Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-28, 22:43
Medlem
Om man nd ska bo dr nstan i ett halvr behver man ju knappast bo p ett turiststlle.
Du kan gott klara dig p 3000kr i hyra per mnad i thailand utan problem och det utan att du bor i inlandet utan nra turistomrden och tom i turistomrden.
Hyr en lgenhet som en thai... Du fr en skaplig tva fr 3000kr max.
Och om du r lite som jag, vilket du verkar vara nr jag lser din trd kan du nu dra av 1000kr p hyra ocks och bara hyra en liten etta/rum.
Antar att din tanke inte r att sitta dr under en ac och titta p tv under tiden du bor dr s d rcker det ju med ett litet kk och plats fr en sng och soffa och en liten tv om du inte klarar dig med surfplatta/laptop.
Billigaste hyror hittar du inte genom bloggar utan genom att bo dr p ngot billigt vandrarhem och kolla runt nr du vl r p plats.

Frdel kan vara att kpa en cykel ocks om du inte vill lgga ngra tusen p en moppe.

Du hade klarat dig ok p en budget p runt 4000kr inkl hyra i mnaden men jag hade nog velat ha ngon tusenlapp mer per mnad.

Senast redigerad av SharperSkin 2016-04-28 kl. 22:52.
Citera
2017-01-20, 17:38
Bannlyst
Flytta till Thailand - Budget?

Jag har ftt ider om att flytta till Thailand, bo och leva dr och driva min lilla online fretag dr.
Hur mycket behver jag ungefr om mnaden fr att jag ska klara mig? Jag har har inga frvntningar p att leva lyxigt men vill heller inte leva fr jtte snlt utan medel. Tanken r vlja en avslappnad stad vid kusten isf vilken? Hur r det med visum?

Det jag behver r dessa saker nedan som ni kan ge en ungefr pris p hur mycket jag behver fr att klara mig

Ett boende inklusive El & Vatten
Internet
Dricksvatten
Mat (Lagar egen mat hemma, och kommer vldigt sllan ta ute)
Citera
2017-01-20, 18:15
Medlem
Det var ngra r sedan jag var Thailand och turismen har ju trissat upp priserna men skulle sga att du kmr lngt p 10k svenska i mnaden.
Citera
2017-01-20, 18:41
Medlem
AlfaQhards avatar
Rkna med 15 000 i mnaden
Citera
2017-01-20, 18:59
Medlem
2012 I Chiang Mai. S levde jag bra p 8000 kr i mnaden.
Googla runt p ntet. Och hitta ntt ej turistigt stlle s kommer du undan.
Citera
2017-01-20, 19:57
Medlem
Wajis avatar
Tror du klarar dig jkligt bra p 10-12 lax i mnaden. D kan du leva gott. Men undvik turistfllerna s gr det nog leva mycket billigare.
Citera
2017-01-20, 20:06
Medlem
Sluta drm. Det finns tusentals som tnkt likadant.....Har inte sett en enda som lyckats....Thailand= underbart land om man har stndiga stora inkomster, annars ett helvete.( G inte p bluffen som s mnga innan dig gtt p, kp ej land eller bostad i ngon annans namn)= Katastrof...
Citera
2017-01-20, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Rkna med 15 000 i mnaden

D kan jag lika grna bo kvar i Sverige och leva vanligt liv med 15 000 om det motsvarar vanligt i Thailand ocks.

Har hrt folk som inte bor p turiststllen och lever rtt bra och hyr en 1:a eller studio rum och sammanlagt 1000-3000 kr i mnaden allt som allt.
Citera
2017-01-20, 21:18
Bannlyst
Om du ska driva onlinefretag s mste ju internet vara stabilt, vad gr du om det gr ner?
Din buffert verkar lite begrnsad om det skulle hnda om man sger s =)
Citera
2017-01-20, 22:39
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbnation
D kan jag lika grna bo kvar i Sverige och leva vanligt liv med 15 000 om det motsvarar vanligt i Thailand ocks.
Fattar inte heller. Fr 10-15k kan man leva i Europa. Thailand br ju vara betydligt billigare. De som nmner dessa summor rknar frmodligen in en massa festande p turistiga hak.

OnT: Satsa p Indien annars. Dr lever du gott p 4k i mnaden.
Citera
2017-01-21, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbnation
Hur mycket behver jag ungefr om mnaden fr att jag ska klara mig?

Ett boende inklusive El & Vatten
Internet
Dricksvatten
Mat (Lagar egen mat hemma, och kommer vldigt sllan ta ute)
anta att boendet inklusive internet, vatten och el r 5k baht/mnad.

anta att du ter fr 100 baht 3 gnger/dag = ca 9k baht/mnad.

sedan br du teckna en sjukfrskring och tandfrskring antar jag. vet inte hur mkt det kostar. anta att detta kostar 6k baht/mnad.

sedan br du reservera pengar fr klder, transport, nje osv. anta 7h baht/mnad.

senda br du reservera pengar fr ovntade utgifter. anta 1.5k baht/mnad.

allt som allt ca: 7100 svenska KR/mnad.

har vi glmt ngt?
Citera
2017-01-21, 10:30
Medlem
Har bott i Chiangmai i 9 r s jag borde nog ha lite Erfarenhet

Citat:
Om du ska driva onlinefretag s mste ju internet vara stabilt, vad gr du om det gr ner?
Din buffert verkar lite begrnsad om det skulle hnda om man sger s =)
Internet har blivit stabilt numera hr. Jag har t.o.m Fiberkabel.

Citat:
Tror du klarar dig jkligt bra p 10-12 lax i mnaden. D kan du leva gott. Men undvik turistfllerna s gr det nog leva mycket billigare.

Jo nnu biligare, jag lgger ut ca. 25 000 B/Mn hr vilket ger drygt drygt 6000Sek med den dja Piss valutan vi nu har i Sverige.
Detta inkl Mat/Boende/Festande (om du inte r en dja Festprisse)mm....
Klart ska du inhandla ntt stort Typ resa till Sverige, Nu Dator.... s... Men det blir vl inte varje Mnad
Dom 6 frsta ren lg 1 sek = Runt 5 ThaiBath men senaste 2 ren 1 sek = Runt 4 ThaiBath
En annan fundering r ju vad du ska ha fr Visum hr? r du under 50 r (misstnker det) men ver 50 s kan du ska "Pensionrsvisum" .
Anars fr du Trixa med Student Visa (Rtt dyrt d du mste ha en ev fejkad men dyr utbildning att visa up) eller g runt med TuristVisa och fara p "Visaruns" ibland till Grnsen ibland till Till Thai ambasad i ngot annat land.
Arbetsvisum men d mste du (tror jag) ha en firma med x antal Thai anstlda.

Citat:

Har hrt folk som inte bor p turiststllen och lever rtt bra och hyr en 1:a eller studio rum och sammanlagt 1000-3000 kr i mnaden allt som allt.

Tja som jag skrev tidigare men varfr d bo hr....tja Billigare och....hr r det nu 28 C. Vad har ni?
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2711205

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in