2017-01-25, 23:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror det, "när jag ser det", dvs när spadarna åker i marken !

Ehm, måste framlägga att du är betydligt mer optimistisk än mig. Jag tror det när jag ser att muren är färdig. Det tog som sagt mer än 15 år att bygga Freedom Tower och i det här fallet är det ju ingen som tjänar på muren förrutom företaget som bygger den.
2017-01-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Realiteten är att muren kommer byggas. Det är bara du som har svårt att tackla det.

Vi får väl se när finansieringen skall godkännas, det är då det avgörs.
2017-01-25, 23:46
Medlem
Citat:
Realiteten är att muren kommer byggas. Det är bara du som har svårt att tackla det.

Och det tror jag på när jag ser en slutförd mur eller om det bara blir ett stängsel, eller vad det nu kommer att sluta med.
2017-01-25, 23:47
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Jag tror det, "när jag ser det", dvs när spadarna åker i marken !

Trump har ju så skrivit under en executive order, sant..

Men hur kan motståndare till muren stoppa den, kan de gå till rätten, alternativt försöka med högsta domstolen i sista hand med "något" argument ?

För det är nog helt klart (i mina ögon) att man kommer att försöka med alla buds medel att stoppa/försena byggandet av muren. Den är ju en utav Trumps absoluta prestige jobb !

(demokrater/människorättsorganisationer/Soros-anhang kan säkert "fiska upp" myycket skickliga jurister ifrån absolut översta hylla som tror på deras sak, och kan med den saken bli närmast odödliga i juss-kretsar vid en ev. vinst)
De kommer troligtvis försöka med miljölagstiftningen eller något annat. Vi kommer få se protester. Vi kommer se folk lägga sig ivägen för grävmaskiner. Men muren blir av - folket har talat.
2017-01-25, 23:47
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du tänker att alla som inte haft råd att plugga på amerikanskt universitet går sysslolösa hela dagarna?

Nej, men jag ställer inte upp på påståendet att det skulle vara särskilt svårt att skaffa ett ID-kort i USA.

Citat:
För vilket jobb tror du att du får utan högutbildning i USA?
Tja, man kan t ex jobba som hantverkare och tjäna mer pengar än en högutbildad svensk gör i Sverige.
2017-01-25, 23:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttNick3
Det första uppenbara hindret är ju hur Trump ska få loss mark till sitt murbygge. Emminent Domainprocesser kan nog hålla på i evigheter.

En bra fråga.., men där antar jag (dvs spekulerar) att man i första hand försöker att köpa mark.., sedan i sista hand kan motivera det hela med någon form utav "nationell säkerhets fråga".
2017-01-25, 23:50
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Fniss, tror du att man får bli polis utan att ha gått högskola? Kan garantera att bilreperatörer också går tvåårig högskola.

Sen vidare, du tänker att gatsoparen och de andra inte får sparken om de är borta fyra timmar från jobbet för att fixa ett ID?
Ja, jag tror man får bli polis utan att ha gått högskola. Du kanske använder det amerikanska high school och direktöversätter det till högskola, som på svenska är jämförbart med universitet. Det förklarar varför vi missförstår varandra här. High school översätts till gymnasium på svenska.

Jag tror att även gatsopare har körkort i väldigt hög utsträckning. De kanske kan v
fixa det under sin ledighet, typ två veckors semester?
Senast redigerad av Japhy 2017-01-25 kl. 23:53.
2017-01-25, 23:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nej, men jag ställer inte upp på påståendet att det skulle vara särskilt svårt att skaffa ett ID-kort i USA.

Får man fråga vad du själv har för erfarenheter på området? Hur många gånger har du varit hos amerikanska myndigheter och jiddrat över att något formulär inte varit korrekt ifyllt? Passera metalldetektorer och glömt att du hade lunchmaten i ryggsäcken? Ring a bell? Nej, trodde inte det.

Citat:
Tja, man kan t ex jobba som hantverkare och tjäna mer pengar än en högutbildad svensk gör i Sverige.

Det är helt irrelevant i sammanhanget här, vi diskuterar här huruvida man har tid att komma ifrån jobbet för att få ett ID. Inget annat.
2017-01-25, 23:52
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttNick3
Och det tror jag på när jag ser en slutförd mur eller om det bara blir ett stängsel, eller vad det nu kommer att sluta med.
Det blir säkert någon form av stängsel kombinerat med en modern barriär, övervakad av drönare och gränsvakter.

Muren kommer givetvis inte vara en mur i ordets rätta betydelse. Vi lever inte på 1600-talet.
2017-01-25, 23:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja, jag tror man får bli polis utan att ha gått högskola. Du kanske använder det amerikanska high school och direktöversätter det till högskola, som på svenska är jämförbart med universitet. Det förklarar varför vi missförstår varandra här. High school översätts till gymnasium på svenska.

Nej det fungerar inte så. Alla amerikanska poliser måste gå på "Police Academy" vilket är en högskola.
2017-01-25, 23:54
Medlem
Citat:
En bra fråga.., men där antar jag (dvs spekulerar) att man i första hand försöker att köpa mark.., sedan i sista hand kan motivera det hela med någon form utav "nationell säkerhets fråga".

Ja, och vad händer om en markägare vägrar sälja? Eller säljer till ett mycket högre pris än vad Trump et.al. är villiga att betala? För den delen, vad hindrar markägarna från att begära 20 miljarder dollar per kvadratmeter för marken och tvinga fram en eminent domain? Det är nog rätt många som är medvetna om att Trump är desperat eftersom det här är ett prestigeprojekt för honom.
2017-01-25, 23:55
Medlem
Citat:
Det blir säkert någon form av stängsel kombinerat med en modern barriär, övervakad av drönare och gränsvakter.

Muren kommer givetvis inte vara en mur i ordets rätta betydelse. Vi lever inte på 1600-talet.

Stängsel kombinerat med drönare, kameror och sensorer är vad man har idag.

En mur i ordets rätta betydelse är vad Trump har talat om hela tiden, varför tror du att man räknar med att det kan komma att kosta upp till 20 miljarder dollar i rena byggnadskostnader(sedan kommer det tillkomma kostnader för att köpa loss mark också för en stor del av marken är privatägd).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in