DEt BRÅ säger är att brottsligheten minskar i hela Sverige inklusive i invandrartäta områden.
Såvitt jag vet så finns det INGENTING som talar för att brottsligheten minskar FÖRUTOM följande uttalande av EN (1) TJÄNSTEMAN i ett mycket kort TV-inslag:
”Att brottsligheten minskar och att den också minskar i invandrartäta områden, säger hon.”
Det finns INGENTING som talar för att detta uttalande har motsvarighet i verkligheten. Däremot finns det hur mycket fakta som helst som visar att brottsligheten ÖKAR.
Det är obegripligt att detta ska behöva ältas om och om igen.
Jag tror inte att man begår brott för att man kommer från en viss etnisk grupp. Jag tror att exempelvis våldsbrott utanför hemmet nästintill ALLTID (i alla länder) begås av den fattigaste delen av befolkningen där man som en effekt av fattigdomen haft en jävligt rövig uppväxt.
Könsstympning och hedersvåld är, i princip, 100%-igt kulturellt betingat.
Citat:
Om det var så lätt att man kunde utvisa alla brottslingar och på så sätt lösa problemet med brottslighet så hade vi (eller iaf NÅGOT annat land) redan gjort det.
Hade inte krävts särskilt mycket. I Sverige är vi dock inte ens kapabla att utvisa dömda våldtäktsmän. Go figure.
Citat:
Om vi hade haft noll våldtäkter i Sverige fram till ett visst datum då det invandrade 100 mexikaner som inte gjorde annat än våldtog skulle jag vara den förste att vilja kasta ut dessa individer.
Att skylla brottslighet på främmande grupper har man gjort sen stenåldern och då liksom nu är det mycket mer komplicerat än så.
Du är inte särskilt bra på att greppa orsak & verkan va?
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men du tror att brottsligheten i Sverige skulle gå ner permanent om vi slänger ut vissa etniska grupper?
Självklart är det så. Tror du på allvar att det varje år finns en förutbestämd mängd brott som kommer att begås oavsett vem som befinner sig i landet?
Det är ju precis det som är innebörden av BRÅ96 & 2005, att den förda migrationspolitiken har haft en synnerligen menlig inverkan på brottsligheten i landet. Det är därför alla politiker är scared shitless för att en ny undersökning skulle publiceras. Det är ju det hela den här tråden handlar om.
Så bra, då kommer alltså Sarnecki fram till att SD är enda partiet som kan skydda svenskarna från att bli mer som negrer och araber på grund av en socialpsykologisk uppväxtmiljö full av inkvoterade invandrare.
Det vet jag inte... men Sarnecki kan som sagt bara hantera frågor från ett ganska smalt perspektiv. Om SD kan skydda någon vet jag inte heller eftersom de i praktiken har liknande inriktning som Sossarna på 90-talet.
Lol.. Från en källa som iaf har någon nivå trovärdighet. Menar, Aftonbladet måste ändå ses som lägsta acceptabla nivå.. Har du riktig forskning att referera till?
Lol.. Från en källa som iaf har någon nivå trovärdighet. Menar, Aftonbladet måste ändå ses som lägsta acceptabla nivå.. Har du riktig forskning att referera till?
Lol? Källan är Brås rapport från 2005. Kan inte du sluta tramsa nu?
Helt otroligt att denne man kan få fortsätta dominera kriminalpolitiken i Sverige. Bra att han börjar få mothugg. Hans vanligaste två poänger som han ständigt upprepar är att brottsligheten minskar trots att invandringen är hög och att socioekonomiska faktorer förklarar invandrares överrepresentation. Självklart utan kritiska motfrågor. Även om dessa två poänger vore sanna så säger det inte särskilt mycket om invandrares påverkan på brotten.
Om brottsligheten minskar totalt sett innebär det inte att invandrare inte bidrar till fler brott, för att på allvar kunna veta det måste vi jämföra det Sverige vi har nu med brottsligheten i det Sverige vi hade haft utan invandringen. Att brottsligheten sjunker totalt sett kan t.ex. vara p.g.a att unga svenska män som tidigare gick ut och söp och slogs idag sitter mer inne vid datorn istället. Brottsligheten totalt kan ha sjunkit men den hade sjunkit ännu mer utan de senaste årens massiva invandring.Och vissa kategorier av brott ser vi en kraftig ökning som t.ex. gängrelaterat våld.
Angående de socioekonomiska faktorerna är det också rätt konstigt resonemang. Om invandrares brott beror på socioekonomiska faktorer eller ej är inte speciellt väsentligt då antalet socioekonomiskt utsatta individer i Sverige ökar i takt med invandringen då de som kommer har lägre inkomster än svenskar i gemen och fastnar i bidragsberoende. Den situationen kommer inte förändras om inte något slags mirakel inträffar. Sen finns det givetvis kulturellt betingade brott som hedersvåld, islamistiska brott och könsstympningar, taharrush m.m.
Sarnecki får mothugg efter sitt senaste utspel i Göteborgs-posten:
Helt otroligt att denne man kan få fortsätta dominera kriminalpolitiken i Sverige. Bra att han börjar få mothugg. Hans vanligaste två poänger som han ständigt upprepar är att brottsligheten minskar trots att invandringen är hög och att socioekonomiska faktorer förklarar invandrares överrepresentation.
Fetat av mig ovan. Ja det är bra, artikeln i GP tar upp det (egentligen självklara) som också tas upp i denna tråd:
Citat:
Som Sarnecki och Englund själva påpekar så är gruppen ”utrikesfödda” heterogen, men detta förstärker snarare argumenten för nya studier som just tar större hänsyn till nationalitet och kultur i stället för att placera alla födda utanför Sverige i en och samma grupp.
Artikelförfattarna gör en poäng av att frågan om varför är viktigare än frågan om hur. Jag menar att dessa två frågor i själva verket hör ihop. Hur svarar vi på varför det ser ut som det gör innan vi vet hur det ser ut? BRÅ:s senaste studie på området är över tio år gammal och dess relevans minskar i takt med att samhället förändras. Kunskap är inte en fiende utan ett verktyg i kampen mot kriminaliteten. Detta kan vara värt att ta till sig för dem som hellre snickrar på potemkinkulisser.
Sen upprepar jag min ständiga fråga: VAR finns den statistik som visar att brottsligheten MINSKAR trots att alla offentliga siffror visar att anmälda brott ÖKAR? VAR?
Du är naturligtvis välkommen att förklara 'könsstympning' på ett vis vilket inte inkluderar etnisk härkomst. Naturligtvis hänvisar du då till publicerad (läs granskad) forskning.
Ser du något som utmärker de översta säg 5 elementen?
Du är naturligtvis välkommen att förklara även detta på ett vis vilket inte inkluderar etnisk härkomst. Naturligtvis hänvisar du då till publicerad (läs granskad) forskning.
Lycka till.
Sen kan man ju naturligtvis fråga sig varför just syrianer är underrepresenterade i statistiken.
Har någon en hypotes är jag idel öra.
1978 slog UNESCO (The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) fast att:
"The concept of race is unanimously regarded by anthropologists as a classificatory device providing a zoological frame within which the various groups of mankind may be arranged and by means of which studies of evolutionary processes can be facilitated. In its anthropological sense, the word ‘race’ should be reserved for groups of mankind possessing well-developed and primarily heritable physical differences from other groups."
Vidare slår man fast att:
"All peoples of the world possess equal faculties for attaining the highest level in intellectual, technical, social, economic, cultural and political development"
Dessa uttalanden har i stort sett konsensus bakom sig, och är undertecknat av tusentals forskare.
Så, etnicitet uteslöts genom bevis redan 1978..
Sen har inte jag förklaringen, men, UNESCO slår fast att:
"The differences between the achievements of the different peoples are entirely attributable to geographical, historical, political, economic, social and cultural factors."
1978 slog UNESCO (The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) fast att:
"The concept of race is unanimously regarded by anthropologists as a classificatory device providing a zoological frame within which the various groups of mankind may be arranged and by means of which studies of evolutionary processes can be facilitated. In its anthropological sense, the word ‘race’ should be reserved for groups of mankind possessing well-developed and primarily heritable physical differences from other groups."
Vidare slår man fast att:
"All peoples of the world possess equal faculties for attaining the highest level in intellectual, technical, social, economic, cultural and political development"
Dessa uttalanden har i stort sett konsensus bakom sig, och är undertecknat av tusentals forskare.
Så, etnicitet uteslöts genom bevis redan 1978..
Sen har inte jag förklaringen, men, UNESCO slår fast att:
"The differences between the achievements of the different peoples are entirely attributable to geographical, historical, political, economic, social and cultural factors."
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!