2009-11-02, 08:32
Citat:
Jag hyvlar vitkålen med osthyvel. Den finstrimlade kålen lägger jag i en tättslutande plastpåse. Därefter gör jag en rejält stark ättikslag av ättika, salt och lite socker, lägger i kålen, suger ut luft med läpparna, gör en knut på påsen och placerar den i kylskåp.
Ursprungligen postat av Lobengula
Nu när jag äntligen lyckats göra pizzor som slår min favorit till pizzhak så återstår givetvis pizzasalladen. Mitt favvohak gör en mycket god pizzasallad, syrlig men ändå spänstig och mycket god smak.
De vägrar att säga hur de gör den och hänvisar till att det är en yrkeshemlighet.
Jag efterlyser alltså härmed ett recept på en gourmet pizzasallad. Förhoppningsvis har dePaul några ess i rockärmen. Den får gärna ta lite tid att göra bara resultatet blir av yttersta kvalitet.
Fan, jag har fått blodad tand nu efter det lysande pizzadegsreceptet i "stora pizzatråden"
De vägrar att säga hur de gör den och hänvisar till att det är en yrkeshemlighet.
Jag efterlyser alltså härmed ett recept på en gourmet pizzasallad. Förhoppningsvis har dePaul några ess i rockärmen. Den får gärna ta lite tid att göra bara resultatet blir av yttersta kvalitet.
Fan, jag har fått blodad tand nu efter det lysande pizzadegsreceptet i "stora pizzatråden"
När kålen ha legat i kylskåpet i helst 2 dygn så tar jag ut den och häller av lagen. Jag sköljer den snabbt, kramar ut all vätska samt gör en ny lag på samma ingredienser dock avsevärt svagare i smaken. Denna lag häller jag över kålen, smakar av med salt, grovmalen svartpeppar, stött torkad dragon, och lite torkad oregano samt en nypa socker och röd spetspaprika i små tärningar. Jag blandar allting ordentligt och smakar av.
Slutligen strilar jag över neutral olja (jag kör helst med jordnötsolja) och serverar salladen ljummen. Ibland har jag i vitlök/vitlökspulver. Det beror på vad jag känner för. Man kan också garnera med färska basilikablad.
Det finns dessutom en fuskvariant på pizzasallad som inte ligger originalet långt efter. Den går ut på att man snabbt blancherar kålen i lättsaltat vatten.
~Paul~