Citat:
Ursprungligen postat av
soliditet
MK drar såna grova generaliseringar. Förstår du inte det? Han påstår att utländska män kommer hit och ska våldta hans dotter. Vad har han för bevis för det?? Vad tror du händer när en politiker står i rikstäckande tv och basunerar ut detta? Kommer det göra folk tryggare, eller kommer det sprida oro? Och vilket parti tror du vinner på att sprida oro bland befolkningen?
Sexualbrotten ökar säger BRÅ enligt den länk till Aftonbladet som du postat, i samma artikel säger BRÅ dessutom att dom inte vet vad det beror på. Det kan tex bero på att antalet anmälningar har ökat. Detta vet vi inte. Det kan också bero på ändringar i brottsrubriceringar.
Dödligt våld ökar säger artikeln i DN som du länkar till. Går man in och detaljstuderar statistiken från 2002, kan vi dock konstatera att år 2004 var det 102 dödsfall, 2007 111 och 2015 112. Däremellan har det varit nere runt 80 och 68st (2012). Det dödliga våldet har gått upp och ner samtidigt som vi haft en ökande invandring. Där finns alltså inget direkt samband, eller hur? Precis som Sarnecki också upprepade.
Återigen som jag svarade en annan här tidigare, så är det väl rätt självklart att antalet brott totalt sett ökat sedan 1975... Sveriges befolkning har ju liksom också ökat under tiden. Och ju fler personer som potentiellt riskerar att utsättas för brott, desto fler kommer också råka ut för brott. Har du ett land med bara 1miljon invånare så blir det färre brott än om du har ett land med 10milj.
Jerzy Sarnecki hade mycket väl kunnat ta bladet från munnen i SVT Agenda. Men han väljer att spela med etablissemanget trots att det är uppenbart att Sverige sedan länge är i ett mycket svårt läge. Varför han gör så kan man bara spekulera i.
Det är sådana som Jerzy Sarnecki som gör att demoraliseringen, förfallet och kaoset i Sverige överhuvudtaget är möjligt. Medier och politiker hade inte kunnat driva fram detta utan stödet från den akademiska världen. Det här är väldigt obehagligt för det är precis dessa mekanismer som möjliggjorde nazismen och Förintelsen enligt vissa bedömare. Se även mina inlägg här:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki
Förintelseforskaren Yehuda Bauer har en förklaring till vad som möjliggjorde Förintelsen (se länken ovan):
Citat:
Den avgörande faktorn var att det intellektuella skiktet – akademikerna, lärarna, studenterna, byråkraterna, läkarna, juristerna, prästerna, ingenjörerna – gick in i nazistpartiet därför att det lovade dem framtidsutsikter och status. Tack vara att dessa intellektuella i snabbt tilltagande grad identifierade sig med regimen blev det möjligt att lättvindigt presentera folkmordet som ett oundvikligt steg på vägen mot att uppnå en utopisk framtid. När Herr Doktor, Herr Professor, Herr Direktor … kom att samarbeta om ett folkmord … blev det lätt att övertyga massorna om det nödvändiga i att mörda och värva dem till att utföra det. En betydelsefull roll spelades av akademikerna. Jag återvänder till frågan (s. 286).
Då var nazismen politiskt korrekt. Nu är låt-gå-anda, ansvarslöshet, faktaresistens, identitetspolitik, mångkultur och intolerans mot oliktänkande politiskt korrekt. Då kunde ingen veta vad nazismen skulle leda till. Det blir framtiden som får döma vår samtid.
Läs sedan det jag skriver om troll, desinformation och lögner här:
(FB) Finansminister Andersson går "full Orwell" över skattepolitiken(Nyspråk, rubr/Mod)
Du ignorerar och avfärdar all fakta som visas för dig hela tiden. Sedan fortsätter du bara att upprepa samma felaktigheter, blanda fakta och åsikter och ställa samma frågor som redan har besvarats flera gånger i tråden. Du skapar förvirring och slösar folks tid.
Din fråga om MK:s bevis är ju meningslös eftersom ingen kan se in i framtiden. Oron är befogad tycker jag. Risken för sexualbrott är 5 gånger högre bland utrikes födda, se mitt inlägg här:
Uppgifterna om sexualbrotten kommer från NTU 2016:
https://www.bra.se/download/18.37179...ingen_2016.pdf
Sid 48: ”
Antalet händelser uppgår uppskattningsvis till ungefär 482 000, vilket är avsevärt fler än något annat år.”
Sid 51: ”
Sammantaget visar svaren på dessa tre frågor att 29 procent av sexualbrotten som uppges i NTU 2016 varit så pass allvarliga att det skulle kunna vara frågan om försök till eller fullbordat sexuellt tvång eller våldtäkt, vilket skulle motsvara 140 000 händelser av den här allvarlighetsgraden.”
Anmälda brott kan du se i mitt inlägg här:
(FB) Samhällskontraktet förefaller brutet från Statens sida. Vad gäller nu?
Sammanfattningsvis har anmälda rån (som är förhållandevis få) minskat men övriga anmälda brott har ökat. Sexualbrott har ökat kraftigt.
Det är brott per capita vilket innebär att brottsligheten har ökat snabbare än befolkningen.
Under den senaste tioårsperioden (2006–2015) har antalet anmälda brott ökat med 278 000 brott (+23 %).
Notera att Brå menar att anmälningsbenägenheten är låg. NTU 2016 sid 6: ”
Av de brott mot enskild person som rapporteras i NTU 2016 uppges ungefär en fjärdedel (26 %), vara anmälda till polisen. [...] Högst är anmälningsbenägenheten för allvarlig misshandel (61 %) och lägst för sexualbrott (9 %).”
Det dödliga våldet är så små tal så det blir osäkert statistiskt sett. Trenden är ökande. Men det väsentliga är ju att våldsbrotten per capita ökar, hur många som råkar dö av våldet går ju knappast att förutse.
Om man tycker att detta är allvarligt eller inte är en ÅSIKT. Jag tycker det är allvarligt men jag tänker inte diskutera ÅSIKTER med dig.
Att brottsligheten ökar är däremot inte någon åsikt – det är fakta. Och det är också fakta att regeringen vägrar att göra en ny undersökning. Jag tycker det finns skäl att ifrågasätta om det är förenligt med saklighetskravet i grundlagen, se mitt inlägg här: