• 1
  • 2
2017-01-24, 10:43
Medlem
Jag växte upp med en historia om hur stor skillnad det var mellan den svenska eliten och typ top 100.
En av Sveriges bästa spelare spelade mot Sveriges top 100 i en match och som ett handikapp var den duktiga spelaren tvungen att spela med vänster hand.

Enligt historien ska top 100 spelaren inte lyckats vinna en enda poäng under hela matchen.
Har någon av er hört talas om den här matchen?

Hörde historien många gånger och ibland var det Mats Wilander eller Stefan Edberg fast det kunde även vara Borg eller någon annan.

Alla tips mottages tacksamt
Citera
2017-01-24, 10:52
Medlem
Dofternas avatar
Fullständig bullshit. Finns inte ens en liten chans till det.

Den bästa historien om svensk tennis under 80-talet är den om killen (Pernfors?) som var topp tio i världen men som inte platsade i Sveriges Davis Cup-lag.
Citera
2017-01-24, 11:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Den bästa historien om svensk tennis under 80-talet är den om killen (Pernfors?) som var topp tio i världen men som inte platsade i Sveriges Davis Cup-lag.

Penfors var rankad som nummer tio i världen 1986 (vilket var hans bästa placering) och var med i det svenska Davis Cup-laget 86, 87 och 89.
Citera
2017-01-24, 11:09
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Tycker den bästa historien är när Svenska tennislandslaget mötte innebandylandslaget och spöade skiten ur dem i innebandy. Tror den är sann.
Citera
2017-01-24, 11:15
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Penfors var rankad som nummer tio i världen 1986 (vilket var hans bästa placering) och var med i det svenska Davis Cup-laget 86, 87 och 89.

Då var det nån annan och den personen kanske inte ens var topp tio men just utanför. Kommer som sagt inte ihåg, därför satte jag Pernfors inom parentes. Simonsson kanske?
I vilket fall var konkurrensen löjeväckande hård.
Citera
2017-01-24, 11:29
Medlem
Det kallas tydligen för "Golden Set" enligt Google.
Citera
2017-01-24, 15:13
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tycker den bästa historien är när Svenska tennislandslaget mötte innebandylandslaget och spöade skiten ur dem i innebandy. Tror den är sann.

Låter inte sann.
Citera
2017-01-24, 16:22
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Låter inte sann.

Hittade det här så det verkar stämma.

" Spelare som Jocke Nyström, Ronnie Båthman och givetvis Pernfors var helt outstanding vilket de visade när tom självaste innebandylandslaget besgrades med 2-1. Att vi förlorade med 10-1 mot samma lag året därpå berodde inte på att vi hade blivit sämre utan snarare att innebandyn då hade tagit de första stegen till där de är idag."

https://tennisshopen.se/klubbinspira...nebandytouren/
Citera
2017-01-24, 18:57
Medlem
Citat:

I DC-finalen 1984 i göteborg (som Sverige vann!) spelade Wilander, Edberg, Henrik Sundström och Järryd. Joakim Nyström spelade inte den finalen. I rankingen som kom ut 1984-12-10 var Nyström rankad 8 i världen, så ja, den anekdoten stämmer. Vid nästa veckas ranking (1984-12-17) hade Nyström halkat ner till en 11e plats. Den måndagen pågick fortfarande DC-finalen. Men eftersom laguttagningen gjorts några dagar tidigare stämmer det. När laguttagningen gjordes var Nyström 8a, men han fick ändå inte spela.
Citera
2017-01-24, 19:22
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
I DC-finalen 1984 i göteborg (som Sverige vann!) spelade Wilander, Edberg, Henrik Sundström och Järryd. Joakim Nyström spelade inte den finalen. I rankingen som kom ut 1984-12-10 var Nyström rankad 8 i världen, så ja, den anekdoten stämmer. Vid nästa veckas ranking (1984-12-17) hade Nyström halkat ner till en 11e plats. Den måndagen pågick fortfarande DC-finalen. Men eftersom laguttagningen gjorts några dagar tidigare stämmer det. När laguttagningen gjordes var Nyström 8a, men han fick ändå inte spela.

Precis! Tack för hjälpen, den borde jag naturligtvis ha satt som den gamla skelleftepajk jag är.
Tror att Jocke tog upp händelsen i dokumentären här om året?
Citera
2017-01-24, 20:19
Medlem
Citat:
Precis! Tack för hjälpen, den borde jag naturligtvis ha satt som den gamla skelleftepajk jag är.
Tror att Jocke tog upp händelsen i dokumentären här om året?

Dokumentär? Den har jag missat, vilken då? Det mest märkliga med uttagningen tycker jag var Edberg. Han var med för att spela dubbel med Järryd. Men de var aldrig bra på grus. Wilander/Nyström vann franska öppna i dubbel bara några månader senare. Men för all del, Edberg/Järyd vann sin DC-dubbelmatch...
Citera
2017-01-24, 20:25
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Dokumentär? Den har jag missat, vilken då? Det mest märkliga med uttagningen tycker jag var Edberg. Han var med för att spela dubbel med Järryd. Men de var aldrig bra på grus. Wilander/Nyström vann franska öppna i dubbel bara några månader senare. Men för all del, Edberg/Järyd vann sin DC-dubbelmatch...

Kan har varit Tennisprinsarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in