• 1
  • 2
2015-06-27, 22:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustighet
Ja, det är olagligt, men inget man kan bli straffad för.

Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.

Många gånger är det skolungdomar som klättrar upp på tak och det brukar inte resultera i någon rättslig påföljd.

4 kap. 6 § 2 st Brottsbalk (1962:700)

https://lagen.nu/dom/rh/2009:60
Senast redigerad av Moltas666 2015-06-27 kl. 22:52.
Citera
2016-12-23, 10:18
Medlem
Hej, ledsen för att dra upp denna tråd igen men tror ni detta skulle vara olaga intrång:

Jag bor i en bostadsrättsförening och i vårt hus finns en vind där jag och andra boende har ett vindsföråd (och där jag självklart har tillträde). Under nyår skulle jag hemskt gärna vilja gå upp på taket eftersom det är en fantastisk utsikt däruppe. Taket ligger ovanför vindsförådet och luckan upp dit är inte låst.

I detta fall, skulle man göra olaga intrång om man går upp på taket?
Citera
2016-12-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagaTheBlack
Hej, ledsen för att dra upp denna tråd igen men tror ni detta skulle vara olaga intrång:

Jag bor i en bostadsrättsförening och i vårt hus finns en vind där jag och andra boende har ett vindsföråd (och där jag självklart har tillträde). Under nyår skulle jag hemskt gärna vilja gå upp på taket eftersom det är en fantastisk utsikt däruppe. Taket ligger ovanför vindsförådet och luckan upp dit är inte låst.

I detta fall, skulle man göra olaga intrång om man går upp på taket?

Spontant nej, men att trippa runt på ett halt tak med alkohol i kroppen känns inte så där jättesmart..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in