2017-01-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
I Contadors fall handlade det om att cykelsporten och UCI skulle visa sig handlingskraftiga efter alla skandaler och visa att man tog dopningsproblemet på allvar. Därför stängde man av den störste av dem alla vid tillfället, trots att det mesta talade för att han fått i sig preparatet av misstag via kontaminerat kött. Tilläggas kan att den pyttelilla koncentrationen clenbuterol var så liten att de flesta dopningslaboratorier inte ens hade klarat av att mäta den. I mina ögon ett justitiemord.

ok jo jag vet att dom ville göra de på den tiden... så siffrorna är som jag tolkar dom lägre än dom Johaug hade?
Citera
2017-01-25, 18:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Legkov och Belov frias från dopinganklagelserna utifrån McLaren-rapporten. Dock var FIS dopingspanel inte eniga i detta.
Citera
2017-01-25, 18:46
Medlem
Harald99s avatar
Jag tänker som Wassberg sa direkt detta uppdagades: "en storm i ett vattenglas".
Hela den här farsen är ytterligare ett av många exempel på mänskligt förlöjligande, en parallell värld där småskit förstoras till världsproblem.

Det måste alltid vara en oerhörd skillnad på uppsåt och oaktsamhet - jämför mord med vållande till annans död t ex. Resultatet är en död människa men orsaksskillnaderna är avgrundsdjupa.
Det finns massor av av idrottare som medvetet fuskat och kommit tillbaka efter 24 mån.
Utifrån det blir det helt orimligt att Johaug skulle få samma straff för oaktsamhet eller klantighet.
Det grundar sig även i att jag anser det absurt att varje utövare har ett eget ansvar och alltså alltid kan falla på detta.
Det funkar inte så i en stor apparat som t ex norska längdlandslaget med läkare och annan expertis som hela tiden finns runtomkring. Vad fyller de då egentligen för funktion?

Om det till sist och syvende är utövarens ansvar så har jag väldigt svårt att se varför man kan utesluta hela landet Ryssland, som t ex nu senaste friidrottarna i OS i somras? Är det organisationen eller individen som bär det slutliga ansvaret? F
För vi kan vara säkra på att det var rena idrottare som även drabbades pga detta, även om de tagit sitt ansvar och var rena.
Citera
2017-01-25, 18:47
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Legkov och Belov frias från dopinganklagelserna utifrån McLaren-rapporten. Dock var FIS dopingspanel inte eniga i detta.

Kommer de att få en ursäkt nu? Skadestånd för uteblivna inkomster? Skulle inte tro det. Dessutom lär de nog bemötas med en fortsatt njugg attityd enligt principen "ingen rök utan eld" ... Onödigt av FIS att gå ut med att panelen inte var enig, det skapar bara fortsatta tvivel i skuldfrågan. Antingen frias de eller inte, typ.
Citera
2017-01-25, 18:55
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Jag tänker som Wassberg sa direkt detta uppdagades: "en storm i ett vattenglas".
Hela den här farsen är ytterligare ett av många exempel på mänskligt förlöjligande, en parallell värld där småskit förstoras till världsproblem.

Det måste alltid vara en oerhörd skillnad på uppsåt och oaktsamhet - jämför mord med vållande till annans död t ex. Resultatet är en död människa men orsaksskillnaderna är avgrundsdjupa.
Det finns massor av av idrottare som medvetet fuskat och kommit tillbaka efter 24 mån.
Utifrån det blir det helt orimligt att Johaug skulle få samma straff för oaktsamhet eller klantighet.
Det grundar sig även i att jag anser det absurt att varje utövare har ett eget ansvar och alltså alltid kan falla på detta.
Det funkar inte så i en stor apparat som t ex norska längdlandslaget med läkare och annan expertis som hela tiden finns runtomkring. Vad fyller de då egentligen för funktion?

Om det till sist och syvende är utövarens ansvar så har jag väldigt svårt att se varför man kan utesluta hela landet Ryssland, som t ex nu senaste friidrottarna i OS i somras? Är det organisationen eller individen som bär det slutliga ansvaret? F
För vi kan vara säkra på att det var rena idrottare som även drabbades pga detta, även om de tagit sitt ansvar och var rena.
Du skriver både att Norge har en "stor apparat", och att det är oaktsamhet, det är inte koherent, två motsatser.

Hon tjänar tvåsiffriga miljoner på sin sport, hon måste se till att oaktsamheter inte kan hända, och att hitta på en story med en "oskyldig" kräm när det vankas dopingprov är en alltför lätt cover-up, hur ska man skilja på en snövit oskyldig och en tung dopingmissbrukare om bägge skyller på krämen?

Strafflängderna har dessutom höjts så att jämföra med historiska fuskare är såklart inte relevant, hon ska dömas hårt, med den "apparaten" hon har runt det ska det vara omöjligt att få i sig detta medel genom aktsamhet, det ska hon se till, inte lagledningen, det är så de internationella reglerna ser ut!
Citera
2017-01-25, 18:56
Bannlyst
Citat:

Det var knappast första gången vi ser en systematik i den ryska dopingen. Återfallsförbrytare får hårdare straff hela tiden. Det är därför man straffar Ryssland som man gör.
Det är knappast ett storm i ett vattenglas när det gäller dopingen kring Johaug.
Alla inser väl att det finns en annan historia. Skall man få ljuga för att komma undan? Skall man kunna skylla på någon annan när man åker dit? Naturligtvis inte.
Johaug skall ha samma straff som andra fått innan när det gäller grov oaktsamhet. Nämligen 2-4 år.
Citera
2017-01-25, 18:58
Medlem
Citat:

Nu har de ju höjt gränsen för anabola till 48 månader. Därför borde ju 24 månader ändå vara helt "okej" även om hon inte velat dopa sig. Det är ju självklart åkarens ansvar att dubbel- och trippelkolla allt de stoppar i sig. Något hon själv sagt att hon gör i intervjuer några dagar innan hon åkte fast. Om det nu har gått till precis som TJ sagt har hon haft 11 dagar på sig att googla Trofodermin. Det tar 5 sekunder även om man befinner sig i någon by uppe i Alperna.

Om det nu inte gått till på det viset som Johaug nämner, alltså att hon ljuger, då har hon ju solklart dopat sig med mening. Har hon dopat sig med mening är det ju självklart inte med den här omtalade salvan, utan mikrodoser av något mer sofistikerat preparat.

Johaug borde bara växa upp och göra som de allra flesta elitidrottare; inte stoppa i sig saker de inte vet vad det är.
Senast redigerad av miscusi 2017-01-25 kl. 19:00.
Citera
2017-01-25, 18:59
Medlem
Eftersom det var så låg nivå så kanske hon aldrig hade åkt fast om testet hade kommit senare samma dag eller dagen efter?

Jag tror faktiskt att hennes historia stämmer, den är så sjuk att man inte kan komma på nåt sånt. Hade man hittat på en historia så hade man tagit i mer.
Blir lite förbannad på att Sundby som var helt medveten om att han överdoserade bara fick ett fjantstraff, hade han åkt dit efter Johaug så hade han fortfarande varit avstängd.
Citera
2017-01-25, 18:59
Medlem
nobbenss avatar
Hörde att de gått ut med hur mycket steroider hon hade i blodet vid kontrollen. Missade siffran, men hörde att mängden påstods styrka Johaugs story.

Hur kan de säga det så säkert? Har det överhuvudtaget gjorts några kontrolltester där ett visst antal rena personer använt preparatet på precis samma sätt och på så sätt fått fram relevant jämförelsedata? Om inte så, ja då ställer jag mig än mer tvivlande till hennes oskuld och ja hela det norska skidförbundet och antidopnings...vad det nu än kallas.

Blir hon frikänd är det ju fritt fram att dopa sig bara man har en läkare som tar på sig skulden!
Citera
2017-01-25, 19:14
Medlem
berra77s avatar
I instruktionen för hur salvan skall användas står:

Do not use in conditions such as fungal skin infections, severe flushing of skin on and around your nose, spotty red rash around your mouth, infected skin, itchy skin around the genitals

Kan verkligen en läkare ge detta till någon som har sår runt munnen ?
Citera
2017-01-25, 19:16
Medlem
Patrik2108s avatar
När nu testvärdena, om än inte bekräftar, så i alla fall medger att Johaugs historia kan vara sann så tycker jag detta talar ännu mer till Johaugs fördel.

Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Yvette Dehnes från labbet som analyserade proverna:

Citat:
Hvis man inntar en stor dose med et anabolt steroid, så vil man forvente å se en effekt på de naturlige steroider. Etter det jeg så, var det ikke noen påvisbare endringer i Johaugs steroidprofil, sier Dehnes.

Man kan alltså se spår av steroidbruk hos utövarens steroidprofil men i Johaugs fall ses inget sådant. Det mesta tyder på misstagsdoping.
Citera
2017-01-25, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
När nu testvärdena, om än inte bekräftar, så i alla fall medger att Johaugs historia kan vara sann så tycker jag detta talar ännu mer till Johaugs fördel.

Man kan alltså se spår av steroidbruk hos utövarens steroidprofil men i Johaugs fall ses inget sådant. Det mesta tyder på misstagsdoping.

Testresultatet säger ingenting. Man kan se rester av substanser 30 dagar tillbaka. Det troliga är mer att hon dopat sig mellan 15-25 augusti. Då hade Johaug missat att anmäla att hon befann sig i Seiser Alm. Detta är typiskt när man dopar sig.
Jag ser testresultatet som att substansen är på väg ur kroppen efter doping med Clostebol under träningslägret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in