2017-03-21, 13:24
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beefcake93
Menar inte att man enbart tränar en del av bröstet, utan att man tränar mest en del av bröstet, tex om du kör olika lutningar på cableflyes, lutningar i bänken osv.

Grejen är att man inte kan stimulera en del av en muskel mer än en annan. En muskel växer alltid på samma sätt oavsett vilken övning. Däremot kan muskelformen skifta något mellan människor då genetiken kan styra till viss mån. Och sedan såklart kan helheten styras med att träna omliggande muskler mer eller mindre, som t ex delts. Men man kan aldrig få en del av en muskel att växa mer eller mindre beroende på övning/kraftvinkel/etc.

Tror hela missförståndet ligger i botten på att olika människor har olika genetik. Låt oss säga att en person genetiskt har tendenser att lägga på sig mycket massa i övre delen av bröstet. Det är ingenting han själv kan styra över, utan han är skapt sådan. Eftersom hans genetik är sådan är hans bröstmuskulatur troligtvis även starkt i lutning uppåt, incline. Sedan kommer vi till att man ofta tycker det är kul att köra det man är bra och duktig på. Helt plötsligt har vi en kille som har stora, "övre bröst" som är stark i incline, men i själva verket är det en kille som har fördelaktig genetik för incline. Och därmed är myten född.
Citera
2017-03-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Antingen så tränar du pectoralis major, eller så tränar du inte pectoralis major. Mer eller mindre. Övre och undre bröst finns det ingenting som heter.

Fast beroende på övning, så ändrar du ju iaf för stunden formen på muskel. Tex om jag avslutar ett bröst-pass med dipps som blir mitt bröst bulligare än om jag avslutar med flyes i cable-crossen. Eller om jag tex simmar efter ett pass, då ser absolut brösten slätare ut. ( antar att du ser skillnad på en simmare och en BB)

Eller när jag kör mage, bålen så avslutar jag med att lyfta benen i en dipp-ställning, då ser magen slätare ut, annars ser den mera gladiator-bullig ut.

Så lite kan man absolut styra vad det tar ( eller att du får extra tryck) beroende på övning, sedan innebär ju inte det att du inte tränar hela muskeln för det.
Citera
2017-03-21, 13:33
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Borde kanske inte lägga mig i men han har faktiskt rätt i att det är märkligt att försöka bevisa en studie som påvisar skaderisk vid en övning utförd på ett speciellt vis. Har nog aldrig sett en sådan studie. Man får använda sunt förnuft helt enkelt.

För övrigt verkar ni båda prata om samma sak. Båda anser att en normal svankning vid övningen är optimal

Det jag stör mig på är att användaren Suprah påstår att jag kommer med felaktiga råd, utan att kunna förklara vad det är i min beskrivning som är felaktig. Jag har varit tydligt med att jag svankar tillräckligt för att ha bänkkontakt med både rumpa och axlar när jag pressar.

Om denne har så goda kunskaper i anatomi och träning som denne påstår borde det inte vara något problem att förklara hur detta skulle belasta axlarna felaktigt.

Men av någon anledning börjar denne yra om sin dagsform och hur "jag kan det här faktiskt." Whatever, jag släpper det här nu.
Senast redigerad av TransitGloria 2017-03-21 kl. 13:36.
Citera
2017-03-21, 13:33
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Det är en vanlig missuppfattning som florerar som brocode. Du kan inte fokusera på "olika delar" av bröstet. Bröstmuskeln är EN muskel och kan således antingen träffas eller inte. Du kan inte ändra muskelns utseende mer än att den antingen växer eller inte.
Du kan inte specifikt träna "övre bröst", det går inte.

Citat:
Grejen är att man inte kan stimulera en del av en muskel mer än en annan. En muskel växer alltid på samma sätt oavsett vilken övning. Däremot kan muskelformen skifta något mellan människor då genetiken kan styra till viss mån. Och sedan såklart kan helheten styras med att träna omliggande muskler mer eller mindre, som t ex delts. Men man kan aldrig få en del av en muskel att växa mer eller mindre beroende på övning/kraftvinkel/etc.

Tror hela missförståndet ligger i botten på att olika människor har olika genetik. Låt oss säga att en person genetiskt har tendenser att lägga på sig mycket massa i övre delen av bröstet. Det är ingenting han själv kan styra över, utan han är skapt sådan. Eftersom hans genetik är sådan är hans bröstmuskulatur troligtvis även starkt i lutning uppåt, incline. Sedan kommer vi till att man ofta tycker det är kul att köra det man är bra och duktig på. Helt plötsligt har vi en kille som har stora, "övre bröst" som är stark i incline, men i själva verket är det en kille som har fördelaktig genetik för incline. Och därmed är myten född.

Vad pratar ni om? Man kan absolut se i kliniska studier hur olika många muskelfibrer aktiveras vid olika vinklar. Däremot så ger bänkpress i helheten bäst resultat. Men jo, man kan träna "övre bröst".
Citera
2017-03-21, 13:48
Medlem
General.Maximus.s avatar
Lite läsning.
Citera
2017-03-21, 13:51
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Vad pratar ni om? Man kan absolut se i kliniska studier hur olika många muskelfibrer aktiveras vid olika vinklar. Däremot så ger bänkpress i helheten bäst resultat. Men jo, man kan träna "övre bröst".

Du får gärna länka till vad du menar.

Här är en studie som jämför aktivering av vastus medialis och vastus lateralis med EMG.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7644571

Värt att notera är att vastus medialis och vastus lateralis är två olika muskler, men samma muskelgrupp. Finns andra studier som noterar olika aktivering av dessa i olika range-of-motion.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11805450

Att samma muskel skulle ha olika stimulering i olika delar av muskeln är långt från verkligheten.
Citera
2017-03-21, 13:55
Medlem
Citat:

Men formen på bröstet kan du ju inte styra. Tror ni pratar om olika saker. Du kan ju inte titta på någon och avgöra om han kört bänk med lutning eller inte. Enklast är ju att göra övningen korrekt så man stimulerar hela bröstet. Då behöver man inte köra 3 st olika bröstövningar per pass. Bänkpress är en basövning och stimulerar flera muskler. Därför kan man välja vinkel beroende på hur resten av passet ser ut. Så tänker jag iaf.
Senast redigerad av MRZnr1 2017-03-21 kl. 13:58.
Citera
2017-03-21, 14:20
Medlem
Citat:
Antingen så tränar du pectoralis major, eller så tränar du inte pectoralis major. Mer eller mindre. Övre och undre bröst finns det ingenting som heter.

Jo men tjena, med den logiken så skulle absolut ingen träna andra övningar en bänkpress
Bänkpress är känt för de flesta att vara en ganska så värdelös övning i syfte att bygga fin bröstmuskelatur.
Kör bänkpress är lite 2009. Finns väl ingen vettig person som kör vanlig bänk numera?
Bara nybörjare och okunniga som dig som kör bänkpress. En dag kommer du vakna och inse hur fel du hade.

Du belastar bröstet olika beroende på lutning förstår väl även du.
Citera
2017-03-21, 14:23
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Jo men tjena, med den logiken så skulle absolut ingen träna andra övningar en bänkpress
Bänkpress är känt för de flesta att vara en ganska så värdelös övning i syfte att bygga fin bröstmuskelatur.
Kör bänkpress är lite 2009. Finns väl ingen vettig person som kör vanlig bänk numera?
Bara nybörjare och okunniga som dig som kör bänkpress. En dag kommer du vakna och inse hur fel du hade.

Du belastar bröstet olika beroende på lutning förstår väl även du.

Du glänser med din kunskap. Gissningsvis är du 97a och 19-20 år. Ett tips till dig är att faktiskt ta in och försöka lära dig då ditt inlägg jag citerade här inte innehåller någonting utan att "de borde vara så"-mentalitet.

Men ja, det kan vara fördelaktigt att köra flera olika bröstövningar. Inte för att bröstet "tränar i olika vinklar", utan för att säkerställa att bröstet blir flaskhalsen i träningspasset. Ingen övning tränar en muskel. Triceps kommer vara med när man tränar bröst. Axlar kommer vara med. Etc etc. Hur gör man då för att säkerställa att kötta slut på bröstet? Jo, genom att köra olika övningar.

Så sluta med din lågintelligenta bro-science och kom med belägg istället om du känner du har något att tillföra.
Senast redigerad av Fenjal888 2017-03-21 kl. 14:26.
Citera
2017-03-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gainsallday
Det är allmänt känt att man inte kör bänkpress liggande för att få snygga bröst.

Finns inga "bodybuilders" på elit nivå som kör vanlig bänk . Alla kör incline och hantlar .
Det är inte allmänt känt. Kanske i hörnan där silverhantlarna och du finns. Ska du visa snygga och fula bröstmuskler någon gång? Så vi kan få se skillnaden mellan vanlig bänk och incline kombinerat med hantlar har.
Citera
2017-03-21, 15:12
Medlem
Killer-queens avatar
Det är helt tillåtet att diskutera bänkpress, övre- nedre bröst med mera, men om argumenten till största delen i inläggen siktar på personangrepp så kommer jag börja städa i tråden och smiska folk. Håll er till ämnet.

//mod
Citera
2017-03-21, 15:51
Medlem
Citat:

Naturligtvis men det innebär inte att muskeln får ett annat utseende, det innebär bara en minskad/ökad belastning på muskeln i sin helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in