Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Man kan, bland annat, dela in flygbolag i de som bara säljer enskilda flighter, ex charter och Ryan air, och de som säljer resor som kan innehålla flera flighter, ex SAS och Norwegian.
I det första fallet är det resenärens ansvar att vara vid gaten i tid, flyget väntar antagligen inte. I det andra fallet är det resenärens ansvar att vara vid första gaten i tid, om en anslutande flight blir sen så får flygbolaget helt enkelt lösa problemet på något sätt.
Flyger man med SAS så är det troligt att man behöver byta i Köpenhamn, Oslo eller Stockholm, och då finns det risk för väntan på sena anslutningar.
Haha "flygbolaget får lösa problemet." minns när jag och en annan resenär fick köra språngmarch med en flygvärdinna genom Frankfurt när vårt flyg dit var 2h försenat. Till anslutande flyg. Genomsvettig när jag kom fram. Bra lösning. Men väntade gjorde de iaf.
Vad gäller sas har jag haft få till inga problem och flugit massor med dem. Det värsta jag kan komma ihåg var mellan Amsterdam och Stockholm då flyget blev försenat över 12h. Men nästan alla plan var inställda under den tiden pga snöstorm, så knappast sas fel. Fick även göra nödlandning en gång då en motor började brinna, tror det var sas men osäker där.