Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-07-03, 11:45
Medlem
Dennos avatar
Har aldrig lyckats få till den som den är när man får den på pizzan.

Hur gör man? Kokar dom kålen eller?
Citera
2005-07-03, 12:20
Medlem
Bexs avatar
Det gäller att skiva kålen tunt. Själv använder jag osthyvel men det är helt klart lättare om du har en köksmaskin som kan skiva, vilket jag saknar.
Så här års kan du dock använda färsk kål (som är grön) istället för den vanliga vita. Den skär du bara hyfsat tunt med en vass kniv.

Sen kommer du till dressingen. En kompis till mig som har jobbat på en pizzeria sa att de använde vanlig ättika, salt, svartpeppar, italiensk salladskrydda och lite olja. Proportionerna kan jag inte. Men det skulle blandas väl och sedan måste allt stå en stund, minst en timma.

Jag använder dock en annan dressing som jag tycker är mycket godare.
- Rödvinsvinäger (ej balsamico) druvans är bra
- Olja (Rapsolja tycker jag är bäst då olivoljans smak inte riktigt passar här)
- Italienska salladskrydda (Santa Maria är godast men det går med Kockens också. Bäst är dock Spice Islands, men det märket finns ju inte längre i Sverige )
- Dijon senap (måste vara Grey Poupons)

Jag använder en tom druvan flaska när jag gör denna dressing och då blir cirka-måtten:
Hälften vinäger
Hälften Olja
Två rågade teskedar med senap
Samma mängd krydda

Dressingen är iofs godast till vanlig sallad och det finns utrymme att variera mängderna mycket tills man själv är nöjd. (Smaken är som baken.)
När jag gör denna dressing till just en kålsallad så brukar jag göra den lite starkare (= mindre olja) då kålen vattnar sig mycket.

Lycka till och berätta gärna hur det blev!
Citera
2005-07-03, 12:32
Medlem
Dennos avatar
Tackar för tipset!
Skall prova det.

Om någon mer har recept så skriv här
Citera
2005-07-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Tackar för tipset!
Skall prova det.

Om någon mer har recept så skriv här

Strimla vitkål fint (går som sagt utmärkt med osthyvel). Slå i en burk konserverad strimla paprika, inklusive lagen den ligger i. I med salt, svartpeppar, lite socker, olja och vinäger efter smak. Gör gärna salladen några timmar innan du ska käka så får den dra till sig lite. Komplettera med mer vinäger om det behövs.

Fan vad hungrig jag blir.
Citera
2005-07-03, 20:19
Medlem
thebandits avatar
Citat:

Hur gör man? Kokar dom kålen eller?

Skum pizzeria som lägger salladen på pizzan...
Citera
2005-07-03, 20:21
Medlem
Säkre Sammys avatar
Lite vittvin får du inte missa!!!
Citera
2005-07-03, 22:35
Medlem
Du behöver inte koka kålen

Hemligheten är att man kokar upp dressingen (luktar lite starkt men så what) och blandar med den tunnt skivade kålen .
Dressingen ska alltså vara kokhett.
Och sist grovmalen svartpeppar.
Citera
2005-07-04, 21:52
Medlem
250 g vitkål
1/2 röd paprika
2 tsk olja
1,5 tsk vinäger
2 tsk vatten
salt och grovmalen svartpeppar

Sallad: Strimla vitkål och paprika fint. Slaka vitkålen, dvs lägg den i ett durkslag och häll ca 1 liter
kokande vatten över. Blanda vitkål, paprika, olja, vinäger, vatten, salt och peppar. Låt stå i kylskåp
och dra minst ett par timmar. Kan med fördel förberedas kvällen innan.
Citera
2005-07-04, 23:42
Medlem
CrazyCopKillers avatar
hur länge håller sig salladen ?
Citera
2005-07-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyCopKiller
hur länge håller sig salladen ?

Den håller sig en vecka lite drygt i kylskåpet, blir godare och godare ju längre den står.
Men oftast har jag ätit upp den kan bli dålig.

/deadlus
Citera
2005-07-05, 12:26
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:

Dessa orientaler som äger pizzorna i Sverige... Vem har sett någon pizzasallad modell turkiet i Italien ?
För att inte tala om sladderpizzorna som finns ute på Kebaberiorna här i landet.

Köp Findus Italienska Wärdshuspizza istället. Detta sagt av en Italienare som undertecknad, och som lärt sig att "svenska" pizerior inte kan det där.

/ F.B
Citera
2005-07-05, 13:50
Medlem
OliTs avatar
Jag gillar personligen när det är lite spänst i kålen, men om den får stå i dressingen ett par dagar blir den mjukare. Oftast använder jag bara vinäger, neutral olja, salt och svartpeppar när jag gör pizzasallad. Paprika och dylikt kan man göra som man vill med, jag brukar skippa det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in