• 1
  • 2
2016-12-18, 11:45
Medlem
JohnMayLivess avatar
Jag har en "verifierad affärside", dvs den kommer bära frukt, inte så jag kan leva av de förmodade inkomsterna dock. Omsättningen första året bör landa på mellan 500' till 1 miljon, om allt går superbra så kanske uppåt 1.5 miljoner men då måste allt gå som tåget. Jag har ett helt vanligt "Svensson kneg" o klarar mig på min lön, så det är inte viktigt att jag skall kunna ta ut lön från detta. Jag bävar dock lite för momsinbetalningar o liknande, samt hur deklarationen går till, främst om man väljer enskild firma? Så vilket är det "bästa" ur dessa två synpunkter? Jag vill inte casha in mer än max i ett AB 50'. O som sagt lön behöver jag inte ta ut, men givetvis vill jag ta ut (en del av) vinsten längre fram, läs inom 5 år. Jag vill ha ett så enkelt o smidigt företagande som möjligt, och inte behöva ränna till revisorer hit o dit hela tiden, för de jobbar ju inte gratis direkt . Jag är ganska insatt i hur ett företagande är tänkt att fungera, men behöver som sagt lite mer info om vilken form som passar bäst för mig med tanke på de preferenser jag nämnt. Företagandet skulle isf bestå av att handla med produkter vilka jag säljer vidare med vinst, dvs inga tjänster. Inköpen kommer göras inom EU primärt, men det kan komma att utökas till utom EU beroende på hur bra/dåligt det går.
Citera
2016-12-18, 12:15
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMayLives
Jag har ett helt vanligt "Svensson kneg" o klarar mig på min lön, så det är inte viktigt att jag skall kunna ta ut lön från detta.
Först och främst måste du få tillåtelse av din nuvarande arbetsgivare att ha en bisyssla. Annars kan du förlora jobbet.

Vad gäller skillnaden mellan enskild firma och aktiebolag så är det viktigaste att aktiebolaget blir en egen juridisk person medan den enskilda firman blir en del av dig och din egen ekonomi.

Min rekommendation är självklart ett aktiebolag. Oavsett så bör du förstås plugga lite företagsekonomi i någon bok eller whatever. Det är inte så svårt att få grepp om hur du ska göra om du bara är noggrann och inte gör av med pengar och tid på tokigheter istället för väsentligheter.
Citera
2016-12-18, 12:26
Medlem
pelle_snusks avatar
Björn Lundén förlag har ett antal bra böcker i ämnet. Priserna är överkomliga men kolla på biblioteket först.
Citera
2016-12-18, 12:32
Medlem
JohnMayLivess avatar
Jag har lite koll som sagt då jag till viss del sysslar med inköp & "försäljning" där jag jobbar. Men inte råkoll på själva "bokförings biten" så att säg. Tillstånd från arbetsgivaren lär inte vara några problem, det är ingen konkurrerande verksamhet på långa vägar, men jag skall givetvis ställa frågan o be att få ett skriftligt tillstånd, bra synpunkt. Tanken är som sagt att inte göra av med några pengar alls från företagets inkomster, utan "spara" de ett tag iaf. Faller allt ut väl så är jag inte främmande för att återinvestera vinsten.
Så ett handelsbolag är alltså inget alternativ, trots att det är handel det kommer röra sig om? Det blir ett fåtal kunder men där varje kund köper för "större" belopp, förmodligen mindre AB och/eller enskilda firmor. Kort uttryckt rör det sig om specialprodukter vilka tillverkas enkom på beställning, dvs jag kommer ha 0 kr i lagervärde så länge jag inte utökar till att ta in andra serieproducerade produkter.
Citera
2016-12-18, 14:02
Medlem
De enda gånger man behöver be arbetsgivaren om tillstånd att starta ett eget företag är om man är offentliganställd, alltså om man arbetar åt stat, landsting eller kommun. Nu finns det statliga verksamheter som ändå inte räknas till den offentliga sektorn. Posten är ett exempel på en sådan verksamhet. I övrigt är det fritt fram att starta ett eget företag utan att be någon om lov.

Däremot får man inte starta en verksamhet som konkurrerar med den arbetsgivare man har. Man kan alltså inte vara anställd i en snickerifirma och ha ett eget snickeri som bisyssla.
Citera
2016-12-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
De enda gånger man behöver be arbetsgivaren om tillstånd att starta ett eget företag är om man är offentliganställd, alltså om man arbetar åt stat, landsting eller kommun. Nu finns det statliga verksamheter som ändå inte räknas till den offentliga sektorn. Posten är ett exempel på en sådan verksamhet. I övrigt är det fritt fram att starta ett eget företag utan att be någon om lov.

Däremot får man inte starta en verksamhet som konkurrerar med den arbetsgivare man har. Man kan alltså inte vara anställd i en snickerifirma och ha ett eget snickeri som bisyssla.

Posten och en del andra inrättningar är statligt ägda bolag, inte myndigheter, när det hette "Postverket" var det annorlunda. Om ts arbetar privat så behövs normalt inget tillstånd, undantag är givetvis om det är konkurrerande verksamhet, men även sådant som tangerar detta. Det kan även, men är ovanligt, finnas i anställningsavtalet ett förbud mot bisysslor.
Citera
2016-12-18, 14:36
Medlem
Citat:
Jag har lite koll som sagt då jag till viss del sysslar med inköp & "försäljning" där jag jobbar. Men inte råkoll på själva "bokförings biten" så att säg. Tillstånd från arbetsgivaren lär inte vara några problem, det är ingen konkurrerande verksamhet på långa vägar, men jag skall givetvis ställa frågan o be att få ett skriftligt tillstånd, bra synpunkt. Tanken är som sagt att inte göra av med några pengar alls från företagets inkomster, utan "spara" de ett tag iaf. Faller allt ut väl så är jag inte främmande för att återinvestera vinsten.
Så ett handelsbolag är alltså inget alternativ, trots att det är handel det kommer röra sig om? Det blir ett fåtal kunder men där varje kund köper för "större" belopp, förmodligen mindre AB och/eller enskilda firmor. Kort uttryckt rör det sig om specialprodukter vilka tillverkas enkom på beställning, dvs jag kommer ha 0 kr i lagervärde så länge jag inte utökar till att ta in andra serieproducerade produkter.

AB är det enda vettiga, handelsbolag kräver att det är minst två som är ägare, där är båda sedan solidariskt ansvariga för företagets ekonomi och verksamhet. Den formen kan möjligen användas i mindre företag som drivs av flera i samma familj, annars tämligen olämpligt.

Se till att generera kontakt med en redovisningskonsult på ett tidigt stadium, även om du avser att sköta löpande bokföring själv. Bokslut och deklaration överlämnas med fördel till en konsult om man inte själv har god kunskap och erfarenhet av det. Revisor behöver du numera inte i ett litet AB.
Citera
2016-12-18, 14:43
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
I övrigt är det fritt fram att starta ett eget företag utan att be någon om lov.
Nej, du har tyvärr fel.

Det gäller inte endast för konkurrerande verksamhet utan gäller alla former av bisysslor av den anställde som påverkar dennes nuvarande arbete. Det kan alltså handla om triviala saker som att fokus försvinner från det nuvarande arbetet, att arbetstagaren är mer trött eller dylikt; det finns inte någon exakt gräns utan är en luddig tolkningsfråga.

Varför det är vanligt att tro att detta endast gäller för offentlig verksamhet är därför att det där står uttryckligen i lagen att det är förbjudet medan det för privat verksamhet ingår i lojalitetsplikten.
Citera
2016-12-18, 17:47
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Som tidigare har sagt är det nog AB som passar dig bäst.

Enskild firma kan du inte spara pengar i företaget, utan du skattar direkt på vinsten som blir och resterande blir din "lön"

I AB kan du än så länge spara vinsten och ta ut som utdelning vid senare tidpunkt.

Handelsbolag är stort sett en enskild firma för fler personer.
KB är också för fler personer.
Citera
2016-12-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Nej, du har tyvärr fel.

Det gäller inte endast för konkurrerande verksamhet utan gäller alla former av bisysslor av den anställde som påverkar dennes nuvarande arbete. Det kan alltså handla om triviala saker som att fokus försvinner från det nuvarande arbetet, att arbetstagaren är mer trött eller dylikt; det finns inte någon exakt gräns utan är en luddig tolkningsfråga.

Varför det är vanligt att tro att detta endast gäller för offentlig verksamhet är därför att det där står uttryckligen i lagen att det är förbjudet medan det för privat verksamhet ingår i lojalitetsplikten.

Detta med konkurrerande verksamhet plägar vara inskrivet i kollektivavtalet, men från det till diverse andra begränsningar är det långt. Kan man direkt se en koppling mellan idkat bisyssla och brister i utförandet av huvudsysslan, då går det säkert bra att hävda det olämpliga däri, men något generellt förbud står ej att finna. Har ni något annat att hänvisa till så ser vi gärna detta.
Citera
2016-12-18, 20:50
Medlem
Citat:
Om det verkligen finns så diffusa regler så är ju arbetsgivaren i sin fulla rätt att sparka till exempel småbarnsföräldrar, elitidrottsmän och andra som också brister i fokus på arbetsplatsen.
Citera
2016-12-18, 21:12
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Som tidigare har sagt är det nog AB som passar dig bäst.

Enskild firma kan du inte spara pengar i företaget, utan du skattar direkt på vinsten som blir och resterande blir din "lön"

I AB kan du än så länge spara vinsten och ta ut som utdelning vid senare tidpunkt.

Handelsbolag är stort sett en enskild firma för fler personer.
KB är också för fler personer.

Du kan uppnå precis samma beskattning som ett AB i en enskild firma, så den delen är inget argument. Finns andra, typ gymkort och lite förmåner, men inget man ska stirra sig blind på. Ett vanligt skattekonsultråd är enskild firma för rena försörjningsföretag, AB kan man ombilda till om det börjar rulla på och gå bra. Tumregeln är ungefär när överskottet (intäkter minus kostnader) regelmässigt börjar landa en bit över 400 000. Då är det kanske läge för AB. Handels- och kommanditbolag ska man hålla sig långt långt borta från.

Skaffa en redovisare som kan hjälpa dig först med grunderna, sen eventuellt med en ombildning till AB om det skulle bli aktuellt. Känner du att du kan avvara pengarna och ta det administrativa besväret, och är säker på att det kommer att gå bra så varför inte starta ett AB direkt. Så skulle jag säga.

Edit: lojalitetsplikten ska man inte leka med, folk som tror att det bara gäller offentlig sektor är ute och cyklar. Rådet är att ALLTID ha arbetsgivarens medgivande, om man så ska sälja pitabröd vid sidan av sitt juristjobb. Sen att småbarnsföräldrar ofta är trötta är en helt annan sak. Det är inte illojalitet. Att försörja sig på annat kan däremot mycket väl vara det. Bara att kolla praxis.
Senast redigerad av lemonzhello 2016-12-18 kl. 21:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in