2016-12-24, 21:26
Medlem
Tjena flashback. Ska göra en lång historia kort.

Har en dotter ihop med mitt ex. Mamman har ensam vårdnad. (Blir automatiskt så om föräldrarna inte bor ihop). Har träffat dottern två gånger på 5 månader. Alltid med en familjeterapeut närvarande.

Mamman har grova sammarbetssvårigheter och underlättar ingenting i mitt umgänge. Hon är manipulativ och har smutskastat mig så att jag måste lämna regelbundna drogtester. (Aldrig tagit droger f.ö)

Som det är nu finns det ingen plan för hur umgänget ska se ut. Och jag har tappat tålamodet . Bor ca två mil i från varandra så två umgängestillfällen på närmare ett halvår är fan inte okej.

Så min fråga är alltså= hur fasen ska jag göra?
Citera
2016-12-25, 14:37
Medlem
ormanoffs avatar
Försök få till en frivillig reglering av umgänget.

Går det inte - stäm i domstol.

(Och nej, det blir inte automatiskt ensam vårdnad för mamman om föräldrarna inte bor tillsammans.)
Citera
2016-12-26, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Försök få till en frivillig reglering av umgänget.

Går det inte - stäm i domstol.

(Och nej, det blir inte automatiskt ensam vårdnad för mamman om föräldrarna inte bor tillsammans.)

Tack för tipset. Men jo mamman har automatisk ensam vårdnad
Citera
2016-12-26, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval
Nej mamman får inte automatiskt det.
Citera
2016-12-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval

Nej nej, har du skrivit på att du är fader? Du har starka möjligheter - rent juridiskt - att träffa ungen din. Visst skrev du på att du är fader? Då har du rätt att träffa ungen, inte helt på hennes villkor utan du har mycket att säga till om.
Citera
2016-12-26, 11:31
Avstängd
Nej, är mamman ogift vid barnets födelse blir hon kallad till ett faderskapstest hos familjerätten, där hon ska ha uppge att du är fadern. Det borde hon i för sig ha gjort, om barnet nu har haft umgängesrätt med dig vid dessa två tillfällen.

Men du har ju uppenbarligen skrivit under avtalet att hon ska ha enskild vårdnad. Varför begärde du inte gemensam vårdnad när du ändå var kallad till familjerätten?

Detta saknar dock betydelse för umgångesrätten. Ditt barn har mycket riktigt rätt att träffa sin pappa oftare än så här egentligen, oavsett enskild eller gemensam vårdnad.

Men, du skriver att en socialsekreterare (el. dyl.j närvarar vid varje träff. Antingen smutskastar hon dig REJÄLT eller så finns det fog för att umgänget sker under så kontrollerade former.

Hade mitt barn haft umgänge med sin pappa (vilket inte blir av, för det han är ointresserad av idag) har rätten föreslagit att detta ska ske under s.k kontrollerade former. Han har vid tidigare umgänge kontrollerat mig, så att jag inte träffar nya män - vilket han har bestämt att jag absolut inte FÅR. Han har därefter misshandlat mig mm, sprungit runt i min lägenhet med kniv efter mig och ropat att han ska döda mig, våldta mig etc. Detta framför barnet. Detta är ju ett solklart exempel på hur olämpligt han är för mitt barn (och mig), och att umgänge inte bör ske utan att en socialsekreterare är närvarande. OM han nu skulle begära umgänge med barnet då...

Är du polisanmäld eller dömd för något mot henne? Det hela låter lite suspekt. Hon måste vara uppåt väggarna manipulativ om så inte är fallet. Varför inte stämma henne och låta tingsrätten besluta?
Senast redigerad av Roxic 2016-12-26 kl. 11:45.
Citera
2016-12-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Nej, är mamman ogift vid barnets födelse blir hon kallad till ett faderskapstest hos familjerätten, där hon ska ha uppge att du är fadern. Det borde hon i för sig ha gjort, om barnet nu har haft umgängesrätt med dig vid dessa två tillfällen.

Men du har ju uppenbarligen skrivit under avtalet att hon ska ha enskild vårdnad. Varför begärde du inte gemensam vårdnad när du ändå var kallad till familjerätten?

Detta saknar dock betydelse för umgångesrätten. Ditt barn har mycket riktigt rätt att träffa sin pappa oftare än så här egentligen, oavsett enskild eller gemensam vårdnad.

Men, du skriver att en socialsekreterare (el. dyl.j närvarar vid varje träff. Antingen smutskastar hon dig REJÄLT eller så finns det fog för att umgänget sker under så kontrollerade former.

Hade mitt barn haft umgänge med sin pappa (vilket inte blir av, för det han är ointresserad av idag) har rätten föreslagit att detta ska ske under s.k kontrollerade former. Han har vid tidigare umgänge kontrollerat mig, så att jag inte träffar nya män - vilket han har bestämt att jag absolut inte FÅR. Han har därefter misshandlat mig mm, sprungit runt i min lägenhet med kniv efter mig och ropat att han ska döda mig, våldta mig etc. Detta framför barnet. Detta är ju ett solklart exempel på hur olämpligt han är för mitt barn (och mig), och att umgänge inte bör ske utan att en socialsekreterare är närvarande. OM han nu skulle begära umgänge med barnet då...

Är du polisanmäld eller dömd för något mot henne? Det hela låter lite suspekt. Hon måste vara uppåt väggarna manipulativ om så inte är fallet. Varför inte stämma henne och låta tingsrätten besluta?

Alltså när jag skrev på faderskapspapprerna så sa hon på familjerätten bara att mamman har vårdnaden. Sen har inte familjerätten varit inkopplad mer utan hänvisas bara till en familjeterapeut.

Har aldrig blivit dömd för nånting och inte ens polisanmäld/misstänkt för nått
Citera
2016-12-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Nej nej, har du skrivit på att du är fader? Du har starka möjligheter - rent juridiskt - att träffa ungen din. Visst skrev du på att du är fader? Då har du rätt att träffa ungen, inte helt på hennes villkor utan du har mycket att säga till om.

Ja jag har skrivit på. Har även begärt att få träffa dottern. Men allt tar ju sån jäkla tid för myndigheter att fixa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in