Det gäller att skiva kålen tunt. Själv använder jag osthyvel men det är helt klart lättare om du har en köksmaskin som kan skiva, vilket jag saknar.
Så här års kan du dock använda färsk kål (som är grön) istället för den vanliga vita. Den skär du bara hyfsat tunt med en vass kniv.
Sen kommer du till dressingen. En kompis till mig som har jobbat på en pizzeria sa att de använde vanlig ättika, salt, svartpeppar, italiensk salladskrydda och lite olja. Proportionerna kan jag inte. Men det skulle blandas väl och sedan måste allt stå en stund, minst en timma.
Jag använder dock en annan dressing som jag tycker är mycket godare.
- Rödvinsvinäger (ej balsamico) druvans är bra
- Olja (Rapsolja tycker jag är bäst då olivoljans smak inte riktigt passar här)
- Italienska salladskrydda (Santa Maria är godast men det går med Kockens också. Bäst är dock Spice Islands, men det märket finns ju inte längre i Sverige
)
- Dijon senap (måste vara Grey Poupons)
Jag använder en tom druvan flaska när jag gör denna dressing och då blir cirka-måtten:
Hälften vinäger
Hälften Olja
Två rågade teskedar med senap
Samma mängd krydda
Dressingen är iofs godast till vanlig sallad och det finns utrymme att variera mängderna mycket tills man själv är nöjd. (Smaken är som baken.)
När jag gör denna dressing till just en kålsallad så brukar jag göra den lite starkare (= mindre olja) då kålen vattnar sig mycket.
Lycka till och berätta gärna hur det blev!