• 1
  • 2
2017-03-14, 22:29
Medlem
Hej!

Undrar lite hur det är med att starta eget företag.

Det är så att jag är helt ensam i livet och med det menar jag verkligen helt ensam i livet, inte en enda människa i mitt liv.

Hur ligger det till då? Skulle jag kunna bli en framgångsrik företagare? Eller är det så att man måste ha kontakter och liknande? Finns det situationer som jag som helt ensam i livet skulle då hoppas att jag skulle ha en partner, syskon, vän eller förälder? Hur stor är chansen att lyckas helt ensam om man verkligen vill, är intresserad och kör hårt?

Egentligen vet jag väldigt lite om att starta, saker som man kanske inte direkt kan läsa sig till men som ni kan lägga till här i tråden.

Allt ni kan om att starta är jag mycket tacksam för.
Citera
2017-03-14, 22:38
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemigenanledning
Hej!

Undrar lite hur det är med att starta eget företag.

Det är så att jag är helt ensam i livet och med det menar jag verkligen helt ensam i livet, inte en enda människa i mitt liv.

Hur ligger det till då? Skulle jag kunna bli en framgångsrik företagare? Eller är det så att man måste ha kontakter och liknande? Finns det situationer som jag som helt ensam i livet skulle då hoppas att jag skulle ha en partner, syskon, vän eller förälder? Hur stor är chansen att lyckas helt ensam om man verkligen vill, är intresserad och kör hårt?

Egentligen vet jag väldigt lite om att starta, saker som man kanske inte direkt kan läsa sig till men som ni kan lägga till här i tråden.

Allt ni kan om att starta är jag mycket tacksam för.
Oftast behöver man inte ha en vänkrets att luta sig mot. Det som krävs är att du har en bra affärside och kan fullfölja den. Ibland krävs det ju sociala interaktioner, men vänskap är inget krav
Citera
2017-03-14, 22:40
Medlem
mbrodins avatar
Hej, tråkigt att höra att du är helt själv om det här.

Att lyckas med eget företag har till en viss del med kontakter att göra beroende på vad du har tänkt att starta, men det viktigaste är att du har drivet, ett mål och mycket marknadsföring. Har du detta så ska det absolut inte vara något problem att driva eget.

Du kan börja med att, om du inte redan visste om dessa sajter, gå in på Verksamt.se och Bolagsverket.se och läsa på lite inför starten och även skapa affärsplan med mera. Hoppas det hjälpte dig lite på travet, är själv på väg med att starta eget i Hallands län. Lycka till!
Citera
2017-03-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Oftast behöver man inte ha en vänkrets att luta sig mot. Det som krävs är att du har en bra affärside och kan fullfölja den. Ibland krävs det ju sociala interaktioner, men vänskap är inget krav

Vad skulle såna sociala interaktioner vara mer exakt? Måste man vara omtyckt i staden man startar?
Citera
2017-03-14, 22:48
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vad skulle såna sociala interaktioner vara mer exakt? Måste man vara omtyckt i staden man startar?
Det beror ju på vad du skall göra. Men nej, det är inget krav direkt. Gör ett bra jobb bara. SÅ djäävla illa omtyckt är du inte. Även om folk inte älskar dig. Utan att veta tror jag du överdriver. Du är bara en vanlig männska som ingen egentligen bryr sig om. så är det för oss alla. Vi bryr oss mest om oss själva
Citera
2017-03-14, 23:16
Medlem
Citat:
Väldigt mycket beror på vad du har för affärsidé. Startar du en verksamhet på nätet så blir det mindre interaktion med andra människor. Blir ditt företag stort så behöver du säkert anlita andra människor och prata med dem om vad ni ska jobba med. Startar du en verksamhet som går ut på att du gör undersökningar och intervjuer på stan så har du istället väldigt mycket interaktion med andra människor. Ska du starta en frisörsalong så blir den nog mer lyckad om du kan prata med dina kunder medan du klipper dem.

Så utgå från affärsidén. Då får du dina svar. Varje företag är unikt.
Citera
2017-03-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det beror ju på vad du skall göra. Men nej, det är inget krav direkt. Gör ett bra jobb bara. SÅ djäävla illa omtyckt är du inte. Även om folk inte älskar dig. Utan att veta tror jag du överdriver. Du är bara en vanlig männska som ingen egentligen bryr sig om. så är det för oss alla. Vi bryr oss mest om oss själva

Tror faktiskt att det är lite utöver det du tror, jag är väldigt ogillad i min hemstad. Alltid varit så där lite udda och det har retat upp folk ordentligt.
Citera
2017-03-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Väldigt mycket beror på vad du har för affärsidé. Startar du en verksamhet på nätet så blir det mindre interaktion med andra människor. Blir ditt företag stort så behöver du säkert anlita andra människor och prata med dem om vad ni ska jobba med. Startar du en verksamhet som går ut på att du gör undersökningar och intervjuer på stan så har du istället väldigt mycket interaktion med andra människor. Ska du starta en frisörsalong så blir den nog mer lyckad om du kan prata med dina kunder medan du klipper dem.

Så utgå från affärsidén. Då får du dina svar. Varje företag är unikt.

En klädbutik som är mycket populär i min stad, men som inte finns i min stad. Själv är jag mycket klädintresserad och att gå i en klädbutik som jag ska vara ägare till är hur kul som helst. Sen efter jag tappat tron på människor efter många svek har jag blivit lite av en ensam varg, jobbar som bäst när jag är helt själv och oberoende av kollegors arbete och åsikter. Skulle vara riktigt skönt att bli min egen chef och aldrig mer vara slav till idioter på arbetsmarknaden.
Citera
2017-03-14, 23:30
Medlem
Då är du inte helt olika mig. Jag är nu också helt ensam i livet och jag har inte ens nått medelåldern.
Och då menar jag helt ensam. Telefonen ringer inte en enda gång på en månad.
Men så till starta eget. Ja, du har mycket tid till detta, så det är inga problem. Mina råda är att skita i allt vad de säger. Skriv inte någon affärsplan eller fixa med budget eller läs böcker kring marknadsföring eller ekonomi. Det du behöver göra är att tex skaffa Swedbanks företagspaket. Så får du bankkonto, kort och Bankgiro nummer.
Ja det finns även bokföring. Sedan är det bara att köra. Och du ska inte vara rädd för att helt byta vad du pysslar med. Så ena veckan kan du sälja böcker, och nästa så är det burkskinka som du fixar med.
Så är de flesta bra företagare. De hittar ett hål, som de fyller så att säga. Och de göra tom saker som redan någon annan gör. Tex så kan du börja sälja blommor som redan går att köpa på 10 andra ställen. Men då bättre eller billigare. Du får pröva dig fram och kolla hur allt detta funkar.
Citera
2017-03-14, 23:51
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Tror faktiskt att det är lite utöver det du tror, jag är väldigt ogillad i min hemstad. Alltid varit så där lite udda och det har retat upp folk ordentligt.
vad gör dig ogillad tror du?
Citera
2017-03-15, 07:03
Medlem
Citat:
Innan du drar i gång verksamheten så ta och flytta till en annan stad. Då blir du av med en massa negativt bagage. Om du är helt ensam så finns det ju ingenting som håller dig kvar där du bor nu. I din nya stad börjar du med ett blankt papper.

Ännu viktigare är att du besitter yrkeskunnande inom den bransch du vill syssla med. Är du väldigt kunnig och insatt inom konfektion så satsa på det. Men glöm det där med att skära guld med täljkniv. Räkna med förlust under flera års tid.
Citera
2017-03-15, 14:47
Medlem
Om man är osäker på sig själv eller inte ens vet om man klarar öppna ett företag är odds emot dig väldigt mycket. För lyckas med företag måste man ha stort personligt intresse och även veta vad man ska göra. Går inte bara starta ett företag helt random utan veta något.

Företag är frihet och kunna slutföra sin egna drömmar, inte bara öppna ett företag och hoppas på bästa utan ha en plan. Visst finns så klart folk som drar ingång alla möjliga företag för testa saker, ofta pappa betalar då och brukar i slutändan gå åt helvete. Sedan finns det så klart personer med god erfarenhet som lyckas dra igång flera framgångsrika företag men då pratar vi inte någon för första gången.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in