Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-21, 10:41
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Vill man s kan man leva jvligt billigt.
ta ut kan man gra fr 50 bath.
1 kg flskfile i affren ( r ) kostar 110 bath
En halvliter vatten kostar 7 bath
Jag hyr ett hus fr 5000 kr i mnaden
Hyra moppe kostar 2500 bath i mnaden
Kpa en ny egen kostar 40 000 bath
Gym kort 750 bath i mnaden.
20 gigg till mobil kostar 1000 bath
S vill man bara vara ta trna och ta det lugnt s kan man leva ljligt billigt
Citera
2017-01-22, 03:07
Medlem
Jag tycker sehba106 och fassback har fattat galoppen, med det inte sagt att Rydsgubben har fel. Men enligt min erfarenhet kostar samma sak samma pris i alla lnder. Ok, kyckling r billigt i Thailand. Men det mesta annat kostar. Och sjuk- och tandvrd kostar med ven om just tandvrd r billigare n i Sverige.

Rydsgubben verker leva ett slow life uppe i norr och d gr det lite pengar men r man ung och vill uppleva saker kostar det.

Sedan om du r under 50 s undrar jag hur du fixar visum? Skall du ha visum fr att driva eget freta s r det en massa papper att fylla i och du mste ha hjlp av en advokat. Fr att leva p ingenting och bara ha inkomst av ett internetfretag undrar jag om inte Kambodja r enklare.
Citera
2017-01-22, 06:16
Medlem
Citat:
Jag tycker sehba106 och fassback har fattat galoppen, med det inte sagt att Rydsgubben har fel. Men enligt min erfarenhet kostar samma sak samma pris i alla lnder. Ok, kyckling r billigt i Thailand. Men det mesta annat kostar. Och sjuk- och tandvrd kostar med ven om just tandvrd r billigare n i Sverige.

Rydsgubben verker leva ett slow life uppe i norr och d gr det lite pengar men r man ung och vill uppleva saker kostar det.

Sedan om du r under 50 s undrar jag hur du fixar visum? Skall du ha visum fr att driva eget freta s r det en massa papper att fylla i och du mste ha hjlp av en advokat. Fr att leva p ingenting och bara ha inkomst av ett internetfretag undrar jag om inte Kambodja r enklare
Min summa p 25 000 B/Mn r ju hmmm "Baskostnaden " fr mej d gr jag vll ut och dricker i en eller 2 ggr i Veckan, ter Thaimat p smstllen men lagar mycket mat(Vst/Svenskt ) sjlv s Kk i ditt Boende r Guld d Vstmat ofta r rtt Dyrt/Dligt.
Men sen om man ska handla ntt strre nytt tex Dator,Moppe eller nn Resa Sderut i Thailand d mste man ju Plussa p Lite.
Jo Visumet blir nog det stora Problemet fr ts s du borde nog fara ner hit och spanna lite minst en Mnad fr att kolla lget...... du borde nog ven undvika de Stora Turistorterna (Puket, Samui,Hua Hin...)fr dyrt Pattaya tja tills du trtnar eller...men kolla Chiangmai fast hr har vi ju det dligt med Beecher
Men som skrevs s kan ju sjukvrd (knapast Tandvrd) bli dyrt.
Sjukfrskringarna r Dyra/Snriga och med massor av undantag s de flesta jag knner har en bufert med Pengar om ntt skulle hnda.
Snd ett Pm om du undrar ver ntt.
Citera
2017-01-22, 10:23
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen

Sedan om du r under 50 s undrar jag hur du fixar visum? Skall du ha visum fr att driva eget freta s r det en massa papper att fylla i och du mste ha hjlp av en advokat. Fr att leva p ingenting och bara ha inkomst av ett internetfretag undrar jag om inte Kambodja r enklare.

Jag betalde 7000 kr fr 4 mnader med sjukvrsfrskring fr 2 vuxna 2 barn.
Visum fr ett helt r betalar du 24 000 bath under bordet s slipper du allt vad papper heter.
S visst klarar man sig s lnge man inte super ,knullar luder och bor p fr hypade stllen.
Senast redigerad av Gustav2adolf 2017-01-22 kl. 10:25.
Citera
2017-01-22, 10:25
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniderBoz
Om du ska driva onlinefretag s mste ju internet vara stabilt, vad gr du om det gr ner?
Din buffert verkar lite begrnsad om det skulle hnda om man sger s =)

Men tiderna r relativt annorlunda i Thailand nu, det r inte s ofta internet gr ner bara sdr, om du inte bor p en avlgsen .
Citera
2017-01-22, 14:02
Medlem
Citat:
Jag betalde 7000 kr fr 4 mnader med sjukvrsfrskring fr 2 vuxna 2 barn.
Visum fr ett helt r betalar du 24 000 bath under bordet s slipper du allt vad papper heter.
S visst klarar man sig s lnge man inte super ,knullar luder och bor p fr hypade stllen
.

Antar att det gller frlngning av Resefrskringen som r koplad till Hemfrskring?
D jag inte har nn Adress i Sverige lngre s kan jag inte utnytja det.

Citat:
betalar du 24 000 bath under bordet s slipper du allt vad papper heter.

Jo men d befiner du dej i princip olagligt i Thailand och....
Citera
2017-01-22, 14:33
Medlem
Jag har bott i Bangkok. Ngra 15.000 sek behvs verkligen inte.

Shr sg mina utgifter ut, p ett ungefr (Var ngra r sedan nu):

Boende (Med stderska 2 ggr i veckan) ink vatten, el och internet = 12.000/mn, det gr att komma undan en bra bit billigare men jag ville bo skapligt centralt och nra bts(skytrain).
Mat (Lagade knappt ngonting sjlv men t i stort sett bara thaimat och mycket 35 baht pad thai frn gubben vid hrnet) = 7.500/mn
Vatten, osker hr men vldigt lite, betalade 80 satang per liter (5 liter fr 4 baht). Kanske 100 baht i mnaden.
Krk fr mig var nstan gratis, betalade i stort sett aldrig fr drinkar, l eller intrde p klubbar. Men realistiskt gr en utekvll p 1000 baht om man tar det hyffsat lugnt.
Ofrutsgabar utgifter = 1000 per mnad (Ftt muta en och annan security guard p fyllan...)
Klder, hygien osv = 2000 per mnad i snitt om du nu inte gillar gucci osv.
Transport (moppetaxi + bts) = 2000 mnad

Allt som allt 24600 + 1000*x. Runt 30.000 baht per mnad s har man ett rtt drgligt liv, bttre n vad man skulle f fr det dubbla i Sverige vill jag pst. Vilket d idag d r runt 7,5k.
Citera
2017-01-22, 15:34
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
.

Antar att det gller frlngning av Resefrskringen som r koplad till Hemfrskring?
D jag inte har nn Adress i Sverige lngre s kan jag inte utnytja det.

Jo men d befiner du dej i princip olagligt i Thailand och....

Stmmer att det r en frlngning av hem frskringen. Men det r vl bara att skriva sig hos ngon passande eller s har du Gouda man kan bolla med.

Nej nej du beffiner dig helt lagligt.
Om du vill ta den besvrliga vgen s kostar det 15 900 Bath fr ett r. Men d r det en jvla massa papper , pengar p konto ( 800 000 bath ) inkomst garantier osv osv osv man ska brka med. Och nr du vl har alla dessa s ska du frska f igenom detta med IQ befriade Thailndare p plats. Det r givetvis ingen omjlighet men har man kontakter s betalar man 24 000 bath ( min kontakt kostar s i alla fall ) s fyller han att allt r Ok och stmplar passet.
Citera
2017-01-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsten
Jag har bott i Bangkok. Ngra 15.000 sek behvs verkligen inte.

Shr sg mina utgifter ut, p ett ungefr (Var ngra r sedan nu):

Boende (Med stderska 2 ggr i veckan) ink vatten, el och internet = 12.000/mn, det gr att komma undan en bra bit billigare men jag ville bo skapligt centralt och nra bts(skytrain).
Mat (Lagade knappt ngonting sjlv men t i stort sett bara thaimat och mycket 35 baht pad thai frn gubben vid hrnet) = 7.500/mn
Vatten, osker hr men vldigt lite, betalade 80 satang per liter (5 liter fr 4 baht). Kanske 100 baht i mnaden.
Krk fr mig var nstan gratis, betalade i stort sett aldrig fr drinkar, l eller intrde p klubbar. Men realistiskt gr en utekvll p 1000 baht om man tar det hyffsat lugnt.
Ofrutsgabar utgifter = 1000 per mnad (Ftt muta en och annan security guard p fyllan...)
Klder, hygien osv = 2000 per mnad i snitt om du nu inte gillar gucci osv.
Transport (moppetaxi + bts) = 2000 mnad

Allt som allt 24600 + 1000*x. Runt 30.000 baht per mnad s har man ett rtt drgligt liv, bttre n vad man skulle f fr det dubbla i Sverige vill jag pst. Vilket d idag d r runt 7,5k.

Jag hller med dom flesta i bde hgt och lgt rknat. Bas kostnaden r den ltta biten och dr kommer man skert runt p 30 000b mndag utan Visum kostnaderna som du tagit upp i ditt inlgg.

Men sedan kommer ju verkligheten i kapp en. Man lever i ett vldigt socialt kulturellt land det finns mycket att upptcka och s lnge man inte vill kuska runt och kolla p gratis tempel hela dagarna s blir det en utmaning att hlla budget. Oftas trffar man en partner tillslut eller man vill i alla fall gra ngot kul. Till det kommer en ondlig massa av utfrutsedda utgifter som inte fr plats att rada upp hr.

r man sedan helt rookie i landet blir det garanterat dyrare, det tar ngra r innan man landat och sjlv hittat thai of life. Nr jag sjlv ser tillbaka p mina 10 r har jag frndrats och lrt mig en hel del.

Under dom ren har man ven ftt bytt dator,mobil,tnder,scooter,hobby produkter,x antal flygbiljetter,ett och annat sjukhusbesk,bailat ur x antal partners, you name it listan gr att gras lng.

Ngot som inte tas upp r ju vad man skall gra med all sina 30d fritid,hemma surrar ju ekorre hjulet p med 4 lediga helger i mnaden men hr finns det frestelser 24/7 och det hittar man garanterat inte hemma i Sverige.

Nu sger jag inte att det r omjligt men man br vl testa livet frst som turist kanske och se om det r ngot fr en sjlv. Man behver inte vara s drastiskt i sjlva flytten. Det gr bra med 3-6 mnaders turistande.
Citera
2017-01-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Stmmer att det r en frlngning av hem frskringen. Men det r vl bara att skriva sig hos ngon passande eller s har du Gouda man kan bolla med.

Nej nej du beffiner dig helt lagligt.
Om du vill ta den besvrliga vgen s kostar det 15 900 Bath fr ett r. Men d r det en jvla massa papper , pengar p konto ( 800 000 bath ) inkomst garantier osv osv osv man ska brka med. Och nr du vl har alla dessa s ska du frska f igenom detta med IQ befriade Thailndare p plats. Det r givetvis ingen omjlighet men har man kontakter s betalar man 24 000 bath ( min kontakt kostar s i alla fall ) s fyller han att allt r Ok och stmplar passet.

15 900b Hur rknar du p det tack ???? Vi snackar vanligt TR hr.

Bra att du har en kontakt men det hjlper ju ingen annan som inte har. Speciellt en rookie.

Sjlv undrar jag du sger 1 gng p 1 r fr du 3 visum direkt d eller surrar du om retirement visa ?
Citera
2017-01-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash
Jag hller med dom flesta i bde hgt och lgt rknat. Bas kostnaden r den ltta biten och dr kommer man skert runt p 30 000b mndag utan Visum kostnaderna som du tagit upp i ditt inlgg.

Men sedan kommer ju verkligheten i kapp en. Man lever i ett vldigt socialt kulturellt land det finns mycket att upptcka och s lnge man inte vill kuska runt och kolla p gratis tempel hela dagarna s blir det en utmaning att hlla budget. Oftas trffar man en partner tillslut eller man vill i alla fall gra ngot kul. Till det kommer en ondlig massa av utfrutsedda utgifter som inte fr plats att rada upp hr.

r man sedan helt rookie i landet blir det garanterat dyrare, det tar ngra r innan man landat och sjlv hittat thai of life. Nr jag sjlv ser tillbaka p mina 10 r har jag frndrats och lrt mig en hel del.

Under dom ren har man ven ftt bytt dator,mobil,tnder,scooter,hobby produkter,x antal flygbiljetter,ett och annat sjukhusbesk,bailat ur x antal partners, you name it listan gr att gras lng.

Ngot som inte tas upp r ju vad man skall gra med all sina 30d fritid,hemma surrar ju ekorre hjulet p med 4 lediga helger i mnaden men hr finns det frestelser 24/7 och det hittar man garanterat inte hemma i Sverige.

Nu sger jag inte att det r omjligt men man br vl testa livet frst som turist kanske och se om det r ngot fr en sjlv. Man behver inte vara s drastiskt i sjlva flytten. Det gr bra med 3-6 mnaders turistande.

Du har mnga pong. 30.000B r fr att leva ett drgligt liv utan ngot extraordinrt. Partner, tandlkare och nya mobiler rknas inte med i min budget men det r ju en verklighet som mste tas i bejakande. Det r inte direkt utifter man har under sin frsta tid i landet men kommer vad det lider sklart. Det r svrt att sga vad det kostar att leva i Thailand. Finns skert folk som klarar sig p 10000B i mnaden, men det r inte jag det. Det dr med att leva i en studio och klara livet fr 1000 eller ens 3000 sek i mnaden tror jag inte en sekund p. S billigt r det inte hr. Kanske om du bor p vishan nnstans, men det har jag ingen erfarenhet av och hur bra r livet d egentligen.. Om mlet r att leva s billigt som mjligt r Thailand fel land. Titta p typ Indien eller Kambodja istllet.
Citera
2017-01-22, 16:14
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash
15 900b Hur rknar du p det tack ???? Vi snackar vanligt TR hr.

Bra att du har en kontakt men det hjlper ju ingen annan som inte har. Speciellt en rookie.

Sjlv undrar jag du sger 1 gng p 1 r fr du 3 visum direkt d eller surrar du om retirement visa ?

Ja rkningar inte alls p det.
Det stod p vggen inne p immergrations office i Pattaya ( Jomtien ) nr jag frlngde mitt fr 2 veckor sedan.
Vi snackar vanlig TR hr????? va menar du?
Du fr ett 1 rs visum p en gng s r de klart sedan. Polaren fick dessutom arbetstillstnd, och det fr man krngla BIG TIME med annars.
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2711205

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in