• 1
  • 2
2017-02-01, 08:40
Medlem
Peter77s avatar
Hej på er!

Hoppas man kan få lite tips här.
V70:n vi har är redo för pension sen ett tag tillbaka och senaste besiktningen cementerade väl det kan man säga. Det är inte värt att lägga ca 12000 för att fixa det och det övriga som behöver göras.

Så vi behöver skaffa ny bil. Vi är en familj på 4 personer i dagsläget. Sambon vill gärna ha en 7sitsig då vi ofta kör runt med kusinbarnen också. Jag är väl inte helt nöjd med det då det drar lite mer bränsle med den formen på chassit. Men håller med om att det kan va smidigt.

Det som är viktigt däremot är att den är bra i framvagnen och bra rostskyddsegenskaper.
Vi bor 2km in på en grusväg och kör nästan dagligen. Volvon mådde inte alls bra i framvagnen sedan vi flyttade in hit för ett par år sen. Det har varit styrleder, spindelled, drivknutar med täta intervaller.

Vi kan lägga ca 50-70000 och vill ha en bil som klarar några år och gärna med en motor som inte rasar exakt vid 20000 mil.

Har tidigare bra erfarenheter av toyota, vet inte hur de är nu. Egentligen skulle man väl tittat på en pickup men det passar inte riktigt med familjesituationen.
Får gärna inte dra överdrivet mkt bränsle heller.
Gissar att vi får titta på miltal 12-15k mil för de pengarna kanske. Volvon har i dagsläget gått 37000

Vad säger ni?
Citera
2017-02-01, 09:38
Medlem
Rassas avatar
Subaru kanske? Finns ett flertal på Blocket i den prisklassen, Legacy och Forester. Ser dock ut som att de flesta har gått lite längre än 15000 mil, men man får väl leta runt lite tills man hittar nån lämplig. Driftsäkra och robusta, dock ej sjusitsiga.

En dålig grusväg sliter ut vilken framvagn som helst så småningom.
Citera
2017-02-01, 09:44
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Subaru kanske? Finns ett flertal på Blocket i den prisklassen, Legacy och Forester. Ser dock ut som att de flesta har gått lite längre än 15000 mil, men man får väl leta runt lite tills man hittar nån lämplig. Driftsäkra och robusta, dock ej sjusitsiga.

Tack för tipset! Subaru ja, såklart den tänkte jag ju inte ens på. Jo du har rätt i det att grusvägar är rena självmordet för framvagnen. Jag tänker dock att det är en jävla skillnad på framvagnen på en liten sketen Opel Agila t.ex och en annan bil där det är rejälare grejer från början.
Citera
2017-02-01, 10:53
Medlem
Enydrions avatar
En del märken läser man ju om fel på framvagnen titt som tätt...

Har erfarenhet av en Avensis jag haft 17 år, sen den var ny, senaste åtta åren har jag åkt grusväg minst en mil om dagen, ljuddämparen gick av på mitten förra året, hade nog med ålder och pottorna i vägen att göra. Framvagnen har jag aldrig behövt göra något med, den har väl gått lite över 25k mil nu...

Så om de inte börjat bygga sämre bilar på toyota numera...

Toyota hade extra mycket rostskydd på bilarna på den tiden, behandlade dem extra i Sverige, jag behandlade i balkarna när den var tre år, inte haft några rostproblem ännu, de har visst sämre rostskydd numera, så rostskyddsbehandling lär behövas.
Senast redigerad av Enydrion 2017-02-01 kl. 10:56.
Citera
2017-02-01, 10:55
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Sista meningen här är vad du ska titta på.

Subaru i all ära. Men behöver ni fyrhjulsdriften? Fyrhjulsdrift drar mer bränsle samt har högre skatt.
Subaru är en bra bil om man vill ha fyrhjulsdrift. Däremot är inte kvalitén den bästa.

Nu finns det 7-sitsiga V70 om man köper en med extrasäte i bagaget o behöver ni mer än så?
Som du märker är det just en till V70 jag rekomenderar er utifrån de förutsättningar du hittills gett.
Nu har jag ett par bekanta som bor som ni gör. De har även häst samt urusel snöröjning. Deras Subaru packade ihop i höstas o deras väg är en bastant isgata. Därför har deras liv inte varit kul, sedan dess med enbart en V70

Så är du i samma läge som mina bekanta så skit i mitt råd.
Men behöver du inte fyrhjulsdriften så köp en 7-sitsig V70 då det inte är bilen i sig som är dålig utan era mil på den ni har i kombination av en väg som äter leder oavsett bil.
Citera
2017-02-01, 11:05
Medlem
fermions avatar
Citat:

Får jag fråga om du själv har erfarenhet av Subaru? Ställer frågan för jag tycker många rekommenderar den stup i kvarten på samma sätt som dem som alltid säger att Franska bilar är orobusta.
Om man åker till länder i Afrika ser man många Toyota. Och Peugeot.
Citera
2017-02-01, 11:10
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Får jag fråga om du själv har erfarenhet av Subaru? Ställer frågan för jag tycker många rekommenderar den stup i kvarten på samma sätt som dem som alltid säger att Franska bilar är orobusta.

Nä, har aldrigt ägt en Subaru, men många undersökningar visar ju att ägarna hör till dem som är mest nöjda med just den modellen.

Har inget negativ att säga om franska bilar heller, har ägt två Peugeot som funkade alldeles utmärkt. En Toyota Avensis skulle säkert vara ett bra val för TS också.
Citera
2017-02-01, 11:17
Medlem
fermions avatar
Citat:
Nä, har aldrigt ägt en Subaru, men många undersökningar visar ju att ägarna hör till dem som är mest nöjda med just den modellen.

Har inget negativ att säga om franska bilar heller, har ägt två Peugeot som funkade alldeles utmärkt. En Toyota Avensis skulle säkert vara ett bra val för TS också.
Jag har faktiskt hört att Subaru tar rätt mycket stryk av grusvägsdamm som tränger in i framvagn och lager (men har inte heller ägt någon )
Citera
2017-02-01, 12:20
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Sista meningen här är vad du ska titta på.

Subaru i all ära. Men behöver ni fyrhjulsdriften? Fyrhjulsdrift drar mer bränsle samt har högre skatt.
Subaru är en bra bil om man vill ha fyrhjulsdrift. Däremot är inte kvalitén den bästa.

Nu finns det 7-sitsiga V70 om man köper en med extrasäte i bagaget o behöver ni mer än så?
Som du märker är det just en till V70 jag rekomenderar er utifrån de förutsättningar du hittills gett.
Nu har jag ett par bekanta som bor som ni gör. De har även häst samt urusel snöröjning. Deras Subaru packade ihop i höstas o deras väg är en bastant isgata. Därför har deras liv inte varit kul, sedan dess med enbart en V70

Så är du i samma läge som mina bekanta så skit i mitt råd.
Men behöver du inte fyrhjulsdriften så köp en 7-sitsig V70 då det inte är bilen i sig som är dålig utan era mil på den ni har i kombination av en väg som äter leder oavsett bil.

Subaru brukar generellt tillhöra toppskiktet i ägarundersökningarna så påståendet att kvalitén inte är den bästa ställer jag mig ytterst tveksam till.
Citera
2017-02-01, 13:06
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Subaru brukar generellt tillhöra toppskiktet i ägarundersökningarna så påståendet att kvalitén inte är den bästa ställer jag mig ytterst tveksam till.
Detta är en tolkning av ord. Jag sa aldrig att kvalitén var dålig samt att mitt inlägg gjorde reklam för en V70. Utgår man från det så får orden, inte den bästa en annan innebörd då just V70 är mkt stryktålig.
Citera
2017-02-01, 13:08
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Även jag rekomenderar ofta Subaru. Men då till människor som eftersöker AWD. Det är en bra bil med en tillverkare som har lång erfarenhet av AWD.
Men har man inte behov av AWD kan inte jag se att en Subaru är någon toppbil för den personen.
Citera
2017-02-01, 13:15
Medlem
Solklart , Toyota RAV4
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem