Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-17, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du måste skämta! Tror du verkligen folk vill ha högre brottslighet och en massa identitetslösa individer springandes lösa på gator och torg, fler än vi redan hade innan valet 2014?

Och hur faan kommer denna massiva invandring dana ett bättre samhälle - vad kommer bli bättre?!

Hade gemene man vetat att detta kostat som det nu kostat och kommer kosta - i resten utav alla nu levandes liv, så hade SD redan fått egen majoritet, själva! Hur resonerar du egentligen - tror du gemene man är så godhjärtad så att man hellre ser detta som Sverige nu blivit?

Otroligt hur naiv man kan vara - jag måste ha missuppfattat dig, eller?
Ja du missuppfattade rejält. Du svarade på ett av de bästa inläggen i tråden, även enligt din egen uppfattning är jag övertygad om:
Citat:
Ett samhälle där man säljer in stora förändringar med lögner får problem
Citera
2017-01-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
1989 lät det annorlunda, då ville Sarnecki att man skulle registrera etnicitet på invandrare. Gunnar Sandelin är SVT-reportern.

http://www.dailymotion.com/video/x3a...slighet_webcam

https://morklaggning.wordpress.com/2...h_valdtakter2/
Intressant att man 1989 kunde belysa risken med att personer ljuger om sitt ursprungsland på grund av att de kan ha begått brott där, samma som de begår igen i Sverige.

Men ännu inteessantare att förklaringen till invandrares brottsbenägenhet kan bero på att de känner sig identitetslösa, utanför och "impotenta". Ju mer olik svensk man är desto större risk för det.
Citera
2017-01-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Intressant att man 1989 kunde belysa risken med att personer ljuger om sitt ursprungsland på grund av att de kan ha begått brott där, samma som de begår igen i Sverige.

Men ännu inteessantare att förklaringen till invandrares brottsbenägenhet kan bero på att de känner sig identitetslösa, utanför och "impotenta". Ju mer olik svensk man är desto större risk för det.
Den förklaringen är bara ett utslag av föreställningen av Sverige som föregångslandet, socialt och ekonomiskt och svensken som den fullkomlige medborgaren. En variant av homo sovieticus. Om man inte är svensk så har man inte nått ända fram i utvecklingen. Man har inte nått det fullkomliga tillståndet som ju är att vara svensk i Sverige. Man är utanför, vilket är ett von oben perspektiv som heter duga.
Citera
2017-01-17, 14:57
Medlem
Det dumma med att inte sammanställa ett bra beslutsunderlag är ju att man faktiskt skapar en guilt-by-association-situation där rena spekulationer om vilka grupper som är problemgrupper ges spelrum.

Om man inte vet mot vem man ska rikta olika specifika insatser, hur ska man då rikta insatser?
Citera
2017-01-17, 15:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Intressant! Det betyder att den aldrig kommer att vara annat än kriminell och resten av sitt liv i Sverige . Eftersom den heller aldrig kommer att bli lik en Svensk och viktigast av allt. Den vill inte bli en Svensk. Den vill behålla sin identitet.
Men i Sverige "tror" etablissemanget att en invandrares viktigaste och största mål är att bli en Svensk( en identitet) som dessutom inte finns eller får existera för Svensken.
Förstår varför man inte vill ta i sakfrågorna med tång ens.
De har ingen aning om vad som är fram eller bak. Upp eller ner. Ut eller in.

De överger aldrig sin identitet. Tro mig!
Utanför beror mångt och mycket om invandrarens egna val.
Vill jag lära mig språket? Nä jag umgås med de mina istället och vill bara vara med de mina. Men jag kan ju alltid skylla det på Svensken..De vill inte ha mig buä, buä , buä.
Då är det synd om mig och ger också mig rätt att vara kriminell.

Här finns det mycket att ta tag i .
Citera
2017-01-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Den förklaringen är bara ett utslag av föreställningen av Sverige som föregångslandet, socialt och ekonomiskt och svensken som den fullkomlige medborgaren. En variant av homo sovieticus. Om man inte är svensk så har man inte nått ända fram i utvecklingen. Man har inte nått det fullkomliga tillståndet som ju är att vara svensk i Sverige. Man är utanför, vilket är ett von oben perspektiv som heter duga.
Jag tolkar det inte så. Även svenskar känner sig utanför i Danmark och har liiite högre brottsbenägenhet där. Se den danska statistiken tidigare i tråden.
Hur skulle en svensk andragenerationens invandrares kriminalitet se ut i ett annat land?
Citera
2017-01-17, 15:19
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Helt rätt. Sarnecki är en del av den mångkulturella propagandaapparaten & helt oseriös som forskare. Hans verksamhet har inget med vetenskap att göra utan är att betrakta som renodlad ondskefull propaganda. Hade han varit svensk hade jag inte tvekat att använda beteckningen landsförrädare.

Stort tack för den länken.
Där ser man också att dillandet om "socioekonomisk status" är en ren & medveten lögn.

För t.ex. andra generationens invandrare från Libanon ser man att överrepresentationen i brott är 387, men när man korrigerar för socioekonomisk status & ålder så är överrepresentationen fortfarande 359. Se de lögner vi ser i den svenska debatten avseende att överrepresentationen försvinner när man korrigerar för socioekonomisk status är just... lögner. Ren lögn & ondskefulla försök att dölja fakta.

Sarnecki, du ljuger!

Sorry en dum tjej här, men hur ska jag läsa siffran 387? 387 ggr högre Så kan det väl inte vara?
Det måste vara på nåt annat sätt

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Alla afghaner i Afghanistan är inte kriminella, det är kanske okriminella afghaner som kommer till Sverige, om det vet vi ingenting om, det bedrivs ingen forskning.

Efterom de väljer att komma till det goda landet Sverige så längtar de givetvis efter våra värderingar så klart.
Citera
2017-01-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Sorry en dum tjej här, men hur ska jag läsa siffran 387? 387 ggr högre Så kan det väl inte vara?
Det måste vara på nåt annat sätt

Efterom de väljer att komma till det goda landet Sverige så längtar de givetvis efter våra värderingar så klart.
3,87 gånger högre, eller 387%
Citera
2017-01-17, 15:32
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen: Jag har svårt att se det egentliga problemet. Jerzy Sarnecki säger gång på gång att mer forskning behövs. Han är ju onekligen rätt knepig och tämligen oförmögen att ge svar med motsvarighet i frågorna – men trots allt säger han att forskning behövs.

JS bekräftar att vissa grupper är PÅTAGLIGT överrepresenterade. Han menar att Brås undersökning från 2005 står sig, se mitt inlägg här för en sammanställning av överrisken för brott för olika grupper:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Övriga Afrika, Nordafrika, Västasien, Östafrika och Sydamerika ligger högst när det gäller överrisken.

Vidare har JS skrivit här:
http://www.migrationsinfo.se/valfard/kriminalitet/

JS säger: ATT vet vi redan, frågan är VARFÖR. Jag tycker det är en bra ansats. Då kan Morgan Johansson beställa en sådan utredning. Rimligen kräver en forskning kring VARFÖR också en ordentlig nulägesanalys som uppdaterar Brås undersökning från 2005. En forskning kring VARFÖR kan inte gärna baseras på 12 år gammalt material.

Under tiden kan siffrorna från 2005 användas. Men vad ska de användas till? Det borde ju rimligen vara den viktigaste frågan. Det är redan bekräftat att invandrare från MENA-länderna är PÅTAGLIGT överrepresenterade i brottsligheten.

Det är ju rimligen ett politiskt ansvar att agera på den information som finns. Men etablissemanget är ju handlingsförlamat här som i så mycket annat.

Det finns forskning om det, någonstans på min blogg, i BLM avsnittet tror jag har jag länk till en kvinna som forskar om vad som händer i länder där det blir ett stort manligt överskott. Det blir katastrof. Det säger sig ju självt också att om unga män som är vana att få stryk och har ögonen på sig av alla i klanen kommer till ett land där inga repressalier sker, och de inte är uppfostrade till att moraliskt ansvar själva så blir de ju som tonårsgäng som triggar varandra.
Det finns ingen gränssättning alls i Sverige, för vi lär våra barn rätt och fel när de är små.
Nalim Pekgul har också påpekat skillnaden att de inte har gränser förrän barnen kommer upp i tonåren men då är det för sent, då de har tappat respekten för sina föräldrar som inte kan svenska och som behöver barnen mer än barnen behöver dem.

Forskning på västerländska barn ger vid handen att föräldrarna har stor betydelse fram till skolåldern, därefter får skolkamrater en viktig del i att barnen skaffar sig en egen identitet för att så småningom bli vuxna egna individer i 20 års åldern.
Vilka förebilder växer dessa barn upp med? Kriminella. Inte är det en mamma eller pappa som inte orkar med sig själv ens, som är krigsskadad, inta funkar i det nya landet.

Kunskapen finns - men man vill inte veta. För vet man hur det fungerar så är det kört.
Barnen måste integreras från dagis, och det kommer inte ske eftersom föräldrarna då har störst inflytande och de anser deras kultur är bättre.

Vi har satt oss i skiten.
Citera
2017-01-17, 15:32
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen: Jag har svårt att se det egentliga problemet. Jerzy Sarnecki säger gång på gång att mer forskning behövs. Han är ju onekligen rätt knepig och tämligen oförmögen att ge svar med motsvarighet i frågorna – men trots allt säger han att forskning behövs.

JS bekräftar att vissa grupper är PÅTAGLIGT överrepresenterade. Han menar att Brås undersökning från 2005 står sig, se mitt inlägg här för en sammanställning av överrisken för brott för olika grupper:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Övriga Afrika, Nordafrika, Västasien, Östafrika och Sydamerika ligger högst när det gäller överrisken.

Vidare har JS skrivit här:
http://www.migrationsinfo.se/valfard/kriminalitet/

JS säger: ATT vet vi redan, frågan är VARFÖR. Jag tycker det är en bra ansats. Då kan Morgan Johansson beställa en sådan utredning. Rimligen kräver en forskning kring VARFÖR också en ordentlig nulägesanalys som uppdaterar Brås undersökning från 2005. En forskning kring VARFÖR kan inte gärna baseras på 12 år gammalt material.

Under tiden kan siffrorna från 2005 användas. Men vad ska de användas till? Det borde ju rimligen vara den viktigaste frågan. Det är redan bekräftat att invandrare från MENA-länderna är PÅTAGLIGT överrepresenterade i brottsligheten.

Det är ju rimligen ett politiskt ansvar att agera på den information som finns. Men etablissemanget är ju handlingsförlamat här som i så mycket annat.

Det finns forskning om det, någonstans på min blogg, i BLM avsnittet tror jag har jag länk till en kvinna som forskar om vad som händer i länder där det blir ett stort manligt överskott. Det blir katastrof. Det säger sig ju självt också att om unga män som är vana att få stryk och har ögonen på sig av alla i klanen kommer till ett land helt ensamma där inga repressalier sker, löper amok.
Särskilt om de inte är uppfostrade till att moraliskt ansvar själva så blir de ju som tonårsgäng som triggar varandra.
Det finns ingen gränssättning alls i Sverige, för vi lär våra barn rätt och fel när de är små.
Nalim Pekgul har också påpekat skillnaden att de inte har gränser förrän barnen kommer upp i tonåren men då är det för sent, då de har tappat respekten för sina föräldrar som inte kan svenska och som behöver barnen mer än barnen behöver dem.

Forskning på västerländska barn ger vid handen att föräldrarna har stor betydelse fram till skolåldern, därefter får skolkamrater en viktig del i att barnen skaffar sig en egen identitet för att så småningom bli vuxna egna individer i 20 års åldern.
Vilka förebilder växer dessa barn upp med? Kriminella. Inte är det en mamma eller pappa som inte orkar med sig själv ens, som är krigsskadad, inta funkar i det nya landet.

Kunskapen finns - men man vill inte veta. För vet man hur det fungerar så är det kört.
Barnen måste integreras från dagis, och det kommer inte ske eftersom föräldrarna då har störst inflytande och de anser deras kultur är bättre.

Vi har satt oss i skiten.
Citat:
3,87 gånger högre, eller 387%

Tack jag visste att det var fel någonstans
Senast redigerad av Gertrud1 2017-01-17 kl. 15:37.
Citera
2017-01-17, 15:34
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Någon har förklarat det som ett underlägsenhetskomplex, man kan inte ta sig fram i det nya landet då man inte har samma studieförutsättningar, återstår en annan karriär.

Jag har inga siffror på vilken IQ det krävs för att gå vidare till högre studier, men jag har svårt att tro att det går om man ligger 10, 20 poäng under 100...
Citera
2017-01-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Som jag förstår informationen du länkar till så redovisas inte överrepresentationen av olika typer av brott, utan bara brott rent generellt.

Ingen skulle vara gladare än Sarnecki att (åter) få utreda varför invandrare rent generellt har en högre brottsbenägenhet än svenskar. För om man inte valt att begränsa omfånget till en mindre grupp och specifika brott så blir alla svaren extremt övergripande och slutar som vanligt med socioekonomiska faktorer, levnadsförhållanden och diskriminering.

Även olika typer av brott går att utläsa ur Brås undersökning från 2005.
https://www.bra.se/download/18.cba82...h_utlandet.pdf

I tabell 12 på sidan 43 visas överrisken att vara misstänkt för en rad olika brott. Det är en påtaglig överrisk för samtliga brott när det gäller ”invandrares barn” och utrikes födda. Störst är risken för sexualbrott (5 gånger) och dödligt våld och försök till mord och dråp (4,2 gånger).

Tabell 6 på sidan 66 visar andelar som misstänkts för minst ett brott av olika brottstyper i olika grupper i populationen. När det gäller våldsbrott och sexualbrott dominerar utrikes födda. När det gäller skadegörelse, stöld, inbrott, bedrägeri, rattfylleri och narkotikabrott dominerar ”båda föräldrarna födda utrikes”.

Det jag visade i mitt tidigare inlägg var överrisken för brott från tabell 3 på sidan 63. Där ligger alltså Övriga Afrika, Nordafrika, Västasien, Östafrika och Sydamerika högst:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

En intressant siffra som också finns i tabell 3 på sidan 63 är ”Andel registrerade för brott i %”. För övriga Afrika är andelen 26,3 procent och för Nordafrika 23,3 procent. Det är alltså en fjärdedel av hela gruppen!

Notera att allt detta gäller femårsperioden 1997–2001. För att se aktuell statistik över anmälda brott kan Brås databas användas, se mitt inlägg här:
(FB) Samhällskontraktet förefaller brutet från Statens sida. Vad gäller nu?

Under den senaste tioårsperioden (2006–2015) har antalet anmälda brott ökat med 278 000 brott (+23 %).

Anmälda våldsbrott per capita har ökat med ca 30 procent sedan år 2000. Under samma tid har anmälda sexualbrott per capita ökat med 90 procent. När det gäller sexualbrott så menar Brå att anmälningsbenägenheten är mycket låg.

Sammantaget så borde detta underlag vara tydligt nog för våra politiker kan man tycka. Det behövs rimligen en haverikommission och en krisplan. För övrigt kan man undra om inte kartläggning av brottslighet bland dessa grupper borde ingå i arbetet mot våldsbejakande extremism. Vad görs egentligen på den fronten kan man också undra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in