Citat:
Ursprungligen postat av
flyzer
Vem är egentligen dessa giriga artiklar riktade mot?
Tidningar printar dem ju, söker de upp dessa "stackare"?
Är det kommunen som tycker de ska kontakta tidningar?
Är det någon ringledare som säger åt dem att kontakta tidningarna?
Ska svenskarna sympatisera med dem?
Jag förstår inte vad målet med artikeln är, dvs varför den ens printades i slutändan.
Vänstertomtarna sympatiserar väl inte med dem heller? Särskilt inte när de redan har fått boende ordnat...
Förväntar de sig allmosor till tv/internet?
Vem ska känna vad för den här artikeln för jag tycker det mesta framstår som girighet...
Kände inte redaktören för tidningen att "är det här europa eller afrika" var ordentligt jävla rejält i överkant och gränsande till motbjudande?
Ja, jag undrar också över sådant. Hur tänker journalisterna, hur uppstår artiklarna?
Här handlar det ju dessutom inte om något flyktingboende längre. De har fått uppehållstillstånd redan.
Sedan kanske det inte är världens roligaste sätt att leva på i längden, och så vidare. Säkert inte bara muntert vara i ett helt nytt land. Men de har fått uppehållstillstånd och har ett startläge. Bostad, ekonomiskt bidrag, svenskundervisning.
MEN man får också komma ihåg att många unga svenskar - och tidigare "anlända" invandrarungdomar/"nysvenskar" för den delen - inte erbjuds något liknande boende. Förmodligen skulle många unga vuxna kunna tänka sig att bo på liknande sätt ett tag. Det är ju tänkt som ett övergångsboende.
Och att kunna dela en bostad och på så sätt få billig hyra är det nog också många som skulle kunna tänka sig (även om jag här också förstår att det säkert kan vara väldigt påfrestande att tvingas bo med en främling, det är givetvis en annan sak att dela ett rum med en kompis).
(Dock är det hur som helst så att många som hyr ut rum noggrant skriver ut att rummet enbart är avsett för EN person. Och då kan det kosta runt 5000 kr utan EGEN kökshörna som de har här. Med en mikro på rummet bara. Så många som skulle kunna tänka sig dela, och på det sättet få billigare boende, kan inte heller).
Så det finns många människor i Sverige som skulle bli glada över att erbjudas något liknande. Faktiskt!
Många av oss infödda svenskar har bott i andra hand och / eller inneboende eller i studentrum med delat kök/toa. Det är ju inte alla som har rika föräldrar som ger dem en bostadsrätt, eller kommer över en hyresrätt med en gång.
Många har svåra situationer i nuet, med trångboddhet osv, och skulle bli glada för att bo så här några år.