Citat:
Ursprungligen postat av
drsten
Jag har bott i Bangkok. Ngra 15.000 sek behvs verkligen inte.
Shr sg mina utgifter ut, p ett ungefr (Var ngra r sedan nu):
Boende (Med stderska 2 ggr i veckan) ink vatten, el och internet = 12.000/mn, det gr att komma undan en bra bit billigare men jag ville bo skapligt centralt och nra bts(skytrain).
Mat (Lagade knappt ngonting sjlv men t i stort sett bara thaimat och mycket 35 baht pad thai frn gubben vid hrnet) = 7.500/mn
Vatten, osker hr men vldigt lite, betalade 80 satang per liter (5 liter fr 4 baht). Kanske 100 baht i mnaden.
Krk fr mig var nstan gratis, betalade i stort sett aldrig fr drinkar, l eller intrde p klubbar. Men realistiskt gr en utekvll p 1000 baht om man tar det hyffsat lugnt.
Ofrutsgabar utgifter = 1000 per mnad (Ftt muta en och annan security guard p fyllan...)
Klder, hygien osv = 2000 per mnad i snitt om du nu inte gillar gucci osv.
Transport (moppetaxi + bts) = 2000 mnad
Allt som allt 24600 + 1000*x. Runt 30.000 baht per mnad s har man ett rtt drgligt liv, bttre n vad man skulle f fr det dubbla i Sverige vill jag pst. Vilket d idag d r runt 7,5k.
Jag hller med dom flesta i bde hgt och lgt rknat. Bas kostnaden r den ltta biten och dr kommer man skert runt p 30 000b mndag utan Visum kostnaderna som du tagit upp i ditt inlgg.
Men sedan kommer ju verkligheten i kapp en. Man lever i ett vldigt socialt kulturellt land det finns mycket att upptcka och s lnge man inte vill kuska runt och kolla p gratis tempel hela dagarna s blir det en utmaning att hlla budget. Oftas trffar man en partner tillslut eller man vill i alla fall gra ngot kul. Till det kommer en ondlig massa av utfrutsedda utgifter som inte fr plats att rada upp hr.
r man sedan helt rookie i landet blir det garanterat dyrare, det tar ngra r innan man landat och sjlv hittat thai of life. Nr jag sjlv ser tillbaka p mina 10 r har jag frndrats och lrt mig en hel del.
Under dom ren har man ven ftt bytt dator,mobil,tnder,scooter,hobby produkter,x antal flygbiljetter,ett och annat sjukhusbesk,bailat ur x antal partners, you name it listan gr att gras lng.
Ngot som inte tas upp r ju vad man skall gra med all sina 30d fritid,hemma surrar ju ekorre hjulet p med 4 lediga helger i mnaden men hr finns det frestelser 24/7 och det hittar man garanterat inte hemma i Sverige.
Nu sger jag inte att det r omjligt men man br vl testa livet frst som turist kanske och se om det r ngot fr en sjlv. Man behver inte vara s drastiskt i sjlva flytten. Det gr bra med 3-6 mnaders turistande.