Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-02-11, 01:06
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Att du bryr dig om vad andra tycker är snarare det en svaghet.

Exakt. För mig handlar sexköpande lite om samma sak...

Den allmänna bilden av sexköpare: tja, det finns en agenda hos politik och media att stigmatisera alla som bryter mot den heliga "värdegrunden"!.

Jag säger, fuck värdegrunden!

Den är en konstruktion av den politiska vänstern från början.
Senast redigerad av WordWarrior 2017-02-11 kl. 01:21.
Citera
2017-02-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Exakt. För mig handlar sexköpande lite om samma sak...

Den allmänna bilden av sexköpare: tja, det finns en agenda hos politik och media att stigmatisera alla som bryter mot den heliga "värdegrunden"!.

Jag säger, fuck värdegrunden!

Den är en konstruktion av den politiska vänstern från början.

Nja, där har du nog kapitalt fel! Alla partier bekänner sig till någon form av värdegrund, det gäller även SD.

Däremot så finns det skillnader i innehållet och omfattningen av olika partiers och rörelsers värdegrunder. Jag får påminna om att KD bildades i syfte att Sverige skulle styras av en "kristen" värdegrund. Just vad gäller sexköpslagen så ser vi en "ohelig" allians mellan den kristna högerns och den politiska vänsterns värdegrunder. Dessa rörelser delar värdegrunden att staten har rätt att även reglera människors privatliv samt ett förakt för de människor som gör "fel" val.
Citera
2017-02-17, 03:36
Medlem
Personligen anar jag en dubbelsidighet i bilden av sexköparen, som ibland blir lite motsägelsefull. Å ena sidan den klassiska uppfattningen om sexköparen som en stackare, sexuellt misslyckad och kanske rentav ful och fet; någon som torskar dit. Å andra sidan den mer moderna, radikalfeministiskt inspirerade, synen på sexköparen som en förövare. En samvetslös kvinnohatare som njuter av att köpa sig makt över kvinnor eller flickor som befinner sig i en utsatt situation.

Sexköpslagen är byggd på den mer moderna varianten, men man ser ofta att den gamla synen också finns kvar. Inte minst här på detta forum när skribenter som inte hör till "stammisarna" på forumdelen skriver om att de inte kan förstå hur någon kan vilja ha sex med alla fula och feta gubbar (ibland också smutsiga) som de föreställer sig att kunderna är. De flesta skulle bli chockade om de visste vilka i deras närhet som någon gång har köpt sex.

Myten om hur en sexköpare är beskaffad kan vara besvärande, men det ger åtminstone ett visst skydd mot stigmat också: eftersom man stämmer in så illa på den allmänna bilden av en sexköpare så är det få som skulle misstänka en.

Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Håller med mycket i din analys. Vad gäller att Fru Justitia satt och sov håller jag inte riktigt med. Folkpartiet (numera L) och Moderaterna var emot att lagen infördes och jag har för mig att även en del tunga remissinstanser kom med invändningar. Att den blev införd berodde väl främst på att radikalfeministerna lyckades få majoritet på en av socialdemokraternas kongresser och som är välbekant så har (s) en väl fungerande partipiska. På den tiden var centerpartiet ett moralkonservativt parti och själva grunden för KD är ju moralkonservatism så de var för lagen.

De flesta vek dock ned sig väldigt snabbt när lagen väl var införd. Att jämföra med Norge där flera borgerliga partier, samt faktiskt också deras Miljöparti, har hållit fast vid sitt motstånd mot lagen. Jag vet inte varför skillnaden är så stor mellan våra länder.
Senast redigerad av griffen 2017-02-17 kl. 03:49.
Citera
2017-02-18, 18:37
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Att jämföra med Norge där flera borgerliga partier, samt faktiskt också deras Miljöparti, har hållit fast vid sitt motstånd mot lagen. Jag vet inte varför skillnaden är så stor mellan våra länder.

Norge har än så länge en något hårdare appraoch, med kriminalisering även av utomlands genomförda sexköp. Det kan ge motståndare något att ta fasta på utan att känna att de tar för stora risker.

Sen vet jag inte om Norsk media är så ensidig kring lagen som den Svenska är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in