Citat:
Ursprungligen postat av
Harald99
Jag tänker som Wassberg sa direkt detta uppdagades: "en storm i ett vattenglas".
Hela den här farsen är ytterligare ett av många exempel på mänskligt förlöjligande, en parallell värld där småskit förstoras till världsproblem.
Det måste alltid vara en oerhörd skillnad på uppsåt och oaktsamhet - jämför mord med vållande till annans död t ex. Resultatet är en död människa men orsaksskillnaderna är avgrundsdjupa.
Det finns massor av av idrottare som medvetet fuskat och kommit tillbaka efter 24 mån.
Utifrån det blir det helt orimligt att Johaug skulle få samma straff för oaktsamhet eller klantighet.
Det grundar sig även i att jag anser det absurt att varje utövare har ett eget ansvar och alltså alltid kan falla på detta.
Det funkar inte så i en stor apparat som t ex norska längdlandslaget med läkare och annan expertis som hela tiden finns runtomkring. Vad fyller de då egentligen för funktion?
Om det till sist och syvende är utövarens ansvar så har jag väldigt svårt att se varför man kan utesluta hela landet Ryssland, som t ex nu senaste friidrottarna i OS i somras? Är det organisationen eller individen som bär det slutliga ansvaret? F
För vi kan vara säkra på att det var rena idrottare som även drabbades pga detta, även om de tagit sitt ansvar och var rena.
Du skriver både att Norge har en "stor apparat", och att det är oaktsamhet, det är inte koherent, två motsatser.
Hon tjänar tvåsiffriga miljoner på sin sport, hon måste se till att oaktsamheter inte kan hända, och att hitta på en story med en "oskyldig" kräm när det vankas dopingprov är en alltför lätt cover-up, hur ska man skilja på en snövit oskyldig och en tung dopingmissbrukare om bägge skyller på krämen?
Strafflängderna har dessutom höjts så att jämföra med historiska fuskare är såklart inte relevant, hon ska dömas hårt, med den "apparaten" hon har runt det ska det vara omöjligt att få i sig detta medel genom aktsamhet, det ska hon se till, inte lagledningen, det är så de internationella reglerna ser ut!