatiserar väl inte med dem heller? Särskilt inte när de redan har fått boende ordnat...

Förväntar de sig allmosor till tv/internet?

Vem ska känna vad för den här artikeln för jag tycker det mesta framstår som girighet...

Kände inte redaktören för tidningen att "är det här europa eller afrika" var ordentligt jävla rejält i överkant och gränsande till motbjudande?

Ja, jag undrar också över sådant. Hur tänker journalisterna, hur uppstår artiklarna?

Här handlar det ju dessutom inte om något flyktingboende längre. De har fått uppehållstillstånd redan.

Sedan kanske det inte är världens roligaste sätt att leva på i längden, och så vidare. Säkert inte bara muntert vara i ett helt nytt land. Men de har fått uppehållstillstånd och har ett startläge. Bostad, ekonomiskt bidrag, svenskundervisning.

MEN man får också komma ihåg att många unga svenskar - och tidigare "anlända" invandrarungdomar/"nysvenskar" för den delen - inte erbjuds något liknande boende. Förmodligen skulle många unga vuxna kunna tänka sig att bo på liknande sätt ett tag. Det är ju tänkt som ett övergångsboende.

Och att kunna dela en bostad och på så sätt få billig hyra är det nog också många som skulle kunna tänka sig (även om jag här också förstår att det säkert kan vara väldigt påfrestande att tvingas bo med en främling, det är givetvis en annan sak att dela ett rum med en kompis).

(Dock är det hur som helst så att många som hyr ut rum noggrant skriver ut att rummet enbart är avsett för EN person. Och då kan det kosta runt 5000 kr utan EGEN kökshörna som de har här. Med en mikro på rummet bara. Så många som skulle kunna tänka sig dela, och på det sättet få billigare boende, kan inte heller).

Så det finns många människor i Sverige som skulle bli glada över att erbjudas något liknande. Faktiskt!

Många av oss infödda svenskar har bott i andra hand och / eller inneboende eller i studentrum med delat kök/toa. Det är ju inte alla som har rika föräldrar som ger dem en bostadsrätt, eller kommer över en hyresrätt med en gång.
Många har svåra situationer i nuet, med trångboddhet osv, och skulle bli glada för att bo så här några år.
Citera
2016-12-16, 23:10
Medlem
De har dessutom blivit kommunplacerade i en storstadskommun, medan många andra hamnar i kommuner som är betydligt mindre populära.
Citera
2016-12-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
De har dessutom blivit kommunplacerade i en storstadskommun, medan många andra hamnar i kommuner som är betydligt mindre populära.

Ja. Finns MASSOR av möjligheter att hitta gratis Wi-Fi i en storstadskommun. (Och med de pengar de får är det dessutom möjligt köpa själv, hela beloppet går knappast åt till mat och hyra).
Citera
2016-12-17, 00:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Man borde ställa en rak fråga till flyktingar som klagar.

Vad tycker du att det är viktigast att Sverige lägger resurser på?

1) att hjälpa fler människor att fly undan krig och förföljelse.

2) att ge dig gratis mobil och internet.

En mycket intressant frågeställning, filosofiskt kan man ställa sig frågan, är det oempatiska hjärtlösa egoister vi har att göra med?

Är det rasister?

Har de inget hjärta?

Nazister?

Obildade?

Egoister?

Varför ska svenska skattebetalare ge dem bättre standard istället för att hjälpa fler nödställda?

Mycket bra att du lyfter frågan.

Saken ställs på sin spets, du är ett geni.
Citera
2016-12-17, 12:56
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
http://unvis.it/http://www.expressen...mla-fangelset/

Nyanlända i Solna protesterar vid kommunhuset.
Orsaken: de får betala internet och TV själva, samt bo två personer i varje lägenhet.

Citat:
Nyanlända uppfattar det som löften och förväntningar som inte infrias. Den senaste tiden har grupp efter grupp kommit till modulbostäderna vid Stenbackaskolan i Huvudsta i Solna. Alla boenden har fått permanent uppehållstillstånd, och det är tänkt att modulboendet ska bli första steget in i det svenska samhället.

Citat:
Standarden på boendet har dock gjort flera av de boende både bittra och besvikna. Vid några tillfällen har de protesterat vid kommunhuset i Solna centrum, och säkerhetspersonal har då tillkallats för att hantera situationen.

Citat:
- Vi har inga möjligheter att koppla upp oss digitalt, ingen tv, inga garderober. För det betalar jag och min rumskamrat 5 200 kronor i månaden, säger Ahmed som flytt från det sönderbombade Aleppo i Syrien till Vi i Solna.se.

Citat:
23-årige Melke Yared kommer från Eritrea:
– Vi är helt isolerade här. Det är dåligt och dyrt. När jag har betalat hyran och mitt busskort har jag inte råd med varma vinterkläder.

Citat:
– Jag kan förstå att de tycker att det är lite trångt i och med att man delar bostad med en person. Men detta är det vi kan erbjuda, säger kommunens representant.

Då var det dags igen! De otacksamma kackerlackorna klagar på att de måste betala internet och TV själva. De klagar också på att de tvingas bo två personer i varje lägenhet. Varför åker asen inte hem?

På detta kan man tillägga att hyran, busskorten och mobilabonnemangen m.m. betalas genom de bidrag de får från oss skattebetalare. Det är knappast så att Ahmed betalar sitt uppehälle och sina nöjen genom hederligt arbete. Man gnäller med andra ord på att staten inte ger dem mer pengar. Det är en skam.
Senast redigerad av midvintermorker 2016-12-17 kl. 12:59.
Citera
2016-12-17, 13:13
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Jaha, så om modulhusen inte är ett alternativ, var ska de då bo i bostadsbristens Sverige, speciellt i storstadskommunerna. Ska de få ett snabbtåg och förtur till de få lediga lägenheter som finns, som dessutom är nybyggda = höga hyror?!

För i Stockholm finns det knappt inga billiga lägenheter att få tag på, snart finns det inga alls då alla "gamla" hyresrätter, håller på att stambytas och renoveras, sedan höjs hyran med 30-60%. Detta slår hårt mot låginkomsttagare och pensionärer, människor som bott I Sverige hela sina liv och betalat in skatt. Stockholm är inte bara innerstaden, den har också en stor ytterstad, det är där vi låginkomsttagare och många fattigpenionärer bor.

Jag vet ärligt talat inte om jag sitter inne med lösningen på vart de skall bo. Det är heller inte min uppgift att lösa det problemet! Men de som verkligen har att lösa detta problem måste ju ta i beräkningen att tilltänkta boenden skall vara "bra" nog. Annars bygger man ju bara upp en situation där X antal arga män behöver nåt att ta ut sin frustration och aggresion(?) på. Vederbörande ansvariga bör ta sig en rejäl funderar på vilken social oro de håller på att skapa grogrund för!

Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Det är som du skriver, politikernas ansvar, de ställer utsatta grupper mot varandra. Men om man nu har flytt från ett krigshärjat land, där man fruktat för sitt liv, kommit till ett land som ger dem skydd och bidrag, våra skattepengar, då tycker jag att man ska vara tacksam över att man har tak över huvudet, mat för dagen och pengar över till diverse andra saker. De ska absolut inte ha någon förtur till de nybyggda dyra lägenheter som finns tillgängliga, detta kommer att kosta oss skattebetalare ännu mer pengar. Plus att det är jävla orättvist, mot oss svenskar som har bott här i många år eller hela sina liv.

(min fetning)
Ja, DU tycker de skall vara tacksamma. Men då projicerar du ju din moraluppfattning på andra. Du utgår från att de delar din grund för sådan moraluppfattning - tänk om deras uppfattning om tacksamhet etc. är kulturellt betingad åt ett helt annat håll?

Du får väl fråga SVT, SR varför de i sina reportage om trångbodda nyanlända etc. inte helt enkelt ställer frågan "Varför är ni otacksamma?". Hela Refugees Welcome-mantrat utgår ju ifrån att alla är schysta människor som delar vår moraluppfattning och kultur. Det kanske var en felkalkylering, eller?
Citera
2016-12-17, 17:54
Medlem
Asså man börjar ju bli trött på alla jävla invandrare och deras krav dom ställer, dom knallar ju sönder Sverige. Skulle jag fly från ett land på grund av krig att man blir mördad om man stannar kvar och så kommer man till ett land som välkomnar en vänligt inte fan skulle jag börja ställa krav på boendet, maten, eller något.

Hade inte Sverige tagit emot dom hade dom haft det för jävligt tror jag..
Citera
2016-12-17, 18:09
Medlem
Jessica.Amins avatar
Äckligt land vi lever i. Framtidens svenskar skickas i fängelse o sen till sko kartonger där dom ska förväntas o bo i ett modernt samhälle utan mobil internet o tv. 6800 kr räcker inte till att tex etablera ett företag eller vara ute o vara social i sitt nya land. Många drömmer om o hitta kärleken i de nya landet, ska dom ta hem Jessica Svensson o ba "här e mina 19 kvadrat o min pappa bor i sängen breve"

Samtidigt går svenssons utanför deras portar med nya iphones, varma kläder o lyxiga maträtter. Vidrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in